načítám data...

Historie Sobů: Saab 9-7x

17. března 2019, 16:53 12 komentářů Perníček

Nejvýkonnější Saab s americkými geny.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 9-7x

Geneze příchodu velkého SUV s Griffinem ve znaku vznikla voláním současných majitelů, potažmo dealerů po velkém voze, protože podle tehdejších průzkumů, majitelé Saabů měli krom svého švédského miláčka i v garáži v hojné míře SUV. Automobilka v té době měla pouze dva modely a to 9-5 a 9-3, tedy pokud nepočítáme 9-2x pro americký trh, které se za krátko po prodejních neúspěších stáhlo. Poptávka po švédském SUV a současně rostoucí zájem o tuto třídu vozů nahrávalo společnosti do karet…

Hned ze startu je tu ale první problém. Rodící se vůz dostal platformu GMT360, která byla společná pro Chevrolet Trailblazer. Kromě něho zde byli GMC Envoy, Oldsmobile Bravada, Buick Rainier a Isuzu Ascender, což by nebylo nic neobvyklého, ani špatného, automobilka tímto značně ušetřila na vývoji, avšak platforma byla stará už skoro 5 let. Nicméně nový Saab se v roce 2004 představil s karosérii převzatou od Oldsmobilu Bravada, který v tom samém roce skončil na trhu i s celou továrnou Oldsmobil (GM vyhodnotilo společnost jako ztrátovou a nechala značku zrušit). Na první pohled nastala znatelná změna u designu, auto obdrželo typickou saabáckou příď, kterou si nešlo s ničím splést, úprav se dočkala i koncová světla, zadní nárazník a hagusy na střeše. V interiéru to po úpravách vypadalo na první pohled jako u Chevroletu Trailblazer, ale řada prvků je tady ve stylů Saabů – výdechy klimatizace, oblíbený vyjíždějící držák na pití a hlavně zapalování mezi sedadly. Navíc už od základu zde byl dřevěný dekor palubovky, kožené sedačky, navigace, vyhřívání předních sedadel, automatická klima nebo audio od firmy Bose.

Co se technické stránky týče, tak vůz oproti svým sourozencům disponoval jiným, více sportovně laděným podvozkem, většími brzdy s ocelovými předními třmeny a zesíleným rámem. Motorové jednotky byli převzaty od sourozenců, slabší šestiválec o objemu 4,2 litru dával slušných 205 kW (275 koní) a pak zde byla silnější 5,3 V8 s 224 kW (rovných 300 koní) a točivým momentem 447 Nm. Obě verze měli shodně omezenou rychlost na 191 km/h, stejně tak měly 84 litrů velkou nádrž, čtyřstupňovou automatickou převodovku a náhon na všechna čtyři kola. Motory byly vlastně jedním z důvodů, proč se ani nepočítalo s tím, že se bude modelu 9-7x vůbec dovážet do Evropy. Musely by být implantovány motory s nižším objemem, a to jak benzín, tak i nafta. Když k tomu přičteme homologační cyklus a ten fakt, že o velká americká SUV nebyl v té době na nejstarším kontinentu moc zájem, tak bylo vcelku logické, že se s prodejem v EU nepočítalo.

U motorů ještě chvíli zůstaneme. Při modernizaci v roce 2008 přišel na trh Saab 9-7x s označením "Aero". Vůz se dočkal nového motoru a to šestilitru s výkonem 298 kW (400 koní) a kroutícím momentem 542 Nm, známý pod názvem LS2. Ano je to tentýž motor, co se strkal do Chevroletu Corvette C6. Tímto vznikl vůbec nejvýkonnější sériově vyráběný Saab všech dob. Krom toho Aero verze získala tvrdší stabilizátory, zadní diferenciál se zvýšenou svorností a 20-ti palcová litá kola.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vraťme se ale zpátky do roku 2004, kdy byl vůz představen, respektive do roku 2005, kdy šel do prodeje. Výroba probíhala v americkém Morainu v Ohiu společně se sesterskými vozy. Saab 9-7x měl bojovat o své zákazníky ve třídě luxusních SUV a konkurovat Volvu XC90 nebo Touaregu od Volkswagenu. Jeho přijetí mezi lidmi bylo ale hodně rozporuplné. Na jedné straně stáli příznivci, většinou to byli přímo majitelé, kteří byli ze švédského Trailblazeru nadšeni víc než ze sesterských vozů a ze zbytku konkurence. Auto bylo pro ně mnohem hezčí, spolehlivější, stabilnější, při řízení přesnější,… zatímco na druhé straně stáli odpůrci s tvrzením, že to není pravý Saab a auto získalo hanlivé označení Trollblazer. Důvodem především byl původ vozu, motory bez turbodmychadla, ohavnost interiéru a jeho koncepce. K oblibě ani moc nenahrávala cena, která se po přepočtu na českou měnu pohybovala okolo 1 milionu korun (pokud se dostalo do našich končin tak se cena vyšplhala na něco málo přes 1,5 milionu Kč). Díky tomu se také vůz stal druhým nejdražším SUV od General Motors, hned po Cadillacu Escalade. Auto bylo v mnoha případech tak neoblíbené, že se dokonce dostávalo do žebříčku nejhorších automobilů současnosti.

První půlrok prodej byl naprosto tragický, dokonce se ve Spojených státech prodalo za tu dobu více vozů Porsche 911 než švédsko-amerického Saabu. Prodeje se pak o něco zvedli, dokonce se skrze dealery auta dostávala do Evropy, ale nebylo to nic, co by společnost mohlo finančně uspokojit a hned po druhém roce produkce začali prodeje pozvolna klesat, až byl vůz v roce 2008 z portfolia automobilky vyškrtnut. Jejich doprodej skončil s 1209 vozy v následujícím roce. V součtu se prodalo něco málo přes 86 000 těchto vozů, což bylo v porovnání s Chevroletem Trailblazer (přes 700 000 prodaných aut) dost mizerné číslo.

Co se týče SUV segmentu u švédské značky, tak připravovaný model 9-6x, který byl založen na Subaru Tribeca, skončil hned v zárodku v roce 2005 a model 9-7x se dočkal duchovního nástupce v podobě 9-4x v roce 2010. Ten však neměl dlouhého trvání, protože krátce na to automobilka Saab skončila.

Řada lidí v té době, kdy se Saab 9-7x prodával, začínala tvrdit, že společnost General Motors chce tímto vozem značku Saab zabít a vlastně dodnes mnozí tvrdí, že částečně díky tomu i tak nakonec stalo.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

code64
17. března 2019, 18:04
0

Opět pěkně zpracované ale tohle se snad už nedá považovat za Saab.
Pořád čekám na podobný elaborát o 9-5, ta ještě trochu té sabbovitosti měla.

reagovat
Perníček
17. března 2019, 18:32
1

Děkuji. :-) Kterou máš na mysli? První generaci 97-10 nebo tu poslední?

code64
17. března 2019, 21:49
0

Samozřejmě tu první.

liška
17. března 2019, 18:29
1

Jaká náhoda, zrovna neska sem jednoho objevil v inzerci a tak jsem se jal shánět informace a ono článek na autíčkáři :) https://auto.bazos.cz/inzerat/102100079/2006-Saab-9-7X-42i-I6.php

reagovat
Perníček
17. března 2019, 18:34
1

Ano, ano vím o něm. :-) Článek jsem měl rozdělaný asi už 2 týdny a dnešní inzerát na 9-7x mě nakopnul, abych to už dodělal. :-D

Martin Mlčoch
18. března 2019, 17:47
0

Tady by me moc zajimala spolehlivost. Slysel jsem nekolikrat, ze byla duvodem pro slabe prodeje.
Je to pravda, nebo?

Martin Mlčoch
18. března 2019, 17:48
0

A jeste bych se te rad zeptal Pernicku... das mi doporuceni na zdroje, odkud cerpas o Saabech? Ja je miluju a kdyz stovnam sve znalosti v porovnani s tebou, citim se ponekud trapne. Tak bych si to mohl taky nastudovat :)

Perníček
18. března 2019, 19:04
0

O spolehlivosti toho právěže moc nevím. Co jsem četl dobové recneze, tak dost majitelů bylo spokojených, jiní zase tvrdili, že tam toho bylo dost na to, aby se dalo mluvit o krámu... Co ale vím, tak společnost musela udělat svolávačku kvůli botě v elektrickém ovládání oken (zejména u řidiče), kde se do dveří dostávala vlhkost, která není moc pro elektroniku prospěšna. Vyřešilo se to krycím plastem.
Zdrojem, když se zadaří tak něco málo mám v automobilových encyklopedicích, jinak je to prostě internet, člověk musí vyhledavát hlavně v angličtině a překládat si. Největším takovým zdrojem je stránka saabplanet.com, v češtině se toho poměrně dost dalo najít na stránce saabinfo.net, ale její osud je aktuálně nejasný. Jako opěrný bod stojí wikipedie, kde na stránce v anglickém jazyce je celý seznam všech produkčních vozů i konceptů... Co nějak člověka i navede za poznáním je vlastnictví Saaba a vlastně ta komunita lidí okolo nich. :-)

Nimrod
18. března 2019, 19:15
1

netvrdím, že tam bude všechno, ale web.archive.org je prostě skvělý https://web.archive.org/web/20160305103817/http://saabinfo.net/

liška
18. března 2019, 22:32
0

Perníček: zrovna ta popisovaná vlhkost se týká koukám i toho inzerovanýho kusu. Zajímalo by mě, kam se s tímhle jezdí do servisu, zda chevy, opel/saab či to zvládají i garážníci? Ta americká technika má většinou pověst jednoduchosti...

Perníček
19. března 2019, 14:28
0

Bohužel jsem zatím neměl možnost mluvit s žádným majitelem 9-7x, ikdyž se jich určitě nějakych 10 kusů, snad i víc, najde. Ale primárně bych to tipoval na vyhlášené servisy Saabů.