logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Moctezuma Blog

chyba: Source image () doesn't exists.

Ford Expedition 4x2 Eddie Bauer V8 5.4 Triton.

Před mým příjezdem do Střední Ameriky jsem na pár měsíců "onemocněl" a denně hledal na různých stránkách své vysněné budoucí auto.

Jediným jasným kritériem bylo auto s motorem V8, bo jsem si jej v EU nemohl v minulosti dovolit. Na úvod bych také rád uvedl, že se jedná o článek čistě subjektivního charakteru nemaje nic společného s masovým efektem naprosté průměrnosti aut dnešní doby, ať se již jedná o jakýkoliv kontinent.

 

Ihned po příletu do Valle de Anáhuac jsem navštívil různá Tianguis (v jazyku Nahuatl tržiště – v Mexiku je totiž španělština velmi ovlivněna Nahuatlem a jinými indiánskými jazyky) ve čtvrti Bordo de Xochiaca v Nezahualcoyotlu (jeden z mnoha Tlatoani z Tenochtitlánu), kde se o víkendu prodávájí stovky aut od soukromých prodejců. Vlezl jsem snad do každého zajímavého auta. Zjistil jsem, že Suburbana (kterého jsem moc chtěl) nechci ze dvou důvodů. První bylo upozornění, že v něm jezdí ve většině případů narcos či vládní představitelé a druhým důvodem byla délka 5.7m. Na výběr z barev byla vždy černá a zase černá. Výše dvě zmíněné skupiny ovšem jezdí v obrněné verzi level 5+ ( anti-AK47 atd.). Chudší ochranka těch bohatších jezdí bez obrnění a je první, která se dostane na druhý břeh řeky. Na obrněného Suburbana jsem neměl a v neobrněném jsem nechtěl riskovat. Ani okupovat 2 místa v garáži jedním autem. V každém případě tohle auto ma style a i policejní prezident Mexika by mohl vyprávět, jak jej Suburban (v nej obrněné verzi) zachránil před pár měsíci proti najatých více než 100 vrahů (Sicarios), které na něj poslal jeden z mnoha kartelů jen jako "upozornění", ať se uklidní ve svých aktivitách proti snížení kriminality. Docela umírněný signál :-) V okolí to bohužel schytalo pár lidí, co jeli zrovna do práce… Kde se hrabe uliční, měsíce připravovaný protest proti špatně opravenému chodníku směřující od Tesca ke školce někde u Havířova.. :-) 

 

Tolik k Chevymu. Poté jsem vlezl do Forda Expedition, který vypadal uvnitř o dost lépe než Suburban. Luxusnější verzi Navigatora jsem vynechal díky měchům a jiným nesmyslům, které stojí zbytečně moc pesos. Nesmysl myslím tím, že nechci řešit v téhle zemi zbytečné problémy v autoservisech a také zbytečně upozorňovat nápisem Lincoln. Přeci jenom víme, jak dopadl Abraham Lincoln, když si zašel do Fordova divadla ve Washingtonu a potkal stoupence Jihu převlečené za herce…

 

Jednoho Expeditiona v bílé barvě jsem chtěl koupit, ale můj mexický doprovod pracující pro bezpečnostní agenturu mne upozornil, že na hranicích autobazaru hrozí velká pravděpodobnost, že mne ihned zastaví skupinka mexičanů s potetovaným obličejem plný křesťanských křížů krásnou vězeňsko-zelenou barvou, která auto vrátí zpět do vlastnictví majitele, který ho opět prodá jinému šťastlivci či hlupákovi, jakým jsem se mohl stát. Autobazar jsem raději opustil a hledal jinde. V každém případě to byl nezapomenutelný zážítek.

 

Po pár měsících hledání jsem se naštval a zajel na jiné "Tianguis" na jihu Mexico City, do jisté čtvrti Tlalpan. Tento autobazar měl být bezpečnější. Btw. jih Mexico City, tedy čtvrť Tlalpan znamená cca 22 Km od mého bydliště a přes 2,5 hodiny cesty po přeplněné 16 proudové dálníci, která jede krokem ve dvou patrech. Ti bohatší jedou o něco rychleji v druhém poschodí za poplatek..

 

Viděl jsem Mustangy, různé Toyoty Tundra, Suburbany, Duranga, Titany, Camara a jiné pěkné auta. Spousty jsem jich vyzkoušel. Poté jsem zahlédl červeného Expeditiona ffulu. Sedl jsem dovnitř a bylo jasno. Důležitou roli hrálo i to, že prodejce byl mornon, u kterého jsem čekal, že nelže a má strach ze svatého Pedra. Obchod jsem poté uskutečnil v pracovních prostorech s ochrankou, jen pro drobnou osobní jistotu..

 

Auto jednoznačně splňovalo mé požadavky na dopravu v téhle přes 22 až 25 miliónové aglomeraci, která nemá konce. Je vysoké, relativně rychlé a hlavně do něho narvu 8 stromů různých citrusů a spoustu květináčů, které pěstuju na terase a jednoho adoptovaného, malého a neskutečně uštěkaného klasického mexického psa kříženého mezi Chihuahua a Zlatým retrívrem. Zde se nachází opravdu zajímavá směska genetické informace různých ras a nejen psů :) Např. Mixtécové s potomky afrických otroků ve státě Oaxaca tvoří něco antropologicky opravdu úžasného. Zpět k autu.

 

Jedná se o klasický 5.4 L V8 Triton OHC motor, který se dávál i do F-150, Navigatora, Lincolna Mark LT etc. Motor přede naprosto fantasticky. Výkon 231Kw a 495 N.m na tenhle obývák docela stačí. Po nastartování dělá obrovský kravál a poté se rychle uklidní. Při jízde prakticky nelze slyšet a opravdu táhne. Výměna svíček mě stála přibližně 4000 Kč (po 12 letech, které byly původní). Výměna oleje co 5000 Km vyjde asi na 1000 Kč včetně filtrů (5W-20 Mineral). Olej v převodovce jsem pro jistotu ihned vyměnil, bo jej klasicky nikdo nikdy předtím neměnil. Cena včetně práce a materiálu stála asi 6 000 Kč. Ať máte představu o servisování největšího a nejluxusnějšího ojetého Forda. Mormon samozřejmě lhal, jak jinak, omfg. Nic nebylo nikdy měněno, krom motorového oleje (i to mu nevěřím). Snad se bude smažit v pekle bastard jeden, jelikož mi auto prodal s 55t Km a poté jsem našel poslední servisku v roce 2013 s 78k Km… Mexická klasika, kdy je zde auto naprostý spotřebák, nikoliv kult, jako v ČR a auto se začne opravovat, jakmile přestane jezdit. Prevence je zde nulová. Kultem myslím kamínkem odřený nárazník a s tím spojenou nasraností, že jej musím opravit.

Moc se omlouvám a jsem si jist, že až doposud to dočte fanda aut či historie, ale nemohu si odpustit některé názvy výbav či doplňků, protože některé názvy výbav jsou zde fakt komické.

Přídavný přední ocelový nárazník pro auta a především všechny policejní nárazníky se jmenují Tumbaburros – nebo-li "nabourej osla".

Střešní okno zde má naprosto poetický název, Quemacocos – nebo-li "spáluje kokosy"… Tato pojmenování najdete zde v ofiko prodejnách. V Guatemale vám ale rozumět nebudou.

 

Interiér je klasicky americký. Tedy, když přejíždím přes nekonečné množství příčných prahů, vše neskutečně vrže. Tento problém se dá vyřešit tím, že si poslechnete mexické mariachi na plné kule a budete koukat na koncert velkých sombreros na obrazovce nad klimatizací. Druhá a třetí řada ocení další obrazovku ve stropnici auta.

 

Co musím o autu říct, tak že je nesmírně jednoduché a opravitelné za pár peso. I já, který jsem více fanda než mechanik, tak jsem byl schopen některé díly vyměnit či asistovat mechanikovi. Dílů je v Mexiku mraky a na oficiální servis kašlu z více důvodů – bo gringo a dolary. Pouhopouhá jednorázová diagnostika stojí dost mexických pistolí. Na Amazonu jsem si koupil svojí a měl klid. Klasické oranžové fordovské kontrolky check motoru jsem si vždy co 400 km mazal sám.

 

Převodovka je 6-ti stupňová. Neskutečně zpomalená, jako všichni latinos. Neumí se rozhodnout, který kvalt tam hodit a hlavně kdy.Všechno jí trvá…Četl jsem jeden zajímavý komentář od jednoho latino-amerického komentátora, že migrovat mezi latino-zeměmi je jako migrovat mezi kajutami v Titanicu. Tak nějak bych popsal převodovku. Děs.

 

Co každého určitě zajímá je spotřeba. Ve městě jsem jezdil mezi 30 až 45 litrů na 100 Km. Je to dáno především místní dopravou, respektive stáním a popojížděním. Můj rekord je ujetí 900 m za 1 hodinu a 20 minut na 7 proudové jednosměrné cestě do centra. Chyba byla na mojí straně, jelikož tenhle směr je ucpaný každý den od 19:00 a já blbec špatně odbočil a přes hodinu se dostával z této ulice.

 

Tohle auto je dělané především na dálnice. Při mé cestě do Acapulca, která činí cca 450 Km v 5 lidech a zavazadlech dělala 9 l/100 Km. Což jsem opravdu fakt čuměl a to nejsem žádný schizofrenik fplny TDI 6xkW nejlepší, co chodí na autoburzu a hledá fake TDI v červeném, minimalně D a I. Motor lze vytáčet do 4 500 otáček za minutu a má omezovač do 165 kmph, což mě docela naštvalo na rovném úseku dálnice. Upřímně se ani nedivím, bo tohle se řídit rychleji snad ani nedá. Kolem 120kmph točí pod 1800 ot/min. Zároveň při mé cestě do Jalisca jsem si řekl, že přeci jenom je tohle auto pro staré a v mém věku bych si měl pořídit něco zajímavějšího. Tento článek jsem měl nějakou dobu rozepsán a řekl si, že ho nyní dokončím, ať udělám radost někomu, kdo si třeba tohle auto bude chtít koupit v ČR. Je mi jasné, že cílovka je tak 1 až 3 kusy ročne.

 

Na závěr bych rád uvedl, že obecně tohle auto není vůbec špatné i přes své nedostatky. Pokud chce někdo mega-obývák a vypadat jak Ranchero (Ranger), rozhodně doporučuji.
 

Mějte fajn den a určitě budu rád za jakýkoliv dotaz. PS 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
Pkr
16. 12. 2020, 07:48

Zajímavý článek, hlavně kvůli tomu mehyku.
Jaká je tam skladba aut? Predominantně SUV a čtyřkolky, nebo naopak vyšisovaný malý keplíky?

0
Moctezuma
16. 12. 2020, 22:39

Díky. Skladba aut silně závísí na lokalitě. V lepší čtvrti lze vidět samé nové auta včetně těch obrněných. 4x4 se zde moc nenosí, jelikož není potřeba. Když jsem byl na severu Mexika, tak jsem viděl spousta pick-upů, zde v Mexiko City jezdí většinou menší auta. Většinou se samozřejmě jedná o starší kousky. V Acapulcu např. stále jezdí jako taxiky VW brouk z 70 let 20 století :-)

0 reagovat
krab
17. 12. 2020, 09:53

Moc hezkej blog a díky za to virtuální průvodcovství po Mexiku. Pár těchto Fordů jsem řídil, naposledy teda Lincoln Navigator v takovým "executive" provedení, ale bez pancéřování, jelikož u nás to není potřeba. V Mexico City bych v něm asi dlouho nevydržel...

Ty motory a celkově technika jsou takový jednoduchý, i když třeba ten Navigator mi přijde, že by si zasloužil silnější koně. Oni jsou hrozně těžký...

Tak se budu těšit co vybereš na tržišti příště ... Mě by se k tomu popisovanýmu prostředí hodilo fakt něco jako Mercury Cougar XR7 nebo oprýskaný Chevy Nova ...

0
Slower
17. 12. 2020, 21:51

Nebo si muze prodit Nissan Versa (nebo Tiida) sedan a zapadne tam :D

1
Moctezuma
18. 12. 2020, 02:13

Díky. Jak píšeš, tak ta technika se i mně, jako laikovi, zda velmi jednoduchá a dosti bytelná. Většinou, když máš nového Navigatora či Escalade , tak před i za tebou jede Durango či Charger s ochrankou, takže nepotřebuješ moc zrychlovat :-) Po nejluxusnější ulici (obdoba Pařížské), která nese krásný název Avenida Presidente Masaryk (kde stojí identická socha, jako před Pražským hradem) se občas projíždí jeden Číňan ve Ferrari a před ním 2x Charger a za ním 2x Charger :-) Takže pouhé provětrání jeho auta, kdy převodovka sotva hodí 3 stupeň zaměstná minimálně 8 lidí a 4 auta... Ale proč né, když je spokojen :-)

Ty auta jsou těžké a hrozně blbě brzdí (u nového Expeditiona či Navigátora nevím). Někdo by určitě řekl, že to auto je nesmysl, ale zde je to společenský status a proto se tak dobře prodává. Tady v Mexiku se docela jede na kasty. Né jak v Indií, ale docela dost..

Uvidíme, co bude dál. Koukám po Lincolnovi Mark IV z roku 1975 za cca 190k Kč. Tak uvidím. Btw, pro představu, toho Expeditiona 2007 jsem prodal za 130 000 Kč :D

Odkaz na Marka:

https://auto.mercadolibre.com.mx/MLM-750216446-lincoln-mark-iv-1975-_JM#position=1&type=item&tracking_id=4f663a24-1736-424d-9f05-4391cd5aa6c8

Slowere, jojó, Tíída či Versa (nejlépe Nissan Tsuru :D ) je záruka nenápadnosti a tak 50 % šance, že jej před barákem ráno nenajdeš :-) Očividně se vyznáš :-)) Btw, furt koukám na Camara...

0 reagovat
Ronoath
17. 12. 2020, 13:26

Perfektní! Dobrý náhled do světa, kde se zřejmě nikdy neocitnu. Člověk si trochu více váží toho, že ty obrněnce tu až tak nepotřebuje:-)

2
Moctezuma
18. 12. 2020, 02:20

Díky. Právě proto jsem si nakonec řekl, že to dokončím. Alespoň pár fandů nesmyslných aut si může přečíst zdejší reálie :-) Každý rok, co jezdím na dovolenou do Ostravy na pár týdnů ( :D ), tak si vždy říkám, co to máme za ráj na zemi :-) Např. že po roce si můžu nasadit svoje hodinky a vracet se z noční hospody MHD. Moc si to užívám :-)

-1 reagovat
Rockefeller
24. 1. 2021, 19:01

Nevěřil bych tomu, že 5.4 Triton si v dnešní době snadno dostupných informací někdo opravdu dobrovolně koupí, obzvláště z nejasnou historií servisu. Ten motor je prostě zmetek.

1
Moctezuma
24. 1. 2021, 19:59

Já to auto koupil s nejasnou historií, mělo původní svíčky (12 let), baterku starou 10 let a krom výměny svíček jsem do motoru nedal ani peso - krom výměny klínového řemenu za pár peso.. Jezdil jsem více než 2 roky bez problému. Nejsem znalec motorů, ale kdyby byl tak špatný, tak by tu asi nejezdil v každém desátem autě. Rád se nechám poučit, v čem je ten motor zmetek :-)

0 reagovat
Pavel Sev
22. 12. 2021, 09:55

slusny expedicni auto, jestli nejakej rejpal by dokazl na toto auto rict Fordem tam a vlakem zpatky :)

0
Moctezuma
22. 12. 2021, 17:16

Myslím, že to dokáže říct spousta lidí, i když auto vidělo pouze v inzerátu :-) V každém případě mě jednou nechalo, když praskl chladič :) Ale to se u 12 let starého a né moc udržovaného auta může stát nehledě na Forda :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte