logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Downsizing u Porsche: Zpátky ke kořenům?

Čtyřválcové Porsche. Zní vám to jako dokonalý příklad toho, jak ekologie ničí naše milovaná auta? A co když je to ve skutečnosti návrat ke kořenům značky a šance na její nejlepší moderní produkt?

Už je to oficiální. Porsche Boxster a Cayman dostanou nový čtyřválcový boxer. A já si myslím, že je to dobře. Na rozdíl od některých kolegů z jiných serverů nepovažuji úbytek dvou válců v levných Porsche za drastický ústupek ekologii. Naopak, myslím si, že do základního modelu Porsche čtyřválec patří, vždycky patřil a není tak nic divného, že tam bude patřit i nadále.

Jen se podívejte do minulosti Porsche. Začátky? 356, alias VW Brouk ve sportovnější karoserii. S plochým čtyřválcem. A později dostupné čtyřválcové modely – od 914 s motorem uprostřed až po 968 s řadovým čtyřválcem vpředu. Základní model Porsche s šestiválcovým motorem není žádnou tradicí, ale dílem 90. let. 

s pouhými 90 koňmi byla 912 poněkud pomalá. ale podle dobových testů se mnohem příjemněji řídila

To samo o sobě samozřejmě ještě neznamená, že je to tak dobře. Třeba se až právě s příchodem Boxsteru dostal do "levných" Porsche motor, jaký si tahle auta zasloužila. Tady ale přichází jako příklad na řadu jeden z řady základních modelů Porsche, který jsem záměrně vynechal. V letech 1965 až 1969 patřil tento post modelu 912 – v podstatě klasické "devětsetjedenáctce", osazené čtyřválcovým motorem ze starší 356. S pouhými 90 koňskými silami bylo tohle auto i na svou dobu tak trochu pomalé. Ale většina dobových recenzentů se shoduje na tom, že z hlediska vyvážení a jízdních vlastností byla 912 příjemnějším vozem než její "větší bráška". Dává to smysl – když už máte motor na úplně špatném konci auta, je lepší tam mít menší motor než větší.

Boxster a Cayman sice mají motor o něco dál od onoho "špatného konce auta", ale i tak jim další úbytek hmotnosti může jen prospět. Tentokrát navíc nebude vykoupen mrzkým výkonem – plochý oturbený boxer má podle šéfa Porshce Matthiase Mullera nabízet výkon až 395 koní, tedy víc, než současný šestiválec v nejsilnějším Caymanu nebo Boxsteru GTS. A víc než základní 911 Carrera.

Je navíc poměrně známou pravdou, že základní modely Porsche, s nejmenšími dostupnými koly, nejméně tvrdým podvozkem a relativně slabými motory, bývají řidičsky nejpřívětivější. Mohl by tedy zcela základní čtyřválcový Boxster být nejlepším Porsche moderní doby?

A co kdyby se automobilka odhodlala vyrobit novou 912? Nebyla by s největší pravděpodobností ve většině ohledů lepším autem než dnešní 911?

Co si o čtyřválcových Porsche myslíte vy? Doufáte v další 912, nebo celou myšlenku považujete za urážku značky?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Tombrajdr
24. 3. 2014, 15:20

Proč ne, spousta lidí Porsche úchylkou nepolíbení si už dávno myslí že Boxster je 4vál a jen 911 je 6tivál. Pokud s ubráním dvou válců přibude i snížení hmotnosti uprostřed umístěnému motoru, zní to jako dobrý recept.. Za mne je to spíš odkaz 914ky než 912. Jsem zvědav zda si někdy v tomto smyslu někdy opováží pánové ze Stuttgartu šáhnout na zbožňovanou 911...To by byl teprva poprask! :)

0 reagovat
Mira
24. 3. 2014, 17:45

Co píšeš, má logiku. Teď pár mých pochybných kidů:
1. Porsche k tomu může vést (kromě snahy si vylepšit flotilový euroCO2pšouk) potřeba postrčit svůj řidičský skvost z ostudného stínu plebejských předohrabů – alespoň dle marketingově využívaných časů na kolo na Severní smyčce. A oturbítko jim v tomto, myslím, pomůže.
2. turbočtyřvál vč. všech mezichladičů, potrubních pletenců, WG ventilů, trubiček a hadiček bude stejně těžký, ne-li težší, než současná B-6 atmosféra. Bez turba by to k těm kořenům směřovalo (lehčí, menší, levnější, pomalejší, ale lépe řiditelné), s tím turbem to vidím na důvody z bodu 1.

0 reagovat
Vajtek
25. 3. 2014, 09:03

Mě by jen zajímalo kam až ty výkony u těch čtyřválců porostou.

0
H_F
10. 10. 2016, 21:19

tak zalezi jak kvalitni ho kdo udela (komponenty a celkovej design)
kdyz se clovek podiva, kolik vykonu snasi dvoulitrovy 4g63 nebo f20c, tak bych rekl, ze 600 koni by nemel bejt pro produkcni vuz problem

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte