BMW X3 patří ke stěžejním modelům mnichovské značky. BMW samotné stálo u zrodu kategorie SUV tak, jak ji známe. Byl to právě bavorský model X5, který poprvé ukázal světu, že kombinovat vyšší stavbu karoserie s dobrými jízdními vlastnostmi je možné. Zatímco konkurenční Mercedes-Benz ML měl jízdně blíže stále ještě spíš k oněm pravověrným offroadům a truckům, BMW ohromovalo agilitou a schopností být komfortním osobním autem.
BMW X5 tvoří benchmark prémiového řidičského SUV dodnes, mě ale vždycky trošičku víc zajímal jeho menší příbuzný, BMW X3. Pro někoho bylo možná první X3 takovým tím podměrečným modelem, který do světa křičí, že jeho majitel si zkrátka ještě nemůže dovolit plnohodnotnou X5, pro mě ale byla řada 3 vždycky tím, co mě v nabídce BMW bavilo. Kvalita a konstrukce BMW v kompaktním podání slibujícím agilitu a hravost. A platí to nejen pro sedan či kombi, stejně to mám i s SUV.
Čas nám ale od dob první generace BMW X3 hodně poskočil. Nová generace X3 se tak náhle ocitá v teritoriu plnohodnotných rodinných SUV, tady už nedostatkem prostoru opravdu nikdo trpět nebude. To na první pohled vypadá jako skvělá zpráva, plnohodnotné rodinné BMW s cenovkou trojkové řady je jistě skvělá nabídka. Každá mince má ale dvě strany, bude tahle nová velká trojková řada ještě pořád tím kompaktním agilním BMW? A ta cenovka nám taky pěkně poskočila. Pojďme tedy novou X3 pořádně prozkoumat.
Toto zde před námi je nové BMW X3 30e xDrive, zřete! A vypadá majestátně. Nejen, že svými rozměry už rozhodně nepůsobí jako nějaký podměrečný kus, i design je po vzoru ostatních BMW výraznější. Asi největší kontroverze si vysloužila, jako ostatně u každého nového BMW za posledních 10 let, příď, které vévodí nezvykle rozměrná maska chladiče tradičního tvaru. Tradicionisté si na to stále nemohou zvyknout a u některých modelů také stále hledám úhel, ze kterého by příď auta stále ještě byla vidět a přitom nevypadala divně, v případě X3 ale takový problém nemám.
Auto jako celek dostalo ladné tvary a ona velká maska vévodí přídi velkého auta, tedy není až tak přehnaná. Dokonce ani její prosvícené rámečky mi vůbec nevadí, však onen původní chrom tu také nebyl proto, aby byl elegantně nenápadný, ale aby na světle zářil na celé kolo. A že maska nového BMW dokáže zářit i po tmě? Pokrok… Testovaný kus dorazil v povedeném modrém laku a na kolech složitého designu. Dlouho jsem přemýšlel, co mi ta kola celou dobu tak moc připomínají – a potom to redakční kolega Jeník řekl nahlas – tohle je design Bburago. Pamatujete si ta kola, co byla na všech malých autíčkách Bburago, co jsme jako kluci tolik chtěli? Tak tohle jsou ona. Asi.
Jako celek se mi tak nová X3 vlastně celkem líbí. Její design je neotřelý, ale je moderní a nemá žádné vyloženě rušivé místo. A podobný příběh pokračuje i uvnitř. I tady je design takový moderní, uklizený a čistý. Interiéru dominuje jednoduchá palubní deska osazená dvojicí displejů na jednom jediném dlouhém černém panelu. Napříč kabinou se táhne výrazný podsvícený dekor, to je však společně s dvouramenným volantem vlastně jediný prvek, který tu je. Všechno ostatní je ukryté, poschovávané. A já jsem opět překvapený, tohle je minimalistický design na vysoké úrovni.
Abychom jen nechválili, i tady není všechno jen zalité sluncem. Ony lesklé podsvícené povrchy vypadají vážně krásně. BMW nabízí pro případ, že nemáte rádi prsty upatlaný displej, i alternativní ovládání palubního systému otočným ovladačem a tlačítky. Jenže ten otočný ovladač je křišťálový a tlačítka jsou součástí velké lesklé černé dotykové plochy. Tedy místo upatlání jednoho místa si upatláte jiné. Vlastně tohle je v interiéru nového BMW velké téma, na cokoliv tu člověk sáhne, to je hned upatlané. Tlačítka na volantu, tlačítka na dveřích, tlačítka na středové konzoli, dokonce i ovládání výdechů ventilace, všechno je vsazeno do lesklých ploch. Hadřík je tak povinnou výbavou kabiny BMW X3.
Když už jsem zmínil výdechy klimatizace, jejich ovládání skutečně zajišťuje dotyková ploška u každého jednoho z nich. Hledáte-li definici termínu overengineering, zde ji máte jako na dlani. Ony dotykové plošky opět přispívají k pocitu kvality a k onomu krásnému uklizenému minimalismu, na jejich ovládání je však potřeba si zvyknout. Absence haptické odezvy některých z nich je nepřirozená a třeba zapnout či vypnout varovné blinkry se ne vždy podaří na první pokus.
Obecně se mi ale interiér nové X3 vážně líbí. A líbí se mi i perfektní látkou čalouněné sedačky. Ony doby, kdy kůže na sedadlech prémiového vozu představovala status a kdo ji neměl, jako kdyby nebyl, jsou už pryč. Dnes s různými veganskými a eco-friendly trendy do hry vstupují nové materiály a já z toho mám radost. Ne snad, že by mě nějak pohoršovala tradiční kůže, ale nová doba nám dává i nové možnosti. A ta látková sedadla v BMW jsou jedním slovem skvělá. Nikdy nepálí, nikdy nestudí, nikdy nekloužou, jsou měkounká a vypadají dobře.
Stejně jako vpředu, i na zadních sedadlech je dostatek prostoru všemi směry. Tady je znát, že X3 už dávno není “to malé BMW”. Trochu mě mrzí, že zatímco přední dveře dostaly onu krásnou světelnou lištu, pasažéři vzadu o ni jsou ochuzeni. V autě s tak prémiově působící kabinou je takový cost cutting na pováženou, mnohem raději bych oželel ty dotykové slidery ovládání každého jednoho výdechu ventilace. Jinak ale cestující v druhé řadě rozhodně nestrádají. Je tu spousta místa, nabíjecí porty i panel pro ovládání klimatizace. A protože ani zavazadlový prostor nepředstavuje překážku pro dlouhé rodinné výpravy, můžeme konečně vyrazit na cestu.
K testu jsme dostali provedení X3 30e xDrive, tedy zážehový plug-in hybrid s pohonem všech kol. Základem je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, kterému sekunduje elektromotor. Výsledkem je kombinovaný výkon 300 koní (tedy abychom byli přesní, je to 299 koní), a točivý moment 450 Nm. To jsou velmi zdravá čísla. Ještě zajímavější je tu baterie, ta má totiž kapacitu na hybrid velmi pěkných 19,7 kWh. Co to znamená v praxi?
Pro takové to běžné příměstské popojíždění není žádný problém používat X3 jako elektromobil. Síly na to má dost a v čistě elektrickém režimu zvládá až 90 kilometrů. Jakmile je třeba jet někam dál nebo má řidič touhu zapojit do hry všech téměř tři sta koní, potom se přidá i spalovací motor. Systém je to pochopitelně komplikovaný a celá implementace se neobešla bez kompromisů. Reakce na kick-down tak není úplně briskní, než se celý systém popřepíná a nastaví, cenné milisekundy utíkají. Je to škoda, předchozí generace bavorských plug-inů byla v tomto přecijen trochu živější. Jakmile ale auto zabere, táhne mocně a neúnavně.
Na rozdíl od nedávno testované Alfy Romeo Stelvio bych BMW neoznačil za ryze řidičské auto, X3 je spíše kombinací zábavy i komfortu. Adaptivní podvozek se i tady chová velmi ukázněně a dokáže vůz podržet i v až neslušných rychlostech, nesnaží se však až tolik o nějakou show. BMW projíždí zatáčkami s až návykovou samozřejmostí, zatímco uvnitř je stále ten stejný klid a ticho.
Modernímu vzhledu i high-tech pohonu skvěle sekundují palubní asistenční systémy. Tady BMW bude jen těžko hledat přemožitele. Všechny tři displeje (řidič má kromě přístrojového štítu k dispozici i head-up displej) jsou skvěle konfigurovatelné. Na sklo si tak můžete nechat promítat mapu, zatímco v přístrojovém štítu vám BMW šipkami přímo v reálném obrazu cesty před vámi říká, kde máte odbočit. I systémy asistované jízdy představují naprostou špičku, BMW nejen krásně plynule udržuje odstup od vozidel vpředu, ale umí samo na pokyn blinkru i měnit pruhy. No dobrá, to umí i leckterá škodovka, namítnete mi. Fajn, tak co tohle – jakmile se s X3 ocitnete v koloně, vůz zcela sám začne vytvářet záchrannou uličku. Dobré, že?
Hybridní systém umí být zároveň i úsporný. Týdenní test jsme i díky několika nabíjením ukončili s průměrnou spotřebou lehce pod tři litry benzinu na sto kilometrů. Bez nabíjení by samozřejmě výsledná hodnota poskočila výš, ne však o tolik, hybridní systém si i v takovém režimu vystačí s asi šesti litry benzinu na sto kilometrů. A to je s ne právě malým autem, které zvládne stovku za 6,2 vteřiny, myslím velmi slušný výsledek.
Verdikt
BMW X3 dospělo. Z malého dostupnějšího “entry” modelu je plnohodnotné rodinné SUV, které už v modelové řadě BMW dávno neplatí za ekonomickou volbu. Však se také cenovka testovaného kusu i s příplatkovou výbavou nebezpečně přiblížila dvěma milionům korun. Jenže ono tu je za co si připlácet. X3 má na palubě veškerou nejmodernější výbavu, asistenční systémy i radiomapa jsou na té nejvyšší úrovni stejně jako materiály a zpracování. Tohle je už zkrátka dospělé BMW.
Ani jinak velmi povedený pohonný systém však není zcela bez chyb, ona složitost hybridního ústrojí se podepsala na reakci na plyn, která je především v případě, že auto přechází z elektrického na kombinovaný pohon, trochu delší. To je však jen malá drobnost, kterou vůz hravě vykompenzuje některou ze svých mnoha předností. Model X5 se tak již posouvá do světa rozmařilostí. Chcete-li prémiové rodinné SUV, vyzkoušejte si i menší BMW X3, jsem si téměř jistý, že vás příjemně překvapí.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 987 cm3 + elektromotor
Celkový výkon soustavy: 220 kW (299 koní) a 450 Nm
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 215 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,7 s
Pohotovostní hmotnost: 2 070 kg
Cena (BMW X3 30e xDrive): 1 631 500 Kč



























































Initial C
26. 8. 2025, 21:16Asi šlo zmínit, že v kufru uz neni ten nevzhledny a neprakticky schod, ktery mel predchudce. Ale stale celkem slabych 470 litru, o 100 mene nez modely bez baterky, nebo treba RAV4/NX450h, kdyz to ma byt rodinne auto.