Už je to oficiální. Porsche Boxster a Cayman dostanou nový čtyřválcový boxer. A já si myslím, že je to dobře. Na rozdíl od některých kolegů z jiných serverů nepovažuji úbytek dvou válců v levných Porsche za drastický ústupek ekologii. Naopak, myslím si, že do základního modelu Porsche čtyřválec patří, vždycky patřil a není tak nic divného, že tam bude patřit i nadále.
Jen se podívejte do minulosti Porsche. Začátky? 356, alias VW Brouk ve sportovnější karoserii. S plochým čtyřválcem. A později dostupné čtyřválcové modely – od 914 s motorem uprostřed až po 968 s řadovým čtyřválcem vpředu. Základní model Porsche s šestiválcovým motorem není žádnou tradicí, ale dílem 90. let.
s pouhými 90 koňmi byla 912 poněkud pomalá. ale podle dobových testů se mnohem příjemněji řídila
To samo o sobě samozřejmě ještě neznamená, že je to tak dobře. Třeba se až právě s příchodem Boxsteru dostal do "levných" Porsche motor, jaký si tahle auta zasloužila. Tady ale přichází jako příklad na řadu jeden z řady základních modelů Porsche, který jsem záměrně vynechal. V letech 1965 až 1969 patřil tento post modelu 912 – v podstatě klasické "devětsetjedenáctce", osazené čtyřválcovým motorem ze starší 356. S pouhými 90 koňskými silami bylo tohle auto i na svou dobu tak trochu pomalé. Ale většina dobových recenzentů se shoduje na tom, že z hlediska vyvážení a jízdních vlastností byla 912 příjemnějším vozem než její "větší bráška". Dává to smysl – když už máte motor na úplně špatném konci auta, je lepší tam mít menší motor než větší.
Boxster a Cayman sice mají motor o něco dál od onoho "špatného konce auta", ale i tak jim další úbytek hmotnosti může jen prospět. Tentokrát navíc nebude vykoupen mrzkým výkonem – plochý oturbený boxer má podle šéfa Porshce Matthiase Mullera nabízet výkon až 395 koní, tedy víc, než současný šestiválec v nejsilnějším Caymanu nebo Boxsteru GTS. A víc než základní 911 Carrera.
Je navíc poměrně známou pravdou, že základní modely Porsche, s nejmenšími dostupnými koly, nejméně tvrdým podvozkem a relativně slabými motory, bývají řidičsky nejpřívětivější. Mohl by tedy zcela základní čtyřválcový Boxster být nejlepším Porsche moderní doby?
A co kdyby se automobilka odhodlala vyrobit novou 912? Nebyla by s největší pravděpodobností ve většině ohledů lepším autem než dnešní 911?
Co si o čtyřválcových Porsche myslíte vy? Doufáte v další 912, nebo celou myšlenku považujete za urážku značky?
24. března 2014, 15:20
0
Proč ne, spousta lidí Porsche úchylkou nepolíbení si už dávno myslí že Boxster je 4vál a jen 911 je 6tivál. Pokud s ubráním dvou válců přibude i snížení hmotnosti uprostřed umístěnému motoru, zní to jako dobrý recept.. Za mne je to spíš odkaz 914ky než 912. Jsem zvědav zda si někdy v tomto smyslu někdy opováží pánové ze Stuttgartu šáhnout na zbožňovanou 911...To by byl teprva poprask! :)
24. března 2014, 17:45
0
Co píšeš, má logiku. Teď pár mých pochybných kidů:
1. Porsche k tomu může vést (kromě snahy si vylepšit flotilový euroCO2pšouk) potřeba postrčit svůj řidičský skvost z ostudného stínu plebejských předohrabů – alespoň dle marketingově využívaných časů na kolo na Severní smyčce. A oturbítko jim v tomto, myslím, pomůže.
2. turbočtyřvál vč. všech mezichladičů, potrubních pletenců, WG ventilů, trubiček a hadiček bude stejně těžký, ne-li težší, než současná B-6 atmosféra. Bez turba by to k těm kořenům směřovalo (lehčí, menší, levnější, pomalejší, ale lépe řiditelné), s tím turbem to vidím na důvody z bodu 1.
25. března 2014, 09:03
0
Mě by jen zajímalo kam až ty výkony u těch čtyřválců porostou.
10. října 2016, 21:19
0
tak zalezi jak kvalitni ho kdo udela (komponenty a celkovej design)
kdyz se clovek podiva, kolik vykonu snasi dvoulitrovy 4g63 nebo f20c, tak bych rekl, ze 600 koni by nemel bejt pro produkcni vuz problem