Dnešní doba je v mnoha ohledech tak trochu schizofrenní. Na jednu stranu jsme posedlí moderními technologiemi, na stranu druhou nostalgicky obdivujeme “staré dobré časy” a poctivé věci vyrobené tradičními postupy. Dokonalým zhmotněním této dichotomie je nejnovější model od prastaré britské značky Morgan. Ta na autosalonu v Ženevě oslavila speciální edicí svého klasického modelu 4/4 výročí osmdesáti let jeho nepřetržité výroby, ale také tam přivezla svůj pohled na budoucnost.
Tříkolka Morgan 3Wheeler s převodovkou z Miaty a motorem z chopperu si po svém představení před pěti lety vysloužil vlnu aplausu a představuje jeden z nejlepších způsobů, jak si užít staromódní vzrušení za volantem, aniž byste se museli vyrovnávat s jankovitostí skutečného veterána.
Novinka jménem EV3 k tomu přidává nejmodernější výrobní postupy a technologie, spolu s tichým a ekologickým provozem, který by z ní mohl udělat ideální způsob, jak se pobavit za volantem i v ulicích moderního, autům nepřátelského města.
Číst technické specifikace téhle věci je skutečně fascinující zážitek. Občas jako byste překonali propast desítek let v rámci jedné věci. Konstrukce kombinuje trubkový rám s karbonovými a hliníkovými panely karoserie – které jsou však ručně tvarovány na rámech z jasanového dřeva. Design v sobě snoubí vlivy aerodynamických závodních vozů ze 30. let, klasických motocyklů a strojů budoucnosti ze sci-fi 50. let. Krásným detailem jsou třeba mosazná žebra chlazení baterií v přední masce, nebo trojice asymetrických světlometů.
Propletencem nového a starého je i palubní deska. Motor aktivujete klasickým přepínačem podobným těm, které zapínaly magneta u prastarých vozů a přístrojový panel je vyveden v kombinaci dřeva, mosazi a leštěného hliníku. A uprostřed toho všeho jsou přímo schizofrenní přístroje – klasický budík rychloměru nalevo a supermoderní kulatý displej vpravo.
O pohon se namísto vidlicového dvouválce stará elektromotor o výkonu 62 koní, napájený z lithium-iontových bateriích o kapacitě 20 kWh. To díky hmotnosti pod půl tuny stačí k tomu, aby EV3 dokázal při opatrném zacházení ujet až 240 kilometrů. Na stovku se přitom dostane pod 9 sekund a maximální rychlost se pohybuje kolem 150 km/h.
Nejlepší na tom všem je ale to, že nejde o nějaký koncept nebo o limitovanou sérii pár absurdně drahých kusů. EV3 by se měl dostat do sériové výroby ještě v průběhu letošního roku a přijde prý na podobnou sumu jako standardní 3Wheeler – tedy kolem milionu korun. To sice není málo, ale také to vlastně není až tak moc, když vezmete v úvahu, jak výjimečný kus techniky dostanete…
Co si o něm myslíte vy? Líbí se vám? Koupili byste si elektrickou verzi raději než tu s monstrózním spalovacím motorem? Nebo je to pro vás svatokrádež a správný Morgan má smrdět?
















Tomb
1. 3. 2016, 20:02Seděl jsem v předprodukčním EV3 a byl to vlastně klasickej 3 WHEELER s elektromotorem.. Tahle věc co na mne kouká z fotek vypadá naprosto úžasně.. Taková správně steampunková (bez páry:) záležitost, šmrncnutá něčím ze sci-fi filmu 70tých let.. Líbí se mi to rozhodně víc než klasika.. Doufám že s designem už nehnou.. Jen tak dál Morgan!
Trinom
1. 3. 2016, 22:13To chci! Ale kde na to vzít a nekrást? :-(
Adam
2. 3. 2016, 01:16Ta věc je úžasná, ale radši bych v tom měl ten dvouválec. A kdybych měl mít na morgan ještě jednu prosbu, nemohli by tohle vyrobit se 4ma kolama? Myslim si, že se zadkem ve stylu formulí 30. let by to nemělo chybu.
Nedy
2. 3. 2016, 18:43To je tak boží, že jsem vážně začal toužit po tomhle elektromobilu! :-)