načítám data...

Jak Mazda málem postavila dvanáctiválec

27. března 2016, 07:22 6 komentářů Daniel Borský Historie

Japonsko je zemí zaslíbenou točivým čtyřválcům, případně přeplňovaným bestiím. Čekali byste ale W12? Mazda to zkusila...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let byla Mazda na pomyslném vrcholu sil. Poměrně malá automobilka disponovala nezvykle širokou modelovou paletou, a protože to bylo v dobách kdy neexistovaly žádné módní crossovery, které dnes tvoří podstatnou část typové řady výrobců, nalezli bychom v její nabídce opravdové perly. Od kapesního Autozamu AZ-1, přes kladivo na Deltu Integrale alias Mazdu 323 GT-R a luxusní řadu Xedos, až po supersportovní RX-7 a neméně impozantní gran turismo známé jako Cosmo. Za zmínku stojí také závodní aktivity z těchto let. Mazda 323 se s většími či menšími úspěchy účastnila šampionátu v rallye, Xedos 6 zase brázdil závodní okruhy v rámci seriálu BTTC. Zaručeně největším úspěchem sportovní divize Mazdy, byla účast ve slavné 24h LeMans, kterou jako vůbec první japonská automobilka opanovala v roce 1991 s prototypem 787B a rotačním motorem pod kapotou. To je docela slušná vizitka na nepříliš velkou značku, nemyslíte?

Není se asi moc čemu divit, že v takto úspěšném období byli všichni, včetně ekonomického oddělení, omámení úspěchem. Díky tomu dostali konstruktéři poměrně volnou ruku a mohly tak vzniknout opravdové motorové skvosty. Malý šestiválec o zdvihovém objemu 1,8 l jistě znáte. Stejně jako twin-turbo Wankel v případě RX-7 FD či tří rotorová verze téhož motoru v Cosmu. Pozoruhodný je také šestiválec 2,3l, přeplňovaný Lysholmovým kompresorem, takzvaný Miller-Cycle Engine. To všechno jsou agregáty, které mají pevné místo v automobilové historii. Věděli jste však, že Mazda měla připravený do výroby, v tu dobu unikátní, W12? Byl by to vůbec první dvanáctiválec japonské konstrukce. Právě o tomto nepříliš známém motoru dnes bude řeč. 

Po vzoru Toyoty a její luxusní značky Lexus, připravovala také Mazda prémiový brand. Pod jménem Amati mělo jezdit na silnicích to nejlepší co Mazda dokázala vyrobit. V plánu byl tři modely, Amati 300, Amati 500 a Amati 1000. Bohužel mateřská Mazda se postupem času dostala do finanční tísně a značka Amati byla pohřbena dříve, než spatřila světlo světa. Modely 300 a 500 nakonec však dostaly zelenou a my je dnes známe spíše pod jmény Xedos 6 respektive Xedos 9. Smutný osud potkal největší model 1000, který údajně zastavil největší akcionář, jímž byl tehdy Ford (na základech Amati 1000, vznikl později model Sentia, nebyl však tak exkluzivní jako plánovaná vlajková loď). Jednalo se o pětimetrovou limuzínu, která měla být konkurentem Mercedesu třídy S či BMW 7er. Proti takovým velikánům samozřejmě nemůžete postavit něco obyčejného, co by poháněl malý šestiválec nebo dokonce plebejský čtyřválec. Mazda si toho byla dobře vědoma. Proto pověřila své motoráře aby vytvořili něco jedinečného. Pokud znáte aspoň trochu japonskou mentalitu, pak jistě víte, že takového úkolu se zhostí se ctí a výsledek bude ohromující. A to se potvrdilo i v tomto případě, motor W12 byl jednoduše úžasný. 

O co přesně šlo? Čtyřlitrový hliníkový dvanáctiválec, tvořily tři řady válců po čtyřech. Jako celek byl motor nesmírně kompaktní. Zajímavostí je také hlava válců a olejová vana z magnézia. Válce a ventily byly vyrobeny z keramické slitiny, která by měla lépe odolávat vysokým teplotám. Výkon této pohonné jednotky byl, v rámci gentlemanské dohody japonských výrobců, zaokrouhlen na obligátních 280 koní. Víme však jak se tato dohoda "dodržovala", takže reálně lze předpokládat ještě vyšší výkon. Podle dostupných informací, a že jich je málo, tento agregát miloval otáčky, maximum prý leželo někde za hranicí sedmi tisíc. Dovedete si představit jaký zvuk musel generovat takhle vysoko vytočený dvanáctiválec? To musel být hotový balzám na uši. 

Velmi mě mrzí, že se tento motor nedočkal sériové produkce. Prvenství mezi dvanáctiválci z Japonska tak drží Toyota se svým modelem Century. Škoda Mazdo, tohle se mohlo zařadit mezi legendy automobilového průmyslu. Někteří zainteresovaní jedinci tvrdí, že se z tohoto pokusu inspiroval Volkswagen při vývoji jeho vlastní W12. Existují dokonce i bláznivé teorie o tom, že pod kapotou vůbec prvního konceptu Audi Avus byl právě motor od Mazdy. Co je na tom pravdy se už asi nikdy nedozvíme. Můžeme jen litovat promarněné šance tohoto vskutku netradičního motoru.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

P
P
27. března 2016, 08:38
0

proc W? a ne V

reagovat
piwel
27. března 2016, 11:28
2

...Čtyřlitrový hliníkový dvanáctiválec, tvořily tři řady válců po čtyřech. Jako celek byl motor nesmírně kompaktní....
Klasické V12 by bylo moc dlouhé a "neskladné"

St
Stefan
27. března 2016, 09:19
0

Proč to Mazda nedotáhla do konce?

reagovat
whitenight
27. března 2016, 12:44
0

neměli peníze...

Ni
Nightmare
29. března 2016, 14:15
0

jen drobná oprava - keramické nebyly válce, ale písty. Jinak mi chybí dost zásadní údaj. jestli to měl být jen zvětšený Xedos9 a místo K-series v6 tam hodili napříč tento dvanáctiválec a zachovali pohon předních kol. Nebo to mělo mít úplně jinou koncepci. Ale podle fotek bych tipoval, že to asi měl být předohrab, jinak by se za každou cenu nesnažili vyrobit dvanáctiválec o šířce čtyřválce, kdyby je nelimitovalo příčné uložení.

reagovat
Daniel Borský
30. března 2016, 22:15
0

Vzhledem k tomu, ze to udajne melo byt neco jako Sentia, tak bych tipoval ze Amati 1000 bylo planovane jako RWD.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem