načítám data...

Opel Corsa 1.2T: Třetí do party

Opel představil již šestou generaci svého modelu Corsa. Tentokrát je ale všechno tak trochu jinak. Jaký tedy je nový Opel a je to ještě vůbec Opel?

zobrazit celou galeriiFoto:   Honza Hamster Křeček

Je to již bezmála čtyřicet let, co světlo světa spatřil první Opel Corsa. Byl to malý jednoduchý hranatý třídveřový vůz, dalo by se říci, že prostě jen hatchback. Jeho revírem byla německá města a jeho protivníkem Volkswagen Polo. Byla to napínavá bitva, takové juniorské klání o titul ve stínu extraligového souboje Opel Astra vs. Volkswagen Golf. A stejně jako s Golfem, i s Polem Opel soustavně prohrával. Ani v jednom případě to však nebyla hořká porážka, prodeje Corsy i tak nebyly vůbec špatné.

Že revírem Corsy byla německá města zmiňuji naprosto záměrně. Co by Vauxhall zaznamenávala Corsa slušné prodeje tradičně i ve Velké Británii, kde (podobně úspěšně, jako v Německu) soutěžila především s Fordem Fiesta, kontinentální Evropa však byla, pokud se malých hatchbacků týče, velmi nacionalistická a rozdělená. Itálii zcela opanoval Fiat, Francii si mezi sebe rozdělili tradiční výrobci Peugeot, Citroën a Renault a Španělsko si zabral Seat. 

Proč tohle všechno zmiňuji? Nová Corsa se totiž od svých předchůdců tak trochu odlišuje. Za prvé – už ji nekoupíte v třídveřovém provedení. A za druhé – je to Peugeot.

Foto: Autíčkář.cz

Tohle bude chtít asi trochu vysvětlit, že? Ty dveře ponechme stranou, berte to zkrátka tak, že druhý pár dveří je v rámci šesté generace Opelu Corsa již v ceně, na vizuální atraktivitě to autu nijak neubírá, ale k tomu se ještě dostaneme. Teď ale ta druhá zásadní novinka. Jak jste již asi zaznamenali, Opel vyměnil týmový dres. Od GM přešel k PSA, je tedy nyní součástí jednoho koncernu s francouzskými značkami Peugeot a Citroën. A tato změna radikálně zasáhla i do výrobního programu.

Jedním z příkladů nového francouzsko-německého Opelu je právě Corsa. Malý vůz sdílí svůj základ a mnoho technologií s Peugeotem 208. A to by mohl být problém, francouzský a německý přístup ke stavbě malého auta je značně odlišný. Zatímco Němci vezmou velké auto a prostě ho zmenší, Francouzi staví malá auta maximálně jednoduchá a přímočará, taková ta, která v pouličních šarvátkách v centru Paříže obdrží sem tam nějaký ten šrám, ale jejich charakter tím jen roste. Obavy, že změna majitelů změní i samotnou podstatu Corsy, jsou tedy na místě.

Foto: Autíčkář.cz

Ale žádný strach, tohle je asi to nejlepší využití sdílení technologií, jaké jsem za ta léta viděl. Němci skutečně dostali od PSA Peugeot 208, dostali však zároveň i dost prostoru postavit na jeho základě opravdový Opel. A udělali to důkladně. Vnější design neponechává prostor pochybám, že tohle je Opel. Není bláznivě agresivní, jako u Peugeotu s vyceněnými zuby, není hravě jiný, jako u Citroënu, je dynamický, přikrčený a ostrý, zkrátka přesně takový, jaký má Opel být. I přes kompaktní rozměry vůbec nepůsobí jako nějaká ta malá městská bublina, je to prostě jen zmenšené velké auto. Ač nemám obecně bílá auta rád, v kombinaci s černou střechou to Corse docela sluší. 

A stejný trik se opakuje i uvnitř. Radiomapa svou logikou a uspořádáním jasně pochází z té bedny, co Opelu poslali z PSA, ale pokud nemáte zkušenosti s Peugeoty a Citroëny a neznáte jejich palubní systém, nepoznali byste to. Opel celé zařízení dokonale integroval do něčeho, co nelze nazvat jinak, než prostě Opel. Žádné praštěné tvary budíků, žádný 3D i-cockpit, žádný maličký volant, tady je všechno při starém. Na volantu jsou klasická přehledně rozmístěná tlačítka z matného plastu, před volantem úplně normální kulaté ‘budíky’, hlasitost rádia se ovládá kolečkem na středovém panelu, klimatizace potom dvěma kolečky a sérií tlačítek o něco níž. Jednoduché, přehledné, německé. 

Foto: Autíčkář.cz

Není to trochu nuda? Svým způsobem ano, na druhou stranu – pokud chcete bláznivé experimenty, kupte si Peugeot. A ani Opel není žádná šedá myška, červené detaily dodávají kabině ten správný šmrnc. Tak akorát, abyste si v něm nepřipadali staří, ale ne tolik, abyste k používání auta potřebovali účet na Tik Toku. 

Testovaný Opel dorazil do testu s manuální převodovkou a tříválcem 1,2 litru, ze kterého turbodmychadlo vydolovalo 100 koní. Celá ta věc je dohromady sladěná naprosto ideálně, takže k ní vlastně nemám ani moc co psát. Motor funguje pružně, umí se nazlobeně vytočit, jinak běží hezky potichu a sto koní se zdá být tak akorát, aby si autíčko mohlo troufnout i na nějakou tu dynamičtější jízdu. Převodovka možná nepatří k nejpřesnějším, ale její odstupňování by mělo být v učebnicích stavby převodovek. Následující kvalt vždy padne přesně do těch otáček, kde ho potřebujete. Nádhera. Přitom spotřeba se drží okolo šesti litrů i s mou těžkou nohou a náročnými podmínkami testování.

Foto: Autíčkář.cz

Jízda samotná je také naprosto v pořádku. Není to žádný sporťák, Corsa není naladěná ani na žehlení oranice, jako třeba Citroën, naladění je takovým kompromisem mezi dynamikou a komfortem. Ono to zní tak trochu nudně, ale ve skutečnosti je právě takto nastavený kompromis tím nejsložitějším na vyladění. Navíc si posádka kromě příjemné jízdy může užívat i dostatek místa. Samozřejmě zde uvažujeme v rámci dané třídy, Corsa je však dostatečně prostorná i pro čtyři dospělé pasažéry, což je dobrý výsledek. Očekávat víc už by bylo přehnané.

Foto: Autíčkář.cz

Výbava testovaného auta působila na první pohled poněkud nesourodě. Některé prvky mě vysloveně překvapily, například aktivní LED přední světlomety s Matrix technologií v téhle třídě určitě nepatří mezi standard. Byl tu i vyhřívaný volant, samotná klimatizace však byla pouze manuální, na což ve vyfintěných novinářských autech už nejsme zvyklí. Jenže ono to vlastně dává dokonalý smysl. Manuální klimatizace stále plní svůj účel víc než dobře, automatika tu je opravdu jen navíc. Zato vyhřívaný volant v zimě nic nenahradí. I tady je vystupuje racionalita Opelu nad teatrálností zbytku PSA.

Verdikt

Kdo se obával, že se vstupem PSA se německé DNA Corsy vytratí, ten se mýlil. Konstruktéři si vzali to nejlepší z Peugeotu 208, což je jen tak mimochodem samo o sobě výborné malé auto, a vložili to do Opelu. Což je naprosto skvělá zpráva. Díky tomu Corsa stále představuje tu alternativu k Volkswagenu Polo a pravý Opel, nestala se jen derivátem ostatních modelů PSA. Testovaná konfigurace se potom zdá být ideální volbou, motor má dostatek síly, přitom je úsporný a tichý. Výbava obsahuje všechno, co od nového auta člověk může potřebovat, všechno je to zabalené v přehledném provedení, které se snadno ovládá. Nová Corsa tak má velkou šanci udržet si svou pozici a stále úspěšně prohrávat boj s Volkswagenem o pozice v německých velkoměstech.

Technické údaje:

Motor: Přeplňovaný zážehový tříválec 1199 ccm 
Výkon: 74 kW (100 k) při 5500 ot./min
Točivý moment: 205 Nm při 1750 ot./min
Převodovka: šestiistupňová manuální
Maximální rychlost: 194 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,9 s 
Provozní hmotnost: 1090 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,8 l/100 km kombinovaná
Cena (Corsa GS-Line 1.2 Turbo 100k):  419.990 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
17. července 2020, 22:50
0

Co je kuwa TikŤok? Jediné co mě napadlo, že by to mohl být výraz obličeje našeho STB premiéra, když bývalý ministr dopravy komentoval v TV průběh oprav na D1.
Corsa byl můj oblíbený městský pelech a čtyři dospělý se do ní vešli už od druhé generace. Vzpomínám na vtipnou reklamu, jak z toho vystoupili 4 ranaři, na nějaké gesto borce v autě vyššího segmentu. Nějak ji ale nemůžu na YT najít.
Auto je to určitě povedené, snad se bude dobře prodávat.

reagovat
Vencos
18. července 2020, 00:29
0

Jel jsem v tom. Stejná kombinace. Těžko slovy popsat, jak moc mi to přišlo špatný. Vůbec nic mi na tom nepřipomínalo Opel. Bylo to jak z papíru, takový fórový. Měl jsem pocit, že se to každou chvílí musí rozbít. Sportovní to bylo jen v těch aspektech, kde by být nemělo - kupříkladu odpružení tvrdý jako skála. Tam kde by to sportovní být mohlo, to zase nebylo. Převodvka byla velmi francouzská, gumová. Hluk v tom byl. Motor má hnusnej zvuk.

Nejblíže Opelu, co mi to připomínalo je Chevrolet Spark....

reagovat
Zajda
19. července 2020, 19:28
0

To auto může být jakékoliv, ale kdo ho bude kupovat o desítky tisíc dráž než Clio nebo Fabii netuším. Za tyto ceny prodávali před modernizací Astry.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem