načítám data...

Recenze art of rally autíčkářským pohledem

15. prosince 2023, 14:15 3 komentářů Bigg.I

Recenze hry art of rally pohledem autíčkáře a vysloužilého hráče. Zkráceně: Je to super, je to pěkný, kupte si to! Jezděte s legendárníma rally autíčkama za doprovodu božího soundtracku. Delší verze: Čtěte dál!

zobrazit celou galeriiJiří Petera: Recenze art of rally autíčkářským pohledem

Úvod
Rád bych podotknul, že hru recenzuji lehce s nadhledem a už jsem nějaké závodní hry v minulosti dohrál (seznam je tak dlouhej, že by to stejně nikdo nečetl).
Jde o titul z roku 2020, ale průběžně byl vylepšován a v listopadu vyšlo i DLC. Tudíž soudím, že teď je asi ten správný čas sdílet dojmy, když máme hru komplet.
Hru bych popsal jako ódu na zlatou éru v (nejen) v rally, to je jednoduše reprezentováno výběrem vozů z rozmezí šedesátek až konce devadesátek minulého století. Je tu ale ještě něco navíc, a to je faktor zábavnosti. Při hraní art of rally jsem se skutečně bavil tak jako pamatuju spíše jen u starších her.
Byla zde čirá radost a potěšení. Proč tomu tak je, to zkusím vysvětlit v dalších odstavcích.

Co můžu řídit?
Ve hře je 66 vozů, rozdělených do skupin dle časového období.
Group 2 – šedesátá léta
Group 3 – sedmdesátá léta
Group 4 – osmdesátá léta
Group b – legendární „Béčka“
Group s – koncepty a prototypy na bází skupiny B 
Group a – devadesátky

Auta nemají skutečné názvy, ale trefné pseudonymy (Porsche 911 je das 119).
Pak jsou ve hře dostupná ještě různá srandovní vozítka, které slouží spíš jako bonus a pro pobavení.
Kompletní seznam tady: https://igcd.net/game.php?id=1000013286
Co se mi doopravdy líbilo, tak zařazení méně známých kousků, které se v jiných hrách nikdy neobjevily. Potěší třeba přítomnost Škody 200 RS! Samozřejmě bych mohl vznést námitku, že některé legendární vozy chybí, ale tak to prostě je, všecko mít nemůžeme. Osobně bych loboval za skupinu F2, krotit silné předokolky by mě hodně bavilo. Zpátky do „reality“ ke hře. V menu má každý auto krátký popisek, který obsahuje střípky reálných faktů o daném voze a zbytek je… pár trefných vtípků. Další srandičky si autoři připravily na podvozcích aut. Pokud Když se auto podaří otočit na střechu, každé má svůj #hashtag odkazující na něco spojené s tím konkrétním autem. Ještě doplním, že v rámci modů je možnost si pro auta stahovat uživateli vytvořené livreje.

Kde všude můžu jezdit?
Korkatti Lakes – Finsko (hlavně šotolina/asfalt)
San Pietro Island – Sardínie (hlavně šotolina/trochu asfalt)
Gimsøymyrene – Norsko (hlavně sníh/asfalt/trochu šotolina)
Comara – Austrálie (šotolina/asfalt)
Mara Simba – Kenya (šotolina)
Mannebach – Německo (asfalt)
Kanto Mountains – Japonsko (šotolina/asfalt)
Kabeana Island – Indonésie (šotolina)

Některé lokality jsou pro rally typické, jiné jsou spíše z říše fantazie, to ale vůbec nevadí. Každá lokalita má 6 rychlostních zkoušek (a jejich obrácené verze). Jízda po všech rychlostních zkouškách je zábavná, jsou hezky zpracované a když má člověk čas koukat i okolo, tak narazí na několik vtipných elementů. Kolem tratě a na trati (!) nadšeně poskakují diváci barevné kvádry, simulující doby, kdy se nemuselo stát desítky metrů od projíždějících vozů. Okolo tratí je spousta zvěře, zaparkovaných civilních vozů, bannery světoznámých cigaret značky Marlboro Righto, stany diváků, táboráky a jiné pěknosti.
Je možné jezdit v noci, za mlhy, ráno, přes den, při západu slunce anebo i za deště/sněžení. Nicméně trochu mi chybí třeba legendární Monte Carlo nebo britská RAC Rally.


Herní módy
Kariéra
Časovka
Vlastní Rally
Online Závody
Volná jízda

Kariéra je stěžejní část, protože tady člověk odemyká další auta, livreje a lokace. Kariéra je seřazena chronologicky od Group 2. Pro každou skupinu je připraveno 5 soutěží. Rotace lokací a tratí je náhodná. Obtížnost a poškození si může každý zvolit sám. Je možné využívat „restarty“ pokud když bude člověk moc bourat. Čím dál je člověk v kariéře, tím víc má každá soutěž zkoušek. Časy soupeřů dokážou být občas nemilosrdné, ale je i prostor pro chyby a stále možnost zvítězit. Jména závodníků jsou téměř identická k jejich reálným předlohám, dokonce jsem ve výsledkové listině viděl i jména vývojářů. Pokud nějaký závodník nabral velkou ztrátu, vždy je pro to logické vysvětlení. Jako třeba kocovina, spadnutá cigareta nebo nedostatek kofeinu. Roztomilý detail.
V Časovce si člověk vybere trať, vůz a snaží se pilovat co nejrychlejší průjezd. Je možnost jezdit proti „duchovi“. Tady myslím netřeba podrobnějšího popisu.

Vlastní Rally jak už název vypovídá, dovoluje hráči si nakonfigurovat vlastní rally dle libosti (složení tratí, skupinu, v jaké se pojede atd.)

Online závody nepředstavují nic komplexního. Je tu pouze Denní výzva a Týdenní výzva.
Denní výzva je náhodná trať, náhodné auto a náhodné podmínky pro daný den. Každý den tedy člověk může poměřit své neschopnosti s ostatními.
Týdenní výzva se akorát skládá z více rychlostních zkoušek, jinak je vše stejné jako u denní výzvy.
Bohužel hráč nemůže pořádat vlastní závody online, což je velká škoda. Dovedu si představit organizovat nějaký šampionát.

Volná jízda je moc příjemný prvek, který je celkem netypický pro Rally hru. Každá lokalita je prostě otevřená mapa, kde člověk může jezdit dle libosti jak po tratích, tak i mimo ně. Poškození je vypnuté. Každá mapa ve volné jízdě má rozeseto několik sběratelských prvků:
Kazetky, které po nasbírání odemknou další písničku ze soundtracku.
Fotoaparáty, které ukážou pěkné scenerie z dané mapy.
Jednotlivá písmena RALLY, která jsou potřeba pro odemčení další mapy volné jízdy.
Dodávku Funselektoru, jde o upravený Ford Transit, ve kterém tvůrce Dune Casu bydlel, když projížděl různé země a taky velkou část hry v tomto Transitu vytvořil!
Taky je možnost auto ve volné jízdě umýt či přelakovat. Musím říct, že spoustu času jsem strávil projížděním map a pozoroval různé detaily. Japonsko skrývá nejeden driftařský easter egg:

Jak to vypadá?
Hra je vyvedena v minimalistickém duchu low-poly grafiky. Tohle platí hlavně pro modely aut a 3D prvky tratí. Mně osobně tohle vůbec nevadilo, auta jsou lehce rozpoznatelná a vypadají pěkně. Do kontrastu je tu nádherné světlo, efekty a stíny, které vytváří až dechberoucí scenerie. Doopravdy tohle funguje moc dobře a hodně času jsem strávil ve fotorežimu, který je dostupný jak při opakovaných záznamech, tak ve volné jízdě. Celé to působí barevně a roztomile. Pro každou lokalitu jsou tu takové až romantické prvky. V Japonsku člověk projíždí pod rozkvetlýma Sakurama. V Německu je podzim a v některých místech je zaparkovaná vojenská technika (předlohou je skutečná RZ Panzerplatte). Nebudu říkat víc, to si člověk musí prostě zažít, pro představu stačí.

Jak to zní?
Každé auto má rozpoznatelný zvuk motoru. Určitě nejde o něco reálného, ale člověk rozpozná oturbený pětiválec Audi od boxeru Subaru. Z výfuků šlehají plameny, je slyšet praskání, odfukování turba, kvílení pneumatik a všecky ty super zvuky co auta umí a proč se nám to líbí. Teď zmíním další netypický faktor pro Rally hru a to je hudba. Ano, při jízdě hraje hudba a je super. Jde o téměř 5 hodin exkluzivně vyprodukované elektronické retro muziky, troufám si říct žánru synthwave. Jedna z písniček se jmenuje Do it for Takumi (zdravíme všecky fanoušky Initial D), která je prostě ten správný eurobeat.

Jak se to hraje?
V tomto odstavci shrnu asi to nejdůležitější, a snad tím vyruším možné otazníky, které mohly vyplynout.
Fyzika vozů není úplně arkádová, ale k prvkům simulátoru to spíše jen přičichlo. Je to příjemně náročné a zábavné. Připadal jsem si jako při hraní Colin McRae Rally 2, kde fyzika měla taky k realitě daleko, ale bavilo to, nebo snad ne? Co jsem vypozoroval, tak novější vozy víc drží na trati. Hezká reprezentace toho, jak se vyvinuly pneumatiky a aero prvky.

S tou fyzikou jde ruku v ruce to, jak je hra zamýšlena. Míří především na hráče s klávesnicí či gamepadem. Dá se hrát i na volantu, ale FFB pro volant chybí. Já hrál na klávesnici a neměl jsem sebemenší problém hru dokončit na nejtěžší obtížnost. Avšak musím přiznat, že jsem musel odzkoušet různé kombinace v nastavení citlivosti. Je možnost nastavit celkovou citlivost řízení, jak moc je citlivé kontra, mrtvé zóny a taky asistenty (ABS, pomocník stability řízení, kontrola trakce). Já měl vše vypnuto, krom ABS, to bylo na 10%.
Poškození vozů je ve hře implementováno dost omezeným způsobem. Model auta nelze nijak rozbít po vizuální stránce, avšak po nárazu auto třeba táhne do strany, jede pomaleji, nemá takovou maximálku, kouří se z motoru nebo přeřazení trvá dýl. Je možné auto i úplně odepsat, načež tím pádem rally skončí. V přiřazené servisní zóně je možné opravovat jednotlivé části vozu (motor, převodovka, chladič, pokud je turbo, odpružení).

Rozpis není. Spolujezdec není. Ukazatele nejsou. Cože? Jak je možné udělat rally hru, kde chybí stěžejní element. Vlastně ani ne, nechybí z hlediska hraní. Skutečně zde není žádný navigátor ani ikonky značící trať. Tohle je vyřešeno velice elegantně pomocí dostupných kamer. Nenajdeme tu pohled z kokpitu, z nárazníku nebo přímo za autem. Místo toho máme kamery, které jsou spíše za a nad autem, v různých vzdálenostech. Díky tomuto řešení vidíme dostatečný kus trati před sebou, vidíme na auto a taky můžeme „nerušeně“ poslouchat naprosto boží soundtrack. Geniální řešení, ikdyž pro mnohé je tohle prohřešek proti rally. Ikdyž… v minulosti se RAC rally jezdila taky jen „na oči“.
 
Tak, co tu ještě není? Nastavení vozů chybí úplně a vlastně jsem jej ani nepostrádal. Proč se trápit volbou pneumatik, nastavením podvozku nebo svorností diferenciálů. Prostě vezmu auto a jedu. Su rád, že hra drží tento „jednoduchý“ přístup. Jakožto člověk, co už nemá tolik prostoru hrát nebo dokonce pilovat vhodné nastavení pro každé auto, každou rally… tohle oceňuju!

Závěrem
Teď už je snad jasné, proč mě tohle tak nadchlo. Art of rally si na nic nehraje, vlastně je to celé pojmuto tak nějak s nadhledem a láskou k hraní a rally. Klaním se. Zábavná hratelnost, dostatek aut a tratí, autíčkářské easter eggs, skvělý soundtrack, který poslouchám i při jízdě v autě. Tohle vše jsou důvody, proč si myslím, že hra je přístupná pro široké autíčkářské spektrum. Ať už si chce odpočinout hardcore hráč simulátorů, někdo, kdo hraje jen arkády nebo snad jen obyčejný autíčkář. Dostupné pro PC, Playstation, Xbox a také Steamdeck nebo Nintendo Switch.
https://store.steampowered.com/app/550320/art_of_rally/
V galerii je více screenshotů a doporučuji mrknout, je to pastva pro oči.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Marek Brunner
15. prosince 2023, 16:32
0

Art of Rally je strašně super, výborná oddechovka. Dík, žes mi to připomněl, už jsem to nějaký pátek nezapnul, musím si to zas zahrát:) hlavně ta grafika je fakt krásná, to je pomalu umění mezi hrama.

reagovat
ro
rock
22. prosince 2023, 18:15
2

Dnes (22.12.2023) je to zdarma na Epic Games Store. Předpokládám, že do zítřejších 17:00.
Třeba to někdo stihne :-)

reagovat
PB
11. ledna 2024, 13:41
0

Sakra:) pozde