načítám data...

Mini Countryman 2.0 D All4: Nejdřív práce, potom zábava

Z nabídky značky poněkud vyčnívá – není totiž vůbec mini. Jak se mu daří zkombinovat praktičnost, styl a zábavu za volantem?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mini Countryman 2.0 D All4: Nejdřív práce, potom zábava

Zdá se, že každé auto na trhu dříve či později nevyhnutelně dospěje k okamžiku, kdy se z něj stane crossover. Ani Mini nebylo výjimkou, jeho půdorys je navíc pro moderní malé SUV jako dělaný. Od roku 2010 tedy existuje i ve verzi Maxi-Mini neboli Countryman. První generace si vysloužila mnoho chvály za jízdní vlastnosti, ale jinak… Interiér příliš prémiově nepůsobil a zvenčí ta věc vypadala jako kyprá dáma, která se navlékla do o dvě čísla menších šňůrkových bikin. Těch kyprých tvarů bylo najednou nějak moc. Člověk se prostě nemohl ubránit úvaze, proč si dotyčný za stejné peníze nepořídil cokoliv jiného.

Od housenky k motýlovi

Druhé generaci stačilo pár drobných úprav, a tadá – najednou vypadá pěkně. Nový Countryman je o dvacet čísel delší, o pár čísel širší a trochu se prodloužil i rozvor. Je tedy o dost větší než předchůdce, paradoxně ale působí kompaktněji. Vzadu designu pomohlo posunutí registrační značky o něco výš, což rozbilo obludně monolitický zadek, předek se vzpamatoval z anafylaktického šoku, splasknul a výrazně se přiblížil běžnému Cooperu. S oplastováním, černými pruhy a hagusy na střeše působí auto outdoorově a akčně. Prapůvodním účelem Countrymanu bylo nabídnout k běžné porci stylového auta i přílohu v podobě vnitřního prostoru a z mého pohledu se po sedmi letech konečně podařilo naplnit i první požadavek. 

Kruhům zdar

V kabině najdete klasické Mini se spoustou kružnic různých velikostí. Centrální dotykový displej ve světelném kruhu je přehledný, dobře čitelný i dobře ovladatelný. Můžete se rozhodnout, zda budete ťukat přímo do něj, nebo se spolehnete na kolečko iDrive, které znáte z BMW, obojí je uživatelsky přívětivé. Když si sednete za volant, dostaví se kýžený pocit střízlivého luxusu. Materiály už nevzbuzují pochybnosti, zda jste své peníze utratili na správném místě. Jsou kvalitní, příjemné na dotek a konečně drží krok s cool designem.

Blikající startovací páčka, kruhový volič jízdního režimu u řadicí páky, barevné interiérové osvětlení, projekce loga na místo, kam vystupujete, to všechno jsou malé radosti, které dodávají solidně postavenému celku sofistikovaný šmrnc. Až zůstanete trčet v zácpě na D1, budete rádi, že se na vaši pojízdnou čekárnu tak dobře kouká.

Rodinný typ se spoustou talentů

Náš testovací kousek je obdařen dvoulitrovým dieselovým motorem, osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Je to konfigurace, která mi k tomuhle autu sedne jako pověstná zadnice na hrnec. Countryman totiž nemá sloužit jako továrna na radost ani jako módní doplněk, ale jako plnohodnotné rodinné auto. To znamená, že má být v rámci možností pohodlné na ovládání, úsporné na provoz a schopné dojet na hory, i když zrovna napadl sníh. 

Pokud jde o pohodlí, je to bez diskuse premiant značky. Pravda, konkurence není moc velká, ale tohle auto je na svou velikost vážně komfortní a ani po několikahodinové cestě nepromění cestující ve sténající uzlíčky zablokovaných obratlů. Naopak. Žádné jiné Mini si nedokážu představit jako cestovní vůz, Countryman ano.
Motor o síle 150 koní je víc než dostačující, a ačkoliv jde o diesel, chová se uhlazeně a tiše. Ani před zahřátím nevyluzuje agrární pazvuky a při jízdě na něj skoro zapomenete, tak dobře je odhlučněný. Výkon přidává plynule bez kopanců turba a ochotně snáší i vyšší otáčky, přitom se spokojí s nějakými 7 litry nafty na sto i při tvrdším zacházení. Bavorácká DNA se tady nezapře. Pokud může projev motoru ještě něco vylepšit, je to osmistupňová automatická převodovka. Vlastně nevím, co o ní říct, ani jsem si jí nevšimla. Ať už ve městě nebo na okreskách v ostřejším tempu, za všech okolností řadila bezchybně. 

Tím se příhodně dostávám k celkovým jízdním dojmům. I když je Countryman praktik, který myslí třeba na to, abyste si při nazouvání inlajnů neušpinili pozadí o hranu kufru (k tomuto účelu je zde k dispozici vysunovací sedátko), pořád je to Mini. A to znamená řidičské auto. Řízení má přesné a sebejisté, pohon ALL4 mu v zatáčkách zajišťuje převážně neutralitu a dokáže být skutečně rychlé.  Podvozek působí hravě, zároveň však čitelně a bezpečně, takže dokáže poskytnout hezkou porcičku zábavy bez obav z náhlého skonu. Ne že by to mělo v popisu práce, ale přece jen, pořád je to Mini.

Verdikt

Aktuální Countryman je jako švarný princ nahrazující odulého starého krále. Nejenže konečně skvěle vypadá, ale je plný německé techniky, která se vyznačuje tím, že… prostě funguje. Je pohodlný, vcelku úsporný a na sněhu nemá žádný problém. Zkrátka první univerzální Mini. Ať už jste milovník Cooperů, který potřebuje trochu víc místa, fanoušek crossoverů, nebo prostě snob, co si potrpí na symboly statusu, pořiďte si Mini Countryman (nejlíp s čtyřkolkou a automatem, bez nich už to nebude ono). Ano, není zrovna za hubičku, ale dost možná je to nejlepší miniSUV, jaké dnes seženete.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 1995 cm³
Výkon: 150 koní (110 kW) v 4 000  ot./min
Točivý moment: 330 Nm v 1 750 – 2 500  ot./min
Převodovka: osmistupňový automat Aisin
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7 l/100 km 
Cena s danou motorizací a pohonem 4x4 od 808 600 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
03. března 2018, 11:37
0

Docela se mi i líbí. Ještě jsem s ním nejel, ale uvnitř je prostornéjší Clubman. A je taky velice komfortní i na dlouhé cesty, takže věta ,,Žádné jiné Mini se nedovedu představit jako cestovní vuz,, za mě neplatí.

reagovat
RCNP
04. března 2018, 11:12
0

Můžu potvrdit, že se řídí fakt docela dobře. Vůbec ne jako SUV, spíš jako trojka kombík na obyč podvozku v manažerský specifikaci diesel + automat. Což není špatně. Testovaná konfigurace je docela ošklivá, podle mě. Nějak se mi dvakrát nelíbí ten černej lakovanej knír, vepředu i vzadu a ty masivní chromovaný rámečky světel, který jsou ještě obtažený zevnitř LEDkama. Už to vypadá jako by to auto nosilo brejle. A knír plus brejle je na mě už moc jako německej turista. Ale to se dá asi vyřešit v konfigurátoru. Zato Clubman, ač ztratil trošku funky feelingu spolu s lichýma dvěřma, tak není tak přeplácanej a má moc hezký proporce. Širokej dlouhej čumák a taková ta hezká dlouhá jezevčíková silueta. Taky bych asi šel spíš tímhle směrem. A kacířsky než v dieselu, tak spíš v hybridu. Teda pokud by se mi podařilo vyignorovat dvoulitr benzin v manuálu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
103 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Ranchero Ranchero  GT 1977
Ford Ranchero Ranchero GT

1977 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Apache  1957
Chevrolet Apache

1957 rok výroby
140 koní výkon
3 850 ccm objem

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem