načítám data...

Jeep Compass e-Hybrid: Pěkný vzhled, dobrá výbava a slušná cena. Co chtít víc?

Svalnatý vzhled, prostorný interiér i vysoká světlá výška zůstávají. Moderní infotainment a skvělá spotřeba jsou nové plusy, ale co ten motor?

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Poslední generace Jeepu Compass není na světových silnicích žádným nováčkem. Vždyť už ho známe od roku 2016, ale díky faceliftům a modernizacím zvládá držet krok s dobou a musím uznat, že zastarale rozhodně stále nevypadá. Za tu dobu se změn dočkala snad každá část auta – vnější vzhled, interiér i motory. Jenže bylo to vždy k lepšímu?

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Nejdříve si ale vyjasněme, co vlastně Compass představuje. Pokud totiž máte tak jako já v hlavě zafixované, že co je Jeep, tak to je ultimativní věc do terénu a pohon všech kol je samozřejmostí, tak je to špatně. Možná to tak platilo kdysi, ale v Jeepu si uvědomili, že vydělávat peníze velkým objemem výroby by nebylo vůbec špatné. Třeba malý model Renegade (ze kterého se stal i Fiat 500X) možná není nejikoničtějším modelem značky, ale prodával se jeden za druhým a generoval slušný zisk. Takže co vlastně dneska většinový zákazník chce? Prostor, pohodlí, úsporný moderní motor, parádní vzhled a největší překážkou budou zpomalovací prahy a vysoké obrubníky u nákupních center. A přesně takový je současný Compass. Je to dobře? Pro farmáře někde v Texasu asi ne, ale pro nás Evropany, si myslím, že rozhodně ano. A pokud opravdu potřebujete ten „pravý“ Jeep, stále je tu Wrangler…

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Nyní už začněme exteriérem a tady není moc co vytýkat. Samozřejmostí je maska se sedmi otvory a taky pěkně svalnatý vzhled, který stárne jen pomalu. Nechybí vytažené blatníky, výrazný přední nárazník a slušná světlá výška. Modernu zastupují přední a zadní (částečně) diodové světlomety. Celek pak dotváří tmavě modrá barva a hlavně černá kola a také střecha. Za mě je to rozhodně fešák. Ano, i další středně velká SUV dnes umí vypadat drsně, ale Compass si ještě špetku DNA Jeepu ponechává a alespoň na mě to funguje.

Interiér se dočkal velké změny v roce 2021 a určitě mu to prospělo. Hlavně díky rozměrným sedadlům bez výraznějšího bočního vedení je cítit, že tohle (alespoň z malé části) stále je Američan. Přidává ale evropské standardy v kvalitách materiálů i zpracování. Nečekejte nejjemnější perforovanou kůži, spíš levnější koženku, ale je s ní čalouněna i část přístrojové desky, švy jsou krásně pravidelné, nikde nic neodstává ani nevrže. I na dotek a pohled je zde většina částí příjemná, a to nebývá vždy pravidlem. Kapličku přístrojů nyní tvoří displej, jak velí poslední trendy. Na výběr je několik druhů zobrazení včetně užitečných údajů jako i teplota a tlak oleje. Pořádný otáčkoměr a rychloměr ale nakonec obsahuje jen první zobrazení. Všechny údaje jsou ale nezvykle velké, a tak jsou dobře čitelné i pro lidi, co trochu hůře vidí nebo déle zaostřují.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Druhý displej ční klasicky na středu palubní desky. Systém neoplývá velkým množstvím funkcí, ale je přehledný, rychlý a nezasekává se. Klimatizace si ponechala vlastní panel a zbylo místo i na pár užitečných tlačítek. Vysoká linka oken možná neprospívá pocitové vzdušnosti, na centimetry je ale místa uvnitř opravdu dostatek, a ani vzadu se nikdo mačkat nebude. Celá kabina navíc překypuje promyšlenými detaily – drobnostmi, které zpříjemňují každodenní život. Třeba konektory USB jsou tu vždy v páru – jeden klasického typu A a druhý moderní C, všechna tlačítka i madla klik jsou velká a dobře dostupná, včetně třeba tlačítka na zavírání kufru, které není zbytečně vysoko na víku, ale na boku zavazadlového prostoru a člověk se tak nemusí natahovat. Fajn je i tří vteřinová prodleva (tři pípnutí), během kterých mám čas popadnou zbytek tašek. Je zkrátka znát, že tady inženýři opravdu poslouchají přání svých zákazníků, kteří s autem každý den žijí.

Teď už ale pojďme k technice. Compass za dobu své dlouhé existence a taky díky celosvětové rozšířenosti vystřídal celou řadu motorů. Při uvedení se dokonce značka chlubila sedmnácti možnými kombinacemi pohonných jednotek, převodovek a pohonu všech kol. V Americe byl nejoblíbenější atmosférický 2,4 litr, v Evropě to byl dvoulitrový nafťák Muljitet. To je však nyní minulostí a na výběr máte jen ze dvou možností. Ta zajímavější je plug-in hybrid 4xe, který díky elektromotoru na zadní nápravě umí nabídnout pohon všech kol. Základní volbou je ale e-Hybrid s oturbenou patnáctistovkou a elektromotorem instalovaným v převodovce a pohonem předních kol, tak jako ve zkoušeném voze.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Celé ústrojí má výkon 95 kW a 240 Nm, elektromotor o 48V mu pak z toho může pomoci dávkou 15 kW a 55 Nm. Baterie uložena ve středu vozu váží 13,5 kg a má kapacitu 0,77 kWh. Motor má nezvykle vysoký kompresní poměr 12,4:1 a také silně nadčtvercovou konstrukci. Z toho také vyplývá charakteristika celého pohonného ústrojí. Ale nejdříve raději k těm pozitivním věcem.

Spotřeba paliva. To je totiž to, čemu při vývoji tohoto motoru obětovali inženýři vše a ono to opravdu funguje. Výrobce udává 5,9 litru v kombinovaném cyklu na 100 km a já jsem se bez nějakého omezování držel jen asi o dvě desetinky litru na sto výše. To je na takto velké SUV opravdu velmi dobrá hodnota a je to naprosto srovnatelné s tím, čeho byly dříve schopné dosáhnout vznětové motory (které už dnes v Compassu nenajdete). Druhým pozitivem je pak extrémní kultivovanost, kdy o motoru prakticky vůbec nevíte. Je skvěle odhlučněn a řazení obstarává dvouspojková převodovka, která by cukat neměla. Kdyby se ale mělo skutečně objevit nějaké škubnutí, vyhladí ho ještě okamžitá pomoc elektromotoru.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Pak se ale dostávám k těm ne tak pozitivním věcem a tím je především jízdní projev motoru. Neočekávám, že by snad někdo v takovém středním SUV hledal zážitky za volantem, ale přesto tomu prostě chybí jiskra. Jakákoli emoce… Nadčtercová konstrukce a Millerův cyklus jasně napovídají, že motor nemá i přes použití turbodmychadla moc chuť jít do otáček a je potřeba ho k tomu spíše nutit. Zkrátka je naladěný na co nejlepší spotřebu paliva. Nějakého turbokopance nebo výrazného zrychlení se tak nedočkáte, stejně jako jakékoli výkonové špičky. Spotřebě je podřízeno i naladění plynového pedálu, kdy je chod strašně dlouhý a něco se začne dít až v jeho druhé části. 130 koní nakonec auto má, a když mu zarazíte plynový pedál do podlahy, tak stovky po deseti vteřinách dosáhne, ale je to věc, která se jen tak jakoby děje kolem vás. Auto vás do celého procesu nijak nezapojí. Necítíte, jak se motor vytáčí, díky plynulému nástupu výkonu vás výkon netahá za volant, auto se jakoby „nestaví na zadní“ když má razantně zrychlovat… Je těžké to popsat a možná ještě těžší si to představit, tohle je zkrátka potřeba si vyzkoušet. Možná to pro někoho může být výhoda, protože je pro něj řízení jen nutné zlo mezi nasednutím v bodu A a vysednutím v bodě B. Já jsem se s tím ale sžít neuměl.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Trochu zvláštní a nevyzpytatelná je i pomoc elektromotoru. Auto se na něj umí rozjet a přibližně do 20 km/h i relativně svižně jet (stejně jako okolní provoz). Nějakým nepochopitelným způsobem mi ale tak půlku času ve městě elektromotor rekuperací spíš dobíjel baterii hybridního systému (i když měla třeba přes 70% kapacity), než aby ji používal k rozjezdům a spalovací motor běžel častěji, než musel. Klimatizace navíc pracuje pouze se spalovacím motorem, takže v horkých dnech (což nebyl můj případ) pak běží benzíňák ještě déle. Občas ale systém pracoval podle předpokladů a vše bylo o maličko příjemnější. Bohužel ale Compass postrádá jakékoli jízdní módy, a tak nemůžete autu sdělit, co by bylo zrovna vhodné. Přesto je pozitivem, že u mild-hybridu je možné třeba po parkovišti manévrovat na elektromotor.

Zpátky ale k pozitivním věcem. Podvozek si totiž zaslouží svůj pochvalný odstavec. Chyby se na něm totiž hledají těžko a i bez složitého nastavování (které tady není) funguje přesně tak, jak od něj očekáváte. I na 19 palcových kolech zbytečně nebouchá, i když na těch největších dírách byste možná o palec menší kola uvítali. V zatáčkách se však zbytečně nenakládní a většinu nerovností žehlí s přehledem. Nedotáčivost přichází podle předpokladu poměrně brzo, avšak zcela čitelně a dá se bez problémů korigovat ubráním plynu. Světlá výška činí nadprůměrných 198 mm, a tak se nemusíte bát ani terénu. Limituje vás tak jen dezén pneumatik a pohon pouze předních kol.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

A kolik si za to vše Jeep žádá? V klasickém ceníku vyčteme částku 900 tisíc, ale nyní probíhá zvýhodnění na 819 900 Kč. Není to málo, ale výbava je dá se říct kompletní, včetně couvací kamery, elektrických dveří kufru, adaptivního tempomatu, kůže a tak dále.

Závěr

Jeep Compass se mi strašně líbí zvenku i zevnitř. Je tak správně svalnatý a výrazný, ale ne zas tak moc, aby se otočila půlka ulice. Uvnitř je to moderní auto se všemi důležitými asistenty a moderním infosystémem. Všude je spousta prostoru a není si na co ztěžovat. I podvozek plní přesně to, co od něj očekáváte – je pohodlný a nezáludný. Výborná je i spotřeba paliva. Za cenu kolem osmi set tisíc korun mi to přijde jako fajn nabídka.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

S čím se však nemůžu smířit je naladění motoru. Prostě jsme se spolu nějak nepadli do noty. Necítil jsem z něj vůbec nic. Asi to vyznívá zvláštně, ale doporučuji si to vyzkoušet. Milým zpestřením je pak velké množství malých detailů po celém autě. Třeba jako malý pra pra děda Jeep Willis na předním skle, nebo ještěrka vytvarovaná na plastu pod stěrači, či malá Lochneska (nebo co to je) na skle víka kufru. Také je po autě několik masek jeepu s čísly. Po tom, co jsem našel číslo 1 a 5 mi příšlo logické hledat další. Při nálezu masky s písmenem P jsem to ale raději vzdal, jinak bych určitě hledal dodnes. Inu Tesla není jediná, kdo umí pro své zákazníky připravit zábavu v autě.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Technické parametry:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1469 ccm, mild hybrid
Výkon: 95 kW (130 k) při 5000 ot/min
Točivý moment: 240 Nm při 1500 ot/min
Převodovka: sedmistupňová automatická s integrovaným elektromotorem (15 kW)
Maximální rychlost: 193 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 10,0 s 
Provozní hmotnost: 1500 kg 
Průměrná spotřeba v testu: 6,1 l/100 km
Cena od (Compass Altitude akční cena): 819 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
21. listopadu 2023, 08:42
0

😂

reagovat
jiris
21. listopadu 2023, 18:18
1

Vždycky když vidím ty nalepený tablety bez špetky citu, tak si vzpomenu na to, jak počátkem milénia mívali taxikáři v oktávové ty supr trupr rádia s vyjížděcím displejem a na tom jim hráli pecky od DJ Boba…

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW X3  2023
BMW X3

2023 rok výroby
678 koní výkon
0 ccm objem

Abarth 500  2023
Abarth 500

2023 rok výroby
12 koní výkon
0 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

GMC Yukon Denali 2017
GMC Yukon Denali

2017 rok výroby
419 koní výkon
6 162 ccm objem