načítám data...

Opel Astra 1.4 Turbo: Lehčí, chytřejší

Nové Auto roku se chlubí spoustou výbavy za málo peněz. O kolik je ve skutečnosti lepší než obtloustlá odcházející Astra?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Astra 1.4 Turbo: Lehčí, chytřejší

Lidé si často příliš neuvědomují, že automobilka Opel je plně vlastněnou filiálkou amerického koncernu General Motors. Pokud jim to chcete připomenout, posaďte je do minulé generace Astry, označované písmenem J. Pokaždé když jsem se za jejím volantem ocitl – a bylo to mnohokrát, snad žádné jiné auto jsem netestoval tolikrát jako právě Astru –, vytanulo mi na mysli jedno jméno. Buick. Není totiž náhodou, že se odcházející Astra Sedan v naleštěné, kůží obšité a dřevem obložené verzi prodává za oceánem jako Buick Verano. Nosí jméno značky, která je synonymem pro velkou, těžkou věc a která se zabývá především výrobou usedlých sedanů pro důchodce. A perfektně se k té značce hodí. Žádné jiné auto nižší střední třídy nedokáže tak přesvědčivě vyvolat dojem, že sedíte v obrovském silničním křižníku.

Tato vlastnost byla u minulé Astry požehnáním i prokletím. Pokud máte rádi ‚pocit velkého auta‘, mohli jste si ji snadno zamilovat. A mám podezření, že sedan, který na našem trhu zůstává pod jménem Astra Classic, si i kvůli této vlastnosti najde spoustu kupců. Ale pro mnoho jiných byl pocit těžkopádnosti a neohrabanosti naopak důvodem Opel zavrhnout. Jiní zase nemohli vystát mizerný výhled nebo poněkud matoucí změť tlačítek na středovém panelu. 

Proto je tu nová Astra K, která prošla razantní odtučňovací kůrou a náhradou za přebytečná kila dostala spoustu nových technologií. Ze solidního, ale poněkud obtloustlého hatchbacku by mělo být něco jako ‚prémiové auto pro každého‘. Povedlo se to? Zaslouží si nová Astra svůj čerstvý titul evropského (i českého) Auta roku?

Změny (především) k lepšímu

Věrni našemu zaměření na auta, která si kupujete pro sebe a nikoliv pro svoji peněženku, jsme si k testu vybrali Astru v optimální konfiguraci pro mírně nadšeného řidiče – tedy se silnější verzí přeplňované čtrnáctistovky o výkonu 150 koní (kterou známe i z ostrého Adamu S), manuální převodovkou a bohatou výbavou. Není to žádný hot hatch, ale měla by nabídnout optimální kompromis mezi cenou a výkony.

Když se na Astru K poprvé podíváte zvenku, začnete (stejně jako u menší Corsy) trochu pochybovat o tvrzení automobilky, že jde o zcela nové auto. Celkové tvary karoserie i jejích ‚pevných bodů‘, jako jsou otvory skel, umístění sloupků a podobně, naznačují více než náhodnou podobnost s předchůdcem. Ale jakmile se posadíte dovnitř, ocitnete se rázem ve zcela jiném světě. Tady staré Jéčko připomínají snad jen budíky. Zbytek kabiny je modernější, uhlazenější a působí mnohem solidnějším, kvalitnějším dojmem než dříve. K asi největší změně došlo na středovém panelu, kde zmizela bezútěšná poušť tlačítek a byla nahrazena elegantním, čistým infotainmentem s dotykovým displejem.

Po chvíli praktického soužití s CMA (Centrální Mozek Astry) ale vaše nadšení možná trochu ochladne. Větší ze dvojice nabízených infotainmentů totiž sice navenek působí velmi světácky a moderně, uvnitř se však stále skrývají podobné nástrahy, jaké jsme kritizovali již u levnější varianty, dostupné v nižších výbavách Astry či v Corse a Adamu. Displej má sice slušné rozlišení a rychlé reakce, ale stejně jako se u nižší verze stalo vaším věčným souputníkem tlačítko Home, bez kterého se prostě z jednoho okruhu funkcí do jiného (např. z navigace do ovládání rádia) nedostanete, tady budete často cestovat přes hlavní menu, případně dlouze přemýšlet nad některými ne zcela intuitivními řešeními. Stejně jako v případě předchozího modelu je ale možné, že se s ovládáním časem sžijete a leckteré věci vám přijdou přirozené. V tom je úskalí novinářských testů – co vás štve první týden, může vám za půl roku připadat skvělé.

Co mi ale zcela určitě nebude připadat skvělé nikdy, je asistent rozpoznávání značek a jeho hujerovské otravování na displeji mezi budíky. „Já bych si jen dovolil tady švestičky a taky tu máte padesátečku. A teď osmdesátečku. A zase padesátečku! A zákaz předjíždění! A…” Někdy v tuto chvíli už obvykle přemýšlíte o přelepení kamery kusem izolepy. Ne snad, že by systém fungoval špatně. Funguje naprosto výborně. Ale o své funkci vás musí pokaždé informovat vyskakovacím oknem přes celý displej. Pokud jezdíte někde, kde je značek opravdu hodně (což znamená většinu ČR), můžete zapomenout na jiné využití onoho displeje. Zdá se vám, že je celý odstavec o takové prkotině poněkud přehnaný? Pak vězte, že právě tato vlastnost by pro mě znamenala asi nejzásadnější důvod, proč si Astru v testované konfiguraci nekoupit. Což si samozřejmě můžete vyložit jako pochvalu.

Méně je více

Jinak je Astra opravdu dobré auto. Není to však jen zásluha technologií, kterými se Opel chlubí nejvíce. Vlastně je dost možné, že optimální volbou nebudou top výbavy, ale naopak něco z nižších pater. Je sice působivé, že si u Opelu můžete za nějakého půl milionu koupit auto s aktivními LED světlomety, kohortou pomocníků nebo větranými masážními sedadly, ale nejsem si jist, jestli právě to je největším trumfem. Už proto, že většina těchto prvků (kromě větraných masážních sedadel, kterými testovaný kus nebyl vybaven a tudíž je nemůžeme posoudit) poněkud zaostává za špičkou v oboru. Adaptivní světla fungují, ale nedokáží oddělit osvětlenou a neosvětlenou část zorného pole tak precizně jako konkurence od koncernu VW nebo od Mercedesu. Výsledek je samozřejmě mnohem lepší než klasické ‚dálkovky‘, ale efekt ‚svítím naplno a vidím pořád stejně, i když něco jede proti‘ není zdaleka takový. Stejně tak asistent pro jízdu v pruzích vás jen varuje při najetí na čáru namísto udržování uprostřed jízdního pruhu u lepší konkurence.

Mnohem zajímavější je Astra jako taková, bez udělátek a vymyšleností. I když mám stále velmi silné podezření, že platforma není ‚úplně nová‘, změnila se dost na to, abychom ji mohli bez problémů jako novou brát. Masivní odtučňovací kůra je vidět na každém kroku. Díky odstranění přebytečného špeku působí Astra menší zvenku, větší zevnitř a dokonce je z ní lépe vidět (nebo mi to tak aspoň připadá). Ze všeho nejdůležitější je ale efekt reálného úbytku hmotnosti. Úspora až 120 až 200 kilogramů (podle modelu) je cítit úplně ve všem. Nové auto je pohodlnější, ale hlavně agilnější a lépe ovladatelné.

Najednou už nemáte pocit, že řídíte malý tank. Naopak, nová Astra patří k obratnějším a živějším ze současných hatchbacků. Komunikativností řízení, zpětnou vazbou a zábavností se sice nevyrovná skvělé Mazdě 3 a její odpružení by občas mohlo být poddajnější (i když to by možná řešila volba menších kol), ale určitě vám nabídne požitek z řízení. Se silnější ze dvou čtrnáctistovek dokáže být i docela rychlá a pod plynem příjemně zní – škoda jen poněkud hrubého řazení s dlouhými drahami.

V tomto kontextu už také začíná být čistě pozitivní kvalitou tradiční ‚dojem velikosti‘, známý z minulé generace. I nová Astra totiž zevnitř působí jako větší auto, ale tentokrát už za to nemusíte platit neohrabaností a těžkopádností. Tam, kde Mazda boduje jízdními vlastnostmi a Volkswagen nabízí kvalitní malý vůz, Astra míří na zákazníky, kteří vlastně nechtějí hatchback nižší střední třídy – chtějí velké a luxusní auto. Ale nemůžou si ho dovolit. Astra působí větší, než je, a její výbava, zvláště pokud nemáte srovnání s ekvivalentními prvky u skutečně prémiových aut, dokáže ohromit. 

Verdikt

Oproti minulé generaci, která nebyla v ničem vyloženě špatné, ale také vás ničím neohromila, představuje nová Astra obrovský skok kupředu – poprvé totiž nabízí jasný důvod, proč byste si ji měli chtít koupit. Opel totiž vzal filosofii ‚hodně auta za málo peněz‘, tak oblíbenou u jeho amerických vládců, a zpracoval ji možná přesvědčivějším způsobem než jistý nejmenovaný český výrobce. Astra rozhodně není dokonalá a provedení některých detailů a vychytávek má nezpochybnitelné mezery, ale to všechno jí můžete snadno odpustit, když se podíváte do ceníku. Za danou cenu je to totiž skutečně pořádný kus auta s ještě větším kusem výbavy.

Technické údaje

Motor: čtyřválec turbo 1 364 cm3
Výkon: 150 koní při 5 000 – 5 600 ot./min
Točivý moment: 245 Nm v 2 000  – 4 000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 210 km/h
0-100 km/h: 8,3 s 
Průměrná spotřeba (euro): 5,4 l/100 km 
Cena: od 389 900,- Kč (1.4 Turbo Enjoy)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ho
honza
13. března 2016, 08:09
0

Položím neautíčkářkovský dotaz. Vejde se do kufru kočárek (trojkombinace) s přenosnou dětskou postýlku a nějakou bagáží? Jako táta od rodiny musím myslet i na "praktičnost".

reagovat
BobAsh
13. března 2016, 15:34
0

Do hatchbacku nejspíš ne. Do kombíku by mohl...

wh
whynot
13. března 2016, 11:04
0

Test ok, mozno keby bol troska dlhsi, tak by mi to nevadilo, ale fotky strasne zaostavaju. Ak to bola rychlovka a venovali ste sa radsej poznavaniu auta tak samozrejme rozumiem, ale kvalitnejsie fotky mi aj tak chybaju.

reagovat
JayK91
13. března 2016, 12:05
0

Astra vypada zajimavě ... ale minula generace byla designově (alespoň pro mě) hezčí - a to i s přebytečnými kily - tahle novinka vypadá od půlky dozadu docela odporně - divně tvarované zadní dveře a ten meh černý sloupek???? wtf ? ... jinak to teda asi bude super auto pro svou cilovou skupinu... ale osobně bych si už pro ten vzhled koupil radši generaci minulou :D

reagovat
ho
honzarov
13. března 2016, 19:50
0

A může mi někdo vysvětlit, v čem je tak vyjímečná? Oproti stávající konkurenci.

reagovat
St
Stefan
13. března 2016, 22:45
0

BobAsh - co kdbyby ste uvádeli v testech aut i pohotovostní hmotnost ? ( NE provozní,tá je s kapalinami i řidičem a tú nechci. ) Co Vy na to hm? Jinak samotný test je supr,jen tak dál.

reagovat
dj
djbrouk
18. března 2016, 07:07
0

Máte tam špatnou cenu,1.4 turbo 150 koní je za 419 tisíc....

reagovat
Pe
Peter
07. července 2016, 22:24
0

Mate v recenzii chybu. Asistent pre jazdu v pruhoch Vas v pruhoch udrzi nielen upozornuje,pootaca volantom tak ako u konkurencie. Vlastnim dieslovu astru 2 mesiace,najazdene vyse 6000 a som s nou nadmieru spokojny.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem