načítám data...

NEJLEPŠÍ HRABOŠI - aneb výjimečné předokolky

Přední  náhon - slovní spojení, které nadšenému řidiči nikdy moc nelezlo z huby. Pro běžného uživatele automobilu sice předohrabová koncepce přináší výhodu „bezpečných“...

Přední  náhon – slovní spojení, které nadšenému řidiči nikdy moc nelezlo z huby. Pro běžného uživatele automobilu sice předohrabová koncepce přináší výhodu „bezpečných“ jízdních vlastností (tu lípu v příkopě netrefí bokem, ale předkem) a jisté míry uspořeného prostoru, ale vše ostatní jsou už jen ústupky a kompromisy obětované na oltáři výrobních nákladů. Jeden známý vždy veškeré výhody a nevýhody tohoto uspořádání stroze vystihne holou oznamovací větou, jež se skládá ze slovesa bytí, předložky a podstatného jména z oblasti ženské anatomie :)

Čas od času ale automobilový průmysl vyvrhne na svět vozítka, která sice hrabou špatnými koly, přesto však dostanou do vínku takový nadbytek charakteru, až se z nich stanou legendy. A právě nedávná projížďka v jedné silně ulítlé předokolce v mé hlavě rozproudila průjem myšlenek, jež vyústily v sepsání tohoto článku o pěti předohrabech, které z jistých důvodů řadím k těm nejzdařilejším. S mým výběrem můžete nesouhlasit, můžete o něm vést spory, ale  to je tak všechno, co s tím můžete dělat. :)

Mini Cooper S  – Ne, teď nemám na mysli aktuální reinkarnaci britského knedlíku, nýbrž pravověrný originál. Když Sir Alec Issigonis v roce 1959 světu hrdě představil své geniální lidové vozítko, které vypadalo jako lehce přerostlý angličák, asi neměl tušení, že o pár let později se z něj pokusí jeho kamarád John Cooper udělat splašenou zmenšeninu auta.

mini

Leč ekonomicky zaměřený  prcek disponoval smrtícími okreskovými předpoklady – extrémní stáčivostí a muší váhou, takže nebylo divu, že to po úpravách podvozku a instalaci větších brzd fungovalo až překvapivě skvěle nejen na běžných cestách, ale i v soutěžích. Trojnásobné vítězství na Monte Carlu, pamatujete? A to ještě jedno další ukradli Mini žabožroutští funkcionáři spornou diskvalifikací, z které těžily domácí Citroeny DS. Mini je dodnes esencí ovladatelnosti a přímočarosti, těžko hledat auto, které by tak neskutečně ochotně polykalo členitou trať. Naprosto paradoxně působí v dnešní době údaj o počtu koní, které stačí ke stabilnímu výtlemu á la chovanec Jedličkova ústavu – dle roku a verze jich je 60-75. Jaký že výkon produkuje terč všech posměšků Fabia HTP?

Peugeot 205 GTI – Země sýrů, vína a výborných ostrých hatchbacků, i takhle by  se dala popsat Francie. A synonymem posledně jmenované komodity je  (krom jiného) 205 GTI alias „Rakev mladých Francouzů“. Na vzniku této přezdívky se podílela jednak konstrukce auta, jejíž „pevnost“ se nachází někde mezi brambůrkem a polskými alu koly RSW, a druhak veselé chování zádě, která při chvilce nepozoronosti zajistila stylovou smrt nejednomu perspektivnímu alfa samci.Váš prohlížeč možná nepodporuje zobrazení této zprávy.

205 GTI

Přesto je však 205 GTI hothatch v té nejryzejší podobě – dostupný, použitelný jako daily driver a hlavně zatraceně rychlý a zábavný. Hmotnost hluboko pod tunu společně s výkonnými motory 1.6 a 1.9 zajistily, že 205 dokázala zatopit mnohem silnějším a dražším autům. Ono taky 131 koní vrcholné varianty stačilo k akceleraci na stovku pod 8s. Nejlepší na celém autě je ale jeho jízdní syrovost, řiditelnost a bezhlavá poslušnost při plnění pokynů od volantu. Potřeba dávat si do kalhot před každou jízdou pampers pro případ, že nezávisle zavěšená zadní náprava uzná za vhodné vydat se dopředu po přejetí berušky v zatáčce, už je jen milý bonus.

Nissan Primera GT  – Cože? Že mi dal někdo pístem po palici? Ne, čtete správně, Nissan Primera, ten nudně šedý sedan z východu, to anonymní cosi. Proč? Protože skvělý multi-link na zadní nápravě. Protože patrně jeden z nejlépe jezdících sedanů 90. let. Ne nadarmo se Primeře P11 přezdívalo Japonské BMW (Tenkrát ještě BMW stálo za to).

Primera

Na vývoji vozu se podílelo mimo jiné několik závodníků a vyladění auta tomu nasvědčuje. Primera GT se nechá brilantně vodit zatáčkami, v kterých zostudí nejeden mnohem sportovněji působící samohyb. Je škoda, že vynikající a technicky neprůstřelný motor SR20DE, nemá aspoň o 50 koní víc, podvozek totiž při krocení 150 plnokrevníků zívá nudou. Primera GT je uvězněna v kleci své anonymity, v bazarech se váli za směšné ceny, aniž by někdo tušil o jejich špičkových jízdních vlastnostech, řidičské přitažlivosti a třeba taky neuvěřitelné blbuvzdornosti a mechanické robustnosti v tom nejlepším japonském slova smyslu.

Honda Integra Type-R – Ještě jednou Japonsko, modla všech JDM fanoušků a nejen jich, její veličenstvo Integra Type-R DC2, která bývá ve spojitosti s tou nej předokolkou všech dob zmiňována snad úplně nejvíc. 1.8, 190k při 9.000 ot., LSD mezi předními koly, skvěle vyladěné zadní zavěšení double wishbone. Uaaaaah. Zlidovělé pořekadlo praví, že Integra je jediná předokolka, která se chová jako zadokolka.

Integra

Podvozek Integry je nejspíš dílem černé magie, ti kteří ho okusili pějí ódy na neutrálnost, absolutní kontrolu a ovladatelnost plynem. A k tomu si připočtěte tradiční honďáckou preciznost řízení a řazení nebo ten zatraceně točivý motor s fíčurou VTEC, která v 5.500 otáčkách zařadí druhou kosmickou rychlost a za ryku skoroformule pošle auto kupředu a kardiaky na ARO. Integra je vymřelým důkazem, že i mainstreamové automobilky dokázaly tvořit auto poctivým způsobem závodního konstruktérství, bez kompromisů a zbytečných příkras, pouze s důrazem na nízkou hmotnost a jízdní vlastnosti. Proč to nejde i teď?

Ford Focus RS Mk.I – Fordí rodokmen RS má velmi dlouhou a bohatou historii. Avšak v roce 1996, kdy světu zamávalo na rozloučenou velké křídlo poslední vyrobené Cossie, se divize RS na 5 let odmlčela. Až v roce 2001 přišel Focus RS, k nevoli mnoha fanoušků jen jako předokolka. Na pohled ze  sebe dělal beránka, žádné nafouklé blatníky, spektakulární výdechy, ani obří lopaty za zadním oknem. O to větší je šok z brutality, se kterou Focus servíruje svých 215k a 310Nm. Tohle je  ta věc, před kterou vás rodiče varovali. Po pár kilometrech budete přísahat, že Focus žere nemluvňata a je příčinou světového zla.

Focus RS

Přenos sil do volantu je  natolik silný, že motor je na první dva převodové stupně lehce přiškrcen. Přesto však kormidlo za přispění špéry od Qaife působí někdy jako funkční utrhávač horních končetin. A ten kdo zakouslý samosvor nepřepral, skončil v poli, příkopě, stromu nebo jiné terénní překážce. Někdejší český novinářský kus by mohl vyprávět. Motor má pravý turbocharakter, žádný lineární samet jako v moderních koncernových TSI, ale pořádná turbodíra a následný pštrosí kopanec ve třech tisících. Určitě je spousta lidí, kteří Focus za jeho hrubý a nepoddajný charakter nemají rádi, ale ještě víc je těch, kteří ho za to milují. RS není auto pro čajíčky, vyžaduje zkušenosti, pozornost, interaktivitu, silné ruce, a za to se odmění až nesmyslně rychlým pohybem po okreskách. A to přece chceme!

A jaká je vaše TOP pětka?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

On
Ondra
29. dubna 2010, 16:07
0

Za mě bych pětku rozšířil na osmičku těmito vozy:
Civic Type-R EK9 (bohužel jen Jap. verze)
Citroen AX GTi
Clio 182 Trophy

To vše bez nějakého konkrétního pořadí, vše to jsou úchvatné auta. :)

reagovat
Am
Amerika
29. dubna 2010, 17:01
0

Takže. Mám pár výhrad... Co RenaultSport? O tom jste nikdy neslyšeli? Vyrábí jedny z nej Hot-hatcheů na světě... Peugeot 306 Rally? Abarth? Atd...
Čili nevím, podle jakých kriterii jste vybírali...
Moje pořadí:
Renault Mégane RS R26.R
Abarth 500 new/old
Opel Corsa OPC
Renault Clio RS
Abarth Grande Punto
Peugeot 205 GTI
Honda Integra/Civic Type-R
Alfa Romeo 147 GTA
... Nechce se mi to tu vše vypisovat...

reagovat
Va
Vavris
29. dubna 2010, 22:16
0

Na RenaultSport, k němuž chovám velkou úctu, jsem samozřejmě nezapomněl a docela dlouho sám sobě obhajoval, proč některý z jeho mnoha špičkových produktů nebyl zařazen, ale zkrátka se do mého subjektivníého výběru nevlezl. Ostatně jako mnoho jiných výborných aut.

Tohle objektivně nikdy určit nelze a jedním z důvodů vzniku článku bylo i to, že snad podnítí nějakou diskuzi, protože to každý vidíme krapet jinak ;)

reagovat
Zd
ZdeněkJ
30. dubna 2010, 08:46
0

Paráda, taky mám své subjektivní favority, auta z doby P205 (mini je moc staré a ostatní zase moc nová a už pro mě ztrácí kouzlo). z doby kdy technika byla již pokročilá že auta měla výkonu na rozdávání ale na bezpečnost a s tím zbytečnou hmotnost se zase tolik nehledělo. Toto vše navrch korunováno pěkným nedostatkem (poruchovost, záludné jízdní vlastnosti, silná korozivost ... ). Proto mě právě příliš nepřitahují japonská auta, jsou moc dokonalá. Aby mě auto bavilo, musí být trochu hajzl:-) Je to úchylka?

reagovat
mi
milan vlček
30. dubna 2010, 16:26
0

Nezapomeňte na Mazdičku 3 MPS...!

reagovat
cr
crazy
01. května 2010, 08:35
0

Pekny a kde mate RS2000? :D

reagovat
Zd
ZdenekJ
01. května 2010, 20:11
0

RS2000 vydá myslím na samostatný článek, velmi charakterní auto.. Mě tedy by asi nejvíce líbilo MKIV kabro s N7A:)

reagovat
Dáda
11. května 2010, 07:18
0

Moje TOP 5 předokolek? No, pokud vezmu jen ty, se kterými jsem jezdil, tak potom sestupně:
Mini John Cooper Works (protože je to úchylná drzá šílenost)
Mini Cooper S (jako Works, jen trochu civilizovanější)
Ford Focus RS 2.5T (škoda, že působí trošku tuningově)
Volkswagen Golf GTI (protože se s ním dá žít každý den)
Mazda 2 1.3 MZR (86 k) (protože je s ní legrace za málo peněz)
S Integrou Type R, Focusem RS první generace, Meganem R26.R a Žepotem GTI jsem nejel, jinak by to vypadalo asi jinak.

reagovat
ja
jagy
17. května 2010, 15:38
0

Primera pro japonsky trh mela 190koni. Motor SR20VE mel variabilni casovani a zdvih ventilu. Motory byly bohuzel jen pro JPN trh, takze u nas je to tezka neznama. Dva motory jsem ale uz dovezl, jeden jezdi v Almere GTi a druhy prave davam do Primery GT. Jak bylo receno, super auto na kazdy den, jen vykon po chvili prestava stacit.

reagovat
Vo
Vojta
19. května 2010, 17:12
0

A co Accord Type-R ? :-)

reagovat
Gr
Gregy
25. května 2010, 11:05
0

Ta ITR je mi povedoma - myslim ze mi stoji v garazi :-) Trosku nepresnosti v clanku co se tyka ITR ale jinak dobry myslim, v podstate mate pravdu.

reagovat
KK
KKKuba
18. července 2010, 10:20
0

A co Mk3 Fiesty?
XR2i a Rs Turbo...

reagovat
Va
Vajtus
24. února 2011, 23:22
0

Zase super počtení...

Ehm, kde je Puma! :D

Moje top předohraby:
-AR 147 GTA- nebude zrovna nejlepší, no a? :D
-AR GTV 916- taky asi nejezdí skvěle, ale měla pasivně natáčenou zadní nápravu dřív jak Focus RS...
-Fiat Coupé Turbo
-Focus RS (oba)
-Ford Puma
-ITR
-205 Gti

PS: Až se vám bude chtít napište něco o Alfách, budu věrný čtenář :).

reagovat
On
Ondra
25. února 2011, 00:11
0

Vajtus: O Alfě zde máme článek myslím v rubrice Bazarový snílek, konkrétně o GTV6.

reagovat
Va
Vajtus
25. února 2011, 11:11
0

Ondra: Četl jsem, super, tešim se na další ;)

reagovat
dr
drafi
27. dubna 2011, 18:53
0

Moc ostrých předokolek jsem nevyzkoušel, ale osobně bych zařadil Alfu 159 3,2 V6. A jako další tipy přidávám vražený Opel Corsa OPC a kdyby do něj začali dávat manuální převodovku, tak si místo v žebříčku zaslouží i Abarth 500C.

reagovat
Ma
Martin
03. ledna 2012, 07:31
0

Vzhledem k tomu, že z těchto " ostrých " předokolek jsem se svezl jen 205, a to ještě 1,6, nikoli GTi ( mimochodem , supersvezení) a AX ( už jsem psal )nemohu jejich seznam nějak rozšířit:-))- mám přecijen jiné preference :-) a současné okolí předokolek v dosahu - fabie, felicie, sharan, superby, .....je už úplně mimo. Ale mohu všem doporučit , podle mne asi nejúžasnější předokolku všech dob - Citroen DS - je prostě jiný, a myslím, že kdo se s ním někdy svezl, dá mi za pravdu , že by v tomto seznamu měla být :-)

reagovat
Ma
Martin
05. ledna 2012, 07:28
0

Já tedy nejsem předokolkař, ale docela mne zarazilo, že se nikdo nezmiňuje o SAABech :-( vždyť třeba 9-3 Viggen byl úžasnej vzhledově a podle různých webů, i knih byl dokonalej - výkonné turbo motory 2,3 a pod, jejich 9-5 byly i ve verzích AERO výkonné, pohodlné a prostorné :-)) nikde není ani zmínka o Volvech 850 T5R, a to přesto, že jezdily i v ME a s docela slušnými výkony. Ano, s výše uvedenými auty se neslučují rozměry, ale jistě si zaslouží mezi "nejlepšími hraboši" být , a každý majitel mi jistě dá zapravdu :-))

reagovat
Yatka
08. dubna 2016, 11:48
0

Jasně, jsem dost zaujatá, ale s Volvem bych rozhodně souhlasila a dokonce oproti Saabu disponuje nesrovnatelně menší celkovou váhou.

Ma
Martin
06. ledna 2012, 07:28
0

Vzhledem k tomu, že jsem úplně zapomněl na to, že se Citroen snaží vzkřísit označení DS, tak upřesňuji : do řady vyjímečných předokolek bych rád zařadil původní Citroen , DS 19, nebo 21. To bylo auto s velkým A, které i dnes nabídne neuvěřitelný požitek z jízdy, snad jen zpětné zrcátko na palubní desce omezuje výhled vzad,ale to může být i mou výškou :-))

reagovat
Sw
Swen
17. února 2012, 18:15
0

já můžu posoudit pouze z pohledu Primery GT a opravdu je tam zaslouženě, je to takovej nenápadnej zabiják a je nesmírně variabilní :)

reagovat
is
isachs
04. března 2016, 18:03
0

Za mě rozhodně Dodge Neon SRT-4. Kdo by čekal klidně chování vzorové platformy Neon bude kruté potrestán. Tohle auto je brutální a sice predokolka jezdí a zní, jako WRC. Základní výkon 170kW je zde pouze odrazový můstek, protože kovaný motor o objemu 2.4 (4 valec turbo) zvládne bez problémů 250kW ++. Se sperou auto nemá problém strakci. Řízení je nadšeně a auto jede, jako z praku. Jen trochu horší rejd. Jinak tak moc chválím, protože mi zdobí garáž :). 218kW E85. S váhou 1200 kg a téměř skorepinovymi sedackami je to to něj, co jsem kdy řídil a to jsem měl 7g CTR a Mazdu RX8.

reagovat
custom1
08. dubna 2016, 11:38
0

Moje TOP5 předohrabů:

- Dodge Shadow ES/Chrysler ES Turbo (případně jiný "foukaný" mini-Mopar)
- Opel Kadett E GSi
- Opel Astra F GSi
- VW Golf I GTI
- Peugeot 205 GTI

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem