načítám data...

Historie Sobů: Saab 92H/95HK a Saabo Husvagn

03. března 2018, 21:13 3 komentářů Perníček

aneb dva krátké příběhy o karavanech z města Trollů v jednom článku.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 92H/95HK a Saabo Husvagn

Dovolím si začít počinem nadšence (možná spíš šílence) Torstena Johannessona. Ten totiž dostal vskutku zajímavý nápad, a to postavit karavan, který bude vycházet ze Saabu 92. Voilà, píše se rok 1963 a na svět kouká kulatými světly tzv. Motorhome, alias Saab 92H – pojízdná garsonka s konstrukcí ze dřeva a hliníku. Auto mi svým vzhledem dost připomíná, hlavně díky zakrytým kolům, dřívější vize o autech budoucnosti, která měla létat… Každopádně celá tahle hračka měla jeden zásadní problém, a ten byl sanotný motor. Bohužel, dvoutakt ze Saabu 92, který poskytoval výkon 28 koní, byl zanedlouho uštván váhou karoserie, seč byla snaha udělat vůz co nejvíc lehký. Na novou pohonnou jednotku však jen tak nedošlo. Na místo toho skončil karavan v lese, kde dostal označení "Lovecká chata" a řadu let nechával na sebe působit své okolí. Naštěstí tento příběh patří k těm šťastnějším. Po letech chátrání, kdy dokonce byla zničena celá záď vozu, se Saab 92H nakonec dočkal vysvobození z lesa a následné renovace do původního stavu.

Pokud si někdo myslel, že jedním "obytňákem", u pana Johannessona, to vše skončilo, tak se mýlil. Tento pán se totiž rozhodl, že na základě zkušeností s předchozí 92H, postaví druhý obytný vůz, který opět bude mít útroby ze Saabu, tentokrát z modelu 95 (nebo chcete-li 96). Nový "Motorhome", který dostal označení 95HK (někdy se uvádí 92HK), byl tedy osazena tentokrát už zdatnějším agregátem – V4 z již zmiňovaného Saabu 95 s výkonem 40 koňských sil, který byl časem předělán na 68 koňovou verzi z pozdějšího modelu. Auto se zeleným lakem se v během let někam ztratilo, neznámo kam. Objeveno bylo až na jedné aukci, kde se jej ujal další nadšenec, Claes Johansson. Tomu se i následně podařilo sehnat i starší sestřičku 92H. Každopádně, zub času se podepsal i na "devadesát pětce", takže stejně jako 92H, prošla 95HK renovací. Na řadu přišla i razantní změna zbarvení vozu, kdy kombinace tmavě zelené a světle modré byla nahrazena červenou a bílou.

Ačkoliv oba vozy využívají základy ze Saabu, tak se nejedná o oficiální produkt automobilky. Snaha o odkup a možnou následnou výrobu ze strany automobilky Saab byl, ale nikdy k ničemu nakonec nedošlo. Příčinou možná byl strach, že by přišla konkurence pro jejich Saabo Husvagn.

A tímto se dostávám k druhé části mého dnešního článku o karavanech z Trollhättanu. Projekt MEFAN (původně označení pro výrobu pohonu vznášedel pro armádu) byl neoficiální označení vývoje lehkého obytného přívěsu, který začal v loděnici Fisksätra. Světlo světa tak spatřil roku 1964 obytný přívěs nesoucí jméno Saabo Husvagn.

Na výběr byl neuvěřitelně velký počet barevných kombinací, přesně 2 - bíla/šedá a bílá/žlutá. Co je však u tohoto karavanu zvláštní, tak je jeho umístnění oken na čelních stranách soupravy. Okna jsou posazená velmi nízko, což byla snaha Saabu poskytnout řidiči přehled o tom, co se děje přímo za soupravou (nebo spíš možnost se kochat pohledem na naštvané řidiče za sebou, kteří jsou otrávení z toho, že je zdržuje karavan).
Lehoučký přívěs ze sklolaminátu, který vážil něco okolo 230 kilogramů, mohl díky své hmotnosti vesele poskakovat i za nejslabšími modely automobilky a ani nebyl rychlostně limitován.V základu karavan obsahoval jídelní stůl, dřez, dvě skříně, plynový vařič a možnost ubytovat 4 až 5 lidí. S postupem času přibyli i různé doplňky, jako na příklad skládací WC, markýzy, ale i vylepšení v podobě brzděné nápravy. Výroba obytného přívěsu se nakonec přesunula do závodu Ljunga v Linköpingu, kde trvala až do roku 1968. Celkově se vyrobilo 438 exeplářů. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
04. března 2018, 18:49
0

pěkný článek, o tomhle jsem neměl ani potuchy. oba obytňáky mají lecos do sebe a jsou svým způsobem velmi hezký, ale 95hk vypadá i použitelně ...navíc to dělený čelní okno mi evokuje ponorku, nebo-li vw typ2 t1 :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
05. března 2018, 09:29
0

Ten první obytňák je nádherně bizarní. Zakrytá kola, miniaturní dvoutakt a neskutečně utilitární design. Ta židle u volantu je už jen taková třešnička.

reagovat
GanGreen
05. března 2018, 18:00
0

Joooooo!! ja jsem z něj uplně na větvi :D ten "bez kol" je prostě neuvěřitelnej!