načítám data...

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Velké překvapení

Středně velký crossover od Mitsubishi, to nezní jako recept na ryzí motoristickou radost. Čím dokázal Eclipse Cross zaujmout Autíčkáře?

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Mitsubishi Eclipse Cross je na našem trhu už hezkých pár let. Když se v roce 2017 objevilo poprvé, vyvolalo trochu pozdvižení. Výrobce totiž oživil jméno Eclipse, kdysi použité pro nepříliš zajímavé předohnané kupé, které se ale objevilo (zničené tuningem) ve filmu, kde jezdilo rychle, dokonce až zběsile. Problém byl, že nový Eclipse je kompaktní SUV a žádné kupé. A to ne každý motoristický nadšenec přijal s radostí. SUV totiž žádného pravověrného petrolheada neuspokojí a lepit na něj nějaká křídla a bláznivé samolepky či jinak aplikovat tuning nedává už vůbec smysl. Nebo snad ano?

Foto: Autíčkář.cz

To, co tu stojí před námi, je aktuální modernizované provedení Mitsubishi Eclipse Cross. Můžete jej mít v řadě hezkých odstínů laku, třeba v modré či bronzové vypadá vysloveně draze a elegantně. Ale my nejsme srabi, takže naše volba padla na bílý kus s doplňky Ralliart. Když už, tak už!

Modernizace, která proběhla na počátku roku 2021, přinesla výrazněji řezanou příď, záď je naopak konvenčnější bez horizontálního předělu okna. Celkově auto i přes dlouhý přední a naopak krátký zadní převis působí dospěle a vyváženě. ‘Náš’ Eclipse Cross však zaujme především doplňky Ralliart. Prahy, přední lízátko, výrazné křídlo nad zadním oknem a zástěrky kol, to vše vyvedené ve výrazné červené barvě mění charakter Eclipse Cross. Z moderního elegantního kompaktního SUV je auto evokující speciály pro dálkové soutěže jako je Dakar. 

Foto: Autíčkář.cz

Teď si možná říkáte, že to je úplná blbost, ještě než nad tím mávnete rukou, dejte tomu šanci. U Mitsubishi by to nebylo poprvé, slavné Pajero Evo je dnes mezi sběrateli vyvažováno zlatem a co se týče modelu Eclipse Cross, tak i ten se v roce 2019 skutečně účastnil dakarské rally. Ostatně Mitsubishi dokázalo Dakar vyhrát už dvanáctkrát, takže proč ne? Jasně, nesmíte to brát příliš vážně, tohle není žádné Evo ani homologační speciál, ale rozhodně je to zajímavá alternativa. Ostatně možností individualizace není nikdy dost.

Foto: Autíčkář.cz

Uvnitř nás čeká příjemná a díky světlou kůží čalouněným sedadlům i velmi hodnotně působící kabina. Tradicionalisty potěší, že ač i zde je pochopitelně dotyková obrazovka radiomapy, valná většina základních funkcí se ovládá tlačítky. Zároveň však Eclipse Cross ukazuje světu, proč od tohoto způsobu ovládání výrobci ustupují. Tlačítka jsou tu úplně všude. Jen okolo místa řidiče jsem jich napočítal osmdesát. Některá musím pochválit, třeba možnost aktivovat parkovací kamery nebo ostřikovače světlometů jedním tlačítkem (první je dokonce přímo na volantu), jiná ale nemáte šanci bez přípravy najít a i když víte, kam sáhnout, o nějakém nahmatání toho správného čudlíku poslepu nemůže být řeč.

Foto: Autíčkář.cz

Jinak ale kabina i přes svůj věk působí stále svěže a kvalitně. Předesílám, že sedíme v kompaktním rodinném SUV od Mitsubishi, ne v nějakém prémiovém crossoveru, tam bych samozřejmě očekával standardy zas o kousek výš. Tady ale nemám výhrad. U japonského auta už nepřekvapí pípání. Eclipse pípá snad pořád, pípá při nastartování, při zapnutí bezpečnostních pásů, v případě blízkosti stacionárního radaru a potom ještě v dalších asi milionech případů. Elektrické víko kufru zapípá na začátku i konci své operace. Ale to je už taková japonská tradice..

Foto: Autíčkář.cz

Interiér ozvláštňuje i několik hezkých detailů, například červené startovací tlačítko nebo pádla pod volantem vyvedená v solidním kovovém provedení. Sice neslouží k řazení (protože tu není co řadit), ale jsou prostě hezká.

Foto: Autíčkář.cz

Testované Mitsubishi pohání Plug-in hybrid, což byl vlastně i hlavní důvod, proč jsem si přál tohle auto vyzkoušet. Možná si ještě vzpomenete na test MG EHS, nejlevnějšího plug-in hybridního SUV na našem trhu. Čínské pojetí MG mě příliš nepřesvědčilo, ale když došlo na konkurenci v dané cenové úrovni, najednou nebylo z čeho vybírat. Prakticky jediné parametrově srovnatelné auto na našem trhu je právě Eclipse Cross. Tady ale přichází samé dobré zprávy.

Foto: Autíčkář.cz

Pohonný systém Mitsubishi je koncipován odlišně, než v MG. Spalovací motor nemá žádné mechanické propojení s koly, slouží pouze jako generátor elektrické energie. O samotný pohon se stará dvojice elektromotorů, jeden pro každou nápravu. Mitsubishi je tedy (narozdíl od MG) čtyřkolka. Systém je doplněn o baterii o velikosti 13,8 kWh, která vystačí na nějakých 45 kilometrů čistě elektrické jízdy (výrobce dokonce mluví o 55 kilometrech). Celé pohonné ústrojí lze přepnout do jednoho z režimů, lze vyvolat čistě elektrickou jízdu, uzamknout stav nabití baterie (auto si z baterie bere jen tolik, kolik zase vrací) nebo dokonce baterii během jízdy pomalu dobíjet. 

Foto: Autíčkář.cz

Zároveň však můžete baterii využít i třeba při kempování nebo práci mimo civilizaci, integrovaná elektrická 230 V zásuvka dokáže napájet cokoliv s příkonem do 1500 W. Mitsubishi má dost energie na 1800 nabití mobilního telefonu nebo třeba devět hodin práce elektrické pily. A ještě jedna vychytávka – budete-li nabíjet své Mitsubishi doma z wallboxu, bude vám díky technologii V2H (Vehicle-to-Home) sloužit zároveň jako záloha – v případě výpadku rozvodné sítě může napájet celý dům.

Foto: Autíčkář.cz

Pojďme ale jezdit. Už první kilometry přináší příjemná překvapení. A to konkrétně dvě. Tím prvním je ticho. Motor bez převodových stupňů bývá receptem na nepříjemné táhlé vytí, zde je ale většinou úplně potichu a i když se projeví, je zvuk tlumený a tak nějak vzdálený. To druhé překvapení je ale celkový dojem z jízdy – ač je Eclipse spíše kompaktnější SUV, působí na silnici velmi dospěle, až skoro majestátně. Od volantu se na svět dívám přes širokou plochou kapotu a celý vůz se nese způsobem charakteristickým spíš pro velké offroady. 

Foto: Autíčkář.cz

Mitsubishi nefiltruje nerovnosti silnic dokonale, stále o nich víte, ale nemusíte se bát ani větších výmolů, nikdy to neskončí ničím horším, než tlumeným žuchnutím. Celek působí bytelně a nezničitelně. Samozřejmě to má i svou odvrácenou stranu, auto není žádný atlet, do zatáček se skládá s pohupováním, ale má to své kouzlo. Obzvláště s těmi doplňky Ralliart. Teď to totiž konečně celé do sebe zapadá. Když se řítíte po polní cestě auto se jen pohupuje, vaše dvanáctileté já se už vidí na tom Dakaru. Mitsubishi dokonce disponuje i jízdními režimy, mezi kterými nechybí nastavení pro jízdu ve sněhu či na šotolině.

Foto: Autíčkář.cz

Celkový výkon hybridního systému je 188 koní, což není málo. I proto mě překvapily údaje výrobce, který tvrdí, že se auto na stovku rozpohybuje za necelých jedenáct vteřin a dech mu dojde už ve 165 km/h. Ty hodnoty jsem neověřoval, ale pocitově auto působí rozhodně agilněji, než by čísla naznačovala. Hlavně rozjezdy v městském provozu jsou díky elektrickému pohonu velmi svižné a ani jinde jsem problém s výkonem nepociťoval.

Ve městě či na příměstských trasách umí být Eclipse i úsporný. Spotřeba pod hranicí šesti litrů není žádný problém. Horší je to na dálnici. Narozdíl od Hondy Civic nemá Mitsubishi skutečně vůbec žádné mechanické spojení spalovacího motoru s koly a s rychlostí klesá efektivita celého systému. V dálničních rychlostech už se hodnota přehoupne přes osmičku a dále stoupá. 

Foto: Autíčkář.cz

Jak už jsme si řekli, pádla pod volantem neslouží k řazení, protože kde nejsou převodové stupně, tam není jak řadit. Místo toho lze pádly regulovat úroveň rekuperace od úplného plachtění až po poměrně výraznou deceleraci. K nějakému řízení jedním pedálem má tato možnost samozřejmě daleko, ale po pár dnech se přistihnete, jak ji používáte s naprostou přirozeností jako zkušený autobusák. 

 

Verdikt

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV můžete mít již od 959.900 korun, což něj dělá (hned po onom MG) nejlevnější vůz svého druhu na našem trhu. Už v základu dostanete dobrou výbavu a především i pohon všech kol. Testované provedení Instyle už je dražší o nemalých 200.000 korun, za ně ale dostanete kromě střešního okna už úplně všechno.Není to málo peněz, ale zároveň je faktem, že lepší nabídku na dnešním trhu zkrátka nedostanete. Kompletní balík příslušenství Ralliart vyjde na dalších cca 54.000,- ,ale za sebe mohu říci, že jsem za každou podobnou bláznivost v nabídce vždycky rád. 

Foto: Autíčkář.cz

Přitom Mitsubishi rozhodně není nějaké low-cost řešení. Eclipse Cross je kvalitní a bytelně postavené auto, které překvapí výbavou, chytrými řešeními a vyspělým pohonem. Potěší hbitými reakcemi na plynový pedál, odhlučněním motoru a celkově dospělým jízdním projevem. Převaha fyzických tlačítek nad menu radiomapy může být pro mnohé i výhodou a tak jedinou pihou na kráse zůstává vyšší spotřeba na dálnici. Pro mě bylo Mitsubishi příjemným překvapením a musím přiznat, že ač nemám rád tuning a přehnané úpravy obecně, za kit od Ralliartu bych si v tomto případě připlatil. Mimochodem – ty zástěrky fungují dokonale!
 

Technické údaje

Motor: Zážehový čtyřválec 2360 ccm, 2x elektromotor
Výkon: 138 kW (188 k)
Kapacita baterie: 13,8 kWh
Převodovka: jednostupňová automatická s fixním převodem
Maximální rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,9 s 
Pohotovostní hmotnost: 1975 kg 
Cena (Eclipse Cross PHEV Instyle): 1 163 960 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ke
Kebek
05. května 2023, 18:29
2

Ne - to je strašně ošklivý auto - toyota corolla cross je vedle to ho dle miss world
dynamika je na 138kw mizerná - zeperfs.com - průměr 0-100 za 10,6s, 0-160 za 36s

reagovat
high_fish
05. května 2023, 22:29
0

Měl jsem pocit, že DS3 z minulého týdne nastavila laťku designového zoufalství současné produkce hodně vysoko, ale dokázali jste ji překonat. Gratuluji.

reagovat
high_fish
05. května 2023, 22:51
2

Musel jsem to "nepříliš zajímavé předohnané kupé" vyhrabat v jeho původní podobě.. vzpomeňme tiše.. sorry za ot :)

reagovat
sheogh
06. května 2023, 18:19
0

Tak k tomuto ten nazev vylozene sedi

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem