načítám data...

Autíčkář se ptá: Petrolhead a carsharing?

Půjčovat si auto místo toho, abyste ho vlastnili, to je pro většinu petrolheadů noční můra. Ale také to může být cesta, jak být mobilní, i když je vaším jediným vozem nějaký úplný nesmysl. Že by byl carsharing přítelem nadšeného motoristy?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Carsharing, neboli služba, díky které si můžete kdykoliv přímo z ulice vypůjčit nějaký (obvykle malý a ekologický) automobil výměnou za rozumný poplatek počítaný od hodiny a ujetého kilometru, je populární myšlenkou zejména mezi ekology, aktivisty bojujícími za volná města a jinými “snílky”. Ti jej považují za cestu, jak ulevit městským centrům od  tisíců zaparkovaných aut a zbavit se “nepříjemné nutnosti” vlastnit auta – v růžové budoucnosti totiž budeme všichni jezdit na kole či MHD a auto si “nasdílíme” jen když ho budeme opravdu nutně potřebovat. V zahraničí se již dávno rozšířily služby jako Car2Go nebo ZipCar a i k nám začínají postupně přicházet jejich alternativy, jako Car4Way, brněnské Ajo nebo emuj.cz.

Ve většině automobilových nadšenců ale taková představa pochopitelně vyvolává děs, hrůzu a odpor. Jezdit nějakou bezpohlavní malou krabičkou přeci neguje většinu toho, co máme na autech rádi. Auto je, ať už si to chceme přiznat nebo ne, tak trochu prodloužením naší osobnosti – stejně jako to, co nosíme na sobě a kde bydlíme je známkou nejen našeho společenského postavení, ale také našeho vkusu a často i našich zálib. Je to něco, o čem rádi mluvíme s kamarády v hospodě, na co jsme hrdí, o co se staráme a co nám dělá radost samotným aktem vlastnictví. Proto si pořizujeme auta nikoliv na základě chladné racionality, ale na základě emocí, které vyvolávají. A proto je také chceme vlastnit, ne si je jen půjčit a potom zase pohodit na parkovišti…

Tak jak je možné, že mě naplnilo nadšením zjištění, že se jedna z carsharingových služeb chystá rozšířit svoji působnost i do mých domovských Pardubic? A proč si myslím, že členská karta takové služby může být skvělým přítelem motoristického nadšence?

Představte si, jaký by byl život moderního městského petrolheada, kdyby při výběru jeho automobilu nehrála žádnou roli jeho spolehlivost, praktičnost nebo i jen prostý fakt, jestli odveze víc než dva lidi. Pokud žijete ve městě, není to tak úplně nepředstavitelné – jen málokterý obyvatel města používá auto ke každodenní dopravě do práce. Jenomže pořád jsou situace, kdy potřebujete moderní, rozumné a praktické auto. Třeba potřebujete odvézt něco, co se do vašeho nepraktického, leč zábavného nesmyslu nevejde. Nebo potřebujete více sedadel. A nebo vaše auto jednoduše zrovna nestartuje, jeho motor máte rozebraný přes půl obýváku a potřebujete dojet nakoupit náhradní díly, případně zrovna napadla ta podivná bílá věc a vy nechcete vystavovat necitelným živlům plechy neošetřené proti korozi.

Jak by se váš motoristický život změnil s vědomím, že zánovní, praktické a vždy startující auto je neustále jen pár bloků a pár desetikorun či stokorun daleko? Může to pro ty z nás, kteří si pořizují kombíky “protože se jednou za čas hodí” a nikdy nenašli odvahu jít do opravdu divného a nepraktické auta, protože “co když budu potřebovat něco praktického” znamenat, že se konečně odvážíme?

Máte zkušenost s některou z českých carsharingových společností, nebo jste se s ním setkali v zahraničí? A pokud ne, vyzkoušeli byste něco takového? Myslíte, že něco takového může mít budoucnost nebo dokonce být užitečné i člověku, který vlastnictví auta nepovažuje za otravné rozptýlení od iPhone a pěstění plnovousu? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, zajímá nás váš názor!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

CerVus
20. srpna 2015, 15:01
0

Na stejném principu fungují i kluby sportovních aut. Za nemalý finanční obnos v podobě ročního předplatného si členové mohou rezervovat na pár dní některé z klubových aut. Takže proč ne. Tuším, že nějaký je dokonce už i v ČR.

reagovat
Mi
Mirek
20. srpna 2015, 15:56
0

Stale mi prijde vlastni auto lepsim resenim. Car4Way kartu mam. A i tri (stara a levna) auta. Takze nesrovnavam uplne naslepo. Vlastnictvi zalozniho auta je levnejsi.
Prijde mi hrozne nedomyslene, ze nemuzu auto vratit na jinem miste, nez jsem si ho pujcil. I kdyz maji auta blizko domu i praci, z veci jako "vyzvednu to po ceste z prace", to dela nesmysl. Bud vezmu auto od domu a platim za to, ze stoji pres den u prace, nebo vezmu auto od prace a pak ho tam musim jet vratit (nebo platim, ze stalo pres noc u bytu). Kdyz jedu nekam na chalupu, pokud si pujcim auto, musim platit i za cas, kdy stoji na zahrade. Kdyz stoji 50/hodina + 5kc/km, tak vylet na 50km dalekou chalupu vyjde 600 jenom na jizde (pocitam hodinu na cestu a zapocitavam cestu i zpatky) a kazda dalsi stravena na chalupe se pocita. Kdyz prijedu driv, nez jsem planoval, platim stejne (za to, ze auto bylo rezervovany). Kdyz auto nevratim vcas a nekdo jiny ho ma zarezervovany, tak krom toho blbyho pocitu, ktery z toho mam, platim i pokutu.

Samozrejme se mi i stalo, ze jsem jedno auto mel bez technicky, druhy bylo v servisu a treti je maly. Ale asi se mi nestalo, ze bych si rekl, ze je snad carsharing levny a vyplatilo by se mi s nim zit.
Takze ackoliv v clanku je napsano, ze je to nocni mura petrolheada, myslim si, ze je to spis zpestreni. Mit moznost se obcas projet v novym na vylet kolem Prahy, proc ne. Ale u cehokoliv, kde auto stoji (jet s nim do prace, na koupaliste, na nakup...) je asi levnejsi taxik.

reagovat
BobAsh
20. srpna 2015, 16:02
0

Ta nemožnost vracení na jiným místě je dost opruz, s tím souhlasím. Kdyby to fungovalo tak, jako funguje spousta podobných služeb v zahraničí (kde nejsou debilní parkovací zóny), tak by to dávalo mnohem větší smysl.

Mi
Mirek
20. srpna 2015, 16:06
0

Jo, kecam. Vsechny ceny x2. Jsem pocital s cenama za Citigo a ne Rapida. Jizda Citigem se samozrejme ani tim zpestrenim nazvat neda.

BobAsh
20. srpna 2015, 16:07
0

Všechny ceny ne, za kilometr je Citigo a Rapid za stejné peníze.

VolvoMirek
20. srpna 2015, 16:31
0

Ajo, prehlidnul jsem. Pointa je stejna - vyletova projizdka v Rapidu, kvuli ktere jsem si to poridil, je asi to jediny, k cemu se to podle me da vyuzit.
Prakticky ani levny to neni. To si radsi pujcim "Vrak dodavku". 10kc na hodinu vic, ale praktictejsi nez Citigo je transit nesporne :) Proste jsem zatim nenasel jiny rozumny pouziti nez projizdka, kde by carsharing za tyhle penize daval smysl.

ho
honzarov
20. srpna 2015, 16:20
0

Ono záleží na přístupu. Pokud s tím začne soukromník, že nakoupí ze tři auta a postupně s přibývajícím zájmem zákazníků přikupuje další - proč ne. Pokud s tím začnou zelenosocanské vyžírky z radnic, že z našich daní budou nakupovat či pronajímat 50 a více aut, ze dne na den seberou (vyčlení) padesát parkovacích míst a eventuální nezájem lidí začnou vykompenzovávat zaváděním či zdražováním parkovacích zón a jinými naschvály, tak takhle u mě teda NE.
A nejlepší u těchto ekovyžírků je lež, že jedno takové půjčované auto ušetří 8-10 normálních aut. Přesný opak je pravdou, pokud najednou přivezu do města padesát nových aut, tak jsem prostě navýšil počet aut ve městě o padesát. A omezil parkovací místa. Pokud je ještě možnost nevracet auto na konkrétní místo, ale lze ho nechat v obydlené oblasti, většinou tím naserou místní, že tam zavazí auto, které je už k ničemu.
Ti lidé, co ten carsharing využijí, by jinak použili mhd, taxi, obyč půjčovnu nebo prostě poprosili příbuzné či známé. Tohle je výborný byznys pro prodejce nových aut, je to slušná flotila a na servise se dá taky slušně vydělat....

reagovat
BobAsh
20. srpna 2015, 16:46
0

Tak pokud by to někdo chtěl dotovat/platit z daní, tak budu samozřejmě těžce proti.

"Komerční" varianta (což jsou zatím všechny na našem trhu) mi ale přijde naprosto v pořádku a pokud to lidi budou používat, skutečně to může ušetřit místo. Když bude každý jezdit svým autem, tak se do centra města prostě všichni nevejdou...

Ja
James
20. srpna 2015, 16:53
0

Tak nějak. Když se to dobře nastaví, tak to asi má možnost se rozšířit, stát se další alternativou a celkově zlevnit cestování. Snad to i může do začátku požívat nějaké drobné výhody od státu, ALE:

V žádném případě se toho ale nesmí chopit Matějové Stropničtí a jiné podobné zelené mozky z humanitních fakult a začít to používat jako prostředek represe proti normálním motoristům, což se samozřejmě dá předpokládat, že se stane.
Všichni prostě NECHCEME jezdit na kole a nepovažujeme to za supr cool a rovnocenou alternativu k autu.

On
Ondra
20. srpna 2015, 20:08
0

Osobně si myslím, že absence možnosti vrátit auto na jiné místo, než ze kterého bylo vypůjčeno zabíjí car4way nejvíc. Auto si člověk půjčuje hlavně proto, aby se přepravil na jiné místo. Pro používání na víkedové výlety je car4way drahé, klasické autopůjčovny tady mají navrch. Když mi až tak nezáleží na tom s čím pojedu, ušetřím nebo se svezu něčím lepším, zajímavějším. Sám auto nemám, ale řízení mě baví. Proto si takhle občas udělám radost. Mysím, že to stále vyjde levněji, než auto vlastnit. A kdyby časem byla půjčovna pro nadšence s repertoárem: Mazda MX 5, Subaru BRZ a pár hot hatchů, bylo by to ideální.

reagovat
To
Tom
21. srpna 2015, 10:13
0

Tak takove pujcovny uz u nas jsou... ;)

An
Andre
21. srpna 2015, 11:09
0

Např. jizda.cz a icabrio.cz

bi
bitner
20. srpna 2015, 20:48
0

Hm, po precteni clanku jsem si rikal: jo, dobra vec. Po precteni diskuze si rikam, ze tago, pujcovna a nakonec i osobni vlastnictvi je mnohem lepsi alternativou. Opravdu nechapu, na co je mi auto, ktere musim vratit na stejne misto, kde jsem si ho vyzvedl.

reagovat
BobAsh
20. srpna 2015, 21:01
0

Tohle je jediný, kde by si tyhle systémy zasloužily trochu pomoci od politiků - umožnit jim parkování ve všech zónách a tím i vracení auta jinam, než se vyzvedlo.

Bufik
21. srpna 2015, 15:27
0

Dorifto, repairo, dorifto - The way of the sideways samurai. A ve fázi repairo se samosebou hodí něco lepšího než pěškobus :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem