Týden se sešel s týdnem a je tedy ideální čas na další lov PlechCupového speciálu. V minulém vydání jsme si vzali na paškál zástupce z nejrozšířenější kategorie kompaktních hatchbacků. Představují velmi dobrý kompromis mezi obratností a dostatkem výkonu pro naše okruhové radovánky. Nicméně se mezi námi najdou i tací, pro něž je alfou a omegou výkon. Na tom není ve výsledku nic špatného, jen bývá složitější najít silné auto za cenu respektující PlechCupová pravidla. A nebo ne? Dnes si posvítíme na velké sedany, které nabídnou pokud možno co největší motory pod kapotou, za co nejméně peněz. Co jsme pro vás vybrali?
Opel Omega MV6
Když jsem začal pátrat po levném větším sedanu s plnotučným motorem, jako první mě automaticky napadl Opel Omega. Béčková Omega byla koncem devadesátých let vlajkovou lodí rüsselsheimské automobilky. Platforma vychází z australského Holdenu Commodore, což může napovídat, že by teoreticky Omega nemusela být na okruhu úplně marná. Co vás čeká v konkrétním inzerátu? No, především moře koroze. Což je věc, které se každý motorista-závodník snaží vyhnout. Na druhou stranu, můžete to brát i pozitivně. Kovomorka odlehčuje a nižší váha je na závodní dráze jednoznačnou výhodou. Pokud tedy při výměně pneumatik neprojedete heverem až ke střeše, jistě vám Omega odvede dobrou službu. Pod kapotou totiž najdete třílitrový šestiválec, který někdy v dobách kuponové privatizace disponoval 211 koníky. To je velmi hezké číslo, ne? Co je však hlavní, veškerá síla motoru je na silnici přenášena skrze zadní kola. Ano, Omega má klasickou koncepci, a to se na okruhu bude hodit. A když pánbůh dá, třeba by mohl tenhle velký Opel překvapit i funkční špérou. Za deset fialových papírků s obrázkem Františka Palackého to není špatná nabídka, co říkáte?
Ford Scorpio
Dalším pánem na holení, bude ten s modrým oválem ve znaku. První Scorpio přišlo na trh v polovině osmdesátých let a je to na něm poměrně dost vidět, kam se podíváte, všude najdete jen samé hrany. Jinak ingredience, ze kterých je škopek postaven, jsou velmi podobné výše zmíněnému Opelu. Velký šestiválec do V z řady Kolín o zdvihovém objemu 2,9l, samozřejmostí je pohon zadních kol. Koňské stádo zde není tak početné a vrcholí číslovkou 145 (nejsem sice odborník na Fordy, ale tohle zřejmě nebude Cosworth). Stejně jako u Omegy, také v tomto případě jízdní výkony spolehlivě utlumí archaický čtyřstupňový automat. Nicméně se aspoň nemusíte na okruhu obtěžovat s řazením a můžete se plně věnovat řízení. V interiéru to je stejná písnička jako zvenku. Přísně geometrické tvary, osvěžuje pouze dřevěný dekor táhnoucí se napříč celým vnitřkem. Velká kožená křesla, jsou sice na hony vzdálená závodním skořepinám okruhových speciálů, ale nebudou vás z nich bolet záda po celém dnu na okruhu. Pokud se mezi vámi najde někdo, kdo má slabost pro osmdesátky v celé jejich kráse, tenhle Ford by mu mohl udělat radost. Takže zbývá už jen pořídit Scorpio, sehnat kazetu s Falcem a hurá na PlechCup.
Mazda Xedos 9
Říkáte si co mě vede k tomu, abych vám po dvou zadokolkách s automatem doporučil trochu zvláštní sedan z Japonska, který hrabe předníma a ještě k tomu musíte kvedlat ručně? Inu, spousta věcí. Mazda byla začátkem devadesátých let na vrcholu, dařilo se jí na všech frontách. Široká modelová řada například zahrnovala v jednu chvíli čtyři samostatné sportovní modely, což na relativně malou automobilku není málo. K tomu nám dělaly radost věci jako šestiválec pod kapotou hatchbacku nižší střední třídy, či svého času nejmenší V6 na světě o objemu 1,8l. Někdy v tu dobu napadlo lidi v Mazdě, že by se po vzoru ostatních japonských automobilek mohli pustit do luxusního segmentu. Tak vznikla řada Xedos. No, a já pro vás přesně jeden takový Xedos, vhodný jako Plechcup speciál, dnes našel. Jedná se o větší devítku. Pod kapotu mu bije šestiválcové srdce o velikosti 2,5l. Tento motor dokáže potěšit extrémně hladkým chodem a velmi ochotně se vytáčí do vysokých otáček. 170 koní výkonu není kdoví jak vysoké číslo, ale ostudu vám neudělá. Čím je tedy dané auto tak zajímavé, že jsem ho zařadil do výběru? Rozhodně systémem 4WS. Znáte 4Control od Renaultu? Tak tohle je něco podobného. Systém natáčení zadní nápravy, dělá z tohoto velkého sedanu až překvapivě obratné auto, a to se může na malém okruhu zatraceně hodit (pokud tedy bude ono 4WS funkční). Tohle by mohla být opravdu zajímavá volba. Jen byste se měli snažit nebourat, protože na opravu Xedose budete potřebovat hypotéku.
20. března 2016, 10:30
0
Opakuju se, ale mám na prodej Peugeot 306XSi (dvoulitr 120koní), mechanicky ok. Byl na Plechcup kupovaný. Má to technickou. Kdyby něco, tak pošlete kontakt na mbidlo@email.cz a já se ozvu. Michal
20. března 2016, 11:19
0
Kdybych neodjížděl do zahraničí, tak ho vezmu. :)
20. března 2016, 14:29
0
s hypotékou na xedose je to trochu přehnaný... motoricky je to pořád 626/mx-6/probe (tedy s 2,5... s 2,3+kompresor je to už o něčem jiným) a plechařiny je po inzerátech docela dost...
20. března 2016, 16:56
0
U Xedosu se prohneš hlavně na podvozku, vzhledem k víceprvku jak ve předu, tak vzadu. Nápravy složitý jak mlátička, jejichž jediným účelem je udržet při téměř jakémkoliv náklonu kastle, kola kolmo k vozovce a tím zajistit co nejvetší grip. Ovšem celá tahle sranda nepatří k nejlevnějším, takže hypotéku sice ne, ale i tak se peněženka na udržení tohoto splašeného sedanu v chodu docela prohne :)
20. března 2016, 18:26
0
Já vím že se to nevejde do limitu a 412 koní to asi taky mít nebude, ale ten motor, a po debodykitizaci a desubwooferizaci... (od Ačkového Senatora nikdo fakt nebude nic čekat):
http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Opel-Senator-A-C41SE-Irmscher-ohne-Motor/vhc:car,pgn:2,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:19000_23_/pg:vipcar/221978777.html
20. března 2016, 18:50
0
Chudák auto. Tomu se někdo fakt pomstil... Navíc ta cena je bez motoru.
20. března 2016, 18:31
0
Letos zřejmě vzhledem k termínům a místům konání nebudu stíhat, takže kdyby se našel šílenec....
http://auto.bazos.cz/inzerat/58916372/Plechcupovy-special.php
21. března 2016, 09:22
0
S malým vozem je plechcup větší sranda, s Ooomegou jsem tam byl vloni a jako šlo to, ale bylo to jak slalom s letadlovou lodí mezi bójkama.