načítám data...

Mercedes C220d w205 - překvapivě sportovní svezení

25. listopadu 2021, 12:40 3 komentářů StreetPro

Mercedes w205 jsem vzal na zkoušku - sportovnem překvapil, luxusem zklamal, dobře se prodal. Jak se na něj dívám teď?

zobrazit celou galeriiJan Beck: Mercedes C220d w205 - překvapivě sportovní svezení

Do s205 (w205 v kombi, C-klasse model 2014-2020) mě uvrtal kamarád, který s C220d nalítal v několika generacích přes sto tisíc km. Věděl jsem, že nepotřebuji 4x4, chci automat a diesel jsem vzal jen po ujištění, že jede, neřve, nežere a má 2 turba. A všichni víme, že dvě jsou více než jedno :-)

Jak se baworský knedlík v medvědí tango proměnil…

Možná vám přijde, že záměrně přeháním, když sportovní ikonu z Mnichova přirovnám ke knedlíku a stutgartskou definici komfortu nabádám k temperamentní taneční kreaci. Jako dlouholetý konzument produktů roztočené vrtule, tedy od ropných kombíků až po vrchol petrolhead řetězce v podobě M modelů, musím uznat, že přehlížení koncernu Mercedes Benz byla v posledních 5 letech chyba. Z mého pohledu Bmw sklouzlo pod tlakem marketingu (a marže) do změkčilé nabubřelosti a unifikaci, ztratilo původní DNA, rozmělnilo nabídku o bezpočet modelů a sladilo ji s poptávkou nových zájemců, kteří by dříve o této značce ani neuvažovali. Můj kamarád s Fordem Galaxy pokukující po 2er GrandTour v naftě budiž jedním z příkladů.

Stál jsem před náhradou Saabu 9-5 2,3t Aero, na který jsem již neměl nervy ani čas. Auto je to praktické, má spoustu užitečných vlastností typu prostornost v kabině, velký kufr, nízkou spotřebu při vysokém výkonu a sportovním projevu na silnici, charisma a fan klub.

Bohužel ty přichází spolu s nedostupným servisem (v Praze jsou 4, všechny spadají do kategorie Pat/Mat), vnitřním hlukem, neustálým únikem oleje, vibracemi, vrzáním, měkkou kastlí a mnoha nedotaženými detaily, které vám postupně zkazí feeling z auta. Jinými slovy, poté co jsem vyměnil prakticky všechny spotřební součástky a provedl nejrůznější protihlukové úpravy, došlo mi, že světla na konci tunelu svítí v jiném autě.

Kamarád Jirka před lety rozšířil svůj vozový park o C-klasse v automatové naftě, což vedle 330i v cabriu vypadá jako dobrá volba. Tak dobrá, že cabrio zůstalo na slunné dny a medvěd převzal 90% služby. S rozšířením rodiny a uvedením nové zvětšené modelové řady w205 bylo o dalším autě rozhodnuto.

Řada W205 je zároveň prvním vozem s Modular Rear-wheel drive Architecture (MRA) platformou, což mimo jiné znamená masivní nasazení hliníkových slitin a vysokopevnostní oceli. Redukce váhy oproti minulé generaci dosahuje zhruba 90kg, z hliníku je prakticky celá přední část až po A-sloupek, rámy náprav a většina ramen, střecha, všechny dveře včt. víka kufru, výztuhy podlahy a uložení tlumičů v zadní části).

Po nastudování testů, okouknutí auta v reálu a potvrzení pozitiv z několika zdrojů, jsem hledal C220-250CDI se 7q automatem, kombi, bez 4matik (tupější řízení, menší rejd, vyšší spotřeba, nižší zrychlení a zbytečné komplikace/náklady při servisu) s Distronic (adaptabilní tempomat stop/go), Airmatic (vzduchový podvozek, adaptabilní) a výhřevem a odvětráním sedaček, to vše s nájezdem do 100tis km a v jiné než tmavé barvě. Rázem jsem zjistil, že je to prakticky utopie, pokud jsem si nechtěl koupit ojeté za cenu nového, tak vysoko si je majitelé cení.

Nakonec jsem ustoupil z výbavy a vzal modrý examplář s 80tis km v záruce Junge Sterne (forma pojištění, kdy se spolupodílíte na ceně opravy podle výše ujetých km, vztahuje se jen na vybrané části vozu, má smysl do 140tis najetých km) s Distronic tempomatem, PDC s kamerou, velkou navi, Inteligentními LED světly, výhřevem sedaček a el. tažným zařízením. Jako bonus byla sada R17 zimních kol a korektní německý prodejce. Zvláštní bylo vidět několik aut s podobným nájezdem (90-120tis), ale pocitem cca 300tis km najeto, přitom seděla dokumentace, 1. majitel i el. výpis ze servisu.

Samotný proces prodeje byl pochopitelně zkomplikován o anti-covid opatření, kdy soukromá osoba nemůže vejít bez objednání na registr vozidel, což v praxi ve velkém městě typu Frankfurt znamená čekací dobu 2-3 týdny nebo se obrátit na agenturu. Za patřičný obnos dokáže stále Turek či jiná menšina v Říši zázrak na počkání. Za dva dny bylo tedy auto odhlášené, na převozních značkách s měsíčním pojištěním, stačilo pro něj dojet. Tomu však předcházel další kuriozní sled událostí, kdy jsem nemohl vybrat z konta hotovost v eurech, protože belgické banky zavedly anti-covid (tzn. můžete napsat na generic email, že chcete nahlásit výběr hotovosti, ale protože na tento email píše i zbytek Belgie, nikdo se vám neozve, peníze zkrátka nevyberete, protože přepážky jsou fyzicky uzavřené), dostanete se pouze k bankomatu. Z karty vytáhnete max. 650 eur, po zvednutí limitu na padající aplikaci se dostanete na 1500/den, bravo. Prodejce se pochopitelně šprajcoval představě, že dostane 2tis euro a zbytek mu doplatím při vyzvednutí na značkách, protože pokud bych si to z jedno jakého důvodu rozmyslel, zůstalo by mu odhlášené auto z německého systému na moje jméno a musel by podstoupit individuální dovoz ze zahraničí nebo jiný byrokratický kotrmelec. Varianta s vybráním na pobočce stejné banky ve Frankfurtu neprůchozí, zůstal tedy bankomat u čerpačky. Černý Saab, tmavá skla, venku se smráká, prší… ono v Německu vždycky prší, všimli jste si? Karta zajede, naťukám PIN, zvolím individual částku a… ejhle, max. 500 euro. Dobře, tak to bude navíce krát, dám “ok” a nevěřím vlastním očím, když mi to vyjede ve dvackách a posledních 50 v pěti eurovkách!

Narvu pakl do kapsy a jdu si to zopakovat… Intenzivní zážitek pozoruje za chvíli již několik klientů čerpačky a já očekávám sirénu a sražení na zem od policejní zásahovky. Za nějakých 20min bylo hotovo, Němec dostal 5tis éček s vysvětlením, že na víc nemám nervy. Při pohledu na kapsy kalhot pochopil.

Po dovozu jsem vzal medvěda na obligátní geo, převážení kol a TK. Následovala výměna masky za diamant grill a předních repro za Match 2 komponentní set.Match DSP zesilovač s regulací basů a dodatečným SUB modulem + instalace 2ks 20 cm předních basových subwooferu od Ground Zero (na foto ten horní, spodní má membránu asi ze starých recyklovaných holínek, podle toho také zní – huly huly do papuly).

Basic A20 audio má jen 16 cm basák u spolujezdce (pod odkládací schránkou v podlaze), u řidiče je plastová záslepka. Výměna repro s posílením od zesilovače je neskutečná, hudba má najednou hloubku, přesné basy a dynamiku i ve středním pásmu.

Motor OM651 táhne díky dvěma různě velkým turbům a integrovanému výměníku vzduch-voda (IC) v celém pásmu, 7q převodovka výborně spolupracuje, akceleraci není moc co vytknout (i z pohledu majitele 335i) a spotřeba je neskutečná (běžně dojezd 1200 km na nádrž, takže 6-7 litrů). Auto je lehké na předek, statečně se vrhá do zatáček a nechá se skutečně řídit, bavíte se celou dobu. Bravo, Mercedes, to jsem nečekal. Brzdy mají rychlý nástup, odladění acc je příkladné, výtku zaslouží jen prudké dobržení a zvednutí zádě, což neocení hlavně cestující vzadu.

Nebyl jsem zcela spokojen s odhlučněním, tedy zpočátku od kol. Vylepil jsem tedy všechny podběhy alu/bitumen a neopren hifi tlumícím materiálem, prostor u zrcátek, tapecáky a různé části podlahy, přenos hluku se tím podstatně snížil. Hodně také pomohla montáž dvojitých lepených skel (origo díl za cca 3tis kus, montáž na 30min jedna strana, vše pasuje, nic nemusíte měnit), které redukují aerodynamický svist a odcloní hluk města. Když jsem byl v tom, vytlumil jsem celé dveře a tapecáky, přednes středů se tím opět posunul. Hluk definitivně utišila až aplikace dalších vrstev tlumení přední části podlahy, pod zadní sedák, B, C sloupky a vlastně celého kufru. Jo a také motorové stěny, odizolování doteků různých trubek, hadic a možných rezonujících částí. Vím, zapomněl jsem na střechu a zadní dveře :-) Materiály je nutné použít prémiové, několik vrstev a dobře odmastit, jinak je to zbytečná námaha. Ale víte jak to je – eliminací jednoho zdroje objevíte další, který nebyl předtím slyšet.

Jízdním vlasnostem dominují úzké oem disky 7x17 s bizar “et 48,5” , což v kombinaci s 225/50 znamená, že nebudete mít rychlou reakci na volant vlivem deformace vysokých boků pneu. Auto je sice plavné, ale na můj vkus až moc. Protože nemám vysoký roční nájezd (2 auta), rozhodl jsem se to vyřešit přechodem na 7,5x18 (na toto) a 225/45 celoroční pneu od Pirelli. Disky mají zároveň nižší ET40, nebudou tedy beznadějně zapadlá v podběhu jako ta stávající.

Houpání zádě vozu při brždění dramaticky zlepšily Koni Sport, které lze vyměnit s trochou šikovnosti na parkovišti, protože Mercedes přeskočil utrpení rozebírání interiéru kvůli 2 šroubům horního uložení a umístil je zespod podběhu. Za hodinu máte zcela jiné auto, sedí výtečně, komfort prakticky stejný, mají pouze tužší rebound (na fabrické nastavení – střed hodnota).

V plánu byla výměna sériových brzd s 305/28 mm kotouči a jednopístkovým třmenem za 4 pístové třmeny s 330/32 mm kotouči. Stávající jsou na hraně životnosti a při výletu na okruh ve SPA bylo po prvním kole jasné, že nechápou, co po nich chci.

Nicméně hrnout před sebou tragédy v Nissanu 350Z bylo úsměvné, naštěstí bylo po silném dešti a tak mě první Mka a 911 daly až po 4. kole, kdy i kocour v bedně na zadní sedačce zahlásil, že ho to nudí. Auto nebylo přehřáté, motor a převodovka fungovaly bez problémů, brzdy jsem musel šetřit (po dešti se to sneslo, na suchu by mě dojeli hádám po 2 kolech).

No a protože jsem povaha nenechavá, dal jsem zkusmo inzerát, protože jsem pokukoval po lépe vybavené e220d. Objevil se zájemce, nesmlouval (nebylo také moc o čem, auto bylo v podstatě lepší než nové), tak změnilo majitele

Co mi tedy vadilo? Nejvíc hluk, pak absence pár prvků výbavy (el. otevírání kufru, comfort access/start, anatomické sedačky) a přeci jen menší kufr. Což je i důvod této mini-recenze – luxus šel stranou kvůli rychlé montáži, je to vidět na každém kusu interiéru (díly podlahy-koberce jsou rozdělené, proto i tlumení logicky musí být slabší, např. Bmw e92 z roku 2006 má podstatně více vrstev/vyšší hmotnost použitých materiálů), tady se místy kusy tlumících plátů již odloupávaly.

Bez Akustic Glass Paket to dle mého ani nemělo vyjet z fabriky (jedná se o přední boční lepené a silnější čelní sklo). To vše má spolu s masivním použití hliníku vliv na přenos hluku.

A hluk do luxusního pojetí vozu nepatří…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bavoraczech
26. listopadu 2021, 08:27
0

Na začátku navnadil, na konci přišlo mírné zklamání, ale moc se mi líbí ta práce s tím vytlumením interiéru a výměně za prémiové audio :)

reagovat
sc
scadar
26. listopadu 2021, 09:20
2

Bohuzel asi posledni slusne Ccko... mel jsem ted na vikend pujcenou W206, tedy aktualni generaci, a to je tedy katastrofa. Na pohled super premiovy dojem, ale na dotek fakt strasne - temer plne dotykove ovladani, levne pusobici tlacitka (tam kde jeste jsou, napriklad u zpetneho zrcatka), strasne brzdy (neprirozeny prechod mezi rekuperaci toho "minihybridu" a normalnim brzdenim), C200 benzin zni jak nafta skoro, ve dne se od "klavirniho" laku na stredovy konzole odrazeji stromy u silnice, v noci se zase od celniho skla odrazi infotainment a ambientni osvetleni... proste milion malych preslapu, ruce pryc zkratka...

Chtel jsem C300e kvuli dojezdu a ze je na nej aktualne dobry leasing, ale nakonec jeste honem pujdu do 330e, nez prijde nejaky facelift a s nim bud dotykove ovladani, nebo gigaledvinky...

reagovat
beastar
26. listopadu 2021, 11:28
0

Bohužel je to tak. Pravý Mercedes dnes začíná v E. Případně je dobrá Glc a výše. Jinak je to opravdu jen na efekt. Snad ještě A Amg ujde, tam se čeká trochu té divočiny a tvrdosti.. Ehm včetně plastů a vnitřku.