načítám data...

Historie Sobů: Saab Sonett

24. února 2018, 22:27 6 komentářů Perníček

Když se řekne "Saab", tak se nejspíš každému vybaví velká, bezpečná auta, která za pomocí turbodmychadla dokážou dost potrápit konkurenci a také v neposlední řadě ten fakt, že firma v roce 2012 krachla. Avšak ne vždy vyjel z továrny v Trollhättanu velký luxusní sedan.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab Sonett

Někdy před rokem 1956 vznikla úzká skupina vývojářů, pod vedením testovacího jezdce Rolfa Mellde, která dostala za úkol sestavit nový model pro automobilku Saab. Jejich schůzky probíhaly tajně ve volném čase, v jedné zapadlé stodole nedaleko Trollhättanu. 16. března roku 1956 pak stál na stockholmském autosalónu automobil s označením Saab 94, více známý pod označením Sonett (název údajně podle toho, co pronesl sám Mellde – z překladu celé věty: „Ten vůz je tak pěkný!“). Auto využívalo techniku ze své sestřičky "devadesát trojky", ať už to byl dvoudobý tříválec nebo samotný podvozek. Auto díky své nízké hmotnosti dosahovalo na svou dobu dosti úctyhodných parametrů – maximální rychlost přes 160 km/h a zrychlení z klidu na stovku za 12 sekund. Auto dokonce v roce 1991 stanovilo rychlostní rekord pro automobily s obsahem do 750 cm³.

Vysoké náklady zapříčinili vysokou cenovku, což mělo za následek, že se Sonett velkých prodejních čísel nedočkal. Vyrobeno jich bylo pouhopouhých 6 kusů (některé literatury uvádějí dokonce číslici 7). Vůz s číslem #1, který mimo jiné stojí v podnikovém muzeu Saab, měl hliníkovou karosérii, která sloužila jako předloha pro zbylé kousky, které pak byly odlity ze sklolaminátu. Potěšující informací je alespoň fakt, že všechny vyrobené kousky stále existují. Otázkou pak vystává proč všechny exempláře mají pravostranné řízení. Důvod je prostý, a to, že v roce 1956 se ve Švédsku, stejně jako kdysi u nás, jezdilo po levé straně.

Katastrofální prodejní čísla přivedly vedení Saabu k sestavení úplně nového vozu. Načež vznikly dva koncepty: první s označením Catherina (který mi svým vzhledem dost připomíná tehdejší Alfy Romeo) a druhý MFI-13, který nakonec ve vyřazovacím boji vyhrál a dal základ pro úplně nový Sonett II (někdy označován jako Saab 97). Koncept měl sice ocelovou karosérii, ale u prodávaných vozů byla opět sklolaminátová. Prodejní čísla sice vzrostla, ale stále to nebylo to, co si pánové z Trollhättanu přáli. V roce 1967 přišla inovace, kdy dosavadní dvoutaktní tříválec byl nahrazen čtyřdobým čtyřválcem do "V" z Fordu Taunus (následné označování Sonett V4). Mále kupátko muselo kvůli novému motoru projít úpravou a na kapotě tím pádem vyrostla boule, která k tomu všemu byla vyosena ze středu kapoty směrem do pravé části vozu, aby měl řidič lepší výhled. Tato úprava alespoň krásně odlišuje vůz od svého dvoutaktního sourozence. Prodeji sice nový agregát pomohl, ale stále výsledek byl daleko za očekáváním.

Samotná zajímavost pro fanouška českého motorismu je, že v roce 1962 Saab zřídil obchodní zastoupení u nás v Československu, díky čemuž se k nám začali dovážet hlavně modely 96. Co je však hlavní, tak došlo i na prodej dvou kusů Sonettu II V4. První putoval do Prahy k jednomu závodníkovi. Druhý kousek to měl o poznání zajímavější. Ten koupila firma AZNP, dnes dobře známá Škoda Auto, kde se auto stalo předlohou pro sportovní prototyp Škoda 1100 GT.

Do třetice dobrého i zlého se v roce 1970 představil na newyorkském autosalónu Sonett III, který chtěl naznačit, že se svým předchůdcem má prach málo společného. Avšak to vše jen na oko. Auto sice dostalo zcela nový design, o který se dokonce postarali Italové. K tomu se vůz prodloužil o 10 cm a přišla vyztužení dveží, avšak podvozek a pohonná jednotka zůstávali stejné. Vůz následně dostal novou pohonnou jednotku o objemu 1.7 litru, též z Fordu Taunus. To vše novému Sonettu výrazně pomohlo zvýšit prodejní čísla. Ve finále se prodalo něco málo přes 8300 “trojkových” Sonettů. Ale ani to vedení Saabu moc nepotěšilo a v roce 1974 byla definitivně ukončena výroba této modelové řady. Celkově z výrobní linky sjelo 10 225 Sonettu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
25. února 2018, 11:33
1

Hmm, snad jsi se u Sonett I mohl ještě zmínit o Sixtenu Sasonovi - návrháři samonosné pontonové karoserie z hliníkového plechu a zároveň jediném , komu se Mellde svěřil a kdo mu v té stodole pomáhal. Auto mělo necelých 500 kg a dvoutaktní motor o objemu 748 ccm byl oproti " dárci " otočeno o 180°, což si vyžádalo změnu smyslu otáčení klikového hřídele. Motor měl pak po úpravách 42 kW / 5000 ot/min a točivý moment 88 Nm/3500 ot/min při kompresy 10:1. Dva karburátory Solex 40 AI a čtyřstupňová převodovka ZF pak umožňovala zmíněné výkony ( 156,7 km/h a 0-96 km/h za 13,2 ).
O tom, proč bylo vyrobeno jen 6 vozů je i jiná verze - FIA totiž v r. 1958 povolila cestovním vozům start na mezinárodních soutěžích i závodech. To s radostí kvitovala správní rada a na projekt sportovního Saabu zapomněla a koncem padesátých let všech 6 vozů ( prototyp Melldeho + 5 vozů nulté série ) postupně prodala svým zaměstnacům. Jeden z nich - světle zelený byl přestavěn na kupé Saab FACETT, které bylo při havárii zničeno. Vrak byl nalezen v r. 1996 německým sběratelem , který jej nechal restaurovat do původní karoserie, která byla kdysi vyrobena jako rezervní ( domnělý vůz č. 7). Dnes jsou 2 vozy ( bílý a modrý ) v továrním muzeu v Trollhattanu ( snad tam ještě jsou ), světle červený ve výstavní síni Saabu v Norcrossu ( USA), tmavě červený vlastní bývalí servisní manažer saabu Gosta Jakfors ( ten zachránil i tu rezervní karoserii ), světle zelený ( restaurovaný z rezervní karoserie ) u německého sběratele a bílý s modrým pruhem v Delaware ( USA ). Bílý vúz z muzea absolvoval v r. 1989 historickou Mille Miglia s Erikem Carlssonem za volantem.

reagovat
Perníček
25. února 2018, 18:24
0

Děkuji za doplnění. :) Nechtěl jsem nějak čtenáře zbytečně zatěžovat různými čísli, takže jsem něco vypustil. Každopádně aspoň už mám jasno o tom sedmém kusu. Jinak k tomu zelenémů jsem ještě slyšel (respektive četl), že jeden ze zaměstnanců Saabu to předělal na Sport-Wagon a pak příběh navazuje na to, co jsi už psal.

Irwinek
25. února 2018, 18:31
0

No jestli myslíš ing. Sigvarda Sorenssona, tak to je právě ten Facett. Číslo auta 4 :-D

Perníček
25. února 2018, 20:31
0

Aha, ten název jsem nějak při čtení vypustil... :D

Irwinek
25. února 2018, 20:53
0

Taky jsem chytrej jen díky knížkám :-D

Breakthru
25. února 2018, 17:26
1

Na přelomu 40. a 50. let jednali Švédové s československým Aero o dodávce dvoutaktů pro SAAB, ale díky tehdejšímu rolnicko-dělnickýmu režimu to padlo...
Nicméně u SAABu se dvoutakt udržel poměrně dlouho, dýl vydržel snad jen v NDR u Trabantu, Wartburgu a Barkasu...Než se přešlo na vlastní pohoný jednotky, tak byl použit právě V4 od Fordu v kubaturách 1.5 a 1.7....Byl to jeden z nejkompaktnějších čtyřtaktních čtyřválců svý doby.Ale šlo o motory z německýho Fordu nazývanej Cologne.On totiž ještě existoval britskej Essex...
Celolitina s 60° mezi válci a rozvodem OHV, takže dokonale kompaktní, jednoduchej a rozšířenej motor.Dávala se u Fordu do Capri, Taunusů, Granad, Transitů a v Německu třeba nahrazoval dvoutaktní třívalce DKW, rozšířenejch třeba ve vojenským DKW Munga a taky šlo o náhradní jednotku v NSU Ro80 místo nespolehlivýho wankelu....takže v Evropě nemohl nastat žádnej problém s jeho servisem....

reagovat