reklama
načítám data...

Pyrrhova vítězství pana Andrého

07. ledna 2017, 11:08 3 komentářů Michal88

Bylo nebylo za sedmero horami a devatero řekami v zemi galského kohouta se zrodil jistý velký průmyslník.

zobrazit celou galeriiMajk Zed: Pyrrhova vítězství pana Andrého

Nechci tu přeříkávat stokrát napsanou historii jinými slovy, rád bych trochu popsal některé milníky v historii značky Citroën, které pomohly k jejímu renomé automobilky s neotřelými řešeními. Ať už to vedlo k jejímu úspěchu či dvakrát skoropádu. 

Jako první věcí určitě bylo využití šípového ozubení u ozubených kol především v automobilovém průmyslu a dodnes jsou dvě krokve znakem jeho automobilky. Sice se traduje, že toto ozubení vymyslel, většina zdrojů spíš uvádí, že jej viděl při svých cestách v Polsku a rychle pochopil jeho výhody. Odkoupil na něj tedy patent a před založením vlastní automobilky se před 1. světovou válkou věnoval jejich výrobě.

Po založení automobilky při uvedení druhého svého modelu Type B našla automobilka zajímatou díru v trhu. Začala tenkrát poskytovat ve své vlastní režii prodejní a poprodejní služby, jako např. opravárenské služby, úvěry na automobily a další, dnes už naprosto běžné věci. André se také zasloužil o velkou motivaci svých zaměstnanců. Firemní školky, dovolená a jiné zaměstnanecké výhody. Věděl, že zaměstnanec a zaměstnavatel jsou v podstatě partneři, kteří by bez sebe dosahovali různých úspěchů velmi obtížně. André byl také mistrem reklamy. Důkazem budiž nápis Citroën na Eiffelově věži.

reklama

Už se ale dostáváme především k technickým řešením. Na začátku 30. let 20. století měla automobilka v plánu po vzoru Henryho Forda rozjet velkosériovou výrobu. Ovšem ne jen tak ledajakou. Konstruktéři pracovali na modelu se jménem Traction Avant neobvyklé konstrukce. Traction Avant byl první velkosériově vyráběný model s náhonem přední nápravy a samonosnou celokovovou karoserií. Do té doby se povětšinou u jiných automobilek jednalo o výrobu malých sérií. Ovšem vývoj byl dost náročný, především finančně a tak se automobilka dostala do problémů a tenkrát ji koupila firma Michelin. Po představení se stal Traction Avant ovšem bestsellerem.

Na začátku 50. let už byl ale Traction Avant konstrukčně zastaralý. Konstruktéři tehdy vyvinuli zcela nový systém odpružení, který měl všem vytřít zrak. A také ano. V roce 1955, když přišel revoluční model DS, všem vytřeli zrak nejen hydropneumatickým odpružením, ale i designem. Zvláštnosti, jako jednoramenný volant už byly jen třešničkou. DS bylo také po modernizaci první, které mělo natáčecí světlomety do zatáčky v závislosti na natočení kol. Po modernizaci byl také vůz DS 23 i.e. jedním z prvních využívající první elektronické vstřikování benzinu Bosch D-Jetronic. Citroën DS byl tak velký trhák, že vytáhl automobilku ze dluhů a mohla si dovolit zas experimentovat.

Na konci 60. let koupila tenkrát automobilka patent na Wankelův motor od zkrachovalé NSU. První vlaštovkou byl jednorotorový Wankelův motor vmístěný do vozidla M35 prototype. Jednalo se o Citroen Ami 8, postavený jako coupé a využívající hydropneumatický podvozek. Navzdory názvu bylo auto nabídnuto loajálním zákazníkům ke koupi. Celkem se prodalo okolo 450 ks s tím, že kvůli problémům s motorem drtivou většinu aut pak automobilka odkoupila od zákazníků zpět a sešrotovala. Druhou vlaštovkou se pak stalo v roce 1973 GS Birotor. Jak z názvu vyplývá, jednalo se o dvourotorový Wankelův motor. Naproti tomu, jak bylo GS úspěšným modelem, tak se Birotorů za dva roky celkem vyrobilo asi 850 ks a většinu potkal stejný osud, jako model M35. Automobilka chtěla navázat na prodejní úspěchy neotřelých řešení jako v minulých letech, ovšem vývoj Wankelu a modelu SM ale automobilku tak vyždímal, že ji odkoupil v roce 1976 konkurenční Peugeot a vznikla skupina PSA. SM bohužel přišlo do nevhodné doby ropné krize a u Wankela se Citroen dost přepočítal, že dokáže vyřešit jeho konstrukční vady. Automobilka pak měla připraven i prototyp CX Trirotor, to ale nový majitel zaříznul. Stejně tak i v tehdy blízké budoucnosti výrobu modelu SM a odprodal automobilku Maserati, kterou Citroën chvíli částečně vlastnil.

V té době pak více méně přišla pro Citroën, co se týče inovativních nápadů doba temna a v oblasti peněz relativní doba hojnosti. Od té doby docházelo pouze k modifikacím tehdy současné techniky a k revolučním změnám se u Citroenu dostal "pouze" design a to především design od externích návrhářů. Je samozřejmě dobře, že došlo k záchraně automobilky. Nepostihl ji stejný osud, jako automobilky Saab, Rover nebo Simca a jiné. Nebo nedej bože nedávný osud Lancie. Bohužel pryč je doba tahouna v oblasti nových technických řešení a z automobilky se stal řadový výrobce. Je pravda, že běh světa se změnil a doba zvláštním řešením přestala přát. 

V současné době už Citroën ustupuje i pod poslední technické odlišnosti, hydropneumatického odpružení. Místo toho automobilka ohlašuje nástupce jménem Advanced Comfort, což popisy systému z oficiálních míst jsou zatím jen klasickými mediálními vyjádřeními. Necháme se ale překvapit, co dítěti André-Gustave Citroëna nadělí budoucnost. 

Na konec k té historii bych rád přepsal jistý rozhovor z jednoho seriálu a jsem zvědav, jestli jej uhádnete. :)

Úředník: "Doufám, pane prezidente, že dějiny ukážou, že jsem se pokusil o správnou věc."

Prezident: "A čí verzi dějin máte na mysli?"


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Petr 'Krab' Jeřábek
07. ledna 2017, 12:43
0

Rozhovor :) .... to by mohla být krásná replika v divadelní hře "Ovčáček, čtveráček" he, he...
https://www.divadlozlin.cz/cs/novinky/zajem-o-kabaret-ovcacek-ctveracek-je-obrovsky-divadelnici-pridavaji-mista.html

Jinak hezký výlet do historie Citroenu. Vždycky jsem si myslel, že po válce Citroen držel nad vodou hlavně projekt 2CV a jeho klony a verze. Do budoucna jsem zvědavý, jak zužitkují samostatnou divizi a značku automobilů DS Automobiles. Uvidíme. Některá DS jsou fakt hezký a dokonce se mi I po nějaký době líbí DS3, která se mi zdá dokonce možná zajímavější než aktuální Mini. A už je skoro načase aby přišli s nějakým novým DS3

A pak jsem si ještě vzpoměl na jednoho dalšího Citroena, co jsem potkal na výletě na kolách v Burgundsku
(až na to že jsem teď vygooglil, že šlo vlastně o užitkový Renault 1000kg...)
Myslel jsem že jde o nějakou verzi Citroenu typu "H". A ten byl taky hodně slavný model

reagovat
RCNP
07. ledna 2017, 15:32
0

Já ti nevím. DS mi přijdou jako pokus o prémiovou značku alá Lexus od Toyoty nebo Infiniti od Nissanu, ale bez žádný přidaný hodnoty kromě vzhledu a pár hejblátek. Trochu moc velký haló na to, že je to jen trochu jiná škatule se stejnou technikou. To už mám radši Cactus a novou C3, který jsou tak správně funky než pseudopremiový DS. Možná kdyby prodávali pod značkou DS ty větší modely s hydropneumatickým podvozkem, tak bych v tom cítil nějakou hodnotu, ale takhle mi to přijde trochu málo oproti běžným citroenum.

Michal88
09. ledna 2017, 21:25
0

Omlouvám se, pořádně jsem se od vydání nezastavil. :) Díky prodejnímu úspěchu kachny samozřejmě mohli dovolit trochu experimentovat, snažil jsem se to ale trochu popsat po stránce neobvyklých konstrukčních řešení. :) Ono ale ani s tou kachnou to nebylo nic jednoduchého, prototyp kachny měli hotový už před válkou, ale to se moc neujalo, jak po stránce designové, tak i kvůli válce. Ba konec, aby prototypy a plány nepadly do rukou nácků, tak se část prototypů prý zničila a jiné se ukryly. Po válce se pak projekt extra levného vozidla oprášil a doladil se "design". Kachna dokonce byla tak úspěšná, že měla několik "nástupců", kteří se nikdy nezačali prodávat tak dobře, jako kachna a tedy se časem vytratili v propadlišti dějin. :) Viz třeba Citroen Dyane. :)