načítám data...

Servis? Ne, děkuji. Raději knihu.

18. ledna 2017, 22:15 10 komentářů Michal88

Tak si říkám, proč vlastně necpu těžce vydělané prachy servisům a raději trávím hromadu času hledáním? Proč to dělat jednodušší cestou, když to jde složitě?

zobrazit celou galeriiMichal 88: Servis? Ne, děkuji. Raději knihu.

Pár lidí se divilo v komentářích pod blogy, že se pustím i do relativních šíleností na XMku, což je pokládáno za celkem složité auto. Ale ono na tom není složitého vůbec nic. :)

Vždy jsem si říkal, proč vlastně jsem si jako zálibu vybral auta? Určitě k tomu velmi přispělo to, že otec v minulosti jezdíval závodně motokáry a věčně jsem ho viděl se hrabat v autech i když obor jeho obživy byl naprosto odlišný od strojařiny či automotive.

To, že otec hodně “fušoval” do aut, mě tak nějak hodně táhlo i ke strojařině. Auta mě velmi bavila, někdy od 13 let jsem si kupoval různé motoristické časopisy, ale strojařina mě vždy lákala právě kvůli tomu, že se v ní zjednodušeně řečeno všechno hýbe a zaměstnala moji mysl k tomu pochopit, jak co funguje. Otec měl ze mě hlavu v pejru z věčných otázek. A jelikož tato dvě odvětví k sobě měla blízko, rozhodl jsem se na konec pro strojařskou školu.

Mé první opravárenské úspěchy začaly poté, co jsem začal pilotovat rodinné žihadlo Škoda Felicia combi 1,3MPi ve výbavě social edition. To byly drobnosti jako namontovat chybějící anténu, zabudovat ten laciný teploměr od rejžožroutů (abych to specifikoval, Vietnamci mi nevadí, ale líbí se mi ten název ze hry Vietcong :) ), aby člověk věděl, kolik je venku a podobné drobnosti. To si člověk nemohl moc vyskakovat, půjčoval jsem si nářadí od otce, svoje zatím neměl žádné. A otec měl sadu klíčů, šroubováků, gola sadu + nějaké kleště. Tenkrát jsem chtěl začít i s tuningem, neměl jsem ale dostatek peněz ani zkušeností, abych ho mohl dělat pořádně, tak jsem se ho snažil virtuálně. :)

Felcka mě rychle přestala bavit. Bylo to auto pro nenáročné řidiče. I když jsem na ní začínal se svými řidičskými a opravárenskými “úspěchy”, k srdci mi nikdy nepřirostla a i když později, než se koupila C5, šla na pohřebiště a čekal ji osud roztrhání od supů, nějak jsem ani nemrknul. Proto jsem si ve 20 letech pořídil svého prvního Citroëna. Ty mě hodně lákaly, především díky tomu, že otec měl několik XM. Audi, VW, Renaulty ani Fordy, které také míval v různých modelech a motorizacích mě tak neuchvátily. Až na to, že já si nekoupil XM, ale menší Xantii. Mé těžce vydrané peníze z brigád jsem vložil do jedné z prvních Xantií, z roku 93 s 1,6i fsociálu, bezhlín, bezkombajnu, fplastu a ftextilu. Auto se vytáhlo hrobníkovi z lopaty, respektive bazarníkovi z kopřiv. Na to, že tam ležela půl roku a byla dotažená z Rakouska, tak byla celkem zachovalá, svá léta ale už měla. To bylo v roce 2008.

Xantia se pro mě stala nejlepší kamarádkou. Měla své vrtochy, když se přivezla, tak jsem se naučil při prvním servisu např. sám dělat rozvody včetně vodní pumpy (za kontroly otce). Do toho udělat ložiska v zadních ramenech. Volant byl pěnový a pěkně ošklivý, ošoupaný až na kovovou výztuž. Tenkrát se povedl sehnat pěkný kožený, ale měl i ovládání rádia na volantu. Jelikož jsem si tenkrát koupil neoriginální rádio Pioneer (z auta bylo rádio vykucháno, ale i včetně konektorů, tak se naučit zapojit ISO), začal jsem přemýšlet, jak to rozchodit. No a tím začala moje cesta “tuningu” co nejtovárnějšího. Tzn. takového, jak vylepšit auto, ale aby to vypadalo, že to tam patří už z výroby. Jako “chudý student” a člověk, který pochytil negativní zkušenosti otce jak s autorizovanými, tak neautorizovanými servisy, jsem si začal dělat prostě opravy sám. V té době už byla celkem rozeběhlá počítačová technologie, tak to byly dny a noci u internetu a zkoumání, co a jak se dá udělat, opravit… Komunita Xantia clubu a celkem i Citroëňácká komunita se navenek zdála celkem homogenní a přívětivá. Ale vše bylo jen přes elektronickou komunikaci, tak člověk úplně neviděl do zákulisí. Samozřejmě k tomu, když jsem měl jakýkoli problém, místo abych běžel do servisu, nejdřív jsem si pozjišťoval, jak je možné co sám opravit, co kolik stojí atakdál.

Do toho byly otcovy zkušenosti s různými servisy. Především s XMkem. Otcovi se moc nechtělo se vrtat do hydropneumatiky a tak to nechával servisům. Jelikož měl všechna XM před faceliftem a s Hydractive 1, tak tam byly určité specialitky, které u aut po modernizaci odpadly. Např. rozdělovač tlaku, tzv. kostka. Ta rozdělovala tlak z čerpadla mezi hydropneumatický podvozek, řízení a brzdy. S tímto bazmekem byly občas problémy, že se auto po studeném startu špatně zvedalo či zlobil posilovač. V autorizovaném servisu v tom plavali velmi slušně. Tu měnili hydročerpadlo za 27 tisíc Kč + práce, tu zas regulátor tlaku za dalších 20 tisíc plus práce a vyřešení závady stále v nedohlednu. Až otec přišel na pana Jiřího Hejdu v Jidřichově Hradci, který se zabývá opravami na hydropneumatice. Až ten dokázal tento zapeklitý problém vyřešit. I já k němu jezdím na dofuk koulí dodnes.

Když otec tenkrát přitáhl z Německa bourané Mondeo 1,8TD a dával ho dohromady, měl ho pak na nalakování u jistého automechanika poblíž Tábora. Auto tam mělo být 14 dní. Po měsíci, když se nic nedělo, otec tam volal, jak to s autem vypadá. Dostalo se mu výmluv, jak toho mají hodně a že co nejdříve se auto udělá. Po dalším měsíci to samé. Když došlo k půl roku nečinnosti od daného servisu, otec byl tak nas… naštván, že tam zajel a auto si chtěl za každou cenu odvézt. To se zjistilo, že hlídací pes v daném servisu se nějak dostal do dílny a rozkousal kabelové svazky v autě. Jak bylo odstrojené pro nalakování, neměl moc práce se k tomu pes dostat. No a v tom servise si s tím nevěděli rady. Tenkrát nezbylo otci nic jiného, než koupit komplet nový kabelový svazek z Fordu za 70 tisíc korun. No, samozřejmě, že v servisu i při ukázce faktury se kroutili a nechtěli zaplatit. No, málo platné, stejně museli.

Ale vrátím se ke Xantii. Asi rok po vlastnictví Xantie se mi povedlo koupit ještě jednu, o dva roky novější, s tím samým motorem a podstatně lepší výbavou, akorát bouranou. Chtěl jsem ji na díly, protože na mé pořád byla hromada nedodělaných věcí. Na vrakovištích ze mě měli celkem radost, nechal jsem jim tam i tak dost peněz, ale to, co mě tolik netrápilo, to jsem prostě oddaloval. Nové díly a věci pro údržbu jsem kupoval v největším řetězci prodejce náhradních dílů a jelikož jsem neměl známého, celkově ta údržba taky vyšla na velké peníze. Ten řetězec si dost výrazně nadsazoval ceny, což je dodnes. No a tahle bouraná Xantie mi dost ušetřila, protože díly, které já potřeboval, tato měla v pořádku, do toho plus něco navíc. Například litá kola a tažné zařízení. Díky rozebírání tohoto auta jsem se zas naučil další hromadu věcí.

Protože mi taky nevyšla po maturitě vysoká škola (resp. díky dobrým známkám jsem se tam dostal bez přijímaček, ale ta škola mě nebavila a pak mi i nešla), dal jsem se na vystudování automechanika. Chtěl jsem si časem otevřít vlastní servis na Citroëny, až budu mít víc zkušeností. Samovzdělávání je dobrá věc, ale když to má člověk pouze teoreticky, tak mu pořád něco chybí. Automechanik mi dal hodně, co se týče praxe. Teorie byla procházka růžovou zahradou a dá se díky tomu říct, že jsem se tam teprve naučil tzv. hákovat (na jihu Čech se tak říká záškoláctví). :D I přes to jsem neměl s prospěchem problém.

Díky praxím jsem se ale také mohl podívat do zákulisí dílen. Vesměs jsem byl ve dvou servisech v našem městě. Oba autorizované, jeden byl Citroën, druhý Peugeot. Zatím co v Citroënu byla celkem pohodová partička a kluci brali svou práci v rámci mezí vážně, v Peugeotu to bylo o poznání horší. (Ne)výměny olejů a jiných provozních kapalin a jejich zaúčtování, neprovedení domluvených prací… Tam se mi moc nelíbilo. Ani peníze nebyly ani u jednoho servisu žádná sláva. Nakonec jsem utekl k zámečničině jako kancelářská krysa. 

Když jsem si pořídil XM, tak má dráha neježdění do servisu pokračovala. Tam výjimka byla poprvé s čerpadlem Lucas EPIC, ještě jsem se do něj bál sáhnout. Pozdější problémy už jsem se ale snažil řešit sám, protože ceny za opravy těchto čerpadel lezly do strašných výšin. U XM je to ale složitější v tom, že tam už člověk začal mít potřebu různých přípravků. Na zaaretování klikové hřídele je třeba např. "rovnák na ohejbák", který se zastrkuje do díry pod startérem do setrvačníku. Na vyndání čerpadla bylo potřeba speciálního stahováku pro sundání řemenice. Běžně koupitelný se tam nevejde a není jej za co chytit. Šrouby, které měly místo venkovního šestihranu vnitřní čtyřhran (např. zátky na převodovce) se vyrobily obroušením dostatečně velkého imbusu. Celkově takové jednodušší přípravky se prostě vyrobily. Je pravda, že tohle všechno bylo umožněno i tím, že otec měl rozbrusy, svářečku, vrtačky, do toho jsme si pořídili "Cé Óčko" kvůli veteránovi a PC diagnostiku kvůli C5 a otec měl velké zkušenosti s opravami a už jeho otec ho učil všeobecné všestrannosti. Jak se v naší rodině říká "člověk může bejt blbej, ale musí si umět poradit." 

Jde o to, že k tomu, aby člověk mohl dělat psí kusy s automobily, tak musí mít vhodné podmínky. Pokud bych vyrůstal v paneláku bez dílny a bez vedení otce, pochybuji, že bych se kdy pustil do takových věcí. Ale nikdy není pozdě začít a jezdit do servisu jen na nutné věci jako přezutí pneu na ráfky nebo geometrie. Je to ale hlavně o té chuti se učit. Pro mě osobně byla škola automechanika jen nutnost kvůli papíru, jinak jsem naprostý samouk. Servis jsem si na konec neotevřel (i když o tom dále sním, stále není dostatek vědomostí, abych to mohl dělat dobře a ani všestrannosti, abych mohl nabídnout kvalitní služby (např. lakování a v karosařině mám stále dost mezery). K tomu přispívá, že nemám rád jednání s cizími lidmi a proto jsem po krátké době přestal dělat i malé melouchy.

Dnes už to mám jen jako zábavu a s největší pravděpodobností u toho zůstanu. Tak, to jsem se trochu rozepsal o sobě, a už je čas to utnout. :) Budu se těšit na případné postřehy a Vaše zkušenosti. :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
luv
19. ledna 2017, 11:33
0

"Automechanik mi dal hodně, co se týče praxe. Teorie byla procházka růžovou zahradou a dá se díky tomu říct, že jsem se tam teprve naučil tzv. hákovat. "

jako samouk ses to naucil delat poradne a ve skole te to naucili smelit a ojebavat? ;) to sedi no :)

reagovat
Michal88
19. ledna 2017, 13:03
0

Hákovat se na jihu Čech říká záškoláctví. :) Toi nedošlo, že to může být jinde jinak. Teorii jsem celkem ojebával a na některé předměty chodil jen na písemky a vyznamenání při závěrečkách mi uteklo o jednu jedničku. :)

Michal88
19. ledna 2017, 14:37
0

Jinak, co se týče práce, tak samozřejmě mi ukázali u některých věcí mistři, že se dají dělat i jinak, ale co se ojebu týče, tak tomu jsem se snažil vyhnout. Jsem blbec, protože sám ojebávání nemám rád a snažím se k lidem chovat tak, jak bych chtěl, aby se oni chovali ke mně. Co se týče melouchů, nikdy jsem si nedokázal ohodnotit práci. Když se pak sešlo víc pacientů, že je to i přes malou cenu drahý a začali kverulovat, vykašlal jsem se na melouchaření. Vždycky jsem chtěl být na svou práci pyšný a nestydět se za ni, což jsem a nestydím se. Nenechám si ale zkazit zábavu. Pro kamarády občas něco udělám doteď a na ostatní kašlu, nechť si jezdí do servisů nebo si našprtají ty hodiny u internetu a knížek sami. :)

Vojta
19. ledna 2017, 16:11
0

Naprosto chápu... ono když chce člověk provozovat starej vergl, mít práci odvedenou dobře a neutopit v tom jmění, musí si to holt dělat sám. Taky jsem se takhle učil na svém, taky občas drobné melouchy udělám, byť se mi moc nechce... i o fungování servisů vím svoje. V reálu prostě tak dobře, jak si to člověk udělá sám mu to neudělá nikdo jiný nehledě na to, že občas něco nedopadne a musí se to udělat znovu a lépe. Od doby co řeším vozový park doma sám (s kamarády), nestalo se, že by mě někde něco nechalo. Navíc ono z toho člověk má i větší radost, že to funguje a tak... Profi v tomto směru ale nepůjdu, protože aby se tím člověk uživil, nedá se to dělat v takové kvalitě ;) Fungovat můžou akorát takové ty dost specializované rychlovky (opravy ECU, displayů, čerpadel...) ale globální autoservis moc ne.

reagovat
Franz Kafka
19. ledna 2017, 18:13
0

Hmm určitě souhlasím, že co si uděláš na autě sám to je vždy v lepší kvalitě než kdekoliv v servisu a navíc ten pocit. Já jsem původně z paneláku a nesnášel jsem ty opravy na sídlišti v dešti, nemůžeš tam nic nikde odložit a tak podobně. To dnes už řešit nemusím a hned se mi dělá lépe, i když před vaší rodinnou výbavou smekám nemá to každý, třeba CO.

Věci co mě nebaví dělat jsou otročina typu výměna destiček, oleje a vůbec taková ta běžná údržba to raději dám někomu kdo se tím profi živí a věřím, že to tak nějak dokáže vyměnit u známého v servisu to mění většinou kluci třeba z druháku a zatím mi to vždy udělali v pohodě.

Co se týká ale rádia, elektriky a úprav tak jedině sám případně s pomocí někoho známého. Takže s obsahem blogu můžu vlastně v globálu jedině souhlasit. Koncernu zdar a tomu, pyčo na hlínách a f ropě zvlášť! ,)

reagovat
Michal88
20. ledna 2017, 11:55
0

Tak, není to tak dlouho, co jsem si domů pořídil metrovou ohýbačku, už mě nebavilo si všechno na veterána vyklepávat ve svěráku a i rádiusy se s tím dělají krásně. Ještě pasu po soustruhu, frézce, kompresoru a pískovačce. :)

Jinak, po zkušenostech bych si do servisu asi nedal už ani ty brzdy nebo olej. Do článku jsem to nenapsal, aby nebyl už tak moc dlouhý, ale když jsem jako brigádu při automechanikovi dělal v pneuservisu, přijel pán s jedničkovou Octavií na výměnu kol. Po upozornění, že má na totál sjeté desky i kotouče na obou nápravách se vztekal, že byl v autorizovaném servisu na komplet výměnu brzd, řekli si za to 15tisíc a prachy si vzali. Jako to jsem čuměl. To, že jsem slyšel, že výměny oleje u méně jezdících aut jsou tam jen papírové, tomu jsem úplně nevěnoval pozornost, ale že až takhle, to mě rozsekalo. Za sebe si to raději udělám sám, než pak mít rozšvihané auto, byť je to občas opruz. :)

Franz Kafka
20. ledna 2017, 12:15
0

V některých servisech to tak prostě je, bohužel. O autorizovaných pracovištích zejména potom pro Škodovky raději ani nemluvit. Já to dávám ke známému a dávám mu tam několik aut už roky a vždy bylo vše ok. Ono je potřeba to zkontrolovat, ovšem to ne každý udělá. Možná mě má i rád za ty roky, vždy řešíme akorát co tam chci, protože jiné značky dávám na 98 A6 a jiné na novější vozidla.

Si
Simona
25. října 2017, 21:46
0

Zdravím, musím říci, že osobně jsme velice ráda za to, že už nemusím řešit nějaké opravy. Před deseti lety jsme měla nehodu s favoritem a musím říci, že jsme zlomila středový sloupek a odskákali to řidičovi dveře a práh. Byla jsem neznala a tak jsme vozidlo dala do servisu. Dnes už bych to neudělala. Zaplatila jsem cca 20000 Kč a stále to nebylo ono. Škoda, že mě už tenkrát někdo neřekl, že to nemá smysl opravovat. Dnes jsem na tom jinak. Vzala jsme si chlapa, který se v autech vyzná a dokonce je i opravuje. Chtěla jsme se něco naučit a tak jsme s ním začala chodit do jeho malé domácí dílny. Musím říci, že výměnu kol zvládnu už sama, hlavně díky zouvačce a ostatním strojům ( manžel kupuje na vawobchod ). Jinak musím říci, že ta fyzická práce je po sezení v kanceláři skvělý relax.

reagovat
Ma
Matyas
26. listopadu 2018, 12:45
0

Máš můj obdiv. Jsem si předělával škodovku 120 v garáži. Jak mě viděli sousedi, ptali se, kdy mám čas se jim mrknout na auta. Tak vše pěkně začalo. Nejprv jsem si dokoupil nářadí, pak vyzouvačku a zvedák (ten mám z vawobchod.cz) a již 3. rokem si takto přivydělávám. Jediné, co mě začíná štvát, že si lidi myslí, že jim opravím auto za stejnou cenu jako před 3 lety... někdy si vůbec neuvědomí, že výměna kola je opravdu rozdílná od výměny čepů.... Dělám jinak skladníka v jednom obchoďáku, a svým koničkem se těším. Michale 88 jezdíš někam na nějaké srazy?

Michal88
29. prosince 2018, 12:20
0

Omlouvám se, až teď jsem si všiml, že mi tu něco přibylo. :)

Na srazy jezdím, hlavně ty Citroënové. :) Pořádáme s přítelkyní XM srazy a jezdíme na největší Citroën sraz u nás, do Bíliny. :)

Jinak, taky jsem dělával melouchy (což jsem lehce oťuknul i v článku), ale vykašlal jsem se na to potom, co jsem zjistil, že bych většinu lidí nejraději bral rozvodovým řetězem po zádech a nehodlal jsem si nechat znechutit zábavu. Ať si to ti lidi vozí do servisu a platí mnohonásobně víc, já melouchy dělat nepotřeboval a nepotřebuji.