logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Mazda MX-5 ND: Nové informace a první dojmy

Zatímco v Česku se leda tak můžeme na internetu hádat, jestil bude mít dvoulitr v MX-5 skutečně jen 155 koní, naši šťastnější kolegové z Ameriky a Británie už v okolí Barcelony okusili MX-5 na vlastní kůži. Mám sice chuť ze sebe vysoukat směs závistivých invektiv, ale raději se pojďmě podívat na to, co zjistili…

Dnešek je pro mne příjemným šokem. Rozhodně jsem neočekával, že první jízdní dojmy z nové MX-5 budou k přečtení již nějakých 7 měsíců před tím, než se oficiálně dostane do Evropy.  Asi je to nošením dříví do lesa, ale připomeňme si, že Mazda u čtrvtého vydání kultovního roadsteru dlouho proklamovala ideový návrat k původní NA a důraz na nízkou hmotnost. Když se v září poprvé ukázala světu, skutečně byla oproti současné NC menší (dokonce je kratší, než první NA), lehčí, s nižším těžištěm a motorem posunutým dozadu jak jen to šlo. A k tomu nesla design, jež se někomu líbí, někomu ne, ale je jednoznačně identifikovatelný jako "Miatí" a přitom nese prvky, které se na malém roadsteru nikdy neobjevily.

Jasné zacílení projektu na první generaci a známá technická data mne uchvátila natolik, že jsem prostopášně prohlásil, že   ND bude skvělá. Vlastně jsem tehdy chtěl napsat, že to bude nejlepší MX-5 všech dob, ale na to už jsem neměl koule. Zároveň ovšem vyvstaly otázky, zda-li se do zmenšeného auta vleze i průměrný Evropan a ne jen korejská žena a jeslti elektrický posilovač řízení bude důstojným prvkem pro ryzí roadster. První jízdy mnohé odhalily. Měl jsem pravdu anebo jsem se jen sprostě rouhal?



KAROSERIE

Kromě ježdění s předsériovými auty se zahraniční novináři dozvěděli v Barceloně i další technická specifika očekávané novinky. Z reportáží všech redakcí je jasné, že Mazda na briefingu především zdůrazňovala snížení a distribuci hmotnosti. MX-5 1.5 má pohotovostní hmotnost přesně 1000 kg. To sice není 950 kg původní NA 1.6, ale ani 1100 kg odcházející NC. Snahou bylo ubrat hmotnost především z okrajů vozidla, ale dle prohlášení projektového managera Hitoshiho Takamatsu se hmotnost podařilo uspořit téměř na každém významnějším díle vozidla. Kapota a víko kufru jsou z hliníku, stejně jako přední i zadní příčka, které jsou navíc posunuty ke středu a design auta byl uzpůsoben tak, aby mohly být uzší. A-sloupky a výztuhy v prazích jsou konstruovány ze tří druhů vysokopevnostní oceli, takže nabízí vyšší pevnost při nižší hmotnosti. Zhruba 7 kg ušetřila odlehčená převodovka, 10 kg diferenciál (s omezenou svorností tentokrát i u slabší motorizace), dalších 7,5 kilo ubrala i samotná sedadla, jejich výplň netvoří pružiny, ale speciální kompozitová "síť". Díky tomuto řešení se také sedí níže – 15 mm sebralo ono řešení kompozitem a dalších 5 mm nové pojezdy. Čímž se dostávám k první otázce – v MX-5 ND je dostatek místa pro 190 cm vysokého člověka. Zejména díky zmíněným dvěma centimetrům, které přidaly místa mezi nohama a volantem a umožnily posunout čelní sklo o 70 mm dozadu aniž by si řidič nebo spoluejzdec rozbíjeli hlavu o rám. Na závěr nemůžu opět nezdůraznit fakt, že motor je uložen až za přední nápravou, čímž se z MX-5 vlastně stává tak trochu auto s motorem uprostřed-vpředu. Rozložení hmotnosti je i u ND obligátních 50:50. A plátěná střecha se opět vrací k ruční klasice, kterou jde zpoza volantu jednoduše a velmi rychle převést z otevřeného do zavřeného stavu či naopak.

MOTORY

Nad motory stále visí několik otazníků. Pro Japonsko by měla být k dispozici pouze patnáctistovka, pro USA pouze dvoulitr a v Evropě by se měly prodávat jednotky obě – tolik alespoň říká R&T. U patnáctistovky je vše jasné – dává výkon 130 koní v 7.000 ot./min. a točivý moment 150 Nm při 4.800 ot./min., přičemž 90% maxima krouťáku má být k dispozici v širokém rozpětí 2.000 – 6.000 ot./min. Dle testerů se motor v reálu chová, jakoby s patnáctistovkou v Mazdě 3 neměl nic společného. Radostně se vytáčí až k 7.500 ot./min. a v celém rozsahu působí živě, takže strach ze základního motoru není na místě. K jednoduchému puristickému roadsteru padne jako ulitý.

S dvoulitrem je situace stále nejasná. Tedy alespoň pro Evropu. Na oficiálních amerických stránkách Mazdy se dnes objevila specifikace pro americký trh, která potvrzuje parametry 155 koní a 210 Nm "nechtěně" odhalené při preview pro autosalon v Chicagu. Jenže stejné parametry má i americká Mazda 3, kdežto ta evropská se pyšní výkonem o 10 koní vyšším. Doufejme tedy v druhou variantu, protože 165 koní by ND skutečně slušelo, zvlášť když většina médií očekávala ještě o pár koní více.

JÍZDA

Mnohé o schopnostech nové MX-5 napoví už fakt, že Mazda před samotnými jízdními testy novinky umožnila všem novinářům vyzkoušet si původní NA. Toto by žádná automobilka nedovolila, kdyby se necítila mimořádně sebevědomá. A jak to tak vypadá, Mazda je sebevědomá právem. Redaktoři z Road and Track, Autocaru i AutoExpress se ve svých dojmech prakticky neliší. Po rozpacích při uvedení NC přichází jednoznačná shoda a vypadá to, že ND je opět MX-5, která jezdí a zatáčí tak, jak by to od ní všichni očekávali a opět je esencí malého jednoduchého roadsteru pro požitkáře. MX-5 je hodnocena jako mimořádně agilní, zábavný a řidičsky odměňující. Podvozek je tradičně plavnější a netrpí přehnanou tvrdostí, takže se v zatáčkách a pod plnými brzdami trochu naklání, ale jako odměnu poskytuje typickou vyváženost a čitelnost při práci s přesunem hmoty. Jack Baruth z Road&Track hodnotí ND jako nejvíce neutrální Miatu všech dob – úroveň neodtáčivosti je prý ještě menší, než u NA. Hodná povaha a snadná driftovatelnost je zmiňovaná také Mattem Priorem z Autocaru. Zároveň to však vypadá, že vyznavačům čisté stopy přinese ND až nečekané množství gripu. Překvapující míru schopnosti odolávat příčným silám, a tím i opravdovou rychlost v zatáčkách, když to řidič chce, zmiňuje R&T, Autoexpress i TopGear. Ohromující, s přihlédnutím k faktu, že patnáctistovka obouvá standardně pneu, jejichž rozměr 195/50 R16 působí v dnešní době na sportovním autě jako zjevení.

Šestistupňová převodovka je "nečekaně" přesná a velmi rychlá. Pedály jsou nastaveny příjemně a dojem nekazí ani brzdy, jež ale během dvouhodinové prezentace nejspíše nebylo možno vyzkoušet na dřeň. Zbývá otazník největší – elektrický posilovač řízení. Systém EPAS (Electric power assisted rack & pinion steering) je unikátní tím, že elektromotor je umístěn pod hřebenem a nikoliv na tyči řízení, jak bývá obvyklé a tím má zlepšit cit v řízení. Podle všeho se věc povedla – dle Matta Priora je sice řízení lehčí, díky své přesnosti, citu a progresivnímu chování je ale tím nejlepším elektrickým řízením, které zná (s výjimkou meganu Trophy R).

Chybí vám nedostatky? Autocar a Autoexpress zmiňují ne zrovna exkluzivní materiály v interiéru – je však třeba myslet na to, že jde o předsériové kusy. Dál? Nic. Všechny recenze jsou plné chvály a končí pozitivně. Můžeme tedy věřit, že MX-5 je dobrá. Moc dobrá. Autoexpress ji ohodnotil maximálními 5 hvězdičkami. Jack Baruth dokonce v posledním odstavci svého článku bezostyšně píše "Je to tedy nejlepší Miata všech dob? No jasně!" a podobně zakončuje svou recenzi i Top Gear. Je krásné podlehnout tomuto tvrzení, ale není nad to, přesvědčit se na vlastní kůži. Nevím jak vám, ale mi těch 7 měsíců bude ubíhat neskutečně pomalu.

Zdroj:

http://www.autocar.co.uk/car-review/mazda/mx-5/first-drives/2015-mazda-mx-5-15-review

http://www.roadandtrack.com/new-cars/first-drives/news/a24888/first-drive-2016-mazda-mx5-miata/

http://www.autoexpress.co.uk/mazda/mx-5/90240/convertible

http://www.topgear.com/uk/car-news/mazda-mx-5-roadster-review-first-drive-2015-01-30

 

Foto:

www.roadandtrack.com

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Maxsport
31. 1. 2015, 15:50

" že motor je uložen až za zadní nápravou, čím žse"

Nemyslíš přední nápravou? :-) Jinak dobrý článek.

0
BobAsh
31. 1. 2015, 15:54

Vavris si za trest bude muset koupit mladoboleslavský vůz s motorem za zadní nápravou a rok s ním jezdit. Já to jdu opravit :)

0
Vavris Vavrisovic
31. 1. 2015, 15:59

No jo, vy byste z Miaty nechtěli mít 911? :)

0
BobAsh
31. 1. 2015, 16:05

Hmmm... ne?

0
martin_100
3. 2. 2015, 15:36

tomu říkam trest odměnou .... 130RS na celej rok :-D

0 reagovat
Evlo
31. 1. 2015, 16:54

Ta titulni fotka je realna? Ty kola jsou super, zadna mezera mezi brzdici akoly, normalni guma, a hlavne zadna mezera mezera mezi brzdici a koly ani vzadu. Ja vim, ze obsesuji nad detaily, ale to musel i ten co to auto vyrobil a vypada to takto konecne super a dotazene a jak se rika, ze kola delaj auto, tak tohle je soucasti kol zejo a prose uaaaaaaaah.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte