načítám data...

Maserati MC20: Renesance klasiky

Jakou budoucnost plánuje značka Maserati? Plánuje vůbec nějakou? Odpovědi jsme přišli hledat do českého zastoupení a odcházeli jsme nemálo překvapeni.

zobrazit celou galerii#autickarfuturista, Představujeme: Maserati MC20: Renesance klasiky

Maserati patří bezesporu mezi italské rodinné stříbro. Tahle značka představuje jakýsi most mezi dobami starých gentlemanů-dobroduhů a novým světem rychlosti, luxusu a technologií. Rychlá a krásná auta s notnou dávkou exkluzivity a italského šarmu, to pro mě je Maserati. 

Když se ale podíváme do bohaté historie značky, najdeme tu kromě nejednoho závodního úspěchu a celé pleiády dechberoucích aut také mnoho méně radostných okamžiků, kdy celý podnik stál jen krůček od úplného zániku. I to je svým způsobem duch Maserati. Věci se tu nikdy nepodřizovaly přízemním cílům, tady ještě stále vládne ta pravá motoristická nespoutanost. Všechno, nebo nic. Vyhrát, nebo havarovat. Žádné kompromisy, žádná druhá místa, Maserati je život a život se musí žít naplno.

Foto: Maserati

Na stránkách našeho webu to zní až románově, jenže přesně tak Maserati působí i ve skutečnosti. Tohle jsou opravdová auta opravdových hrdinů, James Bond by měl jezdit v Maserati brexit nebrexit! Řečí čísel už je to samozřejmě horší. Někdy vyhrajete, jindy prohrajete, pokud ale neuznáváte střední cesty, bývá prohra právě tak tvrdá, jak velkolepé bylo vítězství. A já se trochu bál, že právě takový propad teď přichází. 

Aktuálně Maserati nabízí tři modely (no vlastně už čtyři, ale k tomu se dostaneme) – klasický velký sedan Quattroporte, menší Ghibli a nakonec i SUV Levante. Všechno jsou to typická Maserati, přestože z nástupu menšího dostupnějšího sedanu, SUV a dokonce vznětového motoru jsme měli všichni trochu obavy. Alespoň já tedy obavy měl. Bál jsem se, že koncernoví účetní přistřihnou značce křídla, pokusí se vytvořit něco jako italské Audi (ve vší úctě k německému výrobci) a logo už zůstane jen jakýmsi odkazem doby, kterou odvál čas.

Foto: Maserati

Ale nestalo se tak. Maserati je stále úplně jiné. Jeho radiomapa možná nemá to správné rozlišení, přístrojový štít se neumí změnit v jednu velkou mapu, aby i úplně ztracený jedinec našel svou trasu, jenže o tom to právě možná je. Maserati je povznesené nad starosti nás obyčejných smrtelníků, nejkratší nebo nejrychlejší cesta, kterou nabízí navigace, není nutně cesta, kterou chcete jet.

No dobrá, ale i gentlemani-dobrodruzi se občas musí vrátit nohama na zem. Pravdou je, že všechny tři modely vypadají stále skvěle, jejich jednoduchý design nezestárnul, jízdní vlastnosti jsou stále fantastické a dokonce i diesel dokáže vyloudit zvuk, který potěší na duši. Jenže zároveň je fakt, že ani jeden z modelů není právě novinkou. Ghibli přišlo na trh v roce 2013 a aktuální Quattroporte se představilo světu dokonce ještě o rok dříve. A co hůř, pokud se ptáte na kupé či kabriolet, tedy to, co od Maserati všichni doopravdy chceme, není tu nic. Nebo lépe řečeno nebylo. Situace se totiž mění a věci se dávají do pohybu právě teď.

Foto: Maserati

Ještě než se dostaneme k novince MC20, na kterou jistě všichni čekáte, podívejme se, co Maserati připravilo pro stávající modely. Jak jsem již zmínil, ta auta nestárnou. Když sedím v Ghibli, vůbec nevnímám, že nejde o novinku letošního roku. Klasické budíky, jednoduchá radiomapa, to všechno sem tak nějak patří. Jsou tu moderní světla, moderní podvozek, moderní brzdy a motor, jehož dokonalost konkurenci dojde teprve za pár let.

A teď je tu ještě víc. Za prvé – je tu Trofeo. Zatímco se v továrně nic nedělo, měli konstruktéři čas stávající auta trochu poladit. Ghibli tak konečně dostalo osmiválec a z už tak skvělého se stalo ještě lepším. Ale to není to hlavní. Je tu totiž i za druhé, totiž Fuoriserie. Co to je? Když vám řeknu, že se jedná o individualizační program Maserati, který nabízí celou řadu unikátních prvků v rámci volitelné výbavy, asi to moc fantasticky nevyzní. Tohle je ale mnohem víc.

Foto: Maserati

Program Fuoriserie je rozdělen do tří základních skupin – Corsa, Unica a Futura. Objednat ho lze spolu s jakýmkoli vozem a jakýmkoli motorem, tentokrát nejde o techniku jako takovou, tentokrát je to věc osobnosti. Osobnosti majitele i auta samotného. Skupina Corsa se orientuje směrem na závodní tradici a vůz právě z této řady jsme si v showroomu Scuderia Praha mohli prohlédnout. 

Foto: Autíčkář.cz

Ghibli Trofeo tu dostalo speciální lak, nebo abych byl přesný – speciálně nedostalo lak. Hliník tu zůstal v syrové podobě a chráněn je pouze vrstvou průhledného bezbarvého laku. Jistě, je to moderní civilizované auto, ale zadívejte se na ten hrubý povrch a zasněte se trochu. Tohle je odkaz starých závoďáků. Přes celou karoserii se táhne dvojice rudých pruhů, a aby to nebylo málo, objevují se tyto pruhy i na volantu. A na stropě. A ještě jedna podivnost – řidičova sedačka se od všech ostatních liší. Zatímco ostatní místa v autě jsou černá a až nenápadná, řidič má koženou sportovní sedačku jako ze starého závoďáku. Dokonce i ta patina na ní je. 

Foto: Maserati

Teď si možná říkáte, že už to je trochu moc. Alespoň já jsem si to říkal. Ale právě o tom program Fuoriserie je. O individualizaci. O skutečné individualizaci. Ghibli tak, jak tu stojí přede mnou, je jen jednou z tisíců možných kombinací. Sedačky mohou být klidně stejné, můžete si vybírat z nepřeberného množství odstínů kůže, odstínů prošívání, dekorů interiéru, laků, pruhů, kol a všeho dalšího. Při pohledu na všechny ty možnosti je téměř vyloučené, aby po světě jezdila dvě stejná Maserati. Jako ani dva lidé nejsou stejní.

Necítíte se jako závodník na Targa Florio? A co řada Unica, inspirovaná italskými módními domy? Ruku na srdce, Maserati je mnohdy více než sportovním vozem spíše módním doplňkem a na tom není nic špatného, právě naopak. I tady přichází nekonečná nabídka materiálů a odstínů, auto si můžete naspecifikovat dle vlastní chuti od decentního po značně extravagantní. 

Foto: Maserati

Jako třetí přichází řada Futura, obracející se směrem do budoucnosti. Pro pravověrné petrolheady bude působit asi jako rudý hadr na rozzuřeného býka, ale i mezi zákazníky Maserati jsou lidé, kterým není lhostejná udržitelnost, sledují nové trendy a dívají se dopředu. A je dobře, že i na ně Maserati myslí. Milovníkům spálené gumy možná tihle lidé připadají pomatení, ale jak asi naopak působí petrolheadi v kožených kuklách a ve srandovních brýlích na tuto přicházející generaci zákazníků Maserati?

Foto: Maserati

V sekci Futura tedy najdeme moderní čistý styl, světlo a mimo jiné i materiály z recyklovaných plastů. Zní to možná divně, vypadá to ale skvěle, interiér Levante vybavený v duchu řady Futura mě osobně doslova uchvátil.

Foto: Maserati

Když už se bavíme o budoucnosti, pojďme se konečně podívat i na MC20, kvůli kterému tu vlastně jsme. Maserati představilo tento vůz jako výkladní skříň budoucnosti a zároveň první z nové řady. Tohle je začátek nové éry. Éry moderní sportovní značky. 

Foto: Autíčkář.cz

Maserati MC20 je kompaktní sportovní vůz s motorem uprostřed. Možná vás napadne, že je to Ferrari s trochu jinou karoserií. Však Ferrari s Maserati úzce spolupracovalo na mnohých modelech a i MC12, poslední vůz podobné koncepce od Maserati, byl vlastně jen předělané Ferrari Enzo. Jenže doba se mění. Ferrari vstupem na burzu již plní úkoly jiných pánů a Maserati jde vlastní cestou. MC20 je 100% Maserati, vzniklo na čistém listu papíru. 

Foto: Autíčkář.cz

Základem je karbonový monokok, karbon byl ostatně použit prakticky na celou karoserii. Díky tomu je vůz extrémně tuhý a zároveň lehký. Za kabinou se nachází dvojitě přeplňovaný vidlicový šestiválec Nettuno, který bude nesmírně důležitý. Tohle je totiž srdce celé nové generace vozů Maserati, které se již chystají – některé ve spolupráci s Alfou Romeo, jiné zcela samostatně. MC20 dává Nettuno výkon 630 koní, což lehkému autu stačí na 325 km/h a zrychlení z nuly na sto za fantastické 2,9 vteřiny. Neuvěřitelná střela.

Foto: Autíčkář.cz

Projet jsme se zatím nemohli, zato obdivovat tvary novinky bych vydržel dlouhé hodiny. Není úhel, ze kterého by MC20 nebylo krásné. Každá křivka, každý detail, všechno na tom autě je zkrátka nádherné a je těžké si představit, že ta celá krása není samoúčelná, ale naopak velmi funkční – auto nepotřebuje žádné speciální aerodynamické prvky, má správný přítlak i tvar tak, jak je. To je přesně ten okamžik, kdy se z konstrukce a techniky stává magie…

Foto: Autíčkář.cz

Výroba karbonového monokoku je náročná a i proto Maserati plánuje ročně vyrobit jen něco kolem 390 kusů. V plánu je i otevřená varianta a monokok je od první chvíle navrhován tak, aby mohl nést baterie. Ano, MC20 bude v nabídce i coby elektromobil. Než se ale začnete chytat za hlavu, zadržte ještě. Podobně jako v případě programu Fuoriserie, i tady se nejedná o nějaký odklon od tradic. Ne, jen přichází nové možnosti. 

Foto: Maserati

Jak MC20, tak i další modely (v brzké době nás postupně čeká až šest nových modelů Maserati) bude možné objednat jak s tradičním spalovacím motorem, tak v hybridních verzích a minimálně v případě MC20 dorazí i zmíněný elektromobil. A zcela upřímně – v takovém autě to bude jízda. Brutální podání síly elektromotoru v kompaktním sporťáku bude v mnohém připomínat létání se stíhačkou.

Foto: Autíčkář.cz

Příjemným překvapením pro mě byla cena. Ne, cenovou válku s Octavií tu samozřejmě nikdo nečekal, ale pět a půl milionu korun za MC20 není špatné. Za srovnatelně rychlé, avšak rozhodně méně exkluzivní Porsche 911 turbo S zaplatíte mnohem více i bez jediného prvku příplatkové výbavy a stále je to ‘jen’ 911. Vzhledem k omezenému počtu kusů MC20 si Maserati mohlo říci i o poznání víc.

Plánuje tedy Maserati vůbec nějakou budoucnost? To si pište, že plánuje, tady se chystají velké věci. Moderní technologie, elektrifikace či udržitelnost jsou nezbytnou součástí plánu, pokud automobilka nechce zůstat jen skanzenem pro pár pamětníků. Zároveň tu však nikdo nechce ani slyšet o tom, že by se snad měl vytratit duch Maserati, jeho tradice, síla a nespoutanost. Stále tu budou auta se spalovacím motorem, s jejich odchodem se rozhodně nepočítá. Maserati chce nabídnout to nejlepší z obou světů, a pokud můžu soudit podle krátkého setkání s MC20, jestli se tohle má někomu podařit, je to tahle značka a žádná jiná.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
26. prosince 2020, 09:15
3

Nezněl tu nedávno nářek, kam že se ztratila elegance?

reagovat
beastar
26. prosince 2020, 10:34
0

Hmm na MC20 sem byl na predstaveni. To auto je vyborny a design se dle meho mineni povedl. Ghibli bohuzel trochu zastaralo i kdyz ano, nektere edice jsou sympaticke. Quattroporte je trochu propadak, ale dravost a elegance mu nechybi. A Levante se nakonec vyskytne po Novem roce asi u me doma. Tedy jestli nezvitizi rozum v podobe DSks.

MC20 bych uplne s 911 nesrovnaval, ale cenove to dopadlo dobre. Ono vubec Maserati obecne zabiji ty ceny a pristup. Ten zacatek a stred clanku to se mi Honzo libi..To si popsal vyborne presne tak to je.

reagovat
Autíčkový Jelen
26. prosince 2020, 11:44
1

Mě by zajímalo jak moc společného má tato MC20 s původně plánovaným projektem Alfy Romeo 8C, který byl vcelku nedávno ukončen. Společných bodů je tam totiž hned několik (karbonový monokok, hybridizace, základ Nettuno V6 taky není bez podobnosti k motoru Ferrari F154, respektive pak k motoru V6 690T z Giulie QV).

Pokud je to nakonec vlastně ten stejný projekt, tak dává větší smysl ho dát Maserati jak Alfě z mého pohledu. Ve sportovní části FCA už ale začíná být doopravdy těsno, doufám, že se tam Alfa i Maserati dobře poskládají aby přežily obě značky.

reagovat
Pe
PetrT
27. prosince 2020, 09:19
0

Maserati jsem mel tri. Quattroporte, dvakrat minula generace a jednou posledni. Jen jedno, to prvni, byla ojetina. Boze jak ja ty auta miloval. Ale proste to neslo, tech problemu pri mem najezdu bylo moc, strasne moc. Takze ted mam auto ktere sice vubec nebudi emoce, ale jezdi kazdy den, bez problemu a opravdu spolehlive. Kdyz si k tomu jeste pridam opravdu brutalni ztratu hodnoty beznych aut teto znacky opravdu neni moc duvodu si je kupovat. Presto jsem to udelal 3x po sobe... doufal jsem ze uz konecne... ale ne. Nepovedlo se. Vsak Maserati ma taky obrovske problemy prodat cokoliv.
Minus je ze ted pri (pouze) zarucnich prohlidkach nepotkavam v servisu ty uzasna Ferrari.
Uplne stejne dopadli jedini dva ex-majitele Alfa Gulia co znam. Sice je to strasne mrzelo, ale proste uz ty nervy nevydrzely a slo se zpet k nudnemu Mercedesu... Uz jen to ze jako nahradni auto vetsinou dostali za opravdu hezkou Gulii to hrozne MiTo by me osobne dost urazilo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem

Dodge Challenger  2011
Dodge Challenger

2011 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Proton 315 C9 1999
Proton 315 C9

1999 rok výroby
114 koní výkon
1 597 ccm objem

Peugeot 307 CC 2006
Peugeot 307 CC

2006 rok výroby
143 koní výkon
1 997 ccm objem

Chrysler Imperial V8 1967
Chrysler Imperial V8

1967 rok výroby
450 koní výkon
7 200 ccm objem