načítám data...

Innocenti Mini De Tomaso: Loupež po italsku

Specialitou italských konstruktérů jsou malá auta, jedno z těch nejznámějších však vznikalo v Británii. Jak by asi vypadalo propojení obou světů?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Innocenti

Ve slavném filmu Loupež po italsku z roku 1969 hrají jedny z hlavních rolí i auta a to konkrétně (mimo jiné) i trojice Mini Cooperů. Tahle hbitá britská autíčka se v ulicích Turína cítí jako ryba ve vodě, jako by byla pro toto prostředí přímo stvořena. Tento fakt neušel ani italským průmyslníkům a zrodila se myšlenka vyrábět Mini přímo v Itálii. A světe div se - ono se to skutečně stalo. Ve firmě Innocenti probíhala licenční výroba Mini dokonce celá desetiletí. Ten příběh je ale jako vždy trochu zamotanější.

Foto: Innocenti

Značka Innocenti byla založena v roce 1947 a proslavila se výrobou skútrů Lambretta v Miláně. V roce 1961 se zdejší šéfové rozhodli firmu povýšit na automobilku. V Innocenti tak poprvé začala vznikat auta. Nebyla to však žádná vlastní konstrukce, Innocenti získala licence od British Motor Corporation (BMC), obřího britského molochu, který se později přeměnil v British Leyland. Innocenti tak stavěl modely Mini, Allegro a Austin-Healey.

Foto: Innocenti

Vozidla Innocenti si získala ve své domovině popularitu a začátkem sedmdesátých let jeho prodeje na domácím trhu válcoval jen gigant Fiat. Společnost BMC byla ohromena úspěchem Innocenti natolik, že se v roce 1972 rozhodla firmu kompletně odkoupit. Britské vozy v Itálii čekaly už jen lepší časy!

Foto: Innocenti

Akorát, že vůbec. O tři roky později BMC zkrachovala, byla převzata vládou a z už tak neefektivního molochu se stal národní podnik se vším špatným, co známe i z naší levicové historie. Starat se kromě domácích továren plných odborářů a neefektivity ještě o Innocenti bylo nad schopnosti vedení koncernu a tak vláda zařídila prodej Innocenti. Zájem projevil Alejandro De Tomaso. Ten se rozhodl povznést model Mini, trochu jej modernizovat. Přizval tedy karosárnu Bertone, aby společně připravili na základech Mini nové malé auto.

Foto: Innocenti

A teď už máme pohromadě všechny ingredience a můžeme se konečně podívat na vůz Innocenti Mini De Tomaso. Geniální konstrukce Mini, design by Bertone a naladění De Tomasem. Docela rodokmen na malou nákupní tašku.

Innocenti vyráběl své modely Mini 90 a 120 od roku 1974, kdy byl stále ve vlastnictví BMC. Bertone se postaral o design, ale motory zůstaly britské. De Tomaso však chtěl víc a nařídil svým lidem, aby vyvinuli novou verzi. Ta se poprvé se představila na autosalonu v Turíně v roce 1976, nový hot hatch od Innocenti se začal vyrábět v roce 1977. Chromované nárazníky zmizely ve prospěch agresivních plastových a doplňkového bodykitu. Nechyběl ani nasávací otvor v kapotě, nová mřížka chladiče a speciálně navržená litá kola.

Foto: Quattroruote

De Tomaso poháněl řadový čtyřválec z Mini 120 s výkonem navýšeným z 65 na 71 koní. Pro modelový rok 1978 se potom toto číslo zvýšilo na velmi hezkých 74 koní. Převodovka zůstala stejná, tedy čtyřstupňová manuální.

V Innocenti stavěli Mini bez dalších větších změn až do roku 1982. Toho roku skončilo licenční ujednání De Tomasa s British Leyland a britský gigant neměl zájem podepisovat nové dohody. De Tomaso tak již neměl zdroj motorů a i přísun jiných dílů se začal zpomalovat. Začalo tak hledání nového motoru. Ten De Tomaso nakonec našel až u Daihatsu. Po určitých úpravách tak pokračoval Innocenti ve výrobě Mini s několika kosmetickými změnami a zcela novými tříválcovými motory Daihatsu.

Foto: Quattroruote

Pro ostré provedení dostal litrový motor turbodmychadlo IHI (čímž se stává prvním přeplňovaným italským hot hatchem dávno před nástupem ikonického Una Turbo), výkon 72 koní a konečně i pětistupňovou převodovku.

Foto: Quattroruote

Během začátku osmdesátých let Innocenti pokračoval v modernizaci Mini a přidával další díly z Daihatsu Charade. V roce 1984 byl model přejmenován na Minitre a výroba přepracovaného Mini pokračovala až do roku 1993. A to je vlastně konec příběhu. Ještě tu byly nějaké další pokusy o zakázkovou výrobu několika vozů, ale dá se říci, že konec výroby Mini ukončil i existenci Innocenti. Společnost byla uzavřena v roce 1996.

Foto: Quattroruote

Zbylo tu po ní ale pár veselých malých krabiček. Innocenti Mini De Tomaso je možná tou nejlepší verzí Mini, jakou si motoristický nadšenec může přát. Má všechno – design, výkon, příběh i velká jména. A ač mám obavu, zda bych se do takového kapesního autíčka se svou blahobytnou postavou vůbec vměstnal, hrozně bych si přál alespoň jednu krátkou projížďku.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Wa
Wakantanka
15. října 2023, 11:56
0

Vďaka za článok, doteraz som si spájal značku Innocenti skôr s Fiatom ako s BMC, zase som múdrejší.

reagovat
jbigllesCZE
16. října 2023, 09:09
1

tak to strašně nutně potřebuju :)

dost to ve mně evokuje autobianchi a112 abarth

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem