reklama
načítám data...

Land Rover Discovery SD4 HSE: Netušené možnosti s aurou legendy

Slavný britský objevitel ve své páté sérii přináší radikální změny. Dokáže být stále tím všestranným vozem, který všichni fanoušci značky tolik obdivují?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Land Rover Discovery SD4 HSE: Netušené možnosti s aurou legendy

Nový Land Rover Discovery to bude mít u zatvrzelých fanoušků jeho minulých generací velmi těžké. Vůz, který se dříve proslavil schopnostmi v terénu a účastnil se Camel Trophy, byl opravdovým všestranným pomocníkem dobrodruhů, hospodářů, nebo energetiků. LR3 jste mohli vidět dokonce ve službách Vojenské Policie. Jméno Discovery je zapsáno v historii Land Roveru zlatým písmem. Jenomže pátá série (a tedy třetí generace) Discovery se zbavila pomocného podvozkového rámu a sama automobilka jej začala nazývat SUV, což způsobilo vlnu nevole mezi milovníky bahna, prachu a expedic do exotických džunglí. Nové Discovery už také není hranaté, přímé linie a mohutné vzezření nahrazuje moderní zaoblený, mnohem elegentnější a aerodynamický vzhled. Dveře zavazadlového prostoru už také nejsou dělené, nahradila je jednolitá obrovská vrata. Pod kapotu se vrátily čtyřválce. Všechny tyhle stesky už jsme slyšeli. Co naplat, reptalům nezbyde, než si nové Disco vyzkoušet na vlastní kůži. Hned zkraje totiž prozradím, že se velmi povedlo a nové auto je naprosto skvělé.

Byl jsem to já, kdo téměř před rokem vydal článek, který Discovery páté série představoval jako novinku, a už tehdy jsem si přál, abych se mohl jednou posadit za jeho volant. Dokážete si představit mou radost, s jakou jsem v redakčním kalendáři objevil vedle názvu Land Rover Discovery svoje jméno. Současně jsem cítil lehkou obavu, protože zatím každé svezení s autem, na které jsem se těšil, dopadlo menším či větším zklamáním a já si přál, aby bylo nové Disco opravdu dobré. Možná je to způsobeno skutečností, že jsem k autům často až přehnaně kritický, nebo mi nic není dost dobré, velmi přísně bylo nakonec hodnoceno i Discovery.

Nerad se pouštím do hodnocení vzhledu automobilů a designu obecně, sám si vystačím se škálou líbí-nelíbí, u Discovery se však krátkému shrnutí nevyhneme. Nejčastější zaznamenané výtky směřovaly k nahrazení hran oblými tvary, hned následované posteskem nad údajně opticky příliš těžkými zadními partiemi. Vyhlazený, zaoblený vzhled byl hodnocen jako málo chlapácký a příliš vyměklý. To mě nutí k pousmání a marnému přemítání, co si asi dotyčný stěžoval chtěl autem kompenzovat. Podle mého názoru funguje současný designový jazyk Land Roveru výborně i v případě Discovery a zatímco příslušnost ke značce zůstává jasná, jednotlivé modely od sebe dobře rozeznáte. V případě Discovery také díky oné mohutné zadní části a odstupňované střeše. Všechna dosavadní Discovery byla zezadu a z profilu dobře rozpoznatelná, což stále platí, a to i přes změnu orientace zadních svítilen ze svislé na vodorovnou. Dle mého soudu působí Discovery stále solidně a prostorně a v jeho vzhledu snadno rozpoznáte mnoho odkazů na předchozí generace. Náš testovaný exemplář byl navíc oděn v černém laku Santorini Black, což jej mírně opticky zmenšovalo, nenechte se ale zmást, Discovery je nadále velké auto. Dlouhé je bezmála pět metrů, na šířku naměříte mírně přes dva metry, a jen opravdový dlouhán se autu podívá na střechu. Případná montáž střešního příslušenství by s nejvyšší pravděpodobností vyžadovala pomoc menšího lešení.

reklama

Jestliže vnější vzhled Discovery může vyvolávat vášnivé diskuze mezi staromilci a příznivci moderního stylingu, interiér žádné pochyby nepřipouští. Ten tam je poněkud komplikovaný a nesourodý vzhled palubní desky generací předchozích, novinka dovnitř pouští něco z velkorysého stylu většího Range Roveru, a s potěchou kvituji také výběr materiálů a zpracování. Potěší přítomnost pravého dřeva, pokud si jej objednáte, jinak můžete mít dekory například hliníkové. Velmi příjemným materiálem je syntetický povrch palubní desky, loketní opěrky a dveří. Materiál, který na dotek připomíná měkkou softshellovou tkaninu je asi tím nejzajímavějším nepřírodním povrchem, co jsem za poslední roky v autech viděl. Snad jediná věc, kterou si nejsem příliš jistý, jsou kožená sedadla, ale v nižších úrovních výbavy můžete dostat sedačky textilní, a pokud musíte mít kůži, určitě si připlaťte za jejich chlazení.

Posun interiéru na luxusní stranu však nepřináší oběti co do praktičnosti, spíše naopak. Kabina Discovery je velmi dobře připravena pro dnešní dobu. Už jen počet USB zásuvek je zarážející. Každý pasažér může nabíjet svůj telefon ve vlastní zásuvce, a to i v poslední řadě sedadel. Také odkládací prostory poskytují nekonečné možnosti zábavy s názvem „všichni hledají tátův mobil“. Dvě přihrádky před spolujezdcem, obrovská díra v pod loketní opěrkou (vzpomínka na Defender), za příplatek chlazená. Přihrádky ve dveřích, držáky nápojů, odkládací schránky pro třetí řadu, odkládejte, kde je libo. Dokonce i panel ovládání klimatizace můžete odklopit a odhalit tak další okládací prostor, na který navíc málokdo bez nápovědy přijde.

V případě sedadel můžeme snadno prohlásit, že kabina Discovery je rozdělena na tři cestovní třídy. První třídu obsazuje řidič a spolujezdec a na cestách budou hýčkáni všemožně nastavitelnými sedadly s možností výhřevu i chlazení, vybavenými dokonce nastavitelnými loketními opěrkami, to kdyby na opěrce na středovém tunelu náhodou hrozila přetlačovaná. Druhá řada je stále plnohodnotná, a ačkoli lépe se cestuje spíše dvěma s loketní opěrkou, ani tři pasažéři si nemají nač stěžovat, zejména díky šířce interiéru a ploché podlaze. S třetí řadou přichází otázka nejzásadnější: připlatit či nepřiplatit? Land Rover se chlubí tím, že na sedačkách třetí řady se pohodlně usadí až 95% dospělých. Což o to, oni se usadí, a to dokonce celkem pohodlně, po pár hodinách jízdy se však zezadu občas ozvala stížnost na zdřevěnělé pozadí, a to figurant měřil asi 165 cm. Sedadla třetí řady jsou totiž ukotvena poměrně nízko vůči podlaze, a tak největším problémem není místo na nohy, to stačí i osobám nad 180 cm výšky, ale právě nízko položená sedadla a jejich poměrně subtilní polstrování v oblastí pozadí. Na druhou stranu, v otázce sezení pro sedm Discovery stále o koňskou délku překonává všechna rodinně zaměřená MPV a SUV, krom těch obrovských ze zámoří. Všechna sedadla lze za příplatek vybavit elektrickým posuvem s možností sklápění, které potom můžete vzdáleně řídit pomocí mobilu, ale troufnu si říct, že se bez něj s klidem obejdete.

Ať už však v Discovery sedíte kdekoli, můžete si cestování opravdu vychutnávat, a to ze tří důvodů. Vzduchové odpružení pracuje na výbornou, a třebaže se tu a tam najdou výmoly, jejichž přejezdu si všimnete, právě podvozek královskou měrou přispívá k pohodě na palubě. Jen musíte občas myslet na to, že Discovery je poměrně vysoký vůz a odpružení je naladěno na komfortní notu, což spolu s úžasnou schopností maskovat skutečnou rychlost může mít za následek, že po sérii rychle projetých zatáček může zbytek posádky začít projevovat mírnou nevoli. Ne snad, že by Discovery zatáčky nezvládalo, ono si i na celoročních pneumatikách vede lépe, než kdy budete potřebovat, ale nemožnost přitvrdit si podvozek znamená, že se Discovery začne naklánět, jakmile v sobě probudíte závodníka. Ticho na palubě je důvodem druhým, Discovery je totiž výborně odhlučneno. Aerodynamický hluk začnete vnímat až nad dálničním limitem, což je vzhledem k rozměrům vozidla, čelní ploše a velikosti zrcátek pozoruhodné, hluk od pneumatik je také více než přijatelně potlačen, tedy pokud se nerozhodnete zlepšit terénní schopnosti sadou pořádných ‚drapáků‘. Posledním důvodem je výhled z kabiny. Cestující první třídy si užívají velké prosklené plochy a vysoký posaz zajistí, že se díváte do očí řidičům trolejbusů, ve druhé třídě (řadě) jsou zase dominantou velká boční okna, a cestující úplně vzadu jsou zase posazeni poněkud ke středu auta, tudíž mají nerušený výhled dopředu, a díky vlastnímu střešnímu oknu také mohou obdivovat nebesa nebo koruny stromů, cestujete-li lesem. Kolem a kolem, kabina Discovery je příjemným místem k pobytu a má blahodárný vliv na nervovou soustavu moderního člověka, decimovanou neustálým shonem a chvátáním. Sám jsem po několika desítkách kilometrů začal volit uvolněnější tempo a ani opravdu nepříjemné situace, o které není na silnice kolikrát nouze, mě nevyvedly z bohorovného klidu. Asi za tím bude stát také poslech vážné hudby z opravdu vynikajícího audiosystému Meridian.

K uvolněné atmosféře dominující palubě Discovery se také výborně hodí ovládácí prvky pro řidiče a pohonné ústrojí celkově. Velký volant s tenkým věncem mi často připomínal spíše kormidlo, stačí jemný pokyn a velký vůz nonšalantně mění směr toku času. Automatické převodovky si všimnete jen tehdy, řadíte-li D, R nebo P, na S blahosklonně zapomeňte, je sice přítomno, v Discovery spíše využijete služeb redukční převodovky nebo asistenta pro sjíždění kopců. Osmistupňové ZF je zkrátka etalonem a nejinak je tomu i zde. Poněkud překvapivě mi dokonce stačil silnější ze dvou naftových čtyřválců. Vím, můžete namítnout, že pod kapotu patří šestiválec, a také jej můžete dostat, naftový nebo benzinový s kompresorem, ale čtyřválec zkrátka a dobře stačí, dokonce si troufnu tvrdit, že je jednotkou pro Discovery ideální, dokud nebudete chtít využívat tažných schopností vozu. Budete-li potřebovat výrazněji akcelerovat, zcela jistě se o jeho přítomnosti dozvíte, ale většinu času se projevuje kultivovaně a v cestovních režimech o něm nevíte vůbec. Obětujte něco z vysokého tempa, uvolněte se, a Discovery se vám odvděčí kombinovanou spotřebou mezi 7 a 7,5 litry. Cesta z Prahy do Brna v den vyzvednutí skončila s průměrem 98km/h a průměrnou spotřebou dokonce 5,7 l/100km. Ve výsledku tak budete schopni ujet 1000 km bez tankování, uvolnění, svěží a odpočatí. Ukažte mi prosím jiné SUV, které tohle dokáže.

reklama

SUV, SUV, stále zmiňujeme SUV. Ale Discovery přece není ledajaké SUV. Jak trefně poznamenal redakční glosátor Hamster, pravé SUV v lehkém terénu poškrábete, v těžkém pak potupně zhyne. Jenomže Discovery je Land Rover, a existuje-li něco, na co jsou lidé od Land Roveru hrdí, je to schopnost jejich vozů excelovat v jakémkoli terénu. Samozřejmě, když vezmete svoje nablýskané Discovery na nádherných velkých kolech do terénu, nakonec se nějakým těm šrámům asi těžko vyhnete, ale že by selhalo? To snad ani nečekáte. Jak jinak by potom mohli dělníci v Solihullu lepit na kapotu a záď nápis DISCOVERY a druhý den ráno se bez výčitek podívat do zrcadla? A právě tady narážíme na problém. Existuje totiž terén a terén. První terén je takový ten běžný, tvoří jej lesní cesty, polní cesty, rozbahněná pole a další, pro opravdový terénní vůz naprosto nezajímavé překážky. A tento terén vám s Discovery velmi rychle dojde, respektive představuje natolik malou výzvu, že se z jeho zdolávání stane časem činnost takřka samozřejmá. Prostě jenom jedete, maximálně pro vlastní potěchu si nastavíte Terrain Response systém, přizvednete si podvozek a je to. Louže, ve kterých by se osobní auto utopilo, sahají Discovery sotva po spodek dveří. Do takového terénu se můžete vydat ve svém městském outfitu a řídit můžete klidně v mokasínách.

Chceme-li však mluvit o opravdickém terénu a skutečném prověření schopností Discovery, asi vás nyní trochu zklamu. Řeknu to zcela na rovinu. Nejsem zkušený offroader, a ačkoli nějaké teoretické znalosti mám, pořádné praktické zkušenosti mi stále chybí. Proto jistě pochopíte, že nejsem sebevrah a s vozem v hodnotě přes dva miliony jsem se nevydal naslepo na týdenní expedici někam do Bělověžského pralesa. Místo toho vám navrhnu následující, snad vás moje nabídka uspokojí. Abychom prověřili terénní schopnosti Discovery jaksepatří, a pod odborným vedením, zúčastním kurzu offroadového ježdění přímo s Discovery a poté pro vás napíšu článek zvlášť věnovaný ježdění pouze v terénu. Platí? Kdybych náhodou vyměkl a vycouval, vylezu za trest v mokasínách na Sněžku a napíšu o tom.

Verdikt

Hledáte velké rodinné SUV, plnohodnotný terénní vůz, nebo se vám Discovery prostě jenom líbí? Určitě s ním neuděláte chybu. Discovery dokonce může posloužit i lidem hledajícím primárně MPV. Jeho vnitřní prostor je totiž překonává, včetně těch největších, a více místa pro posádku snad mohou nabídnout jen dodávky. Samozřejmě budete muset v sedmimístném uspořádání obětovat zavazadlový prostor, to je jasné. Velmi také záleží na vašem rozpočtu. Za jeden a půl milionu budete mít základní Discovery, což je stále dost dobrý vůz pro rodinu, když se nebudete omezovat a vyberete si z velkého množství příplatkové výbavy, dostanete technologiemi nabitý automobil, který vás pohodlně přepraví kamkoli si zamanete. Nabídka výbavy zahrnuje všechno myslitelné, od nám dobře známého infotainmentu sdíleného s vozy Jaguar, přes adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v kolonách, systém automatického parkování, kamerový systém s rozsahem 360°, head-up display, audiovizuální systém pro zadní sedadla, palubní wifi, až po takové libůstky, jako je snímání hloubky brodění, ‚terénní tempomat‘, s nímž jedinou vaší starostí při jízdě mimo silnice zůstane točení volantem nebo asistent pro jízdu a couvání s přívěsem. Dáte-li si všechno výše uvedené dohromady, zjistíte, že před vámi stojí automobil tak univerzální, že těžko budete hledat přímou konkurenci. Protože je ale velmi nesnadné všechny aspekty Discovery pokrýt jedním testem, doufáme, že brzo dostaneme příležitost podívat se na další jeho stránky poněkud detailněji, abychom byli schopni vytvořit si skutečně ucelený obraz odpovídající tomu, o jak nadaný automobil se jedná. Do té doby nemohu jinak, než udělit 95%. Nový Land Rover Discovery se totiž opravdu povedl a i v poslední sérii tak dělá dobré jméno svému odkazu.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 1 999 cm3
Výkon: 177 kW (240 koní) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 500 Nm od 1 500 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová ZF 
Provozní hmotnost: 2 184 kg 
Maximální hmotnost přívěsu: 3 500 kg 
Maximální rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 7,5 l/100 km
Terénní schopnosti:  nájezdové úhly 34° vpředu, 27,5° přejezdový úhel, 30° vzadu; světlá výška 280 mm, brodivost 900 mm
Cena základní (TD4, Discovery S): 1 395 735 Kč
Cena testovaného vozu (SD4, Discovery HSE): 2 082 185 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ai
aio
30. července 2017, 06:23
0

Veľmi pekný test:-) Inak práve pozerám v konfigurátore, že tretia rada môže byť vyhrievaná a prvé dve vyhrievané a klimatizované, takže sa dá spraviť aj na dve cestovné triedy... Len si to predstavte, 5 ľudí v jednom aute a ani jeden spotený chrbát:-D A naozaj by som chcel otestovať tú druhú klimatizovanú radu. Konkrétne naplno vyhrievanie na vonkajších a klíma v strede:-D

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
31. července 2017, 21:18
0

Matěj v Diskošce vypadal vážně jako mladý pan ředitel, nebo šéf exekutorské kanceláře :)
A zjistili jsme, že se tak trochu bojíme parkovat v podzemních garážích..... je to vážně velké auto s pro mě nádherným, designově dotaženým interiérem...

reagovat
MGRR
31. července 2017, 22:07
0

Land Rover jsem kdysi dělal a dodával.

Když někdo před lety vůbec uslyšel Indická TATA, tak to bylo k popukání, ani znalci nevěděli o co jde..

Za mne Discovery vypadá hrozně, prostě Indicky... "ono je to totiž koncept TATA Q5" a tak to je u nich se vším.



Koncept měl být a vycházet jako nástupce tohoto auta TATA HEXA

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem

Chrysler PT Cruiser Limited Edition 2.0 104 kW LPG 2001
Chrysler PT Cruiser Limited Edition 2.0 104 kW LPG

2001 rok výroby
141 koní výkon
1 999 ccm objem