reklama
načítám data...

Historie Sobů: Saab 92001 (UrSaab)

13. srpna 2018, 21:57 6 komentářů Perníček

Jak to všechno začalo...

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 92001 (UrSaab)

Pro začátek si dovolím vrátit se do roku 1937, kdy vlastně vznikla společnost Svenska Aero AB, ve zkratce SAAB. Směr výroby byl vcelku jasný. Válka byla na spadnutí, čili hlavní komoditou v té době byla vojenská technika,v případě Saabu to byla letadla. Z prvopočátku se Saab zabýval výrobou licenčních amerických bombardérů a německých stíhaček, posléze přišla na řadu vojenská letadla vlastní konstrukce. Nutno podotknout, že Švédsko bylo za války neutrálním státem. Tak či tak příprava na boj byla nutná.

Píše se rok 1944 a vedení společnosti je jasné, že s blížícím se koncem války klesne poptávka po armádních letadlech, tím i ruku v ruce samozřejmě klesnou zisky. Řešení se našlo hned a Saab se pustil do produkce osobních letadel. Vznikla tak letadla s označením Saab 90 a Saab 91. Každopádně ani tohle Saabu nestačilo a začal se hledat nový směr rozšíření produkce. V úvahu připadala velká spousta alternativ, jako byly motocykly, nákladní vozidla, kuchyňské náčiní a jiné. Saab se však rozhodl pro obsazení volného místa na trhu s automobily, kde našel volné místo mezi levnými vozy malých rozměrů.

Vývoje se chopila skupinka 16-ti leteckých inženýrů pod taktovkou konstruktéra Gunnarema Ljungströmema a designéra Sixtema Sasonema. Úkolem bylo sestavit vůz, který svojí délkou nepřesáhne 4,5 metru a bude pod cenovkou 3200 SEK. Problém ale byl, že nikdo z těchto lidí neměl žádné zkušenosti s výrobou automobilů, dokonce pouze dva z nich měli řidičský průkaz a ani jeden nevlastni automobil. Logicky bylo nutné někde sehnat informace o produkci automobilů, ale zároveň udržet celý projekt v utajení. Týmu se sice podařilo zajistit a uskutečnit několik návštěv v továrně Nyköpings Automobilfabrik, ale mnoho poznatků to nepřineslo. V té době se v této továrně montovaly pouze dva druhy karosérií na předchystané podvozkové rámy. V dostupné literatuře o konstrukci automobilů také nenašli ten správný recept, protože zde byly pouze poznatky o předválečných vozech.

Bojového ducha týmu to však nezlomilo. Saab to vyřešil po svém, nakoupil řadu aut pro výzkum, mezi kterými nechyběl ani legendární VW Brouk, DKW, či Opel Kadett, to vše pro vlastní výzkum. Cílem bylo se naučit výrobu automobilu od základu sám. Kromě již zmiňovaných kriterií pro vznik nového automobilu, se už dopředu počítalo s tím, že vůz bude mít přední náhon poháněný motorem z předválečného DKW, které bylo v té době ve Švédsku velmi oblíbené. Dalším limitem byla hmotnost (max. 800 kg), kterou právě udával slabý výkon motoru, jenž činil 18 koní.

reklama

Podle nákresu v měřítku 1:25 byl nejprve zhotoven dřevěný model v měřítku 1:10, který byl testován ve švédském leteckém institutu, kde naměřili koeficient odporu 0,32, což i na dnešní poměry je impozantní hodnota. Následně byl sestaven model vozidla z dubového dřeva ve skutečné velikosti, který byl natřený krémem na boty. Firma přijala další konstruktéry pro vývoj vozu, avšak stále nikoho se zkušenostmi s výrobou automobilů. Výsledek pak byl dílem, které mohli stvořit jedině letečtí inženýři – automobil se samonosnou karosérií, a co víc poskládaný z velké části z dílů ze smetiště (a to doslova) z leteckého průmyslu. Bohužel, samonosná konstrukce, typická pro letadla, kde nosným článkem byly i dveře, byla pro výrobu levného automobilu značně nevodná.

Dalším problémem byla samotná barva. Nejdříve se pohádal výkonný ředitel s místopředsedou, jestli auto bude černé nebo modré. "Dětská" hádka byla vyřešena snad dřív než začala. Černá barva stála už dávno připravena k použití, hledala se ale lakovna. Zprvu se nemohl najít nikdo, kdo by byl schopen auto nalakovat. Po velkém přemlouvání se díla nakonec ujala firma Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ), která se v té době zabývala lakováním vlaků a autobusů.

Psal se duben 1946 a tým konstruktérů se dočkal kritiky od vedení, když byl prototyp představen. Co se vedení nelíbilo? Asi to nejpovrchnější… vzhled. Gunnar Ljungström však na to argumentoval památnou větou: "Jestli dokáže ušetřit sto litrů benzínu ročně, co na tom záleží, že vypadá jako žába?“ Projekt dostal další zelenou a přišlo na řadu testování, které pomáhalo získat poznatky pro vylepšení vozu. Jelikož byl automobil stále udržován v tajnosti, byli testovací jezdci nuceni jezdit po polních cestách v pozdních večerních a brzkých ranních hodinách, především v odlehlých oblastech Švédska.

Rozsáhlé a důkladné testy přinesly výsledky a začali se řešit neduhy vozu. První a hlavní problém byly podběhy kol, ve kterých se zachytával sníh a znemožňoval řízení vozu. Problém vyřešen rozšířením, provedení kapoty bylo změněno pro jednoduší vyjmutí motoru z automobilu a dokonce i samotný motor doznal razantní změnu. Jednotka z DKW byla prostě vyhozena a místo ní přišel motor a převodovka vlastní konstrukce. Celkově vznikly po Saabu 92001 3 prototypy, a to s označením 92002, 92003 a 92004. Ty rovněž musely absolvovat důkladný křest severskou divočinou (první 3 prototypy dokonce dohromady najezdily přes 530 000 km).

Je třeba uznat, že i na dnešní poměry disponoval UrSaab (v překladu Original Saab) solidními parametry. Podvozek umožňoval pohodlně jet po velmi rozbitých cestách 60 km/h a koeficient odporu se podařilo srazit na neuvěřitelnou hodnotu 0,30. Projekt X9248, jak byl automobil původně interně označen, už byl ke konci veřejným tajemstvím. Nakonec vyšla v novinovém plátku zpráva, ve které stálo, že i přes veškeré snahy testovacích jezdců, se nepodařilo UrSaab zničit.

Z UrSaabu pak přímo vycházel Saab 92, který než vešel do sériové výroby, prošel jako jeho prototypový předchudci dlouhou řadou testování. Výroba a vlastně kompletní zázemí firmy pro výrobu automobilů bylo přesunuto z Linköpingu do Trollhättanu, kde zůstalo vlastně až do svých posledních dnů. Saab 92001 byl nakonec vyčištěn a v původním stavu stojí dodnes v muzeu Saab v Trollhättanu, i když tomu tak v roce 2011 ani nemuselo být. Právě tento originál byl na seznamu exponátů, které měly jít do dražby v rámci rozprodání majetku společnosti Saab během jejího krachu. Vše zachránilo vykoupením město Trollhättan.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

sumy
14. srpna 2018, 09:25
0

Paráda, přečteno jedním dechem.

reagovat
Pólin
14. srpna 2018, 14:10
0

Krása- tenhle saab je snad ze všech nejkrásnější- opravdová jinakost...

reagovat
Bo
Bobek
14. srpna 2018, 15:57
0

Pecka, čte se samo.

reagovat
Arutoro .357
15. srpna 2018, 09:19
0

Článek je excelentní sám o sobě, to člověk nemusí být ani takový blázen do Saabů jako já. Opravdu děkuji za rozšíření znalosti tak poutavou formou!

reagovat
BJ
BJ
15. srpna 2018, 19:42
0

2x 9-3 pred barakem a onen uplne prvni kousek z clanku viden primo v muzeu ve Svedsku! S2

reagovat
Petju
16. srpna 2018, 09:06
0

Bezva clanek, diky moc a tesim se na pokracovani!

reagovat