Mercedes-Benz nás v posledních letech učí, že automobilový svět není jen o praktičnosti a elektromobilitě. Po dechberoucím modelu AMG ONE, který přenesl technologii Formule 1 na silnice, se stuttgartská automobilka opět pouští do segmentu, kde dominují exkluzivita, vášeň a bezprecedentní řidičský zážitek. A právě tam vstupuje novinka, která vám vezme dech i vlasy – Mercedes-AMG PureSpeed.
Zrození extrému: První ze série Mythos
PureSpeed není koncept, ale skutečně sériové vozidlo, byť počet vozů nepřesáhne 250 kusů. Je to první zástupce zbrusu nové a ultraexkluzivní série Mercedes-Benz Mythos. Už samotný název napovídá, že se nejedná o sériovou výrobu pro masy. Mythos je určen pro nejnáročnější sběratele a nadšence, kteří hledají něco víc než jen běžný luxus a výkon. Tato série bude představovat ty nejradikálnější a nejúžasnější kreace, které Mercedes-Benz dokáže stvořit, a PureSpeed je jejím velkolepým startem.
Design, který bere dech a vzdává hold historii
Už na první pohled je jasné, že PureSpeed není pro každého. Jeho nejvýraznějším prvkem je naprostá absence čelního skla. Místo něj se nad posádkou tyčí aerodynamický prvek inspirovaný ochranným obloukem Halo z Formule 1. Tento designový prvek nejenže vypadá futuristicky, ale zároveň zajišťuje strukturální integritu a bezpečnost. Pro řidiče a spolujezdce to znamená jediné – nutnost helmy a neskutečně intenzivní spojení s okolním světem, se silnicí, s větrem ve vlasech. Nebo na helmě, kterou dostanete speciálně sladěnou s designem vozu, vybavené dokonce i interkomem pro možnost komunikace mezi řidičem a spolujezdcem.
Celý design vozu je mistrovským dílem aerodynamiky a estetiky. Ještě aby ne – vždyť na voze Mercedes-Benz spolupracoval s legendárním studiem Pininfarina. Nízká silueta, ostré linie a minimalistické detaily dávají tušit, že každá křivka má svůj účel. Inspirace motorsportem je patrná na každém rohu, od propracovaných aerodynamických prvků až po interiér, který je sice luxusní, ale zároveň plně soustředěný na řidiče. Historické reference na závodní vozy Mercedes-Benz z minulosti, například na legendární závodní vůz 300 SLR, který řídil Stirling Moss během závodu Mille Miglia, jsou zřejmé a vytváří most mezi bohatou tradicí a vizí budoucnosti.
PureSpeed vychází z vozu Mercedes-AMG SL, ale neliší se pouze absencí čelního skla. Zcela přepracovaná je i přední část vozu, která je aerodynamičtější, ale i méně agresivní. Na praktičnost se zde nehraje, zadní sedačky vzaly za své a na jejich místo se nastěhovaly aerodynamické oblouky. PureSpeed mohou ty nejšťastnější zákazníci, kteří dostanou příležitost si vůz pořídit, objednat ve dvou barvách: podmanivé červené Le Mans nebo stříbrné Silver Arrow.
Obě barvy mají historický význam pro motorsport značky. Stříbrná je tradiční barvou závodních vozů automobilky, zatímco červená vzdává hold závodnímu vozu, který vyhrál v roce 1924 prestižní závod Targa Florio. Proč byl červený? Červená byla tradičně vyhrazena italským závodníkům, zatímco německé vozy byly bílé. Mercedes tedy vůz nalakoval na červeno, aby zmátl italské fanoušky, Tifosi, a ti vozu nedělali během závodu překážky. I díky tomu se povedlo před více než sto lety tento prestižní závod na Sicílii vyhrát.
Pod kapotou nečekejte nic jiného než to nejlepší, co Mercedes-AMG umí
Nene, tady pod kapotou netrůní čtyřválec nebo hybrid, ale tradiční osmiválcová jednotka M177 se dvěma turby a výkonem 585 koní. Volba motoru není důležitá jen kvůli výkonu, ale i podmanivému zvuku, který u roadsteru dotváří tu správnou atmosféru. I když, roadsteru, PureSpeed nemá střechu, ani nouzovou, za to k němu dostanete nejen interiérovou plachtu vyvedenou v barvě vozu, ale i exteriérovou, kdyby náhodou mělo vozidlo zůstat při špatném počasí mimo garáž. Přesně takto to má totiž vypadat, když dostanou pánové z vývojového oddělení AMG volnou ruku.
Zbytek podvozku je převzat z modelu Mercedes-AMG SL a AMG GT, těšit se tedy mohou šťastlivci na skvělou čtyřkolku 4Matic+, devítistupňovou převodovku AMG Speedshift, karbon-keramické brzdy nebo aktivní podvozek AMG Ride Control s hydraulickými stabilizátory a natáčecí zadní nápravou. V neposlední řadě je vůz také aerodynamicky zlepšený oproti běžnému SL, přebírá totiž prvky podlahy z AMG GT 63 PRO pro zlepšení jízdních vlastností ve vyšších rychlostech.
Umělecké dílo přesahující hranice automobilismu
Mercedes-Benz PureSpeed nebude jen automobilem. Bude to sběratelský kousek a umělecké dílo, které však bude radost řídit. Počet vyrobených kusů je extrémně omezený, což z něj činí nejen exkluzivní záležitost, ale také pravděpodobně velmi dobrou investici do budoucna. Cenu nám zástupci značky neodhalili, ale spekulanti na inzertních serverech už vozy nabízející za částky okolo jednoho milionu eur nebo 25 milionů korun.
Pro ty, kteří se ocitnou za volantem PureSpeed, to bude zážitek, který přesahuje pouhou jízdu – stačí se jen posadit za volant a motorsport na vás dýchá, už jen absencí čelního skla a prvkem Halo. Bude to symfonie větru, zvuku motoru a čisté, nefalšované radosti z rychlosti. PureSpeed je v době, kdy se mluví o autonomním řízení a elektromobilitě, jasným vzkazem ze Stuttgartu: nezapomínáme na to, co činí řízení vášnivým a vzrušujícím. A série Mythos je toho nejlepším důkazem. Já se už teď těším na další malosériové vozy, kterých se snad brzy dočkáme.






























afro-r1
11. 6. 2025, 08:34Chvalim pekny predek bez "povinne" mrizky chladice.
ransom
11. 6. 2025, 16:56Občas se najde auto, které moje oko potěší, i když bych takové nechtěl ani ve snech o majetnosti. Tohle bude jedno z nich.