načítám data...

Volvo 760 turbo Gr.A

27. července 2018, 18:21 14 komentářů Nimrod

Prototyp též známý jako 01A

zobrazit celou galeriiJan Rektorys: Volvo 760 turbo Gr.A

Naposledy jsme si povídali o 240 Turbo Gr.A. První kus přímo od Volva (respektive od divize R-sport, později přejmenovaný na Volvo Motorsport Division) splňující specifikace skupiny A vznikl roku 1983 a říká se mu Infra Paint. To sloužilo především pro zkoušení nových technologií a komponentů, až sekundárně pro závody. Je s podivem, že nedlouho po Infra Paint, dokonce v tom samém roce, R-sport představilo i tehdy rok staré 760 turbo dle skupiny A. Smyslem mělo být pravděpodobně pomoci prodejům nového modelu. 760 měly na závodních tratích postupně nahradit 240, leč z nápadu nakonec sešlo a zůstala závodní pouze 240 Turbo.

Technika byla prakticky shodná se závodní 240. Motor stále B21ETAL, převodovka Getrag M51, zavěšení stejné, brzdy pravděpodobně také a 3“ výfuk stále končící před pravým zadním kolem. Při premiéře (na snímku výše) jezdila na 16“ kolech BBS M55 (stejně jako u závodní 240), později byla na hořčíkových 17“ Speedlinech a je na nich dodnes (jediný kus je stále v majetku Volva a je ke shlédnutí v muzeu v Göteborgu). Z důvodů lepšího přítlaku bylo provedeno několik změn na exteriéru auta. Jiný je přední spoiler, zbyl pouze jeden stěrač a přibyla malá odtrhová hrana na konci střechy i zadní křídlo. Interiér je klasicky vytrhaný, zbylo krom volantu od R-sport sedačka a většina přístrojové desky.

Testovací jezdci byly dva, testovací řidič Volva Ulf Granberg a pitot formule 3000 Eje Elgh. Dle dostupných zdrojů nebyla 760 špatná, ale 240 byla lepší, protože  byla už v sérii lehčí a tužší (dvě versus čtyři dveře). Tím tedy 760 Gr.A skončila…

…nebo ne? Jedna 760 dle všeho jezdila v BTCC (tentokrát nikoli britský, ale belgický šampionát cestovních vozů) za belgický VTR Team. Nedokázal jsem ale dohledat, jak si vedla, ani v jaké skupině jezdila. Pro skupinu A to být nemohlo, protože chybělo 500 homologačních vozů a také v roce 1988 se zvýšil koeficient pro přeplňované motory z 1,4 na 1,7x, takže by se neměla jak vejít do hmotnostní kategorie do tří litrů a jinde by neměla šanci. Dají se najít zmínky o tom, že pod kapotou snad byl B204FT, ale to neřeší koeficient pro přeplňované motory a v podstatě ani rok, protože závodily snad už od roku 1987, čili dva roky před uvedením B204FT na trh. Je nutno také připomenout, že modelového roku 1988 760 prodělala facelift, ale závodily evidentně jen rantlovky (předface). Další, pro mě nerozřešená věc, je ten kus v muzeu. On totiž nemá pod kapotou B21ETAL, který má vstřikování Bosch K-jetronic, nýbrž je tam nějaký Redblock s LH-Jetronicem. Dle dostupných informací se elektronické vstřikování dostalo pod kapotu v roce 1984, což by znamenalo, že Volvo stále používalo vůz k testům (na což by odkazovala 17“ kola, která se na 240 dostala v sezóně 1986). Jestli ale dobře vidím, zůstalo vstřikování vody do sání.

A to je již opravdu vše. 760 turbo Gr.A sice nikdy nezávodilo, ale abych pravdu řekl, velmi se mi líbí. Bohužel informace jsou útržkovité, rozporuplné a mnohé by možná vysvětlila návštěva muzea, ale tu již nechám na někom dalším…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
27. července 2018, 22:37
0

Tak o existenci týhle krabice jsem neměl ani tucha, a to jsem se poflakoval přímo po továrně. Asi jsem se neuměl správně zeptat :-D

reagovat
Nimrod
28. července 2018, 05:44
0

jestli jsi se měl ptát švédsky, tak se ani moc nedivím :-)

Irwinek
28. července 2018, 10:23
0

Mnoo, švédsky já umím perfektně, třeba dobrý den švédsky se řekne švédsky dobrý den :-D
Kdepak, neměl jsem o tom tuchy teď, a tenkrát už vůbec ne, a do továrny jsem se dostali v době náběhu výroby řady 9xx jaksi mimochodem, protože v halách byl instalován nový systém eps a volvo tenkrát souhlasilo s přístupem v době provádění zkoušek. dostali jsme se do velínu ostrahy, nějakých skladů a pár hal, vždycky se sekuriťáky. po končení zkoušek nás vzali do volně přístupných prostor, kde stály nějaké prototypy. odtamtud taky vím, že skelety pro švédsko a severní země vůbec jsou o několik kilo těžší, než pro jih - přikládám to lepší antikorozní úpravě

Nimrod
28. července 2018, 11:11
0

s těmi skelety je to zajímavé. jde tedy doopravdy o zemi prodeje, nebo zemi výroby (švédsko versus belgie)? na štítku je tzv. "marketing code", takže přicházejí v úvahu obě varianty, ale přijde mi to zbytečně složité řešení mít jen pro domácí trh jiný skelet

Irwinek
28. července 2018, 11:50
0

Já sice napsal skelety, ale ve skutečnosti si nejsem jistý, jestli se nejednalo o celé kastle ( jazyková výbava + delší časový úsek ), ale myslím si, že se jedná o lepší protikorozní úpravu - více barvy, žárování, dvojitý pozink,..... část linky jela část měsíce v jiném režimu a odtud se pak vybírala auta pro sever -švédsko, dánsko, norsko, finsko, canada? smysl to dává. v dnešní době, řízené pc, by to bylo ještě jednodušší, dá se změnit nastavení čehokoli pro jedno jediné auto stejně jako barva.
je to už víc než 1/4 století, takže si nevzpomenu, co a jak přesně, navíc jazyková bariéra,.... je mi líto :-(

Nimrod
28. července 2018, 12:05
0

nevadí. právě že vzhledem k roku mi to přijde zajímavý, že už byli schopni to takhle dělat. ale ve výsledku se stejně dneska musí krabice kupovat z jihu...

Irwinek
28. července 2018, 12:54
0

Ze severu by jsi jí nezaplatil :-D vím o jedné ze svédska za skoro 500, má najeto přes 200 litrů, to není tolik, plnou výbavu a je to royal :-D
koneckonců, tahle z raichu taky stojí za to :-D
https://www.mobile.de/cz/Osobní-vůz/Volvo-960-2.5-24V-original-67.800-KM/vhc:car,pgn:3,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:25100_23_,frn:1994,frx:2002,ful:petrol,vcg:limousine/pg:vipcar/265378311.html

Nimrod
28. července 2018, 15:55
0

samý (pro mě) ošklivý dojkový :-) ale kamarád teď prodává svou v90 s vyměněnym blokem motoru z s80 :-)
co jsem viděl krabice ze švédska, většinou je to shnilotina jak z německa...

Irwinek
28. července 2018, 18:06
0

kombík neužiju :-D
a tohle by Ti udělalo radost?

reagovat
Nimrod
28. července 2018, 18:19
0

tohle je hodne zběsilý :-) ale raději mám svou devítku :-)

Irwinek
28. července 2018, 19:59
0

já spíš než na motor koukal na to, že pomineme - li kapotu - tam je to jasné a nevyhnutelné, tak vlastní auto je tunerem téměř nedotčené - žádné zběsilé spojlery, kšilty, ..... i ta kola jsou stravitelná :-D

Nimrod
28. července 2018, 21:10
0

ta kola, jak pro koho :-) navíc nemám rád us světla. ale jinak máš pravdu, většinou to odnesou hůř

wlko
02. srpna 2018, 10:09
0

https://www.carthrottle.com/post/w8mreom/ tu sú aj nejaké zmienky o špeciáli pre Btcc :)

Inak články sú super... Redblock-y a závodáky som dal na jeden šup :D

reagovat
Nimrod
02. srpna 2018, 14:19
0

děkuju
na tenhle odkaz jsem také koukal a je to můj prakticky jediný zdroj o btcc. snažil jsem se najít výsledky závodů, ale z toho, co jsem našel, tam nikdy nefigurovala 760... prostě závodní 760 je taková tajemná :-)