logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Ford Puma Gen-E objevuje překvapivou cílovku. Šetřílky si získá spotřebou, chalupáře obřím kufrem

Přestože jezdí na elektřinu, neohromí fantastickým výkonem ani vesmírnými technologiemi. Ford Puma Gen-E sází na prozaické hodnoty – prostor a šetrnou jízdu. První svezení přineslo nejedno příjemné překvapení.

Oblíbené spalovací model sice z portfolia Fordu postupně mizejí, přibývají však elektromobily, které ve srovnání s běžnou konfekcí dovedou zaujmout. Po Machu E , Exploreru a Capri se mezi ně jistě zařadí i malý crossover Puma, který patří už pár let k nejprodávanějším evropským vozům ve svém segmentu. Elektrická Puma z přídomkem Gen-E se právě začíná prodávat na českém trhu, a tak jsme dostali možnost se s ní blíže seznámit na prvních testovacích jízdách v okolí Prahy. Hned na úvod prozradím, že kromě skvělých jízdních vlastností, které by se daly očekávat jaksi automaticky, novinka ohromila ve dvou disciplínách, jež se člověk s malými crossovery většinou nespojuje – v prostornosti a spotřebě.

Z Megaboxu je Gigabox

Na první pohled je jasné, s kým máme tu čest. Elektrická varianta je postavena na platformě klasické spalovací Pumy a také design se od ní nijak dramaticky neodlišuje. Pouze přední maska je namísto tradiční mřížky chladiče opatřena krytem pro lepší aerodynamiku – a pokud chcete dát svou lásku k elektromobilitě na odiv ještě okatěji, sáhnete po novém lakování Electric Yellow, která je v nabídce vyhrazena právě modelu Gen-E. Jinak je to stále ten starý známý „blob“ se samými oblinami a roztomilým kukučem.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Velmi podobná zůstává i kabina, z níž byla u spalovací Pumy v rámci faceliftu „uklizena“ tlačítka a veškeré funkce kromě rychlého odmlžování se teď ovládají přes displej. Elektrická verze má navíc řadicí páku pod volantem, na středovém tunelu se tedy uvolnilo místo odkládacím přihrádkám. Milým detailem je rychlé vypínání šikanózního povinného asistenta podržením tlačítka „LIM“ na volantu. Čtveřice dospělých se do kabiny usadí bez problémů, byť na velké rozvalování to není.

Kdo se však může rozvalovat přímo královsky, jsou vaše zavazadla. Kufr sám o sobě je v Pumě nad očekávání prostorný, pod ním je navíc umístěna již dobře známá plastová vana, která v elektrické verzi narostla z Megaboxu na Gigabox a nabízí působivých 145 litrů. Nějakou menší srnku, kterou byste nedej bože cestou srazili, nejspíš dovnitř dostanete. Ne že bychom vám to doporučovali, samozřejmě. Další prima skutečnost je ta, že nabíjecí kabely vám v kufru nebudou zbytečně překážet, neboť je uložíte do 40litrové schránky pod přední kapotou. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Přeborník v úspornosti

Elektrická Puma dostala stejně jako její spalovací sestra pohon přední nápravy, kola však roztáčí elektromotor s výkonem 168 koní. Žádný agresivní trhač asfaltu to není, ale vzhledem k tomu, že auto váží 1,5 tuny, s činorodostí problém nebude. Nepočítá se samozřejmě s tím, že byste Pumu honili dlouhými štrekami po dálnici, kde sice rychlostního limitu bez potíží dosáhne, moc rezerv už jí pak ale nezbývá. V městském prostředí a na okreskách je to svižné auto schopné bleskově přibočovat i předjíždět, přičemž uplatní i svůj hbitý podvozek, ochotně měnící směr. Jak jsme u Pumy zvyklí, odpružení má naladěné spíš do tuha, přesto nejde o prkenný kostitřas a dokonce i na 18palcových kolech se vypořádá s většinou nerovností se ctí a bez nadávek posádky. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Nikl-mangan-kobaltová baterie má celkovou kapacitu 54 kWh, z toho využitelnou 43,6 kWh. Připadá-li vám rozdíl překvapivě velký, pak vězte, že je to záměr s cílem zachovat co nejdelší životnost akumulátoru. S maximálním nabíjecím výkonem 100 kW ho dobijete z 10 na 80 procent zhruba za 23 minut. 

U spotřeby se na chvilku zastavíme. Ford uvádí normovanou hodnotu 13,1 kWh na 100 kilometrů, během testovacích jízd jsme si však ověřili, že i v kopcovitém terénu a s ne právě lehkou nohou lze jezdit dokonce za míň. Pomalejší jízda bez stoupání si vyžádala nějakých 9 kWh, což mi, přiznám se, docela vyrazilo dech. Jestliže tedy oficiální materiály udávají v kombinovaném režimu dojezd 375 km, nemám problém tomu věřit, stejně jako hodnotě 523 km v režimu městském. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

Jezdit a neřešit

Vzhledem k tomu, že se elektrická Puma snaží v ovládání co nejvíce přiblížit té spalovací, chybí klasické nastavování rekuperace pádly pod volantem. Ford předpokládá, že tuto stránku věci bude aktivně řešit jen minimum uživatelů, nastavil tedy standardní rekuperaci na zařazený stupeň D, tlačítko L na řadicí páce pak aktivuje rekuperaci zvýšenou. Kdo by toužil po ještě větším efektu, může si v infotainmentu zvolit ovládání jedním pedálem. Přestože během prezentace zaznívaly na toto řešení kritické ohlasy, osobně s přístupem Fordu celkem souzním. Skutečně není moc pravděpodobné, že si zrovna elektrickou Pumu pořídí geek, který by si ujížděl na sledování toků energie. Naopak automatický termomanagement, který udržuje optimální teplotu baterie a v závislosti na navigačním cíli ji včas předehřeje pro nabíjení, bude ku prospěchu věci.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář

K atraktivním parametrům Pumy Ford přidává i příznivou cenovku. Při využití financování můžete mít Pumu Gen-E za 699 tisíc, v případě hotové platby se prodraží jen o 20 tisíc. Základní verze je velmi slušně vybavená a dostanete v ní třeba automatickou klimatizaci, LED světla, couvací kameru, nastavitelnou bederní opěrku řidiče, tempomat či infotainment Sync 4 s bezdrátovým zrcadlením smartphonu. Vyšší výbava Premium za 755 tisíc korun přidá například bezklíčový přístup, audio Bang & Olufsen a světlomety LED Matrix. Ke každému autu teď Ford nabízí zdarma domácí wallbox.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

VK
20. 5. 2025, 09:49 0 reagovat

Cena vykazuje příznivý vývoj.

Akorát ten přední náhon.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte