načítám data...

Fiat 500: Chi la dura, la vince.

Stěžejní model Fiatu je tu s námi už spoustu let. Lze o něm vůbec napsat něco nového? A je to vlastně potřeba?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

“Dyť je to pořád stejný” postěžoval si v redakčním chatu kolega Jarda Soukup, když jsem se na počátku testovacího týdne pochlubil několika fotkami elegantně tmavomodrého fiátku. Auta, které jsem dokonce už jednou ve velmi podobné výbavě a specifikaci testoval. A přesto jsem byl od prvního kilometru s ním rád, že si ke mě zase našel cestu. Stejně jako minule, i tentokrát jsem měl mít původně jiné auto, totiž Toyotu Corollu, ale nakonec mi řízením osudu zase skončil v ruce starý fiaťácký vyklápěcí klíček. 

Když se nová pětistovka poprvé ukázala v roce 2004 světu, tehdy ještě jako koncept Fiat Trepiuno, byla to pecka. Trefil se do tehdejší retro mánie a pobláznil svět. Navíc nestál zas tak moc a ukázal se jako velice spolehlivá volba. A o bezmála dvacet let a nějakou tu upravenou lištu v nárazníku nebo jiný tvar zadních světel později funguje pořád stejně dobře. Dražší retro konkurent – německo-britské Mini za tu dobu dostalo několik faceliftů, značně vyrostlo a ačkoli bezpochyby vypadá moderněji, nejsem si jist, zda je hezčí, nebo nějak zvlášť lepší. 

Foto: autickar.cz

Ano, vidím, pán v zadní řadě se hlásí a chystá se poznamenat cosi o tom, že se nám za ta léta povážlivě zúžila paleta nabízených motorů. To je bezpochyby pravda, pětistovka mohla mít svého času dva, tři i čtyři válce a dokonce uměla i klapat na naftu. Současný mildhybridní litrový tříválec GSE zůstal nakonec v nabídce jako poslední, jeho projev se ale k vozu hodí. Se svými sedmdesáti koňmi sice nejde o nějakého velkého trhače asfaltu, ale na důstojné cestování to v pohodě stačí. Mimo jiné i díky převodovce, která je ze startu pěkně nakrátko, ale zárověň doplněná o dlouhou dálniční šestku. 

Motor je to pořád vcelku jednoduchý a servisně nezáludný, slůvko “hybrid” na víku kufru je tu jen kvůli startérgenerátoru, jehož přínos dynamice je spíše homeopatický. Alespoň díky němu ale umí pětistovka plachtit bez motoru z kopce. Podle WLTP by měla jezdit kombinovaně za 4,6 na sto, při testovacím týdnu jsem se dostal s průměrem dokonce ještě o desetinku níž, je ale pravda, že jsem se spíše kochal, než abych spěchal. 

Foto: autickar.cz

Ke spěchání tu nevybízí ani řízení, to jsem si hned na začátku přepnul do přeposilovaného režimu “city” a nechal tak celou dobu. Proč se zbytečně namáhat. Ani podvozek není nikterak závodní, spíš houpavý a pohodlný, přitom ale poměrně čitelný. Nechci se rouhat, ale vlastně mi charakterem malinko připomínal Favorita, případně jiná jednoduchá devadesátková auta. 

Určitá nepotřeba rychlosti byla jistě dána i posezem, který jsem zde musel díky dlouhým nohám zvolit značně svérázný. Protože si nemůžu vytáhnout volant k sobě, nezbylo mi, než se vypmupovat na sedadle co nejvýše (ale zas ne moc, abych neškrtal o strop) a sedět poměrně vzpřímeně. Podle nezávislých pozorovatelů to prý vypadá komicky, asi jako vysocí lidé v Miatě. Mně to ale bylo úplně jedno. Měl jsem totiž měkké křesílko a fešný interiér vyvedený v kombinaci krémové a modré. Je mi jasné, že do budoucna, až se volant ohmatá a plasty zajdou, nebude to zdaleka tak pěkné, ale takhle zčerstva to vypadá fakt parádně a umocňuje už tak všudypřítomný retro pocit. Právě díky tomu, že je celý vnitřek vyveden v “historizujícím slohu”, nevynikne na něm skutečnost, že už je zároveň i dost starý. Vlastně jediné, co pokročilý modelový věk prozrazuje, jsou oranžové maličké segmentové displeje u ovládání klimatizace a startování klasicky postaru klíčkem. 

 

Foto: autickar.cz

Moderní digitální přístrojovka nebo infotainment podporující protokoly Android Auto a Apple Car Play jsou milý bonus, ale zároveň asi jediná záležitost napovídající, že jde o auto vyrobené v probíhajících “dvacátých letech” (to zní divně, že?). Z asistentů lze jmenovat snad jen tempomat a kontrolu tlaku v pneumatikách. Ani při poněkud rozevláté jízdě po okresce na vás tak nikde nic nebliká, nepípá, necuká volantem ani nevibruje židličkou. Což je, porovnám-li to s některými novými auty, které v rámci “bezpečnosti” už pípají u každé rychlost upravující značky, docela příjemný klídek. 

Oproti minulému testu Fiatu 500 jsem měl tentokrát už i důvod otestovat využitelnost zadních sedadel. Kupodivu se na ně vcelku pohodlně vejde dětská sedačka a za spolujezdcem dokonce, v případě, že se oba trochu uskromní, může cestovat i člověk s nohama. Skoro se mi zdá, že je tu paradoxně víc místa, než v onom již dnes jednou zmíněném Mini. 

Foto: autickar.cz

 

Verdikt

Abych tedy odpověděl na Jardovu poznámku z úvodu článku. Ano, “je to pořád stejný”. Ale za sebe k tomu dodávám “naštěstí”. Protože tu díky tomu máme nové auto ze, odpusťte mi prosím trochu toho patosu, starých dobrých dob. Navíc vypadá dost hezky a zastupuje pomalu vymírající kategorii malých a dostupných aut. Vím, že už nestojí tři sta tisíc, ale ve verzi Italia se slušnou výbavou a pětiletou zárukou vyjde na nějakých 379 tisíc. Což je v dnešní době vlastně dost fér nabídka. Navíc je skladem. 

Nemyslím si, že by skutečnost, že většina nabídky evropského Fiatu stojí v současné době na bezmála dvacetiletém modelu, byla výsledkem nějaké super propracované a dlouho plánované obchodně-marketingové strategie, zlí jazykové by mohli říct, že pětistovka na trhu spíš tak nějak “zbyla” a Fiat z ní i po letech pumpuje co to dá, ale to vlastně vůbec nevadí, spíše naopak. Historie se neptá na důvod, ale na výsledek – a v tomto případě je oním výsledkem velice sympatické auto za rozumné peníze. A tak pro něj docela dobře platí italské přísloví z nadpisu. “Kdo vytrvá, vyhraje.”

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Objem válců [cm3]: 999
Počet válců: 3 
Max. výkon [kW], ([k]): 51 (70) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment [Nm]: 92 při 3500 ot./min.
Palivo: Benzín/Mild-hybrid
Převodovka: manuální
Počet stupňů převodovky: 6 
Užitečná hmotnost [kg]: 380
Spotřeba WLTP – Kombinovaný provoz: 4,6
Spotřeba v testu – 4,5
Max. rychlost [km/h]: 167
Zrychlení 0-100 km/h [s]: 13,8 
Cena: (Edice Italia): 379 900,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH 2020
Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH

2020 rok výroby
400 koní výkon
4 998 ccm objem

Ford F350 6.4 V8 4x4 | Lariat 2008
Ford F350 6.4 V8 4x4 | Lariat

2008 rok výroby
347 koní výkon
6 400 ccm objem