Když se řekne chlapácká automobilka, mezi prvními, které se vám vynoří na mysl, bude bezpochyby americká značka Dodge. Jejich auta, běžně vybavená řvoucím osmiválcem s hemisférickým tvarem spalovacích komor a už od začátku kreslená s jednoduchými, plochými tvary, totiž přímo křičí, že jejich svět je ještě plný burgerů s colou a rukou od oleje.
Zajímavé na tomto výrobci je, že ono chlapáctví si nešetří jen pro své nejzajímavější modely s karoserií kupé, ale poměrně úspěšně ho dokáže vtěsnat i do normálních karoserií. Výborným příkladem je třeba typ Durango — velké rodinné SUV pro až sedm lidí. Zatímco evropské značky podobná vozidla různě elektrifikují a dělají z nich bezpohlavní praktické bubliny nebo krabice, Dodge tomu svému už od roku 2010 dopřává pořád stejný vzhled s mohutnými nárazníky i boky a hlavně bez kudrlinek.
Ve variantě SRT Hellcat pak ještě celou věc doplňuje pohonem všech kol vyladěným s důrazem na přenos velkého výkonu, osmistupňovou automatickou převodovkou, šestipístkovými brzdami Brembo vpředu a čtyřpístkovými brzdami vzadu, aktivním odpružením od firmy Bilstein, pádly řazení, SRT designovými ozdobami a především pořádným motorem: kompresorem přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o objemu 6,2 litru a výkonu velmi testosteronových 710 koní.
Jenže Durango, a s ním celý Dodge, má trochu problém. Auto je to sice chlapácké až za roh, ale oni ti chlapi se mu nějak vyvíjejí. Ne snad, že by všichni měkli (i když :-D), ale ty burgery s colou si už mnohdy dají raději udělané profesionálem v nějaké stylové restauraci, než aby se s nimi patlali sami. A výměny olejů už také často nejsou jejich denním chlebem. Ale zároveň — viděli jste, kolik mužů se v poslední době pohybuje v obchodech s „cool“ oblečením? Jako by jim víc záleželo na vzhledu než na zážitku.
Automobilka pak chtě nechtě musí tento trend následovat. Proto nyní přichází s novou verzí Duranga, která otevírá cestu k širokým možnostem individualizace vzhledu auta. Přesněji nabídne: téměř neomezené možnosti lakování karoserie, pět designů kol, šest barevných variant emblémů (stříbrná, červená, mosazná, půlnoční metalíza, žlutá – pouze blatníky, oranžová – pouze blatníky), čtyři barvy brzdových třmenů (červená, černá, žlutá, oranžová), pět variant dvojitých pruhů (červená/černá, metalíza zvaná kovové dělo, stříbrná, modrá, červená), pět barevných provedení sedadel, tři barvy bezpečnostních pásů a volitelně černou kapotu.
To je náklad, co? Celkové číslo dostupných kombinací různých stylů dosahuje neuvěřitelné hodnoty šesti milionů. Vidíte, před pár dny jsem tu opěvoval první DS3 za dvě stovky variant, a to se jedná o primárně dámský automobil. Tady jich máme rovnou šest milionů — u chlapáckého SUV s kompresorovou HEMI V8. Hmm, panečku, to už musí uspokojit každého moderního (snad i exuberantního?) muže.
Aby to ale s tím „vývojem kupředu“ nepřehnali, rozhodli se u Duranga alespoň pro pořádné jméno. Zatímco třeba Mercedes-Benz pro podobné možnosti používá hodnotné Manufaktur a BMW zase unikátně znějící Individual, Dodge se rozhodl pro název Jailbreak, označující útěk z vězení. Asi to má znamenat, že nyní už zákazníci nebudou omezeni v osobní svobodě, co se barev týče. Jak to nazvat mužněji než zrovna takovýmto termínem?
Ve Spojených státech amerických se Durango SRT Hellcat Jailbreak dostane na trh na konci tohoto roku, v rámci modelového ročníku 2026, přičemž my si samozřejmě oficiálně budeme muset nechat zajít chuť. Ale víte co, ony se k nám nejspíš také nějak dostanou. Pokud tedy místní chlapská základna bude chtít.
Jak jste na tom vy? Zaujala vás nová specifikace Duranga SRT Hellcat nebo je to ve vašich očích zase další hloupost, kterou speciálně toto auto nemá zapotřebí? Dejte vědět v diskuzi.














bitner
13. 8. 2025, 19:23Gun metal bych asi přeložil jako barvu hlavně. Měla by to být hodně tmavá barva kovu - zacouzena od spalin.
MBMB
14. 8. 2025, 07:59Gunmetal je jednoduše pojem pro kov, ze kterého se dělají zbraně (což může znamenat různé věci). Nicméně je to taková normální šedá/tmavší stříbrná.
HeavySmoker
14. 8. 2025, 14:41Obvykle sa tým myslí saténová/matná úprava nerezovej ocele pieskovaním (bez náterov a iných chemických úprav, toho pekná šedá farba) na závere alebo ráme zbrane. Nepreložil by som to lepšie než autor. Robí sa to ale len pre lepšie kúsky, odpadky čo máme v trezoroch na vidieku dnes používajú obyčajnú oceľ, kde sa to v peci zohreje naviaže sa na to pridaný dusík a uhlík. Výsledok je matná čierna ako v ČR ľudia poznajú napr. z policajných zbraní.