logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář se ptá

Autíčkář se ptá: Automobiloví dvojníci

Originalita je hezká věc. Ale nutkání podlehnout inspiraci cizím dobrým nápadem je leckdy příliš silné. Spousta aut v historii se inspirovala jinými vozy – ať záměrně nebo "omylem". Které z "dvojčat" jsou vaše nejoblíbenější? Které kopie nejvíc bijí do očí? Které se povedly nejméně?

Inspirace je zvláštní věc. Někdy přijde sama, někdy jí podvědomě pomůže něco, co jste někde viděli nebo četli. A někdy prostě kopírujete bez uzardění. Jako třeba já právě teď – inspirací pro tento článek byl článek na našem oblíbeném Jalopnik.com. Podívejte se na něj, pro vaši inspiraci do diskuse. Najdete tam deset párů automobilových dvojníků, vybraných čtenáři Jalopniku. Auta, která vznikla jako bezostyšné kopie jiných. Auta, která se jinými inspirovala. Ale také auta, která vznikla jako "levnější nápodoby" pro jiné kontinenty a podmínky, nebo dokonce auta, která takto pojali samotní tvůrci originálu.

Jak to máte s automobilovými dvojníky vy? Máte nějaký oblíbený pár? Nebo naopak existuje nějaká bezostyšná kopie, jejíž samotná existence vás uráží? Vybavíte si nějakou kopii, která je lepší než originál?

Pro mě je odpovědí (jako obvykle) Miata alias Mazda MX-5. Svým způsobem je to kopie Lotusu Elan a britských roadsterů obecně. Ale funguje i když prší a stráví víc času na silnici než v servisu. A asi se s ní žije o něco snáz než s Chapmanovým originálem.

Už se ale těším na vaše příspěvky v diskusi pod článkem! ;)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Hippieguy
19. 2. 2014, 19:39

Do seznamu bych rozhodně zařadil dvojici aut Volvo 480 1986 a jeho "kopii" Hondu Accord Aerodeck z roku 1987. Řekl bych, že zde byla kopie lepší snad ve všech ohledech, spolehlivější, lepší nabídka motorů, lepší jízdní vlastnosti.
Ale stejně bych si vybral Volvo. Pár měsíců mi řikalo pane a pocit z jízdy byl úžasněj. Nejsou snad auta především o emocích?

0
BobAsh
19. 2. 2014, 19:45

A to je to ještě lepší o to, že Aerodeck měl původně bejt další generace Reliantu Scimitar...

0
Martin_Happy
19. 2. 2014, 19:49

jo, tak pod tohle se podepíšu, že taky beru radši Aerodeck. Ale i pro 480 a jeho nástupce C30 i předchůdce P1800ES mám taky slabost

0 reagovat
Andre
19. 2. 2014, 19:43

Nejvíce mě facinuje dvojice Ford Mustang a jeden Aston Martin, nevím přesně který model.

0
BobAsh
19. 2. 2014, 19:45

V8 Vantage. Právě kvůli tomu se mi tak líbí současnej Mustang. Přijde mi to jako hezká odveta :)

0 reagovat
Martin_Happy
19. 2. 2014, 19:47

A co třeba WRX STI? Svým zaměřením je to vlastně Kopie Evolutionu (první EVA jsou starš než první WRX), ale přes Celicu GT-4, Galant VR-4, Legacy RS, Cossie, Sierru RS Cosworth 4x4 bychom se mohli dostat až k Deltě HF Integrale. Prostě civilní rally auto přeplňované s pohonem všech kol vyráběné jen kvůli homologaci a přemrštěnou cenou sající uspory oddaných fanoušků. A první bylo stejně původní dlouhé Quattro. Které je lepší odmítám říct, chtěl bych je všechny (ale mít v garáži WRX STI 22B, jezdím nejvíc s ním)

A co třeba původní Jeep? I já bych měl problém vyjmenovat všechny jeho kopie. Možná (a je to pravděpodobné) byla nějaká lepší než originál. Ale když už, tak bych chtěl jedině originál. Vlastně ne, kecám, chtěl bych asi spíš starej Land Rover, ale to už neni skutečná kopie, spíš jiné uchopení myšlenky. Takže výběr mezi kopií a origo je u Jeepu jasně originál.

A jako třetí mne napadla Cobra. Origo AC nebo z ní vzešlý Shelby? No, zase to neni kopie, spíš vytěžení maxima ze stejného základu. Ale zde bych volil Shelbyho.

Co Lotus Seven a dnešní Caterham? A co britský sporták? Origo anglickýho seniora, nebo radši moderní komfort Wiesmannu v retro kabátu? Zde už nevím, tady bych se asi musel rozhodovat až na základě zkušeností, které nemám.

0
Jose85
20. 2. 2014, 02:10

Ono se dá říct, že původní AC Ace bylo (designově) kopií Siaty Spyder. Vůbec hodnotit takhle levnější malosériovky,kitcary... je trochu obtižné. Nikdy se tam moc na styl a prestiž nehrálo a kopírování natvrdo bylo poměrně běžné...

0 reagovat
Martin_Happy
19. 2. 2014, 19:53

Ještě mě tak napadlo, originál a kopie? Ehm, co tyhle dvojice:
GAZ M-20 Pobeda/Ford, GAZ M-13 Chaika/Cadillac, VAZ 1111 Oka/Daihatsu, ZAZ 968 Zaporožec/NSU Prinz (nebo TT). Našel by se někdo, kdo by radši měl kopii z východního bloku?

0
BobAsh
19. 2. 2014, 22:15

Čajka byla Packard, ne Cadillac. A Čajka je teď dražší než ten Packard, takže očividně lidi, co jí chtěj víc, existujou.

0 reagovat
Dad
19. 2. 2014, 22:39

zminovanej NSU Prinz a sovetskej Zaporožec

0 reagovat
Jose85
20. 2. 2014, 02:22

A ještě z dávnější historie:
Opel Olympia/Renault Juvaquatre, Renault byl poněkud méně progresivní designová kopie (ale zase hezčí :) )

A spousta lidí vidí ve Volvu 444/544 US Ford 42-48. (Ford byl samozřejmě první, technicky se moc nepodobají) No, budiž... :)

0 reagovat
Mira
20. 2. 2014, 11:11

Daihatsu Trevis a Morris Mini. Hyundai Coupe (1.gen.) a Jaguar XK Coupe (1.g). Hyundai Accent (1.g) a Ford Escort VII.

0 reagovat
Vajt
21. 2. 2014, 19:20

Úspěch Opelu Tigra dal vzniknout autu, které si už víc jak čtyři roky užívám- Ford Puma. A v tomhle případě je "kopie" snad ve všem lepší než originál...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte