Airbus znáte. Jejich letadla vás vozí na dovolenou, na služebky a všude možně po světě. Jedno z jejich letadel je také opravdu velké. Proto vás možná trochu zaskočí jejich nedávné prohlášení, že do konce letošního roku představí a otestují létající auto. Správně, auto, nikoli létající autobus, jak by se dle názvu firmy slušelo. O co jde?
Uvnitř Airbusu vzniklo oddělení s názvem Urban Air Mobility. Ta má na starost vývoj konceptu létajícího prostředku individuální městské mobility a podle CEO Airbusu, Toma Enderse, má také letos otestovat jedno z možných řešení. Jinými slovy, letos poletí autonomní létající auto se značkou Airbus na kapotě. Tedy alespoň v to u Airbusu doufají. Jenže když si tiskovou zprávu rozebereme podrobněji, zjistíme, že společnost navzdory svému ambicioznímu prohlášení přistupuje k otázce létajícího automobilu poněkud střízlivěji, a už vůbec to nemusí znamenat, že bychom měli v nejbližších letech čekat masivní nasazení velkých dronů na přepravu lidí.
Tak zaprvé, CEO Airbusu prohlásil, že i přes výraznější nasazení létajících vozidel budeme v blízké budoucnosti stále potřebovat dopravní infrastrukturu v podobě blízké té, jakou známe dnes. To znamená, že ani Airbus nevěří v nějaké masové rozšíření tohoto druhu přepravy. Spíše se bude jednat o ukázku technické vyspělosti průmyslu, s velkou pravděpodobností také o výsledek spolupráce mezi odvětvím leteckým a automobilovým.
Ano, dnes máme, teoreticky vzato, možnosti postavit dopravní prostředek, který se bude pohybovat vzduchem, přepravovat pasažéry a bude schopen fungovat v autonomním režimu. Potvrzují to i slova Enderse o tom, že před 100 lety se doprava přesunula pod zemský povrch (pro brňáky: tím se myslí metro), nyní máme možnosti využít pro přepravu po aglomeracích vzduch.
To je všechno velice pěkné, ale podívejme se na to z jiné strany. Jak dlouho myslíte, že jsou na světě létající auta? Správně, tato myšlenka se objevila prakticky v době, kdy vzlétlo první letadlo. Od té doby uplynulo už hodně vody, a pokusů vyrobit létající auto se uskutečnilo na 40, přičemž jistě každý z nich byl provázen slovy o tom, že dnešní možnosti umožňují zkombinovat obojí.
Jsem škarohlíd a na létající auta pohlížím trochu skrz prsty i přes to, že jsem se, ještě na akademické půdě, jedním poměrně zajímavým projektem létajícího auta zabýval. A proto mám jeden návrh. Přestaňme chtít kočkopsa, přestaňme volat po létajících autech. Dokud budeme potřebovat kola a hlučné vrtule nebo proudové motory, nebude létající auto pořádně fungovat, tím méně ve městech, která se snaží hlukové limity zpřísňovat, jak jen to jde.
Samotná myšlenka létajícího prostředku indivudální přepravy není vůbec k zahození, a výzkum Airbusu nakonec s velkou pravděpodobností povede k odklonu od automobilové části létajícího auta, ale nechme se překvapit. Já osobně věřím, že Airbus je schopen letos svůj stroj záletnout, stejně tak se však klidně vsadím, že se nebude jednat o něco, co by chtěl kdokoli z nás denně užívat. A tak mě napadá, viděli jste film Elysium? Film sám o sobě nestál za moc, ale létající ‘auta’ v něm představená vypadala tak skvěle, že bych hned jedno chtěl. To je směr, kterým se má vývoj ubírat!







PeterLuk
19. 1. 2017, 05:49Proste chcú has pritiahnuť pozornosť, tak predstavia nejaký koncept, na ktorý sa ajtak zabudne. Prekvapilo by ma, ak by to bolo inak. Lietajúce auto je vec, ktorá vyzerá geniálne na papieri, ale keď nad tým človek začne viac rozmýšlať a snažiť sa to zrealizovať, príde nato že je to nezmysel... Minimálne tie doterajšie pokusy boli a neverím, žeby sa to tak skoro, ak vôbec, malo zmeniť.
Leo29
19. 1. 2017, 13:16Veď niektorý ľudia a väčšina politikou nevedia prehryznúť malé drony pre voľný čas a snažia sa ich všemozne regulovať. Bavíme sa o strojoch važiacich par dekagramov. A teraz si predstavte dron važiaci par 100 kilo. Nooo to určite :-D
M P
19. 1. 2017, 14:09Jasně, přitom známe stroj, který váží kolikrát i několik tun, a pohybuje se podobně jako dron, jenom to řídí člověk, takže může selhat ještě s větší pravděpodobností... jak ono se to jenom jmenuje? Tamten... jo, vrtulník:)
Co dodat no, lidi.
andre_fux
19. 1. 2017, 16:01Jenže ten oný vrtulník neřídí volaaký ujo! Aby s ním mohl letěl, tak se toho musí dost naučit a znát hromadu předpisů. Jenže drona může řídit kdejaký d***l co má telefon. Předpisy platí nejen pro "velká" letadla, ale i pro drony o hmotnosti pár gramů. Oni dronisti zapláčou, až se začne vymáhat dodržování předpisů. Neznalost zákonů neomlouvá. Hádám, že nikdo by nebyl rád, kdyby mu na ulici spadl za krk 0.5kg létající aparát.
P.S.: Osobně mě vadí provoz dronů lidí bez licence...
M P
19. 1. 2017, 16:08Já vím, co jsou piloti vrtulníků zač, ale jsou to pořád jen lidé. Dronem jsem nemyslel ty věci, co se teď používají všude možně a řídí je kdekdo, ale spíš moderní autonomní létající prostředek. A když se bude řídit sám, nebude potřeba, aby do toho někdo zasahoval.
Jinak předpis pro provoz bezpilotních prostředků jsem nedávno studoval, a jestli se to začne vymáhat, tak to bude legrace. Ovšem je nutno striktně rozlišovat, co je z pohledu předpisu dron/bezpilotní prostředek, a co model. To mnoho lidí nechápe. Zas buďme soudní a nesnažme se provoz nejrůznějších modelů řešit předpisy a zákazy.
PepaSFI
19. 1. 2017, 19:42pokud vím tak zatím je to tak že ti co používají drony profesionálně, například na fotografování, musí na to mít nějaké zkoušky. Když si s tím někdo hraje pro radost, neřeší se to. jenže s tím jak je toho čím dál víc, bude víc docházet k incidentům, počínaje nedovoleným focením, narušováním soukromí, přes různé nehody a pády samotného lítadla, způsobenou škodu, až po zavinění dopravní nehody nebo dokonce narušení leteckého provozu. Protože lidi jsou idioti, budou dělat kraviny a tím zadělají na potíže spoustě rozumných nadšenců.
Ale k těm autolítačům, ono to létání je energeticky docela záhul. I s pevnýma křídlama to potřebuje dost výkonu a není to zrovna malé. Stroje s nosnýma vrtulema jsou ještě mnohem horší. Pokud by to měl být stroj snadno a rychle konvertovatelný z jednoho režimu do druhého, nějak si nedovedu představit jak by to fungovalo.
M P
19. 1. 2017, 19:51Tak jako bezpilotní stroj se bere i přímo řízený model, těžší než 20kg. Plus s tím souvisí omezení létání blízko zastavěných oblastí apod. Všechno je přehledně zde: http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na-palube/provoz-ostatnich-letadel-bez-pilota-na-palube
Jinak letouny s pevnými nosnými plochami velký výkon nepotřebují. Třeba ten kousek, na kterém jsem dělal výcvik, měl 100 koní, cestovní rychlost kolem 200 km/h a spotřebu kolem 18 litrů naturalu na hodinu, tedy na cestovním režimu by se to dalo vzít jako cca 9-10l/100km, a to mi přijde skvělé. Akorát rozpětí 8 metrů a délka podobná, to už se v garáži parkuje špatně:)