načítám data...

Bezvzduchová pneumatika je prý za dveřmi. Jen nevíme, za kterými.

07. června 2019, 10:47 4 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Gumovým pryžím, jež jsou nahuštěny vzduchem, už pomalu zvoní hrana. Teda alespoň to tvrdí v GM a u Michelinu. Jenže je tu pár drobných komplikací.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pneumatiky jsou tu s námi již více, než století a jejich princip se za celá léta příliš nezměnil. Jistě – koncepci s integrovanou duší nahradil bezdušový systém, mění se složení směsi a vzorek na kordu se stále zdokonaluje, pořád se ale jedná o gumové kulaté vaky naplněné vzduchem. 

Největší výrobce pneumatik spolu s motoristickým gigantem GM ale tvrdí, že éra “nafukovacích" pneumatik se pomalu chýlí ke konci. Nahradit by je prý měly speciální kola nazvaná UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System). Podivně vypadající průhledná kola s vrstvenou konstrukcí pravděpodobně nevidíte poprvé. Videa, kde se tyto náhrady pneumatik testují na různých džípech a čtyřkolkách se na internetu objevují v pravidelných intervalech, zatím se ale neobjevil nikdo, kdo by je dodával sériově na normálních autech. 

Podle General Motors se tato kola objeví na elektromobilu Chevrolet Bolt nejpozději v roce 2024. Jejich hlavní výhodou je samozřejmě to, že z takovéto “pneumatiky” nemůže ujít vzduch. Ať už vlivem nějaké té dírky v plášti, nebo třeba z důvodu vadného ventilku. Jenže ruku na srdce – kolikrát ročně se vám stává, že zůstanete někde “viset” s prázdnou pneumatikou? A když už se tak stane, je instalace rezervy, nebo zavolání asistenční služby opravdu takovým problémem, aby vás to donutilo obout svůj vůz do UPTISu?

Pokud jste na poslední otázku odpověděli “ano”, vězte, že vás čeká pár nepříjemností. Tou hlavní je fakt, že se plastová kola ve vyšších rychlostech a při ostřejší jízdě zahřívají (to koneckonců známe z pneumatik) a měknou. Zatímco měkká pneumatika ale může za určitých okolností dokonce i vylepšit jízdní vlastnosti auta, měkký UPTIS se prý deformuje a auto se ve vyšších rychlostech velmi špatně ovládá. 

Skutečné problémy se ale objeví až v zimě, kdy se do konstrukce kola dostane sníh a led. Pokud si UPTIS před jízdou důkladně nevyčistíte, mají usazené nečistoty za následek úplné rozhození vyvážení kola. A to je nejen nebezpečně, ale i nepříjemné a navíc vám nepoděkují ani vaše čepy. 

Bezvzdušné pneumatiky nejsou úplně špatný nápad. Pod názvem Tweel je konec konců Michelin prodává již dnes a obouvají je rozličné pracovní stroje a manipulační technika. Jen mám takový pocit, že snažit se je za každou cenu implementovat na auto je možná trochu zbytečné.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Asid
07. června 2019, 17:58
1

Já jsem ale v několika článcích četl, že ty gumy na videích a fotkách atd jsou jenom referenční vzorky bez bočnic, aby bylo vidět jak ten systém funguje. Výsledný produkt už prý bočnice mít bude. Každopádně pro mě tady cesta nevede... jsem rád když mi sada pneu vydrží rok. Navíc pro ten systém je zatím asi technicky nemožný aby se vyráběl ve větších rozměrech. Takže pro auta s většímy brzdovými třmeny taky nepoužítelný.... no a pak tu máme vysokou váhu.

reagovat
sp
spooon
08. června 2019, 16:36
0

někde sem četl, že to je taky hrozně zelený, protože se nebude muset sjetá pneu vyhodit ale jen tam nalepí nový vzorek. Což asi nějaký smysl má, orptoi vyhozování sjetých konvenčních pneu...

Ale jinak osuhlasím s vyzněním článku. Další problém bych viděl i v tuhosti pneu. Ta bude pevně daná tloušťkou, profilováním a počtem žeber, takže se bude muset vybírat pneu vždy na konkrétní auto.

reagovat
PepaSFI
08. června 2019, 19:33
0

já myslím že to je zas jen nějaká reklamní masírka. To už jsem viděl před tolika rokama že si ani netroufám odhadnout před kolika a zatím nikde nic. Jo na bagrech a nakladačích se to asi používá, jen jsem to zatím nikde neviděl, takže kdoví jak to je. Asi to zázrak nebude, to by to už používali všichni. Podle všeho to vypadá že pro ty nakladače se to dělá jako montážní komplet, prostě je to odlitý na disku a až se to ojede, pošle se celý disk do fabriky na recyklaci. Tady u těch ukázek to vypadá podobně a jestli na tom budou dělat nový běhoun celkem nic neřeší. Určitě ho neudělají na počkání v servisu a má to i svý mínusy. Na klasický gumy se taky dělaly protektory a skoro se od toho ustoupilo. Ekonomicky nic moc, trvá to dlouho a je vysoké riziko že guma má za sebou kdovíco a může selhat.
Taky nějak není video kde by s tím auto jelo rychle. Tipuju že v těch dírách bude vířící vzduch dělat pěknou meluzínu. No ale třeba nám tím chtějí naznačit že pokrok musí být ikdyby to znamenalo že bude všechno horší. Prostě rychle se jezdit nebude a svět je báječký béžový růžový.
A jestli to bude mít bočnice? Ty pracovní je nemají. Taky jak by je mohly mít? Jak by se to formovalo? leda 3D tiskem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem