načítám data...

Corvette, F-88, nebo Bonnevile Special? Aneb (ne)slavní bratři Corvette C1

07. března 2018, 19:36 7 komentářů Autíčkový Jelen

Když se zvolá „Amerika!“ tak si většina autařů vzpomene na slavné spojení slov Chevrolet a Corvette. Tento kultovní sporťák se svou snad ještě více kultovní V8 si vybojoval srdce fanoušků nízkou cenou a o to větším charakterem. Nechybělo však moc a skandovali bychom dneska třeba „F-88!“ Nebo Bonneville!“ Místo „Corvette"!

zobrazit celou galeriiAdam  Jelínek: Corvette, F-88, nebo Bonnevile Special? Aneb (ne)slavní bratři Corvette C1

 

Jak vám řekne každý dějepisář, historie nikdy není jenom černá nebo bílá, a jak se ukazuje, ani něco tak kultovního jako spojení levného amerického sporťáku s V8 nebylo tak jednoduché. Vlastně první Corvetta s V8 pod kapotou vůbec nenesla známý název „Corvette“. Ale nejdříve to vezměme pěkně od začátku. První nositelka jména Corvette se světlu světa ukázala v roce 1953 v podobě elegantního kabrioletu. Původně vytvořená pouze jako showcar, ale díky velkému zájmu přihlížejících nakonec ještě ve stejný rok vypuštěna do výroby. První dva roky pod kapotou ševelil řadový šestiválec „Blue Flame“. V různých verzích a objemech sloužil i jako pohon pro všechny osobní automobily Chevrolet, s různými úpravami byla větší verze dokonce používána i v tzv. „trucks“. Corvetta dostala větší a tedy i silnější verzi o objemu 235cu (nebo-li 3,9 litru), které jednokomorový karburátor dopomáhal k výkonu 150 koní.

Zajímavostí jednotky Blue Flame bylo to, že i přestože byl počet válců roven 6, tak měla 3 sací přívody a 4 výfukové odvody. To znamená tedy, že vždy jeden sací přívod byl přidělen 2 válcům najednou a výfukový odvod byl vždy jeden pro dvojice 2 a 3, 4 a 5, a samostatně pouze pro 1 a 6 válec. Toto řešení způsobovalo nevyrovnanost zátěže působící na jednotlivé válce a také limitovalo celkový výkon. I tak je Blue Flame považovaná komunitou za dobrou a spolehlivou jednotku.    

Říkal někdo „Rocket?“

Netrvalo to ani jeden rok produkce první Corvetty, než se objevila její první variace. Byla, ale i nebyla z vlastních řad. V roce 1954 se další značka GM, tehdy ještě existující a úspěšný Oldsmobile rozhodl, že zkusí (v čele s Billem Langem) naroubovat hlavní designové znaky své značky na karoserii Corvetty první generace. Výsledek nazvaný Oldsmobile F-88, vyrobený v jednom kuse (možná existoval ještě jeden, kterého údajně potkaly plameny a smutný konec, další zvěsti mluví dokonce o třech) je rozhodně zajímavou a netradiční podívanou, dle mého názoru i vcelku pohlednou, rozhodně odráží typický design tehdejší doby. Co je však nejzajímavější na celém konceptu je implementace motoru Oldsmobile Rocket V8 (5,3l) se čtyřkomorovým karburátorem. Toto mocné srdce dodávalo vozu 250 koní a přes čtyřstupňovou převodovku pohánělo zadní kola. Rozhodně to byl docela skok oproti 150 koním „Blue Flamu“. I interiér byl nový, aby odkazoval na spojitost s automobilkou Oldsmobile, uprostřed přibyl nový rychloměr, pod který se umístily ostatní ukazatele, tohle vše působilo čistým a moderním designem, často typickým pro vize automobilu budoucnosti. Mimochodem jediný přeživší kus se prodal v roce 2005 za částku přesahující 3 miliony dolarů.

A další bratříček

Ale Corvetta dostala ještě jedno bratra, a tento byl ještě o něco odvážnější. Ve stejný rok se totiž ukázal veřejnosti i Pontiac Bonneville Special. Zkráceně, stroj, který vypadal, jak kdyby se smíchal Batmobile, fascinace proudovými letouny (vypadá jak kdyby jeden takový proudový motor vzadu měl) a první generace Corvetty. Byl to důkaz, že Harley Earl byl prostě v 50. Letech „on top of his game“. Tento podle mě nádherný speciál dostal pohon, který podivností plně korespondoval s netradičním vzhledem zevnějšku. Pod kapotou se usídlil motor Special – 8, nebo-li řadová 8 4,4 l o výkonu někde mezi 230-300 koňmi, které vedly dále přes 4 stupňovou automatickou převodku na zadní kola.

Nejsilnější motor Pontiacu do té doby však už nedostal možnost v tomto autě zazářit, jelikož manažery na vysokých postech v GM neobměkčil ani futuristický design a jak už historie potvrdila, ani Pontiac, ani Oldsmobile nedostali pro své koncepty zelenou.

V8 bude!

Kdo ví, kdyby tu zelenou dostali, možná by tady ještě dnes ty automobilky byly. Odhlídněme však od předpokladů a dohadů a projdeme si co je jasné hned. Corvette nakonec svůj vytoužený osmiválec dostala, 2 roky po svém celkovém debutu, v roce 1955. Small-block sice nedosahoval výkonů Special 8 ani Super 88, ale i přesto se nenechal zahanbit. Po lehké obměně vzhledu v roce 1956, vytáhl v roce 1957 z kapsy svůj hlavní trik, vstřikování paliva. To zvedlo výkon na 283 koní, a jelikož jeho obsah byl přesně 283 cu (4,64l) tak se z něho stal jeden z prvních masově vyráběných motorů o výkonu 1 koně na 1 „cubic inch“ (16,4 cm ). Tímto se už V8 definitivně v Corvettě zabydlela a už nikdy ji od té doby neopustila. Udělala z lehkého nevinného atletického sporťáku nového silného kulturistu automobilového světa. V roce 1962 Small-Block převrtali a dostali z něj 360 koní, na tu dobu neuvěřitelná čísla, zvlášť v autě co vážilo 1390kg a jehož sedačky byly rovné jako pouštní pláně v Kalifornii. Ale to už se blížil rok 1963 a s ním už další generace jménem Sting Ray. A to je zase příběh na někdy jindy…  

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Breakthru
07. března 2018, 21:29
0

Pěknej článek z hluboký minulosti emerický ikony.Jen dodám, že kastle byla laminátová, proto tak nízká váha a tehdá to bylo in.A krom toho, že po nechána na větru a dešti nerezla.Tak co hlavně?Nekorodovala, vy tupci...
tak příště Sting Ray, údajně nejhezzčí Vette všech dob...Stejně jako o Buicku Rivieře se traduje, že za předlohu záda byla Tatra 77...

reagovat
Autíčkový Jelen
08. března 2018, 07:16
0

Díky. Jop, laminátovou karoserii rozhodně měla. Vlastně všichni tři ji měli. A Sting Ray, ta je rozhodně jednou z těch nejhezčích Corvett. C2 jako kupé, manuál a speciální verze se 427 V8, jo to je podle mě nejlepší Corvetta všech dob.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. března 2018, 22:06
0

Hezky. Nektery koncepty jsem ani neznal. Mel jsem kdysi moznost svezt se v C1 a je to velmi stylovej zazitek. :-)

reagovat
Autíčkový Jelen
08. března 2018, 07:19
0

Díky. GM bylo a je doopravdy energickou značkou co se konceptů týče, zvlášť v 50. letech v době vzniku tohoto "žánru". Rozhodně historie skrývá ještě hodně dalších zajímavostí, ikdyž největší pakárna jménem Ford Nucleon jim nepatří. A věřím, že svést se v C1 musela být paráda. Podle mě je to nejméně americká a nejvíce evropská Corvett.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
08. března 2018, 08:12
0

Já měl možnost kromě C7 a C2 Sting Ray vyzkoušet všechny ostatní generace a i různý ročníky napříč jednotlivých modelů a musím říct, že všechny ty auta mají obrovský charisma, bez ohledu na stáří.

Michal88
16. března 2018, 17:06
0

Kdykoli jsem slyšel mluvit o C2, málokdy se mluvilo hezky, vesměs všichni žrali C1 a C3...

Ale že je C2 nádherné auto, to je... Jak bylo řečeno, coupé se Split window... Mňam... A vůbec by mi nevadil ani nejslabší motor. :)

reagovat
Autíčkový Jelen
16. března 2018, 19:33
0

Právě co jsem já slyšel, tak největší sranda se dělá z C3, jelikož je to po 20 letech vývoje nejslabší Corvetta s V8 všech dob :-D (samozřejmě víme proč, ale i tak)