načítám data...

Po-roadtripové dojmy z cest po východu

30. září 2017, 20:34 4 komentářů Wanix

Je to akorát dva týdny co jsem se vrátil z dalšího letního roadtripu, tak se chci podělit o stále ještě čerstvé motoristické dojmy z cest..

Wanix Rotary: Po-roadtripové dojmy z cest po východu

Letošní destinace byly Ukrajina-Rusko-Kazachstán. Někteří se možná podiví proč svou cennou dovolenou plýtvat na takové země, ale já na východ/jihovýchod jezdím rád každý rok. Nejenom je zde levněji, ale především mi připadá, že do západní Evropy se může člověk vypravit v jakémkoli věku či rodinném stavu, takže dokud jsi mladý a bez závazků, je ideální doba volit dobrodružnější místa. O krásách těchto zemí existuje mnoho cestovatelských webů, protože jsme ale na autíčkáři, popíšu spíše své automobilové dojmy. První věc, která mě vždy uchvátí, je když na silnici potkám staré Scanie, očividně z období osmdesátých let, které tady stále jezdí a slouží. Ve střední a nedejbože západní Evropě je už na cestách nepotkáte, a mě pokaždé hloubá hlavou myšlenka kolik takové kousky musí mít najeto? Pět mega? Deset? Ještě více? Na začátku svého života si nejspíše brouzdaly německé dálnice a západ, později je poslali dále třeba do Česka nebo Polska, a jakmile i zde připadaly majitelům moc jeté, šly dále na Ukrajinu a následné různých –stánů. Tak nějak si to představuju, protože se mi nechce věřit, že by na místních cestách vydržely od novoty v osmdesátých až doteď.

Tím se dostávám ke druhé věci, která bude zajímat každého motoristu-cestovatele, co povrch? Mohl bych tady dělat drsňáka a přiživovat hospodské povídačky jak je to na Ukrajině a v Rusku brutal a že potřebuješ ideálně tank, ale ne. Pravda je taková, že až po hranici s Kazachstánem bohatě stačí jakékoli zcela běžné auto. Na Ukrajině jsme jeli pouze jedinou opravdu velmi špatnou cestou (82 km úsek kde byly 20+cm hluboké díry po celé šířce kdysi dávno silnice, takže nebylo jak je objet a skoro celý jsme to jeli šnečím tempem na dvojku, max trojku) severně od Kyjeva, byla to však silnice nižší třídy a věřím že mít více času, bylo by možné ji objet po sice pravděpodobně mnohem delší oklice avšak bez utrpení vozidel a celé posádky. V Rusku pokud chce člověk vidět zajímavější místa, jsou obvykle ve větších městech a jejich okolí, což spojují všechno hlavní tahy, a na těch žádné hrůzy mimo běžných děr nejsou.

Kazachstán už je trochu jiný. Pokud se cestovatel drží pouze hlavního tahu na Uzbekistán, stále si bez problému vystačí se zcela běžným autem. Stejně by na tom měly být nejdůležitější tahy skrz tuto obrovskou zemi, nemůžu to však s jistotou potvrdit z vlastní zkušenosti, stejně jako informace že se aktuálně v zemi významně investuje do infrastruktury. Menší tahy už jsou ale skutečné peklo. Pojem vyjeté koleje nabývá zcela nového rozměru, výškové rozdíly 35+cm jsou zcela běžné. K tomu každou chvíli mohutné díry ražení toho nešťastného úseku na Ukrajině. Okraje cesty bývají většinou vysypané jemnou šotolinou a velmi často se nám vyplatilo jet raději po ní (a vířit oblaky prachu za sebou) než po cestě. My jsme jeli dvěma Nissany Patrol z roku 1985, a v případě našeho vozu s již horšími listovými pery a plně naloženým autem zažívali velmi časté rány nápravy o rám vozu, mozek mi proto nebyl schopný pobrat jak je fyzicky možné, že místní s běžnými automobily proletí kolem nás dvojnásobnou rychlostí a auto se jim nerozpadne ani neuskočí do škarpy.

A to už jsem u třetího zážitku z cest. Internety nás krmí šílenými řidiči z Ruska, kdy po sledování takových videjí člověk snadno nabyde dojmu, že v Rusku je úspěch pokud vůbec přežije běžnou cestu do práce. Totální kravina. Chování řidičů je mírně odlišné, ale mnohem ohleduplnější něž v Česku. Lidé poctivě dodržují předepsanou rychlost ikdyž jsou třeba na pětikilometrové rovince. A když píšu rovince, znamená to že běžně na těch 5 km jedete skutečně úplně rovně bez jediné korekce volantem. Pokud řidič vidí ve zpětném zrcátku že má druhý řidič třeba jen mírně rychlejší tempo a předjíždí ostatní, v drtivé většině pomalejší řidič ohleduplně uhýbá ke krajnici a dělá tak více místa předjíždějícímu, ikdyž jsou oba na rovném a zcela přehledném úseku. Běžně se proto předjíždí ikdyž jede něco proti, protože si všichni vzájemně udělají místo bez zbytečných negativních emocí a naschválů. Ve městech pak zase platí že kdekoli se objeví kousíček místa v provozu, někdo se tam okamžitě vecpe, opět bez agresivity a troubení okolí. Doprava mi celkově přípomíná více velký živoucí pulzující organismus.

Nejvíce se mi ale ve východních zemích líbí jak mají svá typická auta, která už jinde třeba skoro nepotkáte. Nikoho asi nepřekvapí, že pro Rusko a Ukrajinu je takovým vozem žigulík. Je fakt úplně všude a většina majitelů miluje zatmavená okna. K němu samozřejmě Niva plus všechny možné další Lady, i moderní zakulacené, které často ani neznáme. Buchanka pro přepravu více lidí nebo nákladů taky všude. Jakmile zavítáte do větších měst, situace se změní na běžnou produkci všeho možného co známe od nás, ale mimo města a v různých dědinách je Rusko skutečné takové jaké si ho představujeme. Z roadtripů minulých zase vím, že milovníci druhé generace Golfu a Transporteru T3 budou v ráji v Bosně a Hercegovině, kde jsou tyto dva modely snad 50% všeho co jezdí, nebo zase v Albánii je prakticky všechno Mercedes – nejvíce W124, které už přečíslily klasické Piána a v menší míře jakékoli další Mercedesy z devadesátek až přelomu tisíciletí. A pokud chcete vidět nejvíce autovrakovišť na kilometr čtvereční, navšťivte Kosovo.

Taková místa, kde dále žijí vozy z devadesátek i starší jsou pak hotovým lékem na duši zraňovanou všemožnými eurobuzeracemi a ekohujerstvím. A představa, že by třeba v takovém Kazachstánu mělo v dohledné době dojít k nějaké masivní elektrifikaci a vytlačení klasických vozů chladnými bezpohlavními elektromobily je natolik směšná, že je benzínové hlavě hned tak nějak radostněji. Mimochodem litr paliva tady stojí zhruba 9Kč… jenom pozor na oktanové číslo, 98 je vzácnost a 95 ne úplně všude, zato zde stále ještě existuje OČ 80.

Tož prodnes ahoj a nebojte se cestovat do méně profláklých zemí namísto další dovolené v Chorvatsku! :)


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

liška
30. září 2017, 23:42
0

díky za blog, připomnělo mi to naše putování po gruzii, azeru a kyrgyzstánu. už nějakou dobu se chystám z cest taky něco sepsat na téma auta. ta bosna jak říkáš, kdo nemá dvojkovýho golfa, jakoby nebyl.
jak je to v kazachu s policajtama? co jsem slyšel, tak docela buzerace a úplatky, pokud zrovna natrefí na turisty

reagovat
Wanix
30. září 2017, 23:59
0

bohužel je to jak říkáš, pěkní šmejdi. Jak si nás všimli tak hned pokutečka za světla (moje blbost) a pak už to jelo, asi si dali echo po vysílačce a za půl hoďky pokuta za rychlost, tak 15 minut na to druhá za překročení povolené rychlosti s vozíkem...tohle bylo s Kazachem celkem naprd

Rien
04. října 2017, 02:07
0

V gruzii jsem taky byl,, akorat jsme to pak stocili do armenie. Tam jsem taky dostal asi dve pokuty, jednou si rekli o uplatek a podruhy jsem platil docela tucnou pokutu podle nakejch jejich tabulek, co mi ukazovali. Jel jsem stejne rychle za autem prede mnou, ale samozrejme si vybrali me:D Cesty v armenii jsou nekde docela hrozstrasny, par kilometru za hranicema clovek musi clovek jet fakt krokem, jaky jsou tam diry. V gruzii jsme narazili na jednu fakt hodne spatnou cestu, pres kterou jsme meli jet tak 2 hodiny, ale nakonec jsme jeli snad celou noc:D.
Do petrohradu jsem chtel tak za mesic jet na vylet, protoze budu na chvili v litve, tak jsem rad ze to tam s tim provozem v rusku neni tak strasny jak na tech videich. Zato v gruzii je to s tou dopravou fakt strasny, kazdej tam vsude predjizdi a jezdi jak magor, ale jakmile je kopec, tak to nikomu nejede a vsechny zas predjedes zpatky:D a snad pulka aut tam nema narazniky

Wanix
05. října 2017, 14:01
0

jo podobný kulturní šok byl po přejetí hranice do Kosova - všelijak neůplné auta a víc než polovina jich vůbec neměla SPZ, všude bordel a začínalo se stmívat, takže dost creepy...ale okolo hlavního města se to zlepšilo a v něm byli všichni vpohodě a milí a ceny srandovní