logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Když ještě rostly holkám vlasy

Jaké je soužití s autem které je poměrně staré, ale pořád rychlé. Proč vlastně takovou věc kupovat když s tím pravděpodobně už neoslním souseda?

 

V ostrém kontrastu mých vlastních názorů z předešlého psaní uveřejněného zde bude můj dnešní výlev. Chtěl bych se dostat k tomu, jaká máme mít vlastně měřítka proto co je už nové a co je nakonec to staré auto. Řekněme, že v mém případě slovo nové (správně řečeno moderní) označuje stroj, který už využívá elektroniku a technické finesy ve větší míře a nabídne tyto věci už v základní výbavě.

Z tohoto pohledu se pokusím přiblížit provoz jednoho auta, které datem vzniku rozhodně nelze považovat za nové a taky by to asi nikdo zdravého rozumu nečinil. Nicméně dle mých výše vysvětlených měřítek už to je moderní vůz, který neklade na řidiče mnoho nároků a klidně jej při troše cviku může řídit i absolvent nějaké prima autoškoly z Kladna nebo Prahy.

To by byl tak trochu omluvný úvod aby laskavý čtenář pochopil, že když napíšu nové auto tak tím nemyslím teď čerstvě zakoupenou Škodu Rapid, která je samozřejmě v tu chvíli dostatečně nová i moderní a za mě mohu říci že v dané cenové relaci a třídě i velmi povedená (zdravím tímto k malebné říčce Jizera) Tak a teď už vážně k vážným věcem jako je první generace Audi S4, která je sportovní verzí (nechutné tyhle marketingové názvy) prvního průkopníka ze začátku moderní éry Audi a to sice Audi A4 postaveného na tehdy převratnou platformu „B5“. Ve skutečnosti jde samozřejmě o druhé auto využívající typového označení „S4“ nicméně ta první skutečná byla sportovním derivátem Audi 100, takže její pokračovatelkou je spíše S6 vycházející ze standardní A6 co je pokrevní příbuzná s Passatem. Zní to naprosto hrozně, ale jsou to věci, které zmiňuje skoro každý tak jsem to nechtěl úplně vynechat přece jen ne každého takové věci, jako jak to dělají a dělali, v AutoUnionu zajímají.

S4 v téhle generaci se vyráběla od roku 1997 a výroba skončila v roce 2002 s karoserií sedan nebo i jako kombík pro rychlosti chtivé řemeslníky třeba jako pohotovostní vůz pro plynaře k nezaplacení. Já mám štěstí na dceru milénia s datem výroby v roce 2000 kdy pod kapotou je věc, která není ani dnes v našich končinách úplně běžná a to sice šestiválec o objemu 2671 kubických centimetrů s dvěma turbodmychadly. Výkon motoru je dostačující, ale uvádí se, že je to celých 265 koní já už jsem tuto hodnotu dnes nedokázal naměřit, ale pravdou je že odchylka byla asi 10 kW.

Ve své době auto mělo být odpovědí především na hodně rychlou verzi BMW řady 3 a to M3 a konkurencí také pro opravdu obratný baby benz třídy C ve verzi od AMG. Z dnešního pohledu už víme, že se to celkem podařilo, nicméně šlo to asi i lépe ale po bitvě je každý generál. Točivý moment 400 Nm. je také docela slušnou hodnotou i v dnešní době a S4 ho umí vcelku dobře využívat v celém spektru otáček alespoň to tak působí po přesednutí z mé běžné A4 o generaci novější a o pár koní slabší. Musím přiznat zcela sportovně, že ihned po koupi, která nebyla z nejšťastnějších, jsem byl postupně nucen (i pro jistotu) vyměnit obě turba a udělat zběžnou rozborku a sborku (ne já osobně to bych se z toho zbláznil) a asi bych to doporučil v dnešní době, kdy už se jedná o opravdu stará auta každému, pokud nekupujete opravdu drahý kus se zárukami. Podle mě nejde o vysloveně nespolehlivý motor, ale je nutné být opatrný, protože spousta oprav se může hodně prodražit.

Když už jsme u toho rozjímání o kvalitě a nekvalitě není od věci zmínit jednu skutečnost, která mě překvapila a snad i trochu zklamala a tou je podvozek a jeho nastavení. Tovární nastavení vychází viděno optikou doby z určení S4 kdy nešlo ani tak o to vyvolat ten pravý pocit sportovnosti jako můžete zažít třeba v Subaru Impreza WRX STI nýbrž o to aby se řidič přepravil co nejpohodlněji a zároveň i rychle na nějakou delší vzdálenost a myslel si o tom, že je to sportovní. Prostě pro nějaké kdovíjaké závodění na okruhu není tovární setup to nejlepší samozřejmě pro piloty amatéry je tady mnoho možností jak se postarat o to aby to i na tom okruhu bylo to pravé a ani to nemusí stát tolik peněz. Já se umím spokojit i s tím co to dělá v základu kdy v běžných rychlostech a na normální silnici je ovladatelnost skvělá ať už si pod tím kdokoliv představí cokoliv. Mnoho práce samozřejmě udělá pohon všech kol  Quattro, který asi netřeba podrobněji představovat. Opravdu dobrá je také manuální převodovka, která mě doslova odzbrojila svou přesností a to má odslouženo skoro 150,000 kilometrů.

Uvnitř bylo viděno tehdejším pohledem opravdu málo místa a je tam málo místa i dnes zejména vzadu bych si troufl říci moc daleko 

cestovat nelze, pokud tedy vlastníte i nohy. Řidiči ale mnoho nechybí a interiér kromě takové té říšské jednoduchosti nabídne opravdu skvělé uspořádání ovládacích prvků a celkem hezky provedené držáky na nápoje (interiér kde je nenajdu, mě dokáže často velmi znechutit)

Myslelo se i na lidi co si rádi svoje auto osahají, po ránu si s ním popovídají a dají na pumpě kafe, použité materiály jsou i po letech měkké a kvalita z nich vyzařuje také, aby ne při tom kolik za to tehdy chtěli. V komfortní výbavě lze najít i zbytečnosti, které bych nerad popisoval, ale věci jako satelitní navigace nebo xenony byly samozřejmě v době vzniku naprostá bomba. Což je zase těžké posoudit v době, kdy tyhle věcičky můžete mít pomalu už i v low costu (vidíte zase ten pokrok) jako je třeba nové Tipo, taky docela povedené auto, ale zpět k věci.

Je těžké smysl tohoto auta pochopit pokud si ho člověk nevyzkouší. Já jsem patřil zrovna do té skupiny, která naprosto odsuzovala auta vzniklá jako rychlé verze čehokoliv ať už jde o věci od VW nebo třeba úpravy od AMG. Ona je tam ta část pravdy co tito lidé mají, že na základě rodinného kombi nebo třeba auta do města přece nemůže nikdo nic kloudného vymyslet, ale je zde hodně příkladů, že to jde a S4 z těchto let je jedním z nich stejně jako třeba silně návyková Alfa 155 od Engstlera a další kousky.

Pokud máte rádi auta jako je Subaru Impreza nebo Lancer Evo budete po usednutí za volant zažívat podobné pocity s tím, že si myslím, že těch S4 na silnicích zase tolik nepotkáte tak se může přidat ještě pocit jisté výjimečnosti, ale ne že by tedy u nás jezdil každý v Evolutionu, ale však víte jak to je. Co se týká exteriéru tak je auto opravdu nenápadné a to se mě osobně hodně líbí, nemám rád křídla alá gilotina nebo obrovské blatníky naopak jsem rád, když se snoubí jistá dávka vkusu a výkonu. V originálním provedení je auto na kolech od společnosti Avus které mu padnou jak ulité a i přes docela nudný design se k autu hodí a doplňují tak celkově civilní vzhled. Samozřejmě u vozidel těchto parametrů asi nečeká nikdo vyloženě tichý projev, ale se základním výfukem nečekejte hromobití a plameny nýbrž ležérní burácení v duchu waltzu.

To je slyšet navíc jen v případě náslechu zvenčí S4 jakmile sedíte uvnitř, jsou všechny zvuky ještě více vzdálené a tlumené opět se 

dostáváme k tomu původnímu určení auta.

Už ovladatelnost a lehkost běžných předohnaných A4 je na poměrně vysoké úrovni a vozítko je tak celkem hravé a nakonec i přívětivé. U variant kde máte k dispozici 4x4 je to povýšeno řekněme o jeden řád výš v případě zhoršených adhezních podmínek a u S4 je to o tom že dobrou stopu nebo dokonce silnici by opustil jenom naprostý diletant. Ok možná by puristům nemusel vyhovovat poněkud vzdálenější kontakt s vozovkou a snad i menší komunikativnost řízení s posilovačem, který nikdy neumí ztuhnout tak jako že tam není, ale to je snad vše.

Provozní náklady v případě ježdění denně jsou poměrně vysoké a rozhodně nelze počítat s tím, že budou srovnatelné s běžnou produkční A4. Vzhledem k tomu že můžu srovnávat s několika dalšími kousky s různými motory tak je to prostě jinde. Můj odhad je roční provoz srovnatelný s Porsche 911(996) co jsem se tak měl možnost dovědět od majitelů, ale znáte to o penězích se u nás v Hobitíně pořád moc nemluví.

Proč to tedy vlastně celé kupovat? No protože v kusech vám to nejspíš zatím nikde neprodají. Mimochodem to je nejčastější otázka kterou mi lidé položí hned potom, co se zeptají, jestli to je jako pravá S4 nebo nějaký ten tuning. Dle mého mínění může být odpovědí potřeba rychlého sedanu nebo záliba v nich a třeba nechuť k tomu provozovat podobné auto z Asie. (do redakce: ano chlapci, ne každý má rád Japonská auta,no offense,))  Přestože jde jen o trochu jinak oblečenou a ustrojenou relativně starou ojetinu, která dnes nemá šanci nikoho oslnit je svezení v tom pořád tak trochu zážitek a auto se vám dokáže při vyjížďkách odvděčit stejně dobře, jako když budete jezdit na nákupy do Kauflandu nebo do Lidlu abych se držel svých předešlých asociací. Místní osazenstvo jistě potěší, že otravné ASR lze vypnout mimochodem zrovna u tohoto auta mě to taky potěšilo.

Jak tak koukám tak celá věc se má tak, že jsem hodně chválil a málo hanil. Dobře tak na závěr trochu té nepříjemné pravdy, která se o Škodovkách nikdy nikde nenapíše, protože je to neslušné, ale u Audi to snad nebude vadit. Určitě je třeba počítat s tím, že je lepší tankovat do toho něco jako je Verva nebo N98 a zkusit doufat, že se vejdete do těch asi 15 litrů na sto ujetých kilometrů. Potom tu máme docela drahý servis brzd i prvků podvozku a je jasné, že kusům za dumpingových 4,000€ v Německu je dobré se vyvarovat. Někomu může vadit i to, že auto nemá, dost toho X-faktoru alespoň mi to říkal nějaký uhratý poděs s nejrovnějším kšiltem široko-daleko když jsem byl na ACC.

Pokud tedy nemáte dostatek volného času, volnou dílnu a bohatou manželku co nosí domů nějakou vatu může u vás vlastnictví S4 vyvolat nemilá překvapení, jde totiž potom o dražší hobby než je akvárko. Já nemám ani jedno zmínené a tak sem si dost dlouho po zakoupení auta pořádně nezajezdil. Byl to ten typ koupě, před kterým varuji. Tím bych si to dovolil ukončit neutrálně pokud vás to zajímá kupte si to venku je jich v nabídce opravdu hodně a občas se najde i opravdu pěkná a ta se potom dovede zaplatit.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

krab
10. 1. 2017, 16:47 0 reagovat

A já si říkal, že v tom předchozím blogu vidím fotky A4 B5 S4. :) Z nějakýho (asi zjevnýho) důvodu jsem si když mě bylo dvacet a vrátil se s Anglie a jako znovunavrátivší se student jsem za nějaký ušetřený prachy tam koupil doma Audi 100 2.8 Quattro, ročník 94 po řediteli jedné firmy. tehdy desetiletá kára a vyšla mě na lehce přes sto tisíc. S komplet historií docela pěkná, ale samozřejmě nějakej křížek už měla za sebou a něco odjeto. Kupodivu tehdy takový auto vyšlo velice lacino, oproti podobně starým, normálním autům. No ale co budu povídat... student a velká Audina, po takovým nějakým prvním servisu a zjištění že se 70ti litrová nádrž vyprázdní poměrně rychle jsem ho zas asi ani ne po roce pustil do světa. Ale najel jsem na ní nějaký velmi příjemný kiláky. Takže na tuto éru Audi mám docela vzpomínku. S4 a nebo 100 S4 pětiválec turbo byl tehdy docela sen.
Pak mě začaly bavit víc jiné značky....a hlavně starší auta.

Tak ať jezdí. 2.7 V6 Biturbo je docela raketa. A když tak koukám, dalo se pak koupit i jako 4.2 V8 S4. A jedno koukám s manuálem je i na prodej. Zajímavý kombík...
https://www.sportovnivozy.cz/85274-audi-s4-42-avant-praha-10

Cena příznivá, i když realita bude možná nákupka + 100 na opravy toho co na ní nefunguje, ale i tak, to možná budou za čas vyloženě youngtimer klasiky...

Franz Kafka
10. 1. 2017, 21:13 0

To ale byla tenkrát taky dost pěkná věc ta 100 s tou 2.8. Já měl zhruba v té době 100 2.3e v předokolce, auto dobré, ale zábava s tím byla nulová. Ta první s4 je dnes vážně slušný kus do sbírky, ale s tou b5 verzí se to samozřejmě nemůže rovnat. Určitě to jde koupit levně, ale je to tak jak píšeš, chce to mít připraveno o něco více. Nicméně jde s tím normálně jezdit denně, když si i trochu blázen, ale není nutné býti milionářem. Já měl a mám těch b5 vícero sem tak trochu fanoušek tohoto značně nekultovniho auta:) tak s4 byla pro mě logickým vyústěním i dětského snu mít ctyřkolku co vypadá civilně a umí jet rychle.

MartinCoupe
10. 1. 2017, 21:42 0 reagovat

Myslím, že mám taky podobnou nemoc. Jinak gratulace ke krásnému autu! A spotřeba do 15l Vervy na 100 km je úplně v normě, to nikoho nezabije. :-)

Franz Kafka
10. 1. 2017, 22:22 0

Ono to zní jako celkem nabubřele to o těch patnácti litrech, co naplat je to prostě dopovaný šestiválec co není dělaný na ekonomický provoz. Jasně, že když pojedu někam daleko tak to leze do peněz, ale není problém mít k tomu ještě něco "normálního". Třeba 2.6 mi taky ale nebere méně jak 12 litrů na sto, pravda normálního N95 snad i 91 to umí.

MGRR
11. 1. 2017, 16:56 0

Já mám k zábavným a silným bestiím Priusy. Nejlepší jsou ty II. tam když chcete, jedete do 3L a je to jiná zábava s tím monitorem, jak se různě vypíná motor a jede se na elektromotor. Do silného auta není umění na víkend usednout, ale denní cestování... ji potřebuji nerozbitné, bezporuchové auto, které nestojí korunu navíc... to je vše.

Nezn.uživatel
11. 1. 2017, 11:20 0 reagovat

Nemusel bych to mit takhle strasne snizeny, to uz je moc, ale jinak to vypada dobre. Ta modra tomu vylozene slusi a i ty kola jsou docela pekny.
Ad spotreba, to tak proste je u vsech silnych aut s velkym motorem. Taky to znam. Tady proste clovek nemuze pocitat s tim, ze bude jezdit za 5 litru, i kdyz bude jezdit v klidu.

MGRR
11. 1. 2017, 16:51 0 reagovat

Tohle je moje ex bestie S6 2.2 Turbo s originál fabrickým čipem a větším turbem. Vše originál, nelakovaná, renovoval jsem tlumiče, brzdy, pohyblivé části podvozku... problém byl, že byla dole úplně hnědá a na denní ježdění 15-17L bylo dost http://album.volny.cz/mgrover/browse.php?album_id=113765&browse_page=0

Tak jsem jí vyměnil za "stejnou" ale úspornější TDi Quattro, renovoval jsem to stejné, ale nemá smítko rzi. Je mi jí zase až líto máchat v soli, tak je stále v garáži mám, nejezdím s ní a dal jsem jí do inzerce http://album.volny.cz/mgrover/browse.php?album_id=114025&browse_page=0

Franz Kafka
11. 1. 2017, 19:24 0

Obě auta jsou moc pěkná. Ta žlutá barva je lakování Imola, co se dávalo na S4/6? Vypadá to moc dobře a narozdíl od b5, byla ta 2.5 tdi v c4 ještě skvělá, pružná a úsporná. Mám rád lidi co umí tyhle top modely minulosti udržet takhle ve formě, tyhle auta neurazí vzhledem ani projevem ještě dnes.

MGRR
11. 1. 2017, 21:52 0

Ta barva je nějaká speciální a jiná. Přišel jsem na to tak, že jsem chtěl nechat nalakovat parkováním odřené přední nárazníky. Ani v Audi v Německu nevěděli co to je za odstín. Kontaktoval jsem Německého majitele je, ten si jí prý zadal do výroby odlišný odstín, v Audiprogramm, nebo jak se ty individuální programy tehdy jmenovali. No bylo to komplikované...

MGRR
11. 1. 2017, 22:01 0

Nové Audi mi nesmí do baráku, dříve jsem jezdil a dlouho používal několik generací A8 4,2 Quattro a bylo to hrozné. Snad ta první 310PS z roku 2000 motorově dobrá, ale těm autům pořád něco je a to mne nebaví. Ta generace kolem A6C4 byla snad poslední trochu spolehlivá, pak je to už jen spotřebič a image.

Franz Kafka
11. 1. 2017, 22:34 0

Tak ta barva je opravdu pěkná. Občas se najde auto co v tom individuálu vzniklo vkusně, ale moc jich není. S názorem se nedá nic než souhlasit. První generaci sem měl také 4.2Q a nebylo to věru zlé, ale údržba docela drahá dnes je to samozřejmě už jinak. D3 jsem chtěl a to hrozně moc hned jak se dostala do aut, na které mám a to hlavně podle ceny tak jsem koupil 3.0 TDI po asi třech měsících jsem to dal pryč(raději) Ta C4 byla úžasná generace a určitě spolehlivá a ta auta dovedla být i pěkná v nějaké kůži, s-line a tak podobně to umí zapůsobit i dnes. Nové modely zrovna u Audi .... mám stejný názor.

MGRR
12. 1. 2017, 10:22 0

Pouzivam vse mozne, ale po Phaet W12, jsem rekl dost a firmu jsem predela na Priusy, Corolly, Avensisy. Hlavne ty Prusy... nulove naklady. Ty A8 a Pha W12... presel jsem na Lexus LS460... dnes kdyz vidim Phaeton, A8, MB S... usmeji se a reknu si ubohe :) Jeste na to neprisli. Ale jezdim dalky, premotorovana auta typu RS6 a pod. co maji kolegove, jsem z toho proste strasne unaveny, jak to ve vterine reaguje na vse. V tom mi Lexus vyhovuje. Spis se chystam na LS600h, to je stala ctyrkolka a spotreba je 11-16L mesto. Ty motory se jen prevaluji... :)

H_F
03. 3. 2017, 01:31 0 reagovat

"Výkon motoru je dostačující, ale uvádí se, že je to celých 265 koní já už jsem tuto hodnotu dnes nedokázal naměřit, ale pravdou je že odchylka byla asi 10 kW.
Ve své době auto mělo být odpovědí především na hodně rychlou verzi BMW řady 3 a to M3 a konkurencí také pro opravdu obratný baby benz třídy C ve verzi od AMG. Z dnešního pohledu už víme, že se to celkem podařilo..."

265k audi s4 konkurence pro 340k m3 ci 354/65k amg?
co je pak konkurenci pro rs4?

Franz Kafka
03. 3. 2017, 11:11 0

Právě proto dostala S4 později 4.2V8 (při modernizaci která přišla v podstatě okamžitě) a 350 koní a je to awd. Vznik RS4 v téhle generaci je spíše lépe odladěná a malosériová edice "S4" a samozřejmě za tím stál zřetelný pokus vydolovat z toho co nejvíce. Není vše jen o výkonu tahle auta se nekupují jen proto, co mají v katalogu za čísla. Jinak 32AMG v céčku se mě taky líbila a dokonce bych řekl, že je lepší, ale špatně se sháněl pěkný kus za dobré peníze.

H_F
03. 3. 2017, 17:40 0

o vykonu to urcite neni, m3 je na okruhu rychlejsi, nezli rs4, i kdyz ji chybi celkem propasntnych 40 koni, stale slabsi csl se "smesnymi" 360k je dodnes rychlejsi, nez jakekoliv audi, vyjma supersportovniho r8
audi s4 b5 ma blize k spise k bmw 330i, nezli k m3

me se z teto generace libi vse, rs4 b5 je nadherna, ale precjen za tu cenu clovek muze mit, kdyz zustanu u ctyrkolek, lancer evo
tedy zalezi na preferencich - rs4 je spise rychle dalnicni pohodlne auto, kdezto evo je bic na okresky.. osobne mi rychla dalnicni jizda nic nerika, takze u me jasno

Franz Kafka
03. 3. 2017, 18:58 0

Tak jasně oni i v Audi v tu stejnou chvíli docela rychle pochopili, že tady tudy cesta asi vyloženě nepovede. Na té B5 je hodně vidět v základu, že minimálně podvozek je nedostačující a pokud neuděláš alespoň základní úpravy na okruhu to nemá ani cenu zkoušet. Nebo má, ale určitě ne pro nějaké potěšení z výsledků.

U té RS4 se jim na tehdejší dobu podařilo dobře podchytit ty sportovní doplňky a vůbec ten "look". To auto umí být bezpochyby dost rychlé. Jasně no je to spíše taková volba pro lidi co třeba přemýšlí o Evu nebo Impreze, ale z nějakého důvodu tahle auta nechtějí. Třeba když nemáš rád auta z Asie a nebo chceš něco co je méně profláknuté.

Já mám rád karoserie sedan, i když zadní sedadla nikdy nevyužívám. Celkově mám rád jednoduchost a auta která nevypadají na první pohled, že mají 200 - 300 - 400 koní, ale budí dojem "normálního" auta. U toho motoru 2.7 se dá snadno a celkem levně dostat taky na úplně jinou hodnotu třeba 350 koní, ale dokázali z toho dostat i 700:) to už bychom se asi dostali do debaty, kde hrají prim úpravy a to potom můžeš mít taky 300 koňovou miatu nebo felicii....

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte