logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie

ItalDesign Machimoto: Kříženec Golfu GTI a motorky až pro devět lidí

Ne každý nápad je vždy dobrý a ne každý koncept se dočká sériové výroby. Občas je to škoda, v tomto případě to ale chápu.

Jistě jste si všimli, že nás David již delší dobu obohacuje skvělými články o motorkách. Určitě tu je nemálo fanoušků jedné stopy, ale ta automobilová část bude snad stále převažovat. Co kdyby bylo ale možné „nějakým strojem“ uspokojit obě skupiny – jak tu automobilovou, tak motocyklovou? Něco podobného si v polovině osmdesátých let asi řekli také v návrhářském studiu ItalDesign. Na tom by asi nebylo nic divného – úkolem těchto společností je přicházet s novými nápady, originálními řešeními a spojovat zdánlivě nespojitelné – zkrátka hledat nové cesty. Jistě na papíře vzniká hromada nesmyslných vizí, kterým se možná zasměje i autor sám, nebo to udělá vedení, když jim designér svůj výtvor ukáže. Divné ale je, že právě u konceptu Machimoto si návrhář asi řekl – jo, tohle by mohlo být fakt dobré, právě tohle světu chybí. A ještě divnější je, že něco podobného si řekl také management studia a opravdu na realizaci poskytlo peníze.

Zdroj: wheelsage.org

Výsledkem je, že v roce 1986 se na autosalónu v Turíně představuje koncept ItalDesign Machimoto – jakýsi kříženec mezi hatchbackem a motocyklem. Slogan zní: Není to auto a není to motorka. Je to dokonalé spojení mezi nimi. Svět se hned dělí na dvě části – ta první si myslí, že je to krásný nesmysl, který prakticky nelze využít, ta druhá (pravděpodobně tvořená lidmi z ItalDesign) v tomto vozítku vidí krásnou budoucnost motorkářů, kteří se pravděpodobně bojí usednout za řídítka motorky.

O co tedy jde? Machimoto si bere techniku soudobého Golfu a to rovnou ve verzi GTI, má tedy 1.8 litrový motor s výkonem necelých 140 koní. Interiér ale není potřeba, ten nahrazuje právě motocyklová část – je tvořen šesti sedadly ve dvou řadách, ve kterých můžete sedět jako na motorce a v zadní části je ještě ukryté trojsedadlo, i když jak koukám na fotky, tak moc nechápu kde. Každý cestující měl i svůj bezpečnostní pás. Samozřejmě k tomu přidejte také velmi originální design sklolaminátové otevřené karoserie a výrazný ochranný rám. Motocykl mají připomínat také kryty kol, které jakoby symbolizovaly vidlici, která kolo drží. Spojení auta a motorky odpovídá i samotný název – machina (auto) a motociclo (motocykl). Vozidlo bylo tvořeno trubkovým rámem, motor poháněl přední kola jako u výchozího lidového vozu a kotoučové brzdy byly na všech kolech.

Zdroj: wheelsage.org

I ovládání vozu si bralo vlastnosti z obou světů a bylo na vás, jaké si vyberete. První možností bylo mít sklopené „rukojeti“ v ramenech volantu a měli jste před sebou prostě kruh jako v normálním autě. Nebo jste si mohli madla vyklopit a rázem jste měli pocit jako na motorce.

Rozvor vozu byl proti Golfu lehce prodloužen na výsledných 2475 mm, ale rozchod byl zachován. Celkem bylo Machimoto dlouhé 3985 mm, široké 1680 mm a díky rámu vysoké 1630 mm. Zásluhou jednoduché techniky od VW a koncepci vše vpředu byl na rozdíl od mnoha podobných koncepčních vozů, které nebyly ničím jiným než maketami, Machimoto funkční a schopné plnit všechny funkce vozidla. Díky nízké hmotnosti kolem 800 kg je dokázalo plnit také velmi rychle, zrovna tak jako výchozí GTI.

Zdroj: 95octane.com

Jistou nevýhodu vidím v tom, že každý z cestujících by měl mít motorkářskou výbavu. Možná nebude potřeba kompletní, protože riziko převrácení by zde mohlo být o něco nižší než možnost pádu z motorky, ale minimálně helmu to bude chtít určitě. Stále mi ale uniká smysl. Proč si nadšený motorkář sedne obkročmo na sedadlo vedle někoho, kdo točí volantem. Nemůže se navíc naklánět do zatáček nebo cítit tu volnost, která k motorkám patří. Po dlouhém a usilovném bádání jsem tedy dospěl přesně na dva účely použití. První bude jako pomocné vozidlo na motocyklových okruzích. Druhým bude rozvoz podnapilých kamarádů motorkářů z hospody zpátky domů. A ač jsem se velmi snažil, nic dalšího mě nenapadá. Tohle mi přijde jako velmi úzká skupina zákazníků, a tak není divu, že se na prodej nevyrobil jediný kus.

Machimoto bylo zkrátka odpovědí na otázku, na kterou se nikdo neptal. Někteří o něm ale dodnes říkají, že je to nejlepší otevřený devítimístný sportovní vůz historie, ale tak trochu mi přijde, že v této velmi konkrétně specifikované anketě Machimoto nemělo soupeře, což by mohlo tento titul lehce znevažovat.

Zdroj: 95octane.com

Jak to máte vy? Dokážete si představit někoho, kdo by tohle vozidlo bral a jezdil s ním?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

4 reagovat
bitner
25. 7. 2023, 08:13

To musela být pařba. Se silnými halucinogeny.

0 reagovat
Sch
27. 7. 2023, 10:14

Je to také skvělý dopravní prostředek pro milovníky skupinového sexu a polyamorie. Sednete si za sebe hned ve čtyřech a můžete se obejmout.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte