načítám data...

Carský kočár na M

22. února 2017, 22:41 10 komentářů Franz Kafka

Dokonce i vozidlo kategorie SUV v tom co má umět může vynikat. Puristům asi nadšení nepřinese, ale zahřeje jak v ruské tundře tak v pražském provozu.

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Carský kočár na M

Dnešní řádky nebudou určeny pro ty, kteří hledají za všech okolností v autě něco jako zábavu, nebo snad nějaký pocit potěšení z kroucení volantem.  Bude to o tom, co může poskytnout auto kategorie oblíbené masami a označované jako SUV. Pro zpestření se vrátíme o několik let do minulosti téměř k naprostým kořenům této mnohými zatracované třídy vozů.

Vždy mě tady na Autíčkáři překvapí, že kdykoliv máme možnost číst nějaký článek o suv tak se najde velké procento komentujících, co si postěžují na to, jak majitelé neumí parkovat a nebo zase na to jak je to vlastně auto pro ženy. Jiní zase tvrdí že to vlastně neumí jezdit a celkově vlastně nemá smysl to kupovat. A ve finále nemusí být ani hlavním tématem článku auto téhle kategorie, je zarážející kolik máme mezi sebou znalců SUV, když s tím vlastně nikdo nejezdí a všichni to nesnáší nebo ne?

Vzhledem k velké oblíbenosti těchto aut s nadváhou téměř všichni výrobci něco takového mají v nabídce, nebo mít budou. A protože se tyhle věci dobře prodávají, většinou dostanou i svou vrcholovou, rychlou a elitní variantu. Vrátíme se tedy do minulosti k samým kořenům zla kdy už plémě satanovo zvané Sport utility vehicle neboli sportovně užitkový vůz mělo své pařáty pevně zaťaté v jemném koláčku trhu s automobily. A to sice až do dávného roku 2000 pro některé z nás to není tak dávno, ale to není teď podstatné.

V roce 1997 přišel na trh vůz, který se stal jedním ze zakladatelů téhle kategorie a to sice Mercedes-Benz třídy „M“. Po krachu společných plánů vývoje nového modelu automobilky Daimler-Benz a Mitsubishi někdy kolem roku 1991 pracovali na tomto převratném projektu v Německu samostatně a výsledkem byla, ona třída M. Auto bylo primárně určeno pro na kvalitu zpracování méně náročný severoamerický trh a vyráběné ve zcela novém provozu ve státě Alabama.  Projekt od začátku provázeli problémy a auta trpěla na menší i větší neduhy, ale i přesto se docela dobře prodávala a během výroby se vady dařilo celkem kvalitně odstraňovat nicméně pověst automobilky i tak schytala pár šrámů na laku. Nabídka motorizací a komfortní výbavy se postupně rozšiřovala a k vozu si našla svého času cestu i ruská „nová“ aristokracie, pro kterou auto představovalo slušnou alternativu k Range Roveru.

A to už jsem v roce 2000, kdy se objevuje ta verze, která měla být ostřejší a luxusnější než běžné kusy. Pro Mercedes tahle auta tradičně vytváří divize „AMG“ a v tomhle případě píšu o ML55AMG ve verzi interně označované jako W163. Naštěstí máme jednu takovou věc v mé firmě a kupovaná byla před rokem a kousek jako kolega v akci pro mnohem novější  Dachnu Duster a mnohem více terénní Pathfinder od Nissanu. Tahle varianta a výrobní rok trpí na negativní recenze na internetu a tak je cena na trhu více než příznivá. Nebyl problém ve Švýcarsku sehnat relativně zachovalý stříbrný vůz s pár dalšími úpravami od firmy Carlsson ve velmi dobrém stavu s nízkým nájezdem. První majitel byl tak laskav a dokonce s vozem navštěvoval i docela často originální předražený autorizovaný servis a tak autu téměř nic nechybělo.

Na celém autě je asi nejzajímavější relativně známá pohonná jednotka o objemu 5.4 litru a výkonu 255 kW. Tenhle osmiválec má skvělý zvuk a s autem které váží bez posádky a dalšího vybavení (které u nás občas veze v obrovském zavazadlovém prostoru) 2300 kilogramů dokáže hodně slušně zahýbat. Stálý pohon všech kol propůjčuje vozu i lehce nadprůměrné schopnosti mimo zpevněné komunikace avšak na nějaký vyložený offroad to není. Kanadský Off-road magazín kdysi napsal, že v případě W163 se jedná o jednu z nejméně doceňovaných konstrukcí historie a nutno přiznat, že v pár věcech měly určitě pravdu.  Auto zvládne mimo silnice určitě více než řada dnešních „lifestyle“ SUV jako je třeba Renault Kadjar nebo třeba X5 od BMW.

Často tady zazní, jaké emoce může ve vás probudit SUV. Je těžké něco najít, ale právě v tomhle autě je to jeho motor, který i v hodně vysokých dálničních rychlostech nezklame. Stinnou stránkou tohohle buzení emocí je samozřejmě spotřeba paliva, která hravě atakuje 20 litrů ideálně N98. Další kladnou vlastností když ne budičem emocí je, schopnost za sebou roztáhnou až 3 tuny těžký přívěs. Neměl bych to veřejně přiznat, ale už jsme táhli po nezpevněné cestě i vrtnou soupravu o váze 5 tun a tenhle Mercedes to zvládl s přehledem. To jistě každé auto neumí. Pozitivní je také opravdu velký prostor uvnitř ať už se jedná o prostor posádky nebo obrovský zavazadelník. Komfortní výbavou auto, které má své nejslavnější roky za sebou, také nešetří a sedadla zdobí odvětrávaná kůže, můžete si nastavit automatickou dvou- zónovou klimatizaci, nebo si uložit pivko do chlazené schránky. V případě sedmimístné konfigurace naložíte ještě celou partu spolupracovníků a hurá na zakázku. Po pořízení jsem očekával černý scénář, tak jak tvrdí internet z velké části předpovídá brzké konce nadšení a obrovské investice. Po roce a třech měsících v podstatě denního provozu auto má nároky na servis stejné jako oba podstatně novější kolegové tedy olej a další spotřební materiál.

 Mezi další příznivé vlastnosti, které sice nebudí emoce, ale potěší je nastavení podvozku, který si dovede s většinou dobře známých neduhů českých silnic skvěle poradit. Při přejezdu příčných nerovností vás auto sice odmění obrovskou ránou, která se rozlehne po interiéru, ale s pohodlím cestujících to mnoho neudělá. Tak a teď konečně ta negativa o nějakém bezpečném dovádění na okreskách nemůže být řeč a v každé zatáčce, do které se vrhnete agilně jako v běžném sedanu nebo prostě něčem menším na vás působí odstředivá síla a člověk si přijde spíše, jako že pilotuje Antonov, než že jede autem. Vysoká váha vozu se při každém pokusu užít si průjezd zatáčkou značně projeví a je doslova cítit jak se auto i na podvozku odladěném firmou AMG a na osmnáctkách (285/ 50 R18 109 W) necítí dobře a chce se hrnout bokem nebo popředu ven ze silnice. Nakonec stopu udrží, ale pustit se na limit v kabině, která je nakloněná spíše jako centryfuga chce hodně odvahy.

Řízení je hodné spíše vozidel do terénu než na silnici a zpětnou vazbu neposkytuje žádnou. Při parkování, máte spíše pocit jako kdyby, jste naváděli, do přístavu Queen Mary a obrovský volant tyhle pocity jenom prohlubuje. Na druhou stranu na dálnici když dojde na klasické lámání chleba a poměřování sil tak jak to mají rádi zejména řidiči nejlepšího sporťáku na cestách (OC I-III. RS) najdete přemožitele poměrně těžko potom, co se osmiválec roztočí rychlost konstantně a dynamicky stoupá a zastaví se až někde u tachometrových 240 km/h kdy rychlost ani hluk uvnitř vozu vpodstatě nevnímáte. Nikdo asi nečeká od SUV emoce v pravdě závodní, nebo snad zábavné kousky a tahle auta se proto ani nenarodila nebo nerodí.

Po vlastních zkušenostech jsem poznal, že nejvíce poznámek o těchto autech mají většinou lidé, co takové auto nemají, protože by ho nevyužili a potom lidé kteří taková auta jenom potkávají v provozu, ale sami je nikdy neřídili. Neobstojí tady pohádka, o tom já bych to nechtěl ani zkusit, protože i na rozbitých silnicích ve městě je to podstatně lepší společník než snížená A6 nebo třeba Porsche (i když to asi ne to je ikona skoro jako Škodovky)

Určitě uveze i utáhne víc než běžný kombík a ve své době šlo doslova o obra na silnici. Dnes ve srovnání třeba s legem na kolech totiž novou Audi Q7 působí subtilněji, ale pořád uveze kupu dětí, manželku, milenku a vercajk na dovolenou aniž by kdokoliv ve voze trpěl nedostatkem místa, nebo snad nepohodlím či neměl svou obrazovku. Když pomineme pro mnohé na denní ježdění drakonickou spotřebu tak se jedná o docela zajímavého společníka který má své přednosti ale i mínusy tak jako všechna auta. Je to o tom že Miatou vrtnou soupravu vážně neutáhnete a málo který kombík bez úhony vyjede do lesa nebo na staveniště. Určitou porci adrenalinu umí nabídnout auto při jízdě rovně a nakonec i při jízdě na okreskách, i když tady vážně nejde o zábavu, ale spíše o řízený pokus sebevraždy.

Dodnes z auta dýchá tak trochu ten pocit „ameriky“ ať už v dobrém nebo špatném směru. Zkuste se někdy svézt a možná si také pohled z patra oblíbíte, jeden nikdy neví. Na zážitkové ježdění tady máme jiná auta a tak je to správné.                                                                                                                                                                                                                             

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MG
MGRR
23. února 2017, 05:01
0

Opravuji ty jejich 5st. automaty a nektere poddimenzovane komponenty jako z Dacie jsem uvnitr dodnes nepochopil. Ale i Mercedes uz neni co byval.

Mel jsem dve ML320 a az na automat ktery ve 200.000k. Odesel stylem, ze pri predjizdeni vyradil na neutral to nejak cungovalo... Ted si vzpominam, ze se to strasne kroutilo, vrzalo v tom vse, takova poutovka. Ten druhy ML320 byl tovarni CNG prestavba a melo to v kufru pet obrrovskych bomb a plnilo se to v motoru. Za mne auto kteremu jsem nikdy neporozumel... hlavne to vrzani plastu. Tehdy jsem soubezne pouzival i Range Rover P38 4,5V8 30th Anniversary a to byla pocitove jina liga, doslova jina dimenze, ale land rover... takze poruchova

reagovat
krab
23. února 2017, 07:23
0

Já si pamatuju, že ML téhle generace měl kdysi dávno tátův šéf z Kalifornie. A mluvil o něm hanlivě jako o Chrysleru, ne jako o Mercedesu. Americký zákazník je sice nenáročný, ale patrně to s tímto modelem M-B přehnalo....

Vždycky je to o stavu. Máte asi krásně zachovalý kus, tak funguje, takový už asi jen tak sehnat nejde.

Já bych to vnímal jako ta většina čtenářů o kterých píšeš. :) A specielně tady to konkrétní auto vnímám jako "úžasný motor uvězněný v kamenné kobce" :-D
...ale to říkám já kdo před relativně nedávnem ještě po jedné zkušební jízdě v Land Roveru Discovery III. nechtěl nic jiného a až do telefonátu se známým co ty auta opravuje a rozmluvil mi to.

Dobré SUV dokáže totiž být konejšívé, pohodlné a nabízí radost z toho čemu se anglicky říká "Cruise". A často mívají vynikající audiosoustavu, takže cesta je příjemný relax.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. února 2017, 09:01
0

Budu tady určitě jeden z mála, možná jedinej, ale mně se tyhle velký auta líbí. Sám mám rád, když jsem obklopenej hromadou poctivýho železa a naopak nechápu tu obsesi tady na Autíčkáři malýma mrdkama, který jsou jen o trochu větší, než krabice od bot. Moje auto má 4,5m a skoro 1.500kg a i to považuju za hranici snesitelnosti, kdy se to dá ještě považovat za auto a ne za dětskou hračku. Každej to máme prostě jinak. Tady jsem se svýma představama o autě naprosto v menšině a díky tomu mně to tu pomalu přestává bavit a už jsem tolik nechodím, ale jsem rád, že tu člověk přecijen čas od času narazí i na něco sobě blízkýho. :-)
Tyhle auta opravdu nejsou pro věkovou skupinu 17-25, která sem obvykle chodí. Podle mně do těchhle aut člověk musí dorůst věkem, aby jejich smysl pochopil a i tak to prostě někoho neosloví, ale na druhou stranu, statistiky prodejů mluví jasnou řečí. Přiznejme si taky, že věková skupina 17-25 není zrovna cílovkou automobilek. :-) U SUV vůbec nejde o nějakou zábavu za volantem v podobě řezání zatáček nebo odezvě na plyn, ale to tady těm mlaďochům nevysvětlíš, i kdyby ses rozkrájel. Tady jde právě o tu plavnou, klidnou jízdu v naprostý pohodě a jak píše Krab k audiu, třeba i ten náš Tahoe má vynikající audiosoupravu od Bose, takže když si na stropním DVD pustíme film, tak ozvučení je opravdu skvělý. Je to prostě úplně jinej druh užívání si pohody za volantem.
Tobě přeju, ať ti to auto ještě dlouho slouží a dělá ti radost. A co si o něm kdo myslí, ti vlastně může být úplně šumák. :-)

reagovat
Franz Kafka
23. února 2017, 12:41
0

Díky za názory. Ani nečekám že někdo by to tady hodnotil až na výjímky kladně. U nás je to hlavně pracant, který dostává do těla a pořád funguje teď zrovna táhl 2.8 tuny do Lipska na nějakou stavbu kde děláme pylony. Auto, stroj a čtyři chlapy a v téhle roli se cítí to auto dobře tak mu odpustíme i spotřebu. Jinak doufám, že vydrží GL už je proti tomu bakelit. Ono u těchto aut asi těžko někdo vytvoří něco lehkého. Ano musíš tomu dorůst není to o lazení jezdeckého stylu, ale o potřebách. Když ta auta byla nová v USA tak to byl problém, ale rok 97, 00 a 04 to je jiné auto. Jinak amg je jinde než 320 cena nového vozu byla o milion vyšší:) Je to vidět na každém detailu. Ten motor je úžasný a ten zátah i v takové krabici enormní. Myslím že spousta lidí co řídí ty lehoučká stokoňová auta by sice neocenili váhu auta, ale zvuk motoru ...prostě přednosti toho jsou jinde.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. února 2017, 13:30
0

Lehoučký auto je možná pro někoho fajn a pak je mu jedno, že to papírově nemá žádnej výkon, ale naopak, když máš brutální výkon a krouťák, tak tě ta váha taky zase tak moc netrápí. :-)
Ale u SUV je to fakt o něčem jiným, než o řezání zatáček.

ToMyx
24. února 2017, 10:02
0

SUV zatím ještě neobdivuju, ale už dávno mi nevadí:-) Ve 20ti jsem tuhle třídu vůbec nechápal, všechny SUV pro mě byly těžký, nenažraný, neohrabaný jak na silnici tak v terénu a drahý. Ve 30ti jsem si říkal, že bych to i zkusil a v současnosti vím, že až doslouží rodinné kombi, nějaké to komfortní benzínové SUV pořídím. Pro mamku s dětmi je to dle mě ideál. Na blbnutí bude vždycky něco dalšího, tak proč si neužít ten komfort a klidnou jízdu. Zjistil jsem, že pokud se občas někde vyblbnu s autem pro radost, za běžného provozu jsem úplně v klidu a tomu odpovídá i výběr...a nebo stárnu:-D

Bo
Bobby šestkiller
23. února 2017, 13:37
0

Asi jako jeden z mála tady SUV obdivuju a od roku 94 jezdím jen v nich. Jednu chvíli jsem vlastnil také tohle ML i když jen ve variantě 500 a ne AMG. Bohužel bylo to mé největší automobilové zklamání. To auto bylo neuvěřitelně špatný. Nepohodlné, blbě vyrobené a tak nespolehlivé že vysmivaný RR P38 byl proti tomu jak Toyota Prius. Vyměnil jsem to pak za BMW X5 a to bylo proti ML jak auto z jiné galaxie. Nemám na W163 dobré vzpomínky, ale doufám že tobě slouží dobře.

reagovat
Franz Kafka
23. února 2017, 16:45
0

Tak zcela určitě s tebou souhlasím ty auta obecně nemají dobrou pověst a v hodně věcech zcela právem. U mě je to dnes klasicky spíše pracovní pomocník a zatím se mu daří dobře je to nezmar a taky to samozřejmě servisujeme tak jak se má. Mě zase moc nepotěšila X5 ani X3, už je to na mě moc SUV a málo do terénu, ale jako na běžné ježdění bez tahání nákladů samozřejmě dobrá auta. O obou mluvím v prvních variantách které jsou 163 blíže. Jinak AMG má trochu tvrdší podvozek a pár vylepšení interiéru, který tak moc nevrže, ale samozřejmě dnešní suv už jsou úplně jinde.

Kolina
26. února 2017, 15:38
1

Mel jsem ML 270 cdi z roku 2004 7 let,a prodal jsem pred asi dvema lety a jen kvuli jaguaru xk v kabriu. Jedno z nejspolehlivejsich aut ktere jsem mel. Zadny vzduchovy podvozek,stary spolehlivy 5ti stupnovy automat,nesmrtelny motor. Na silnici pusobi majestatne,nemluve o tom ze vypada mnohem lepe nez x5 ci kterekoliv jine suv. Projel jsem s nim trasu Irsko-Cr a zpet,na dlouhe trasy je perfektni jen chybi trocha vice toho vykonu,ale aspon to vynahradi mamutim zatahem. Servis skoro stejny jak u octavie. Jedine negativum byla slaba antikorozni ochrana,sice se jednalo jen o kosmeticke veci,ale i tak to zamrzi. Jediny suv ktere bych byl ochotny si koupit znovu.

Franz Kafka
26. února 2017, 17:51
0

Je to tak jenom potvrzuješ mou tezi že lidé co na to hází špínu na internetu v tom nikdy neseděli ani tím nejeli a od stolu na základě nějakého review napíši negativní recenzi. Fakt je ten, že antikorozní ochrana je nulová a to i u té verze AMG to dodnes nechápu co tehdy v MB dělali, ale jinak spolehlivé, levné na provoz a pořád solidně vypadající.