logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Lexus UX300h: Luxus v kompaktním balení

Značku Lexus máme spojenou s velkými limuzínami a majestátními SUV. S neustále se rozšiřující nabídkou ale přichází i kompaktnější modely. Má ale malý Lexus co nabídnout?

Po dlouhou dobu platilo v našich zeměpisných šířkách jednoduché pravidlo. Drahé luxusní auto je velké, kdo na něj nemá, musí se spokojit s něčím menším. Přímočarost tohoto pravidla zní možná až přehnaně a spíš než nějakou jasnou logiku je z něj cítit touha ukázat své postavení v rámci společenské hierarchie, ale nebuďme až tak přísní. Ono to jistý smysl má. 

Na nějaké poskakování po městě a na krátké vzdálenosti skutečně stačí něco malého jednoduchého a když už se majetný člověk rozhodne část svého kapitálu zainvestovat do prostředku individuální dopravy, je logické, že se zaměří na vůz, se kterým hodlá zdolávat dlouhé cesty a kde je komfort na palubě skutečně vítaným benefitem. Kdo by se rád nenechal hýčkat opulentními křesly uvnitř některé velké prémiové limuzíny.

Foto: Lexus

Co ale dělat, když si potrpíte na hezké materiály a dokonalé zpracování, zároveň však pro koráb s více než pěti metry délky nejen nemáte využití, ale dokonce se vám z nějakého důvodu příčí takovou věc vlastnit? Potom musíte sáhnout po prémiovém kompaktu. V dávných dobách se takové vozy daly najít prakticky jen v Itálii, kde by plnotučnou německou limuzínu křivolaké uličky historických měst zkrátka pohltily a nevydaly nikdy zpět. Zato taková Lancia Y tu byla a dodnes je jako ryba ve vodě. I při skutečně malých rozměrech přitom autíčko nabízelo prémiové materiály a na svou dobu velmi slušnou výbavu. 

Doba se nám však posunula, automobil jako symbol úspěchu se stal už přecijen trochu překonaným konceptem a zákazníci hledají možnosti, jak sobě pořídit prémiovou kvalitu i v nižších patrech automobilového potravního řetězce. Malé hatchbacky a crossovery tak už nenabízí jen Alfa Romeo či Lancia, ale i německé prémiové značky či japonský Lexus.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Před námi tak právě stojí Lexus UX, druhý nejmenší Lexus na trhu a také první Lexus nabízený jako čistý elektromobil. Ten tu však ještě nemáme, pro dnešek jsme se rozhodli vyzkoušet model UX300h ve verzi s pohonem všech kol a vrcholné výbavě Luxury.

Přestože se jedná o relativně malé auto, dojem dokáže udělat hned na první pohled. Výrazná příď s rozměrnou lexusí maskou chladiče může zprvu působit aýž chaoticky, jakmile si ale na designový jazyk značky zvyknete a zadíváte se znovu, všechny ty křivky, linky a hrany vytváří pozoruhodně dynamicky střiženou příď, které nezle upřít ani sportovní šmrnc, ale ani jistou dávku majestátnosti.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Zádi dominují koncové svítilny propojené do vizuálně jediného elementu, zakončeného po obou stranách jakýmisi křidélky či, jak se říkalo v šedesátých letech, ploutvemi. Právě tohle myšlení, kdy se designér nebrání i hodně netradičnímu řešení, se mi na tvarosloví Lexusů z posledních let líbí. Spekulovat, zda tento prvek má i nějaké aerodynamické opodstatnění, raději nebudu, věřme třeba, že ano. Tak či onak dodávají tyto hrany zádi nový výraz, díky kterému vystupuje z nepřeberné nabídky crossoverů, které na nás vyskakují ze všech stran.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Testovaný vůz byl opatřen lakem v odstínu měděná sonic. Když bych vám prostě jen napsal, že to auto je růžové, asi bych vás pro něj příliš nenadchnul. Tahle hluboká metalíza kombinující měděný lesk s nádechem růžové barvy je však skutečně dokonalá, ladí k autu a jeho tvarům, zdůrazňuje jeho komplikované křivky a nadto mi dokonale sedí i s japonským původem Lexusu. Nikdy bych nevěřil, že to řeknu, ale pokud uvažujete o nákupu Lexusu, objednejte si jednoznačně ten růžový. V případě vrcholné výbavy Luxury jsou lakované i lemy blatníků, což UX opět přidává na eleganci.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Do exteriéru se tedy prvky typické pro svérzný Lexus podařilo implementovat na výbornou, jak je tomu ale v kabině? I tady ihned víte, že sedíte v Lexusu. Je tu typicky široký středový panel, příjemné materiály a trochu divočejší tvary. Objevují se ale i první přešlapy. Široká středová konzole sice dodává dojem velkého auta, širší auto z UX ale nedělá a cestující se tak musí přecijen trochu uskrovnit. Možná i proto jsem byl zklamaný předními sedadly UX, která sice nabízí elektrické nastavování, vyhřívání a dokonce i odvětrávání, co jim však chybí, je skutečné pohodlí.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Druhá výtka směřuje k audioaparatuře. V jiném autě bych nad tím mávnul rukou a třeba ve voze naší domácí značky bych dokonce jásal radostí za tak výrazný posun správným směrem, jenže tohle je Lexus. A na Lexus mám z hlediska audiosystému už zkrátka vyšší nároky. Prémiová soustava Mark Levinson s výkonem 915 wattů v testovaném UX hrála dokonale čistě, ale zvuk byl spíše plochý. Škoda. Jinak je totiž interiér UX velmi příjemné místo k životu, které vás bude hýčkat luxusem, jaký v této třídě rozhodně není běžný. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Už jsem zmínil vyhřívání i odvětrávání sedadel a jejich elektrické nastavování, elektricky nastavitelný je tu ovšem i volant. Najdete tu také jednu z mála bezdrátových nabíječek v celém odvětví, která nemá snahu upéct váš telefon na uhel. A potom, že to nejde… I samotná radiomapa funguje velmi dobře a intuitivně. Jen si tu musíte dát čas a auto si nastavit tak, aby vám vyhovovalo. Nastavit tu lze totiž opravdu lecos. Přístrojový štít například lze za jízdy v zásadě přepínat jen mezi trojicí zobrazovacích módů, každý z nich si ale pomocí radiomapy můžete nastavit přesně tak, jak vám vyhovuje, možností je nepřeberné množství.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jediné, s čím tak v kabině UX300h budete trochu bojovat, je prostor. To je ale něco, s čím každý zájemce o kompaktní crossover musí dopředu počítat, UX je prostě relativně malé auto a tak je v něm zkrátka i místo jako v relativně malém autě. I dozadu se ale dospělí vejdou, žádná tragédie to tak není. Jen doporučuji vypnout funkci pro komfortní vystupování, která při vypnutí zapalování odsune řidičovu sedačku vzad, čímž mu sice umožní pohodlnější opuštění vozidla, to však za cenu trvalých následků na zdraví cestujícího za ním. Úplně zbytečná funkce, naštěstí snadno deaktivovatelná..

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Trochu horší je to se zavazadlovým prostorem, který je v základním uspořádání velmi mělký. Je tu dvojitá podlaha a posunutím dna zavazadelníku o patro níž se situace o něco zlepší, zůstane tu ale poměrně výrazný schod na pravé straně, který ukrývá 12V baterii. Zkrátka pokud chcete maximalizovat přepravní kapacitu, Lexus UX není tou pravou volbou.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Pojďme se ale konečně projet. Tady totiž UX300h připravil nejedno překvapení a tady si dovolím rovnou i malý spoiler – překvapení to jsou velmi příjemná. Začnu samotným popisem pohonné soustavy. Lexus žene vpřed zážehový čtyřválcový dvoulitr o výkonu 152 koní spřažený s bezstupňovou převodovkou E-CVT a doplněný o elektromotor o výkonu 113 koní. V případě testovaného modelu 4x4 (ceník jej ale označuje i jako E-FOUR a na autě zase najdete nápis AWD, takže si můžete asi vybrat) je tu ještě dalších 40 elektrických koní pro zadní nápravu. Celkový maximální výkon sestavy (tady prosté sčítání neplatí) činí 199 koní. 

Mimochodem taková zajímavost na okraj – zadní motor tu slouží především pro hladký rozjezd i na horším povrchu, kde oceníte pohon všech kol, později už ale do hry nezasahuje a tak mají oba modely 2WD i AWD stejný udávaný maximální výkon 146 kW resp. 199 koní.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Dosud asi nic, co by motoristického nadšence zvedlo ze židle, prostě toyotí hybrid. A vlastně ano, přesně to pod kapotou Lexusu skutečně je, ale Toyota už své hybridní soustavy ladí hezky dlouho a zlepšuje se s každou generací. Výsledkem je dokonale hladký pohon, který má spoutsu síly a skutečně příjemný projev. Převodovka e-CVT (neplést s variátorem CVT) nás zbavila nepříjemného vytí motoru, je dokonale hladká a díky perfektnímu naladění motorů má auto v každou chvíli přesně tolik síly, kolik právě potřebujete. 

Překvapila mě i hodnota jízdy v čistě elektrickém režimu, kterou auto za dobu testu vypočítlao na krásných 20%. UX300h není plug-in, tady se do baterie ukládá jen energie získaná rekuperací, každý pátý kilometr tak máte v Lexusu zadarmo. A když už zmiňujeme rekuperaci, i Lexus již nabízí funkci jakési smart rekuperace, při které auto na základě údajů z radaru a z mapových podkladů samo rozhoduje, zda je lépe při puštění pedálu plynu nechat vůz plachtit či začít rekuperací zpomalovat. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Zní to snad jako taková hračička pro geeky, ale větře mi, při jízdě to značně usnadňuje práci řidiče. I v hustém provozu si najednou prakticky vystačíte s plynovým pedálem, na brzdu dojde snad jen na křižovatkách. I asistenční systémy, které tu pochopitelně najdete v plné sestavě, se podařilo odladit na výbornou, takže ani delší cesta po dálnici v pátečním provozu není ničím, co by vám za volantem UX300h mělo zvedat tepovou frekvenci. 

Snad jen povinný systém upozornění na překročení maximální povolené rychlosti by se dal ještě vylepšit. Jeho nepřesnost je stejná jako u ostatních aut, za tohle Lexus nemůže legislativa zkrátka přikazuje používat technologii, která dosud není ve stavu, kdy by ji bylo lze důvěřovat. Problém je ale vypnutí téhle funkce. Není tu žádné tlačítko, musíte tedy do menu radiomapy, kde systém vypnete na dvě kliknutí. Nic hrozného. Jenže tím vypnete systém celý, auto v tu chvíli prostě neví o rychlostních limitech nic a nemůže je zohlednit například pro funkci adaptivního tempomatu nebo inteligentního řízení rekuperace. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Kdybyste chtěli vypnout jen to otravné pípání, ale ponechat si na displeji hodnotu aktuálního rychlostního limitu, musíte do hloubi nastavení mnohem dál a to po každém nastartování určitě absolvovat nechcete. Kvůli otravné evropské normě (ne, to neustálé nepříjemné a v mnoha případech zcela neopodstatněné pípání fakt nikomu nepomáhá být lepším řidičem) tak jste nuceni zcela deaktivovat jinak docela užitečné zařízení. Dává to smysl?

Tuhle pitomost si ale nevymysleli konstruktéři v Lexusu a rozhodně jim ji nechci vyčítat. Jinak je totiž UX300h jízdně skutečně skvělé auto. Je komfortní, plynulé, snadno ovladatelné a nebrání se ani svižnější jízdě. V městském provozu potom řidiči ocení dobré manévrování a vynikající kamerový systém.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Než se vrhneme na závěrečné hodnocení, musím se zmínit ještě o ceníku. Lexus nabízí model UX v devíti úrovních výbavy. Jako vážně. Začíná to výbavovým stupněm Elegance a potom počítejte se mnou: Business, Business Tech, F Sport Design, Prestige, Prestige Plus, F Sport, F Sport Plus a nakonec testovaná Luxury. Ale ono je to logické, takový je zkrátka japonský přístup k individualizaci. Připlácet si lze samostatně prakticky jen za střešní okno, jinak se zkrátka se svými požadavky musíte trefit do některé ze zmíněných předpřipravených konfigurací. Základní provedení s pohonem jen předních kol začíná těsně pod milionem korun, testovaná verze protom přijde na 1,6 milionu. A to už je vážně dost peněz za malé auto.

 

Verdikt

Je tedy UX300h dobrým Lexusem i dobrým kompaktním městským crossoverem? A stojí za ty peníze? Jak už jsem zmínil v úvodu, malé auto už dnes nutně neznamená auto levné a jednoduché. UX300h ubral oproti svým větším sourozencům na rozměrech, jinak ale zůstává plnohodnotným Lexusem s výbavou a úrovní zpracování zcela srovnatelnou s velkými modely značky. Jeho jízdní projev je hladký a prakticky bezchybný, vyladění všech součástí pohonu už snad ani nešlo udělat lépe. 

Pokud tedy hledáte skutečně prémiový produkt, jste ochotni si za kvalitu připlatit, zároveň ale chcete kompaktní mrštné auto, potom jste tu na správné adrese. UX300h je Lexusem se vším všudy. Možná není dokonalý, ale rozhodně je jedinečný.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1987 ccm + elektromotor
Výkon spalovacího motoru: 112 kW (152 k) při 5000 ot./min
Výkon elektromotoru: 83 kW (113 koní) přední + 30 kW (41 koní) zadní
Točivý moment spalovacího motoru: 190 Nm při 4400 – 5200 ot./min 
Točivý moment elektormotoru: 206 Nm přední, 84 Nm zadní
Celkový maximální výkon pohonné soustavy: 146 kW (199 koní)
Převodovka: elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodem
Maximální rychlost: 177 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,9 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba  v testu: 5,8 l/100 km kombinovaná
Cena (UX 300h 4x4 E-Four Luxury):  1 610 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
ransom
3. 11. 2024, 12:02

Jako milovník reprodukované hudby bych se rád zeptal, co si mám konkrétně představit pod slovy "plochý zvuk".

0
Honza Hamster Křeček
3. 11. 2024, 13:06

Jednotlivé nástroje se výrazově více slévají dohromady. Zvuk potom ztrácí jiskru a prostorový dojem. Z čistoty zvuku je znát, že minimálně ty hlavní reproduktory (celkem jich v autě je 13) utáhnou cokoli, co jim zesilovač pošle (THD by se měla stabilně pohybovat pod 0,1%), za mě byl tedy kámen úrazu spíše právě v zesilovači, ačkoli je tu dle výrobce třída D s výkonem 150 W a osmi využívanými kanály.
Ale aby nedošlo k mýlce - Lexus UX300h určitě nehraje špatně, to ne. Dokonce hraje dobře. Jenže je to Lexus s aparaturou Mark Levinson a tak se musí srovnávat s tím nejlepším - a tady jsem čekal trošičku víc...

1
ransom
3. 11. 2024, 22:07

První věta úplně stačí, dík.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte