načítám data...

Krabs Hatches

30. září 2016, 09:57 3 komentářů krab

Fakt že mám rád auta s poháněnou zadní nápravou a většinou z pohledu běžného uživatele nepraktická, už víte.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Krabs Hatches

Co nevíte je, že jsem se před časem na delší období nechal zlákat svodům moderní doby a horké auto s pohonem přední nápravy si koupil. Prostorná karoserie, velký kufr, velký motor, pár spoilerů a auto snů bylo na světě! Nebo že by to nakonec opravdu bylo jinak?

Asi dva roky mi dělal společnost modrý Focus s pětiválcem turbo od Volva pod kapotou.

zdroj: driversweb.cz (moje auto)

Nad čím se vlastně zamýšlým nejvíc je pochopení pro jaký typ řidiče a pro jakou silnici byl ST vyrobený. Vytvořil jsem si poměrně jasný názor o tom že Focus ST není sporťák a není vyloženě track day náčiní. Na okruh s ním sice určitě můžete, ale vzhledem k tomu že u nás se člověk povozí většinou jen na malých původem motokárových okruzích jako je Sosnová nebo Mýto není ST to pravé track day auto. V Sosnové bych si s ním připadal asi jako když kulturistu těžké váhy navléknete do o dvě čísla menšího krasobruslařského outfitu a vyrazíte na led zkoušet trojitý riftberger.  Zkrátka to nebude to pravé ořechové. A to jsem si zapsal tehdy. Dnes stále mít tohoto fíkuse určitě bych ho prohnal jako to dělám pravidelně na motorce po okruhu v Mostě. Sice by trpěly sériové brzdy po pár kolech, nicméně je jistotou že auto stále v mém případě převýší schopnosti jezdce.

Je tedy Stéčko špatný hot hatch? To ani náhodou!  Jenom je důležité si uvědomit proč vznikl a pro koho je.  Vyrobily ho týpci co nepochybně milují jízdu v autě a i v dnešní době vyznávají poctivé, mechanické ovládání vozu.  No a podobně smýšlející autíčkář je i správným zákazníkem pro STéčko. Pokud tedy oceníte že má stále kulatý volant,  chybí mu tlačítka na volantu a chybí i dalších ostatních 50 tlačítek ovládajících kde co, vypadá to že ST je to správné auto pro Vás. Ano, nabízí pár nesmyslů moderní doby jako například ESP, ABS a hlavně elektricky nastavitelný posilovač řízení . S ním si pamatuji jsem se poměrně rychle vypořádal. Zakliknul a potvrdil nastavení Sport a tak už to také zůstalo. Jakékoli jiné nastavení nedává smysl, nakonce i v Sport nastavení není potřeba přehnaná ovládací síla. Klidně by moho být řízení ještě o trochu tužší.

zdroj: driversweb.cz (moje auto)

A jak tedy ST jezdí a která silnice je pro něj ta ideální ? Osobně si myslím že je to auto stvořené pro malinko širší okresky v kopcivitém zakrouceném terénu kde lze využít a přenést většinu výkonu.  Auto je enormně stabilní a na auto s pohonem pouhé dvojice kol má perfektní trakci a to i v zimě na užších 205/55/R16 pneu.  Jednoznačně mu chybí určitá hyperaktivita Hot hatchů minulé doby, v tomto směru se asi nevyrovná Renaultu Clio Sport. Focus ST ale takový ani být nechtěl, on chce být maximálně praktický, levný na pořízení a provoz a současně zábavný i při jízdě v legálních rychlostech. Hlavní roli hraje podvozek a motor Volvo, respektivě jeho pětiválcový zvukový projev. Podvozek si ve ve Vás vybuduje ve chvilce velkou sebejistotu a velmi rychle se s Fordem zjižete. Fakt není prakticky potřeba si na něj zvykat.

Technicky to auto má svoje limitace, protože nemá samosvorný diferák a je to zkrátka běžný Ford Focus s předním pohonem a hodně těžkým motorem uloženým napříč vpředu. Jak říká staré pořekadlo o tom jak z něčeho smradlavého bič neupletete, tak zkrátka tak to platí i tady. Na druhou stranu to je moc příjemné auto na ježdění kamkoli. Kamarád má jedno dodnes a i když já už bych si ho znovu nekoupil, tak zátah pětiválce a hlavně komunikativnost zadní nápravy, citlivost v řízení a možnosti dosáhnout fakt až moc rychlého tempa na dobré okresce pořád vytvoří velmi dobrý dojem. A to už se bavíme o deset let starém autě.

Pořídil bych si tedy znovu nějaký hothatch?

Asi ne. Měl jsem možnost si vyzkoušet několik různých aut této kategorie, Mazdu 3 MPS, Clio RS Cup minulé generace a pak jsem ujel asi přes třicet tisíc km ve svém Focusu ST MK2. Každé to auto působilo jinak. U Mazdy byla znát enormě ta poháněná přední náprava připomínající se neinspirujícím taháním za volant v akceleraci a nejvíce se mi líbilo Clio. Dokonce jsem nad ním mnohokrát uvažoval. To auto nabízí výbornou zpětnou vazbu na veškeré řidičovy podněty a je výborně vyvážené. Je to dokonce auto, které si nakonec možná fakt někdy koupím. Takže odpověď zní? Možná.

No a pak je tu spousty hothatchů které jsem neřídil a velmi mne lákají. Ačkoliv se mi zoufale líbí vzhled a zvukový projev Focuse RS MK2, nejsem si jistý jestli bych akceptoval současnou cenovku dobrého ojetého kousku. O to víc by mohlo být zajímavější svezení s předchůdcem, RS které opravdu vzniklo ne v hlavách marketingových kreativců, ale vývojářů od Fordu motorsport. Na tom autě se údajně prodělalo, nicméně to už mě vůbec trápit nemusí naopak potěšujícím faktem je, že lze stále pořídit exemplář v dobrém stavu za nestratosferickou cenu.

zdroj: autocar.co.uk

A tím se dostávám k mému oblíbenému hothatchi číslo jedna. Tím je popravdě šílený RenaultSport Clio V6, vůz který bych rozhodně chtěl jednou vyzkoušet a s velkou pravděpodobností i vlastnit. Nutno podotknout ceny jsou již stratosferické a praktičnost je nulová. Zkrátka tento Francouz z Dieppe je tedy hothatch který nesplňuje ani jeden parametr který by tento typ vozu mít měl. Měl by být dostupný, praktický, zábavný a rychlý. Ve srovnání s novým Golfem GTI 2016 bude dražší, totálně nepraktický a pomalejší. Bude zábavný? Těžko říct, nicméně i tak je to v mých očích hothatch číslo jedna!

zdroj: netcarshow.com

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

RCNP
30. září 2016, 15:05
0

O jeho současné generaci jsem taky přemýšlel, ale přišel mi hodně kompromisní. Vysoký posez, divná palubka, takový pocit těžkosti, přitom velice rychlé auto. A je taky docela ošklivý. Ten tvůj zní jako klasický hothatch podle starého receptu, který je možná ještě cítit trochu mechanicky. Navíc dvoudvéřka mě pravidelně prohánějí.

reagovat
krab
30. září 2016, 23:49
0

Nové ST jsem neměl možnost vyzkoušet, tak nevím. Mám dojem že se ubírá cestou lepší efektivity a větší rychlosti, ale pravděpodobně a nerad bych to tvrdil bez vlastní zkušenosti. MK2 je dobré auto a celkem dostupná volba. Lákadlo je ten motor, který se v té třídě prostě odlišuje. Ale jak píšeš, sedíš vysoko a ten pocit těžkopádnosti je znát právě i v MK2 verzi.

Adam
01. října 2016, 22:55
0

Já sem nad nim taky kolikrát uvažoval, ale ten ohyzdnej interiér mě vždycky odradil. A to bohužel platí i o Mk1 a Mk3

reagovat