načítám data...

Lexus NX 350h F-Sport Top: Osobní strážce

Nový Lexus NX 350h by se měl stát nejprodávanějším modelem značky na našem trhu. Povede se mu to?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Středně velká SUV jsou v současnosti asi tím nejdůležitějším segmentem pro každého výrobce. Tím spíš, bavíme-li se prémiové kategorii vozů. Lexus to měl však trochu jinak. Minimálně na našem domácím trhu byl totiž dlouhodobě nejprodávanějším modelem větší brácha RX. Je to zajímavý paradox a těžko říct, co za tím stojí. Odcházející generace modelu NX totiž nebyla vůbec špatným vozem. Ano, v dnešních dnech už na původním NX byl trochu vidět zub času (ještě aby ne, po osmi letech), ale pořád to bylo schopné vozidlo. Nová generace tak stojí před nelehkým úkolem. Musí zabodovat v tomto nabitém segmentu a oslovit náročné zákazníky. Ideálně pak Lexusu přitáhnout i nějaké nové. Bude mít dnešní novinka čím zaujmout? To jsme zjišťovali za volantem full hybridního NX 350h.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Stejně jako první generace NX, i ta druhá stojí na základech Toyoty RAV4. Vzhledem k tomu, jak je aktuální RAV4 povedeným vozem a sbírá jeden prodejní úspěch za druhým, je to rozhodně dobrá volba, využít jako základ právě tohle auto. Pokud byste však chtěli NX 350h pokárat za onen plebejský původ, pak vás musím zklamat. S příbuzným modelem od Toyoty mám poměrně dost osobních zkušeností a mohu zodpovědně prohlásit, že na první pohled tento příbuzenský vztah rozhodně nepoznáte. Ani na ten druhý, třetí či čtvrtý. Nový Lexus totiž působí zcela jinak, a to snad v každém ohledu. Od vnějšího vzhledu, přes dojem z interiéru či hybridní pohon, všechno na člověka působí docela odlišně, až jsem byl skoro překvapen, jak velké rozdíly tam mezi oběma vozy jsou. Původně jsem totiž měl v plánu oba vozy napřímo srovnat, ale nakonec jsem od toho upustil, protože by to nemělo smysl.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Vnější design nového NX zcela zapadá do designového jazyka automobilky Lexus. Je velmi výrazný a rozhodně není pro každého. Člověk bude muset být trochu extrovert, aby se dokázal s tímto typem designu sžít. Na druhou stranu, není to zase žádný přehnaný extrém nebo něco, nač bychom nebyli u Lexusu zvyklí. Dokonce si skoro říkám, že na poměry značky je vzhled až nečekaně konzervativní. Nejsou tu žádné zběsilosti. Jasně, ohromná čelní maska je nepřehlédnutelným poznávacím prvkem, ale není to nic, co bychom už neviděli u jiných modelů této automobilky. Ale jinak? Nepřipadá mi, že bychom našli na exteriéru nějaká převratná či kontroverzní řešení. Jako kdyby si v Lexusu říkali, že je to opravdu velmi důležitý model a byli v některých ohledech trochu víc opatrní, než je jejich zvykem. Mimochodem, pokud máte rádi modrou, pak ta na testovaném kousku je naprosto ohromující.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Zatímco vnější vzhled je spíš takovou povedenou evolucí, v interiéru nezůstal kámen na kameni. A je to dobře. Jestli měla minulá generace NX slabší místo, byl to rozhodně interiér. Lexus si toho byl dobře vědom a v novince překopal celý vnitřek od základů. Zapomeňte na ovládací joysticky, touchpady a já nevím co všechno. Zapomeňte na relativně nevzhledné uživatelské prostředí, plné nelogických menu a podmenu, na které jste potřebovali intenzivní výukový kurz, abyste byli schopni plně využít všech možností, které auto nabízelo. Ne ne, tady je všechno jinak. Lexus tomuto konceptu uspořádání říká Tazuna a znamená to optimální rozmístění ovládacích a sdělovacích prvků v duchu myšlenky “ruce na volantu, oči na silnici.” Celá kabina včetně všech ovládacích prvků je navržena tak, aby člověk nemusel za jízdy sundávat ruce z volantu a pokud možno, aby měl oči pořád na silnici. Na první dobrou to zní trochu divoce, nicméně po týdnu užívání musím říct, že na tom něco bude. Celý kokpit řidiče tak příjemně obklopuje, všechny důležité prvky potřebné k ovládání vozu a jeho funkcí má člověk v dosahu tak, aby se nemusel nikam natahovat nebo něco lovit. Je to intuitivní a dobře se na to zvyká. Pochvalu zaslouží také head-up displej. U většiny aut funguje tato fíčura jako takový doplněk k běžnému přístrojovému štítu. U Lexusu jsem poprvé měl pocit, že je to pro mě naopak důležitější prvek ovládání vozu než samotné budíky. Interiér nového NX je opravdu zajímavým místem k životu, a to ani nepočítám prvotřídní materiály a bezchybné zpracování, které beru v této třídě jako samozřejmost.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz 

Samostatnou kapitolou jsou pak jednotliví asistenti a pomocníci, kteří dělají každodenní soužití s autem o něco jednodušší. Začíná to už při vstupu do vozidla. Lexus nemá klasické kliky, spíš to jsou taková madla, která mají na vnitřní straně mikrospínač, po jehož zmáčknutí se otevře zámek a dveře odskočí. Je to trochu zvláštní, ale velmi funkční. Obzvláště rodiče malých dětí toto ocení, protože nehrozí, že by si skříply prstíky do kliky. Ani uvnitř nejsou klasické kliky, je tam jen takové maličké tlačítko. Opět je to trochu nezvyklé, nicméně ve výsledku dává docela smysl. S klasickou klikou dveře otevíráte tak, že zatáhnete za kliku a odsunete si je loktem. Proč takový zbytečný pohyb, když můžete zmáčknout tlačítko a zároveň zatlačit do dveří jedním pohybem? Zároveň to znamená, že auto pozná, kdy se pohybuje a neumožní otevření dveří za jízdy, což opět ocení především rodiče menších dětí. Je tu i jedna netradiční bezpečnostní funkce, kdy Lexus i po zastavení hlídá provoz za vámi a pokud se blíží jiné auto, či třeba cyklista, opět dveře neuvolní. Samozřejmě, že je tu i bezpečností pojistka pro manuální otevření. Když za “tlačítko” dveří dvakrát zatáhnete, otevřou se navzdory všemu ostatnímu. A to nejsou jen zámky dveří. Pochvalu zaslouží i ostatní asistenti, především pak ty jízdní, kteří fungují hladce a pohodově. Člověk rychle nabude dojmu, že se o vás Lexus stará a hlídá vás, aby se vám něco nestalo, jako váš osobní strážce. A kupodivu je to docela příjemný pocit. 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O pohon se modrého NX se staral slabší ze dvou motorů. Pod označením 350h se skrývá full hybrid, který spojuje atmosférický dvouapůllitr o čtyřech válcích a elektromotor. V případě pohonu všech je k dispozici ještě jeden menší elektromotor u zadní nápravy. Nic, co bychom neznali z Toyoty RAV4, či většího Highlandera. Systémový výkon NX 350h činí 179 kW (244 koní) a to rozhodně stačí na běžné cestování. Stovka pod 8 sekund a maximální rychlost rovných 200 km/h značí poměrně důstojnou dynamiku na základní motorizaci. Spotřeba NX 350h pak ukazuje, že dieselový motor už prakticky není potřeba ani v takto rozměrném SUV. Ve městě budete jezdit okolo pěti litrů na sto (ti opatrnější klidně i o půl litru méně), mimo město asi za šest a na dálnici mezi 7 a 8 litry benzínu. Já zakončil týden s číslovkou 6,2 litru a to jsem měl poměrně těžkou nohu. Po stránce dynamiky a spotřeby tak není příliš co vytýkat. Osobně mě překvapilo, jak hodně se zapojuje elektromotor, dokonce i na delší cestě (Praha – České Budějovice) mi palubní PC ukázal, že jsem se asi ve 52 % času pohyboval výhradně na elektřinu. Ve městě se dá klidně dostat až k 80 %. Skoro si tak říkám, jestli je vůbec potřeba ten plug-in hybrid.

Příjemně překvapil i samotný jízdní projev. Lexus je samozřejmě velmi dobře odhlučněný a díky tomu se ani nevadí typický projev převodovky eCVT, která při svižnější jízdě drží otáčky výše a generuje pro někoho méně příjemný hluk. U NX 350h jsem toto registroval jen ve velmi omezené míře, a to jsem na akustický komfort poměrně dost háklivý člověk. K pohodovému pocitu z jízdy přispívá i samotný podvozek, který je příjemně konejšivý v každé situaci. Nečekejte žádné nemístné rány či jiné nepravosti. Tohle je přece Lexus. Sem by se to opravdu nehodilo. Testovaná verze F-Sport má malinko tužší podvozek než ostatní varianty, ale rozhodně nečekejte nějaký sportovní zážitek či chování. V tomto případě je přidaná hodnota spíš ve vyšší jízdní stabilitě než v čemkoli jiném. Příjemně překvapen jsem byl z řízení, které velmi přesné a agilní, díky čemuž se modrým Lexusem jezdilo opravdu pěkně. Pocitově se řízení trochu podobalo jednomu konkurentovi z Mnichova, což vůbec není špatné vysvědčení. 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt 

Nový Lexus NX se povedl. Sebevědomý vnější design tentokrát doplňuje opravdu skvělý interiér, na který mohou být Japonci právem pyšní. Pohodový hybridní systém zase kombinuje velmi příjemnou dynamiku a rozumnou spotřebu. Podvozek zase nabízí ideální kompromis pro každodenní cesty. Tohle je prostě opravdu dobře namixovaný koktejl vlastností z kvalitních ingrediencí. O Lexusu se občas říkalo, že je jiný. Kvůli výraznému designu, kvůli ne zcela logickým ovládacím prvkům v interiéru či upřednostňování hybridních systému před diesely. Já s tím nesouhlasím. Lexus NX 350h není jiný, on je jenom skvělý. 

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 2 487 ccm
Výkon: 179 kW (244 koní)
Točivý moment spalovacího motoru: 239 Nm v 4 300-4 500 ot./min
Točivý moment elektromotoru: 270 Nm 
​Převodovka: automatická eCVT
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,7 s 
Pohotovostní hmotnost: 1 790 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,7 – 6,4 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu [l/100 km]: 6,2
Základní cena testované výbavy: 1 900 000 Kč (od 1 284 000 Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ON
ON-H
13. května 2022, 13:16
0

Mel bych dilema jestli ES300, nebo radeji NXko v tehle generaci... Na(ne)stesti aktualne nemam ani na jeden, takze problem vyresen :)

reagovat
StreetPro
17. května 2022, 09:46
1

Ceskou otazku resi tato fotka...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem