Trojčata Toyota GT86, Subaru BRZ a Scion FR-S jsou možná slabá, možná přeceňovaná, možná tak očtená a okoukaná, že už vám lezou krkem, ale zároveň se dá říci, že již teď jsou kultovní a nebojím se říci, až revoluční. Spustily internetové šílenství fanoušku, kteří hromadně psali adorované menstruace nad Toyobaru do všech diskuzních fór napříč kontinenty (přiznávám se, i já menstruoval). Spustily zcela novou vlnu dotazů "hot hatch nebo klasický sporťák?", jež do té doby padaly pouze sporadicky. A podle těch konceptů na autosalonech to vypadá, že spustily i renesanci jedné zapomenuté minoritní automobilové třídy. Svět zkrátka opět objevil levnou, sportovně laděnou zadokolku a uvědomil si, že tato nemusí nutně mít střechu z hadru a jméno MX-5.
plést hlavy už náme nebude jen jedno toyobaru, ale hned celá smečka
Cože to tu tedy máme, že tak jančím? Především Nissan IDx, o kterém nedávno psal Vojta. Dále se představila Kia GT4 Stinger, což je prý jen designové cvičení, ale autoři cvičili tak vehementně, že vůz vypadá spíše jako finální fáze konceptu. Toyota FT-1 sice nebude zrovna levná, pokud z ní něco bude, ale krom ní se má představit ještě menší sestřička, která bude pod GT86. No a v minulém odstavci jsem kecal cosi o hadrech, ale Alfa Spider – dvojče chystané MX-5 – tady musí také být jednoznačně zmíněna. Zkrátka, plést zájemcům hlavy už nebude jen jedno Toyobaru, ale teoreticky celá smečka podobně stavěných konkurentů.
Přiznám se, že moje myšlenky se v průběhu Detroitského autosalonu zasekávaly někde mezi bezbřehým optimismem a dětskou naivitou. Svět se zbláznil a znova začíná milovat levné zadokolky? WOW, to by byl mazec! Pravé retro a návrat spirálou někam do 70. a 80. let. Konec hegemonie hot hatchů, které si v posledních letech uzurpovaly pro sebe prakticky celou množinu vozidel s označením „levné sportovní auto“ a návrat jednoduchosti a přímočarosti? Paráda! No a z několika reakcí v mém okolí jsem nabyl dojmu, že nejsem sám, komu by tento stav vyhovoval. Pestřejší nabídka levných sporťáků a vražedný souboj s ostrými kompakty by byl prostě cool. A pak ta krásná představa, jak se člověk v roce 2019 prohrabuje inzercí a vidí ty zánovní zadohrabky za zlomky původních cen… Jenže, není to celé moc růžovoučká představa? Můžou levné zadokolky skutečně ukrást tržní podíl hot hatchům? Je pro ně v dnešním světě vážně prostor? Asi je… jen si nejsem jistý, jestli je ten prostor situován na našem kontinentu…
zhýčkaný evropan chce kilowatty, newtonmetry a krev
Jako příklad mi pomůže opět Toyobaru. To je celosvětově jednoznačný hit a prodává se jako teplé housky, jenže tady v Evropě na znovuobjevení levného kupé nějak nikdo neslyší a hot hatche pocítily japonskou zteč leda jako jemné zašimrání. Vždyť na nejstarším kontinentu neskončí ani 10% produkce (doposud zhruba 7.000 ks za rok a půl) a to ještě celá polovina zůstane v Británii. Výsledek odpovídá zhruba některému z průměrně oblíbených hot hatchů. Když to dáme do kontextu s masivní propagací, množstvím testů a diskuzí, je to tragédie. Zhýčkaný Evropan se sportovními sklony nechce žádné umouněné a lehce astmatické kupé. Chce kilowatty, chce newtonmetry, chce krev. Chce více praktičnosti, luxusnější interiér a rozsáhlejší výbavu. Malé kupé s kardanem a samosvorem smrdí. Navíc se v něm musí moc řadit a když se v něm zmáčkne plyn na podlahu, tak se nekoná teleport do vedlejšího okresu.
Takže drazí přátelé, obávám se, že minimálně zde, v kolébce automobilismu, se spirále do minulosti a reinkarnaci levných zadokolek úspěšně vyhneme a na evropských okreskách budou i nadále kralovat ostré hatchbacky. Konkurence bude cílit právě na GT86 a BRZ, které na zaoceánských trzích sklízí nebývalý úspěch a tudíž se dá předpokládat, že bude podobně konfigurovaná. Jinými slovy, pro Evropana opět nevalně přitažlivá. Koneckonců, IDx odkazuje na Datsun 510, který na nejstarším kontinentů nezná nikdo, krom pár pošuků. Sportovní Kia zní v Evropě jako oxymoron a nikdo by si ji nekoupil. Fakt, že hlavní odbytiště levných zadokolek bude vždy za oceánem anebo na dálném východě dokládá i to, že všechny tradiční evropské automobilky se tomuto trendu prozatím úspěšně vyhýbají.
A když si uvědomím, že tradiční zákaznící BMW považují zadní náhon i u těch nejmenších řad spíše za přežitek, než ctnost, popřípadě vůbec neví, co to poháněná kola jsou, vlastně se tomu vůbec nedivím…




Snowman000
29. 1. 2014, 11:36Myslim, ze som si presiel podobnym nadsenim a vytriezvenim. A BRZ je na mojom wishliste. A asi sa nam nevratia casy malych lacnych RWD coupe a nevyzenu HH, ale coupe ako samotny druh uz bol takmer tiez na vymretie a zda sa mi ze sa vratia ako novy druh crossoveru mixujuci eleganciu sedanu, velkost hatchbacku a samozrejme sportovosti. Cim viac ich bude, tym skor sa medzi nimi najde aj nejake to RWD, kedze HH s RWD ti bol naposledy snad pri Lotuse Sunbeam :(
Sklenka
29. 1. 2014, 13:27Celou revoluci v zadokolkach odstartovali rychle a zbesile... Kdyz v tokyo driftu dostal hlavni hrdina rwd evo, bylo receno ze hoprece nenechaj jezdit v hyundai.. Tak se hyundai naprdnul a udelal genesis coupe, kdyz to zjistila toyota, nastvala se, prtz to ona patrila driv mezi sportovni automobilky, ted mela prd a sportovni auto mel i hyundai (sice trochu ponycar, ale mel ho )... Takze za vsechno vlastne dekujeme filmovymu prumyslu...
Spooker
30. 1. 2014, 16:34Trefná úvaha a super článek...jsem zvědavej, jaká automoilka si ještě bude chtít ukrojit kousek tohodle obnovenýho segmentu, taková moderní variace na původní Escort by mohla bejt lahodná. Ikdyž si asi všichni spočítaj, že se to v Evropě nevyplatí.
BobAsh
30. 1. 2014, 23:01To by musel stát tak 400 tisíc. Jinak by konkuroval Mustangu...
Spooker
31. 1. 2014, 01:12Myslim že by nemusel, kdyby byl o dost menší, o něco levnější a s úplně jiným designem :)
Martin
1. 2. 2014, 17:36No myslím, že RWD velikosti Fiatu 500 by nemuselo být přehnaně drahé :-D Ta původní 500 byla kouzelná jízdními vlastnostmi, byť s maximálkou 95 km/h se do dnešního provozu moc nehodí :-(