načítám data...

Autíčkář na lovu: Podzimní dovádění

Že vám slicky a hladký asfalt nic neříkají? Nosíte maskáče a flanelové košile? Naštěstí máme zábavu i pro vás!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Blankytně modré nebe zakryly ocelově šedé mraky, kdysi lepivý asfalt je plný listí a naplaveného prachu, zkrátka motoristická sezóna pomalu končí. Zatímco majitelé kabrioletů a nadupaných okruhových speciálů připravují plachty a dělají místo v garáži, probouzí se jiná banda nadšenců. Téhle partičce dělá největší radost cedule s nápisem ‚silnice se v zimě neudržuje‘, a ačkoliv jejich stroje na první pohled připomínají plechcupové speciály, mají zpravidla pod kapotou skromnější stádečko koní. Zato se honosí pohonem všech čtyř kol a zpravidla i nízkou vahou. Konečně, nemusí ani sněžit, aby šla lehká čtyřkolka bokem. Bohatě postačí trocha deště a napadaného listí. A protože správný autíčkář vyznává dovádění za volantem v každém počasí, je čas ponořit se do vod české automobilové inzerce.

Daihatsu Charade GTi

Miniaturní krabička s nepříliš známým logem na kapotě je ideálním společníkem pro řidiče, který má sice hluboko do kapsy, ale chce si užít co nejvíce legrace. Tenhle konkrétní kousek byl výrazně upravený. Majitel inzeruje drastickou váhovou redukci a především výkon 95 kW na všech čtyřech kolech. To už u vozu s vahou hluboko pod tunu slibuje značnou porci zábavy. Nebo také pravděpodobnost blízké a bolestivé smrti. Žádné elektronické pomůcky, jednoduchá čtyřkolka a robustnost plechovky od piva si vyloženě říkají o zabudování rámu. Přesto se pravděpodobně jedná o nejvýhodnější poměr zábavy k pořizovacím nákladům, který se v naší inzerci momentálně povaluje.

Fiat Panda 4x4 1000

Legendární Panda 4x4 se čím dál tím hůř shání. Z levného teréňáčku pro masy se pomalu stává vyhledávaný youngtimer, takže je nejvyšší čas si klasickou Pandu pořídit. Litrový motor s omračujícím výkonem necelých 50 koní je spolehlivým společníkem do každého terénu, stejně jako připojitelný pohon všech kol. Přísně pravoúhlý design se pomalu vkrádá do seznamu ikonických děl italských karosáren. Nesmrtelnou techniku není těžké udržet v provozu a naštěstí se ještě pořád dají sehnat náhradní díly za rozumnou cenu, takže až vás přestane bavit prohánět se po zasněžených okreskách, zbyde vám stylové vozítko na předvádění se před kavárnou. Po boku Volva 240 kombi a starého piána se Panda ocitla v hledáčku hipsterů a vymydlených městských panáčků. A nezapomínejme na hlavní pandí výhodu: až se nevyhnutelně s nějakou tou závějí nebo hromadou listí blíže seznámíte, stačí sehnat další dva pomocníky a Pandu odnést zpět na silnici.

Citroën AX 1.4i 4x4

Jestliže Charade bylo tak trochu punkové a Panda potřebovala trochu té lásky, pak  nabízené AX  je dotažené k dokonalosti. Typický inzerát ‚sednout a jet‘ nabízí spoustu nových dílů, GO motoru a náprav a… no on vlastně inzerát snese všechno, že? Pokud vůz dostal skutečně všechnu popisovanou lásku, půjde o nesmrtelného společníka do kopcovitých, věčně zasněžených krajin. Sice malý Citroën nedisponuje takovou úrovní ‚street cred‘ jako Panda, zato vyniká komfortnějším interiérem a vyšším výkonem. Nakonec je třeba se rozhodnout, zda nabízené kvality ospravedlní cenovku zvíci dvou plechcupových plnokrevníků.

Mitsubishi Lancer 1,8i AWD

Pokud by vám bylo líto trápit malé JDM vozítko na rozmoklých cestách a nechcete mít černé svědomí ze sprovodění legendárního vozu z povrchu zemského, pak je pro vás Lancer jako stvořený. Tohoto kombíku vám stoprocentně líto nebude. Ačkoliv mají Lancery v krvi geny rallye, nabízený kombík bude se vší pravděpodobností osazen stokoňovým karburátorovým motorem. V této generaci se přitom vyráběly i přeplňované osmnáctistovky s mnohem potentnějšími výkony. Ty ale nebudou stát tolik co průměrný plat, takže nakonec postačí rychlé pruhy ze samolepícího PVC a můžete vyrazit na závod třeba na nejbližší pole. Trocha redukční diety v podobě vyházení nepotřebných sedaček, nějaké to hraní si s karburátorem a rozdělovačem a možná i odřezání kusu výfuku udělá z nenápadného rodinného vozu vesnického Evolutiona. Jen pozor na místní 5-0 v nadupaných Rangerech. Kolikrát nemají pro nepřihlášené čtyřkolky bez interiéru pochopení.

Subaru Impreza 2.0 4x4

U rallye legend ještě chvilku zůstaneme. Pokud jste viděli nějaké to video z počátku devadesátých let, kdy světová posedlost přemotorovanými čtyřkolkami chytila druhý dech, pak jste určitě zatoužili po ostrém Subaru. Modrý přízrak se zlatými koly a žehlicím prknem na víku kufru je uznávanou a často napodobovanou legendou. Ke kultu uctívajícímu symetrický pohon obou náprav se můžete připojit i vy s  dvoulitrovým kombíkem. Tedy je pravda, že to zase tak skvěle nezní. Čtyřkolka požere vekou část z necelých sto třiceti koní a téměř třináct set kilogramů taky nenahrává do karet divokým burnoutům. Stačí však jemný poprašek čerstvého sněhu, případně rozbředlé napadané listí a v nenápadném stěhováku ožije něco z příbuznosti s legendárním WRX. Snad vám při každém přeřazení bude scházet pištění natlakovaného vzduchu, alespoň že svažující se kapota má ten správný odstín. A zlatou metalízu na kola si kupte ve výprodeji.

Subaru Justy AWD

Jestliže je Impreza příliš velká a těžkopádná, nabízí se nejmenší model značky, Justy. Pohon všech čtyř kol s nízkou vahou skutečně vybízí k okreskovým radovánkám. Bohužel i tentokráte schází k dokonalosti výkon. Verzi GTI v naší inzerci budete hledat jen těžko, a když už se nějaká objeví, stojí nepříjemně objemný balík bankovek. K podzimním radostem však atmosférická třináctistovka s 63 kW postačí. Koneckonců, internet je plný videí dovádějícího Justy. Jen je třeba podotknout, že ani jedno není natáčeno na suchém hladkém asfaltu. Pro svoji robustnost a jednoduchost je malé Subaru oblíbené zejména v kopcovitých oblastech a komunita kolem tohoto modelu zajistí, že budete mít vždycky co vylepšovat. Jen pozor na solené silnice, které postupně zabíjejí jeden exemplář za druhým.

Suzuki X90 4x4

Když se Suzuki v devadesátých letech rozhodlo prorazit na světových trzích s X90, zvolilo k tomu nepříliš šťastný recept. Dvoumístný interiér, snímatelné střešní panely a pohon všech čtyř kol sice znějí dobře, avšak vysoký a úzký vůz určený do terénu se k tomuto mixu již nehodí. Množiny zákazníků Mazdy MX-5 a Suzuki Samurai se kupodivu příliš nepřekrývají a tak vizionářské mini-SUV namísto slávy zažilo debakl. Díky své relativní vzácnosti a holčičí image je X90 levným způsobem, jak přijít ke spolehlivé čtyřkolce pro dovádění na zasněžených silnicích. Nezávislé zavěšení na všech čtyřech kolech a spolehlivá technika z Vitary slibují zábavu na sněhu a jistotu v terénu. Jen pozor na zasněžené patníky a zabahněné příkopy. Karosářské díly jsou poměrně vzácné.

Jeep Cherokee XJ 

Klasické Cherokee je stylovou ikonou i uznávaným offroadem. Nástroj pro drsné chlapy v generaci XJ  je překvapivě dobrým společníkem pro zimní dovádění. Pohon všech čtyř kol v tomto exempláři umožňuje trvalé zapojení pouze zadní nápravy, což z kompaktního (alespoň na poměry země původu) vozu činí překvapivě dobré driftovací náčiní. Za předpokladu nízké adheze, samozřejmě. Internet je přímo přecpaný videoklipy XJ, kterak bokem sjíždí zasněžené ulice, brodí řeky, překonává náročné traily horských hřebenů, zkrátka a dobře dělá svým majitelům radost. Na čtyřlitrový šestiválec je spolehnutí, stejně jako na automat, který, jak mi bylo vysvětleno důvěryhodnými zdroji, je na dovádění v terénu lepší než manuál. Neopomenutelnou výhodou je nepřeberné množství dílů pro vylepšení a jejich nízké ceny za velkou louží. Návody a instruktážní videa detailně mapují každou součástku ve voze a nebýt vyšších cen, je XJ už dávno součástí Autíčkařovy garáže.

ARO M461

Pokud raději než kluzký asfalt zdoláváte terén nezpevněný, nutně potřebujete ARO, případně UAZ. Levná plechovka, kterou snad ani nelze zničit, je zaručeným receptem na zábavu v terénu. Důkladněji se vlastnostem věnoval náš specialista na terén a outdoorové sporty v dojmech z jízdy. Já jen doplním, že inzerovaný exemplář se vyplatí už jen pro cenu dílů, které z něj lze vybrakovat. Pod kapotou se usídlil naftový motor z Avie, na který je radost hledat náhradní díly. Obvzlášť v porovnání s původním čtyřválcem sovětské výroby. Dost možná se místy dostanete i mimo dvoucifernou spotřebu. Praktická verze se zaplachtovanou korbou je bohužel trvale vykázána z provozu na pozemních komunikacích, ale to je vlastně dobře, jelikož jezdit s tímhle po asfaltu za mnoho nestojí. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JayK91
06. října 2016, 11:42
0

Krásný výbvěr ;-)
Jen bych poupravil - v teto generaci subaru justy gti snad ani neexistuje - jsou suzuki swift GTI a ty nejsou zase 4x4 - justy gti jsou většinou justy s motorem pravě ze swiftu gti a poladěnou spojkou protože byť jsou to prakticky stejná auta tak spojka pro swift gti ma jine parametry než pro ostatní motorizace - další věc je že tito frankensteinové už bohužel oficiálně neprojdou stk ... ale je to boží věc do hobby závodů a závodů do vrchu...

reagovat
Su
Sumy
08. října 2016, 11:12
0

Krasny vyber! Sveho casu ksem mel lancera o generaci mladsiho s 1,6 a 4x4 v kombajnu na vozeni dreva. Skoda, ze neumim vlozit obrazek-to auto na protektorech zvladalo jet i v cca 70cm souvisle vrstvy snehu, zkratka sterace musely sundavat to co se hrnulo pres kapotu. Taky jsem po pretrzeni lancera provozoval ARO na spalkovejch gumach. S tim bylo 3kopce svandy. A k tomu XJcku-rozhodne nedoporucuju pokusy s driftem. Zrovinka minuly tyden se mi krapet nepovedlo s 2,8 pajerem najet na dalnici jako clovek a ten drift pres 3pruhy s 2,5t hovadkem malem vedl k vymene pradla. A to jsem jen v 80 lehce prislapnul plyn... Jeste ze kousek pred timto najezdem byla D1 uzavrena a tedy provoz 0.

reagovat
Su
Sumy
08. října 2016, 11:16
0

A jeste takova vzpominka na nej nej nej 4x4. Mitsubishi Legnum VR-4 tech cca 280koniku z biturbovy 2,5 a aktivnima diferakama... a pritom zvenku takovej obyc rodinej kombik. V GB se obcas objevi kousek za velmi priznivou cenu do 2000 GBP.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem