načítám data...

Kia Stonic 1.6 CRDi: Neobyčejně všední crossover

Kia tvrdí, že Stonic je auto pro ty, kteří nemají života nikdy dost. A my ho rozhodně dost nemáme.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

První setkání s Kiou Stonic proběhlo ještě koncem loňského roku. Kia byla žlutá, byla v tu chvíli jediná pojízdná a Matěj potřeboval nutně koupit cigarety. Projížďka trvala maximálně patnáct minut, při které člověk stihl pochytit leda základní charakteristiky vozu, ergonomie a ovládání. Stonic ve žluté barvě vypadal opravdu dobře. Ostré hrany, odvážný design, zkrátka ho nebylo možné přehlédnout. Ovšem, co se týká všech ostatních věcí, dalo se jen konstatovat, že se odehrávají a fungují tak nějak normálně. Dlouho jsem se nesetkal s vozem, u kterého bych nedokázal jasně říct, v čem vyniká a v čem naopak zase ztrácí. A možná právě proto jsem dostal tmavě bronzovou Kiu Stonic k testu.

Rozdily oproti té, kterou testoval Honza, byla absolutní absence žluté barvy, naftový motor namísto benzínového turbotříválce a digitální klimatizace. Po nasednutí do vozu se naplnily všechny obavy. Naprostá absence extrémů, všechno je uděláno a vymyšleno tak nějak akorát, abyste z toho neměli radost a ani vás to nedohánělo k depresím. Podařilo se Korejcům postavit ideální crossover pro evropskou střední třídu? Díky dnešnímu trendu, kdy jsou malé kombíky vytlačovány neustále přibývajícím množstvím crossoveru, nezbývá než uznat, že asi podařilo. Ale pouze v případě, že využijete služeb vznětového motoru namísto zážehového. Protože v naftě, milí přátelé, se ze Stonicu stává překvapivě dobrá a dynamická okresková zbraň.

Dvojnásobná porce točivého momentu u nafty oproti přeplňovanému tříválci je velmi znatelná. Prakticky od nastartování se dá neustále jezdit na pátý rychlostní stupeň. Při jízdě po městě jedete na trochu plynu a při předjíždění a na okresce jedete prostě na víc plynu. Přitom se spotřeba jen těžko dostane nad šest litrů na sto kilometrů. Když se k tomu přidá dobře odladěný podvozek, příjemná poloha za volantem a dobrá odezva, nezbývá než být překvapen. Šumavské okresky i ty, které byly pod ledem, zvládl Stonic s bravurou. Z dálnice se pak stala naprostá samozřejmost.

Jak již bylo řečeno úvodem, v autě si připadáte tak, jako byste jej znali už léta. Zejména v interiéru toho lze vytknout a pochválit ještě méně než na jízdních vlastnostech. Jedním z mála prvků, které vás můžou začít otravovat, je navigace a umístění některých ovladačů. Ovšem i trochu nešťastně řešenou příplatkovou navigaci vyřešila Kia s bravurou. Můžete si totiž k autu připojit váš androidí nebo jablkový telefon a promítat na display vlastní navigaci. Například Waze. Problem solved. Bohužel umístění tlačítek už nemá tak jednoduché řešení. Delší dobu může trvat, než si zvyknete a pochopíte ovládací prvky na volantu.

Je jich tam prostě už moc ( Je jich tam normálně a každý má svůj účel, stačí si jen zvyknout – pozn.Vavris). Stejně tak nepochopitelné je umístění ovladačů k hlídání mrtvého úhlu, stabilizace a dalších bezpečnostních prvků. Pro jejich aktivaci či deaktivaci musíte šáhnout až k místům, kde se nachází vaše kolena pod palubní deskou. Ještě více nepochopitelné je takové místo v kontrastu s analogovým ovládáním klimatizace. Teplotu a rychlost větru z průduchů jde měnit po krátké chvíli zvykání i po slepu. Pokud by vás zajímala jedna jediná věc, kterou si z testu Kie Stonic odnáším a kterou nikdy nezapomenu, odpověděl bych, že je to systém na hlídaní únavy. I při přemíře snahy jsem auto nedovedl přesvědčit, že potřebuju kávu.

Verdikt

I přes sžívání trvající dlouhý týden jsem nenabyl dojmu, že by Kia Stonic dokázala něco udělat opravdu nad míru očekávání. Správnou otázkou ale je, proč by to vlastně měla dělat? Hejno evropských inženýrů a designérů, které Kia nakoupila, dostalo pravděpodobně za úkol právě toto. Udělejte nám auto, které se bude zdát lidem z Evropy právě takové, jaké znají. A tak to také udělali, bingo. Dnes už byste těžko označili Kiu za automobilku, která chrlí otřesné braky s levným plastovým obložením. Kia Stonic je Kiou nové generace, která se může hrdě a pravděpodobně i úspěšně postavit do křížku renomovaným evropským konkurentům. A právě proto si za Stonic v základní výbavě, s naftou pod kapotou, vyžádá automobilka částku blížící se půl milionu korun.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1582 cm3
Výkon: 110 koní (81 Kw) v 4.000 ot./min
Točivý moment: 260 Nm v /1.500 – 2750 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 4,9 l/100 km
Cena (Kia Stonic 1.6 CRDi Exclusive): 479.780,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
13. dubna 2018, 09:48
0

Kia je asi v pohodě. Dobrý návod, jak za zvýšené Rio dostat 70-100 tácu navíc. Je to "trendy", nejezdí toho ještě moc na silnicích, tak si cílová skupina zákazníků za atraktivní kabátek ráda připlatí. Ale na tu dálnici bych to asi zbytečně netahal. Na to poskakování po městě a mezi vesnicemi to bude ideální.

reagovat
beastar
13. dubna 2018, 13:28
0

Ty voe... To je sto nic ! Jako bábamobil to bude terno. Tenhle motor je otřesnej. Vibrace jak v Antonovu, pohodlí žádné, prostor pouze průměrný. Opět lákačka na slušnou entry výbavu. Přejede to obrubníky, vypadá to kůl jak bíbr a cena taky rozumná. Takže báby se jen pohrnou. Kia se změnila lety v proverenou konkurenci značek jako rendl, nebo pežó.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem