Pár týdnů zpátky jsem došel k myšlenkovému bodu zlomu, že Colt CZT je jakožto daily velmi uskákaný a hlučný povoz. Mám to štěstí, že jsem už při přiznání této myšlenky mohl začít hledat náhradu. O konečném výsledku (a že je to skok) se rozepíšu příště, teď mě ale zajímá jiná věc. Jaké by bylo ideální auto pro vaše denní ježdění, kdyby byla možnost vybrat si jednotlivé části různých vozů? Celou tuto úvahu bych chtěl vzít z konstrukérského hlediska a bude čistě individuální. Nemám v úmyslu zacházet do extrémů typu Porsche na zakázku od Singer s motorem z 917, nebo Lexus LC500 s podvozkem Bose a motorem z LFA. Pojďme vzít komponety nebo technologie z aut, které můžeme „běžně“ (tohle slovo si prosím nepamatujte) vídat na silnici a poskládat z nich ultimátní daily car na míru. Jako bych byl Sheikh…
Začneme typem auta a tady budu čistě praktický. V průběhu více než roku jsem zjistil, že A-Class W169 s dvojitou podlahou je z hlediska prostoru na malém půdorysu naprosto geniální počin. Duchovní nástupce je do dnešní doby tak trochu třída B, která nabízí prostoru ještě více, i když ve druhé a třetí generaci o sandwichovou podlahu přišla. Karoserie typu MPV hatchback v kompaktním balení mi více než vyhovuje a ve všech generacích je i přes dostatek prostoru béčko stále vcelku kompaktním vozem. Možná by se hodilo malinko prodloužit přední část, abychom mohli následně pomýšlet na nějaké pěkné pohonné ústrojí. Základní ideu bychom měli, pojďme dále.
Požadavky na pohon jsou dostatek výkonu a zároveň velmi tichý hod. V tomto bych pomýšlel na full-hybrid, abych mohl dojíždět do práce pouze na rekuperovanou elektřinu. Já vím, jsem Sheikh, takže do práce nemusím… ehm, dobrá. FWD, RWD, nebo čtyřkolka, zde nemám favorita. B-Class bylo možné si objednat i ve čtyřkolce, takže máme otevřený prostor jakémukoliv řešení. Převodovku chci jedině automat, a pokud bych si už měl vybrat, docela tíhnu k CVT. Kvílivý zvuk při vysokých otáčkách mi nevadí, zato oceňuji plynulost a schopnost vždy vybrat ideální otáčky pro co nejefektivnější jízdu. A abychom si to zjednodušili ještě víc, tak by bylo ideální najít motor s převodovkou rovnou v jedné sestavě. Tady si dovolím trošku popustit uzdu fantazii, protože mně osobně vychází ideálně pohon z Lexusu GS450h. Kombinovaných 345 koní, produkovaných převážně šestiválcem, se zdá jako ideál – v kombinaci s hybridním systémem zajistí spotřebu netrhající peněženku. S CVT už je motor z výroby spřažen, má pohon zadních kol, navíc jsou Lexusí motory známé spolehlivostí. Rozměry motoru také nemusíme řešit, proto jsme si nechali prodloužit předek.
Jelikož je ale hybridní systém značně těžký, chtěli bychom najít hmotnostní úspory, ovšem nikoli na úkor pohodlí. Inspiraci najdeme v německém BMW, jehož inženýři dokázali použitím karbonového rámu srazit hmotnost elektrického i3 až na 1195kg. Jedná se sice o značně menší auto, ale typ karoserie MPV vcelku sedí a dosáhnout stejné hodnoty váhy není cílem. Menší kapacitu baterie Puzzle Caru vyváží vyšší hmotnost šestiválce, a proto bych si dokázal představit výslednou hmotnost mého ultimátního B-class se všemi výdobytky luxusu na cirka 1500 kg. To by mohl být dosažitelný cíl. Další aspekt výsledné hmotnosti je odpružení a materiály pro odhlučnění vozu. Z hlediska pohodlí by se krásně nabízel vzduchový podvozek s měchy, ale v kompaktnějším provedení budou stačit adaptivní tlumiče – podvozek tak bude komunikativnější a výsledek o něco levnější. Tady bych se držel Lexusu, ostatně stejně jako u odhlučnění.
Pomalu se dostáváme do interiéru. I tady se mi jeví Lexus dobrou volbou. Styl interiéru bych si představoval ve stylu LC500 s výjimkou sedadel a volantu, které bych si propůjčil u LS. Sedadla s vyhříváním, odvětráváním i masáží by byly z béžové perforované kůže Conolly, ostatně stejnou kůží by byla obšitá i palubní deska a středový tunel. Ostatní prvky palubní desky by byly zhotovené z hliníku a tmavě hnědého dřeva, které by bylo součástí také volantu. Mimochodem tady narážíme na další zajímavost v podobě novinky Lexusu – systém steer-by-wire. U Mercedesu bych si vypůjčil legendární MBUX a navigaci s rozšířenou realitou. Na závěr audio od Mark&Levinson, černá stropnice a hotovo. Bez ambientního osvětlení prosím. Osobně se považuji za požitkáře, ale jsme přece Sheikh.
Z hlediska moderních výdobytků, zpříjemňujících život, bych byl rád 360° kameru, automatické zavírání kufru, vyhřívané přední okno a volant, no nic v dnešní době neobvyklého. Stick with Lexus again. Soft close dveří není nutno, ale pokud by pánům konstruktérům zbylo pár minut času, tak tento detail rozhodně nezarmoutí. Chvíli jsem rozmýšlel nad dvěma křesly vzadu namísto klasické trojsedadlové koncepci, ale vzhledem k praktičnosti sklápěcích sedadel původního Béčka asi zůstaneme u běžnější verze.
Nakonec vycházíme z interiéru zpět ven a dostáváme se k designu. Osobně mám vnitřní hlas, který říká, že Mercedes by měl být stříbrný. Mnoho z Vás pravděpodobně vidí B-class z hlediska vzhledu jako nezajímavé auto a i když mě osobně se líbí, dávám vám tak trochu za pravdu, hlavně zepředu. Jakou masku tedy dopředu nalepit? Asi se shodneme, že BMW to nebude, ale co třeba S-Class? Stelvio? Nebo něco trošku blíže japonskému základu, ve stylu LS? Pohrál jsem si s photoshopem a nejlépe mi vyšlo….. tohle:
Nejsem úplně fotošopový génius, to berte v potaz. A nevyšlo z toho úplně renezanční dílo, ale jakožto zadavatel auta na zakázku bych nebyl odkázaný jen na mé grafické schopnosti. Tady se neodehrává žádný black packet, ale pár decentních chromovaných doplňků – lišty kolem oken, přední maska chladiče… A nejvýše sedmnáctipalcová kola. Potom ještě možná prolis na boku a dílo je hotovo.. Výsledek možná trochu připomíná jakéhosi kentaura – ani kůň, ani člověk. Občas si rád takhle zapřemýšlím a kupodivu většina mých úletů směřuje spíše k menším a praktičtějším vozům. Pravděpodobně jsem při konstrukci mého Puzzle Caru šel úplně jinou cestou, než by šla většina, ale to dává prostor do komentářů. A prosím nepište, že jsem na začátku tvrdil něco o neextrémnosti tohoto vozu, nešlo odolat.
Technická specifikace Mercedesu LC450h i3:
Motor: V6 Toyota 2GR-FXE full-hybrid
Objem motoru. 3456cm3
Kombinovaný výkon: 253kw (345 koní)
Převodovka: L110 eCVT
Hmotnost: 1505 kg
Zrychlení 0-100: 5,3s (podle online kalkulačky)
Spotřeba: 6,5-7,9 l/100 km
Komfort: Nezměřitelný
Cena: Na tu se ptát nesluší
14. června 2023, 10:00
0
Zajímavý nápad. Taky jsem tak kdysi uvažoval: do Fiatu Tipo v sedanu a nenápadné hnědé barvě V8 a převodovku z Chargera a interiér z Lexusu LS. Pochopitelně i nutné změny podvozku - tam by se mi líbily adaptivní tlumiče, ať se to umí houpat jak Kodiaq před faceliftem a zároveň být po přepnutí do sportu pevné jak Subaru WRX:-D
14. června 2023, 12:00
0
No to by mohlo být taky zajímavé, ultimátní sleeper. A čistě teoreticky u motoru zůstáváš ve stejném koncernu :D
15. června 2023, 00:28
3
A při každým servisu by šel motor ven...
Jinak ale se to dá dělat i opačně - někde teď ukazovali první generaci Cayenne S, kde asi klekl motor, tak tam borec implantoval 1.9 TDI a manuální převodovku. Bylo to odněkud z Ukrajiny a majitel tomu ve videu říkal něžně "Moj Kajenčik".