Označení GLC se u SUV střední třídy v portfoliu Mercedesu objevilo v roce 2015, kdy ho nesl nástupce modelu GLK. Automobilka Mercedes-Benz tím sjednotila své označování modelů SUV, přičemž písmeno „C“ v názvu GLC odkazuje na technický základ sdílený s třídou C. V roce 2019 prošel GLC výrazným faceliftem, který přinesl modernizovaný design, vylepšené motory a hlavně do vozu poprvé přinesl pokročilý systém MBUX. O tři roky později, v roce 2022, se představilo světu GLC druhé generace. Nová generace nabídla nejen dynamičtější vzhled, ale také o poznání prostornější interiér.
Mercedes-Benz GLC je mimochodem také vůbec nejprodávanějším modelem značky u nás, což mě zprvu trochu překvapilo – měl jsem za to, že ho s přehledem válcuje klasické “céčko” a “éčko”. To jsem ale poněkud zamrzl v minulém desetiletí. Dnešní silnice zkrátka patří SUV a platí to i u Mercedesu. Osobně považuji právě “céčkový” Mercedes za vysoce univerzální automobil vhodný téměř pro každou příležitost, zajímalo mě tedy, jak si stojí jeho SUV varianta.
Abych si zažil GLC autenticky, tak jako většina zákazníků, nemám k testu žádnou z vrcholných motorizací, ani moderní plug-in hybrid, ale základní naftovou verzi 200d, navíc v základní výbavě s minimem příplatků. Označení mi hned evokuje nostalgické vzpomínky na “piáno dvěstěda”, legendární Mercedes W123 s motorem OM 615, i když dnes už tento kód samozřejmě neznamená atmosféricky plněný dvoulitr s třiatřiceti vteřinovým zrychlením, ale poměrně svižný přeplňovaný motor s výkonem slušných 120 kW.
U motoru bychom konec konců dnes mohli začít. Nafťáky Mercedes vždycky uměl a ani tento základní agregát není výjimkou. Je kultivovaný, výborně odhlučněný a opravdu pružný. Pomáhá tu totiž i mild-hybridní ústrojí se startérgenerátorem napájeným rekuperovanou energií, který šikovně vykrývá propady výkonu v nižších otáčkách. Skutečnost, že řídíte diesel tak poznáte prakticky jen podle čísel na otáčkoměru. A také podle spotřeby, která je opravdu příznivá – i s poměrně těžkou nohou a převahou dálničních cest jsem testovací týden zakončil s průměrem 5,6 litru na sto kilometrů. Počítám-li s dnešní průměrnou tabulkovou cenou nafty, vychází mi kilometr na pohonných hmotách na 1,83 Kč, což ve dvoutunovém SUV není vůbec špatná cenovka. V kombinaci s dojezdem dost přes tisíc kilometrů na jednu nádrž mi tak nezbývá, než GLC přiznat, že stejně jako nízké “céčko” je naprosto ideálním a nenáročným společníkem na každodenní dlouhé cesty.
Jo a mimochodem,když už jsme nakousli ta naftová piána – GLC 200d utáhne až 2,5 tunový přívěs.
Nu dobrá, ale co pohodlí – klasické sedany od Mercedesu se vyznačovaly vždy příjemným houpavým komfortem. Osobně je mám o dost raději, než na můj vkus poněkud uskákaná a jankovitá BMW. Ale v SUV je to vždycky trochu ošemetné. Kvůli vyššímu těžišti je tato karoserie náchylnější k náklonům v zatáčkách, což je třeba kompenzovat naladěním tlumičů, ale když to přeženete, může být takové auto až příliš tvrdé a nejisté. Elegantně se to dá řešit “vzduchem” a i u Mercedesu si toto řešení můžete v mnoha modelech objednat. Základní GLC ale touto možností samozřejmě neoplývá, jsou tu “jen” takzvané “selektivní tlumiče”. A já sice úplně přesně nevím, jaká magie se v nich odehrává, snad to má cosi společného s dodatečnými ventily, které regulují skokové změny tlaků na sérii nerovností, výsledek je nicméně opravdu famózní.
Kombinace osmnáctek s poměrně vysokými pneumatikami a dobře vyladěného podvozku dává GLC charakter srovnatelný s jistotou a pohodlím aut minimálně o třídu větší. Mohu s čistým svědomím prohlásit, že auto je ve výsledku čitelnější a pohodlnější, než vrcholné elektrické EQS SUV. Takže ani tady vyšší karoserie na “klasiku” neztrácí.
Základní přední sedadla sice neoplývají masážní funkcí nebo odvětráváním, nabídnou ale elektrické nastavení a systém průběžného polohování, kdy se za jízdy občas lehce změní úhel sedáku a opěrky, aby posádka za jízdy “nezdřevěněla”. Osobně mi to dost vyhovuje, ale setkal jsem se i s úplně opačným názorem, rozhodně to není funkce pro každého. Dvojice displejů zobrazuje systém MBUX, který již tradičně platí za špičku v oboru a díky soustavným vylepšením si pozici stále právem drží.
Trochu zklamaný jsem byl z provedení dekoru v přední části – zatímco díly potažené kůží a vyzdobené hliníkem vypadají skvěle, šedivý “karbonový” potisk se mi do vkusu příliš netrefil. Pohled do konfigurátoru navíc odhaluje, že alternativou je lesklá černá, strukturovaná černá a stříbrnošedá. A žádné dřevo. Já vím, je jiná doba, ale přesto mi Mercedes bez dřeva přijde tak nějak neúplný. A tak mám pocit, že právě pocit za volantem a členění interiéru směrem “do výšky” je jediné místo, kde jsem na klasické “céčko” v sedanu nebo kombíku vzpomínal s lehkou nostalgií.
Mile mě překvapilo místo na zadních sedadlech. Ta mají dostatečně dlouhý sedák, dost místa pro kolena a posádka tu nestrádá ani v příčném směru. Děti připoutané do sedaček pak díky tomu neokopávají opěradla – pokud by se jim to ale přeci jen podařilo, je na nich praktická ochranná deska. Pro čtyřčlennou rodinu je GLC zcela dostačující. A ačkoli je GLC primárně zaměřením luxusní vůz, překvapivě dobře je připraven i na rozličné stěhovací akce. Zadní sedadla lze sklopit tlačítkem z kufru, čímž vznikne rovná plocha, nakládací hrana je zarovnána s podlahou a pod dvojitým dnem se nachází překvapivě velká a členitá úložná schránka, ve které nechybí ani praktická přepravka na nákup, nebo prostor pro uložení odnímatelné roletky.
Skoro by se mi chtělo napsat něco o “jednoduše chytrých” řešeních. V tomhle GLC klasické nízké “céčko” nejen dotahuje, ale s přehledem strčí do kapsy.
Verdikt
Vůbec se nedivím, že se prodává tak dobře. GLC je totiž fakt dobré auto. Přestože jde o „jen“ základní variantu, nabídne výborné odhlučnění, příjemnou spotřebu a vynikající jízdní vlastnosti, které překvapí nejen pružností, ale i jízdním komfortem srovnatelným s vyšší třídou. Z pohledu technického zpracování a provozní efektivity je GLC velmi silným hráčem.Z hlediska vnitřního prostoru, výbavy a uživatelského komfortu také nemám výhrad. Výbava, systém MBUX, prostorná zadní sedadla a praktické detaily v kufru ukazují, že Mercedes pečlivě myslí i na každodenní potřeby. I když některé designové volby v interiéru nejsou zcela univerzálně přitažlivé, celkový dojem z vozu zůstává velmi pozitivní. A překvapila mě i cena pod 1,4 milionu – o dost méně, než u srovnatelné německé konkurence.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1993 ccm
Celkový výkon: 120 kW (164 k)
Točivý moment: 380 Nm
Převodovka: devítistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1910 kg
Max. hmotnost nebrzděného / brzděného přívěsu: 750 / 2500 kg
Objem palivové nádrže: 62 l
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100: 8,9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,6 l/100 km
Základní cena testované verze: 1 375 770 Kč





















































rivka
3. 5. 2025, 10:48Tohle GLC už se mi několik let opravdu velice líbí jak zvenku, tak uvnitř a kdybych na něj měl, rád bych si ho koupil jako své první nové auto a nechal si ho do smrti. Po přečtení článku jsem si ho v konfigurátoru poskládal podle sebe, ve verzi "platíš to ze svého, kámo", ne v té oblíbené zvané "neomezený rozpočet" ;-) Základní zážehový motor a pár příplatků které chci opravdu tak moc že bez nich by mi to nedávalo smysl. 1,45 mil. základ, 200t. příplatky a byl bych úplně spokojený. No nic, jdu kouknout na ojetiny :-)
mariov8
5. 5. 2025, 12:43Jezdim sluzebnim, uz nenadavam na SUV, teda az na ty spinice kalhot. Motorizace je krapet jinde, ale soukromne bych volil jeste trochu jinak. Plne rozumim, proc je to dnes nejprodavanejsi mercedes. Je to fakt dobre auto…