načítám data...

Aston Martin 6.0 V12...Sbohem!

07. ledna 2018, 16:41 9 komentářů Autíčkový Jelen

Síla pokroku nás posouvá dál a dál. Ale jak se říká: "Když se kácí les, padají třísky." A jednou z těch třísek bude za chvíli i tento úžasný motor.

zobrazit celou galeriiAdam  Jelínek: Aston Martin 6.0 V12...Sbohem!

Ať chceme nebo ne, éra turbomotorů je teď v plné síle a počet vysokovýkonných atmosférických motorů se začíná snižovat. A ikdyž nevidím budoucnost jako čistě černou, a nepovažuji turbodmychadla za dílo satanovo, je známou pravdou, že v rámci pokroku to způsobilo a ještě způsobí smrt mnoha úžasným atmosférickým jednotkám. Podobný osud stihne zanedlouho i jeden parádně znějící motor, který ve své tvrdé službě již po dvě dekády svižně převáží anglické gentlemany a aristokraty na jejich toulkách po Evropě. Řeč samozřejmě bude o Aston Martinu a k němu už dnes neodmyslitelně patřící 6.0 V12.

V12 ale nikdy nebyla v historii hlavní typ motoru po tuto automobilku. Ona v ní vlastně nebyla do konce minulého století vůbec. V dlouhodobé historii automobilky se uplatnily hlavně řadové šestiválce (DBR2, DB4, DB5 a DB6) dosahující v poslední evoluci skrze trojité karburátory Webber až 314 koní a poté brutální V8, která se s pomocí kompresorů dostala až na dnes velmi konkurenceschopných 600 koní ve Vantage Le Mans V600. Zastaralá V8 se v 90.letech minulého století už ale chystala do důchodu a nastal čas změny. Pro značku Aston Martin přišla nová doba, počínaje modelem DB7. Jelikož Aston pro ni však neměl samostatně vyvinutý motor, nakouklo se k Jaguáru a na řadu přišli lehce poupravené, kompresorem přeplňované šestiválce AJ6, pocházející jak jinak než od od Jaguáru.

“proč nespojit dva motory z Mondea a udělat jeden větší?“

Píše se rok 1999 a nastal čas pozvednout renomé značky Aston Martin do nových výšin, a k tomu byl potřeba nejen nový model, ale do něho samozřejmě i úplně nový motor. Volba padla na klasické, vyvážené a hutně znějící schéma V12. Nastala ale otázka jak takový motor vymyslet pro tak úzkou skupinu využití a neprodělat při tom poslední groš. Naštěstí, tehdejší majitel Aston Martinu, mateřská společnost Ford dostala zajímavý nápad…“proč nespojit dva motory z Mondea a udělat jeden větší?“ A to bylo přesně to co udělali. Vzali tehdy vcelku nové (vývojově z roku 1996) dvě jednotky 3.0 V6 Duratec původně určené pro Ford Mondeo ST220, Mercury Sable, Lincoln LS, Mazda MPV a mnoho dalších, a spojili je dohromady do jednoho bloku za vzniku úplně nové jednotky 5.9 V12 (uváděna ale jako 6.0 V12). Tento urozeně se chovající motor, sloužící v luxusních GT i pro pana Bonda má tedy velmi neurozené a plebejské kořeny. Zas tak jednoduché to ale nebylo, jelikož ještě před vstupem do akce se tato V12 s rozevřením válců 60 stupňů a DOHC rozvody zastavila na dostaveníčko se slavnou firmou Cosworth, kdy byla ještě společně s nevyššími představiteli Aston Martinu doladěna k účelům a potřebám sportovních GT.

Veřejnosti se poprvé představila v konceptu Project Vantage, předpovídající vzhled nového vlajkového modelu značky. Ten však byl ještě stále v divokých časech vývoje a byla by škoda nevyužít nového motoru ihned. Prvně se tedy sériově ukázal v DB7 V12 Vantage, kde produkoval 420 koní a 540Nm, což umožnilo už trochu postarší DB7 přičichnout k bájné hranici 300km/h (a fanoušci Top Gearu taky budou vědět, že její „párty trik“ byla schopnost rozjet se z 0 na 135mil/h pouze na jeden jediný převod, a to ten čtvrtý).

Po prvních krůčcích V12 v DB7 konečně přišel na svět nový vlajkový model značky, V12 Vanquish. Přišlo rutinní posílení na 450 koní a nová automatická převodovka k tomu. V průběhu života tohoto modelu se dostala až na 520 koní a pomohla tak Vanquishi S k maximální rychlosti 200+mil/h a titulu nejrychlejšího Astonu až do příchodu Vantage V12 S.

Za svůj život vystřídala tato V12 hodně modelů, nádhernou DB9, úžasně bondovské DBS a bláznivý V12 Vantage. Její zvuk a charakter byl jedním z důležitých faktorů úspěchu Aston Martinu, a společně s menší V8 ve Vantagu získala své značce mnoho zákazníků a upevnila její renomé výrobce krásných GTéček.

Dravost, se kterou motor polyká vzduch a řítí se k vrcholu otáčkoměru… Je to nebezpečně návykové.“

Její funkční období se ale už schyluje ke konci. Dnes pohání už jen Vanquish druhé generace, kterého čeká do dvou let generační obměna, a to celkově od podlahy (tedy spíše platformy) a není tedy žádným překvapením, že na listu změn je i motor, jelikož v novém modelu už bude bít moderní „oturbené“ srdce jménem 5.2 V12. „Šestiltr“ ale ještě není žádným důchodcem a rozhodně neprožívá své poslední roky letargicky a unaveně. Právě naopak, ve Vanqushi S druhé generace zatíná naposledy zuby a je chválen v mnoha ohledech. Jak píše David Vivian v časopise EVO: „Působí ale více vzrušujícím dojmem (než 5.2 v DB11). Je dramatický a intenzivní. Dravost, se kterou motor polyká vzduch a řítí se k vrcholu otáčkoměru… Je to nebezpečně návykové.“

I přestože je Vanquish posledním modelem vyrábějícím se se starou V12, není tím pomyslným posledním hurá na konec životního cyklu. Aston na něco takového ale rozhodně nepozapomněl a to co stvořil je naprostý vrchol tohoto motoru. Řeč je o modelu Vulcan. Drahý, lehký, Track-Only, vyrobený jen pro pár vyvolených, to vše charakterizuje tento model. Za cenu 2,3mil dolarů jste jako jeden z 24 zájemců dostali 1350kg karbonu a magnézia. Uvnitř složité karbono-hliníkové konstrukce našla své místo nám již známa V12, zde však převrtaná na objem rovných 7 litrů. To ji dopomohlo k výkonu 820 koní a hlavně zvuku (který jíž sice není moc podobný krotkým variantám této V12) se schopností přeměnit všechny chlapce v okruhu 10 km na nadšence do aut. Auto je to sice prakticky k ničemu, ale jako živoucí symbol a pocta tomuto motoru tady bude navždy dokazovat jeho důležitost v historii značky.     

Jen tak mimochodem, motor ve Vulcánu má 820 koní, nový Vanquish má jít proti 812 Superfast, ta má 790 koní. Už chápete co tím naznačuji? Astone udělej to! (Samozřejmě myšleno s humorem J )

Tak to je vše pro tento motor. Sbohem Aston Martin 6.0 V12!

P.S. Obrázky jsou v galerii, zatím bojuji s URL stejně jako motory s emisníma normama…a zatím prohrávám.

A video pro nastolení správné atmosféry:

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
07. ledna 2018, 18:15
0

Měl jsem možnost si zařídit DB9 a to auto mě naprosto uchvátilo...krom všeho ostatního právě tím V12 s naprosto božským zvukem. Kdo se nesvezl, nepochopí. Hned jsem věděl, že Aston Martin bude v mém žebříčku aut snů hodně vysoko. Měl sice necelých 500 koní, ale přitom to nebylo žádné peklo, ale postupný, klidný zátah. Za skvělého zvukového doprovodu. Dlouho se toho Aston držel..no bohužel DB11 už má turbo, ale alespoň stále V12 (i když teda už ne těch 6 litrů)...uvidíme co bude dál..ale asi to převezmou přeplňované V8 a i když jak píšeš, tak historicky Aston nerovná se dvanáctiválec. Ale ta poslední doba ho právě díky těmhle motorům tak úžasně vyšvihla, že mi prostě dvanáctiválec k Aston tak nějak prostě patří...tak nyní už jen čekat, jak to nakonec dopadne dál no.

reagovat
Autíčkový Jelen
07. ledna 2018, 18:43
1

Spolužákův otec měl DBS, bohužel mě nikdy nesvezl, takže mi nezbývá než si to (prozatím) pouze představovat, ale věřím, že ta možnost řídit DB9 musela být úžasná. A k tomu motoru. Je pravdou, že i nebýt downsizingu tak by nějaká nová V12 musela ve vcelku blízké budoucnosti přijít, přece jenom tahle už měla něco za sebou. Není tedy divu, že na ni nějaký ty turba plácli. Ale když už downsizing a přeplňování tak furt je paráda, že 6.0 nahrazuje 5.2 a počet válců zůstal. Problémem je, že třeba v DB11 je ta V8 od AMG ve většině případů lepší motor. Že by konec V12? Ale tím, že je 5.2 novej motor, tak má před sebou ještě dlouhou budoucnost, tak uvidíme kam až se dostane. A souhlasím, že V12 už prostě k Astonu za ty dvě dekády přirostla, a je těžké si jej (kromě Vantage) představit bez ní.

Raspby
07. ledna 2018, 19:07
0

V8 od AMG je ve většině případů lepší...to je právě ten problém. Pořád se všechno se vším porovnává a všichni musíme být minimálně stejně dobrý, jako ten druhý...takže uděláme to samé. To je to, co mě dneska hrozně mrzí. Automobilky přestávají dělat auta po svém. AMG V8 bude určitě super, ale Aston V12 není o nic horší..možná to nedá stovku pod 4 sekundy, ale to přece vůbec nevadí. Navíc si nejsem jist, že by kupce Astonu vůbec uvažoval o Mercedesu. Ne, že by Mercedes byl špatný, ale Aston je prostě Aston, tradice, styl, prestiž. A právě ta atmo V12 to naprosto úžasně doplňovala. Ani ne tak dynamikou, ale zvukem, tím pocitem při řízení, tou atmosférou...a podle mě to žádná seberychlejší a sebevíc prdící do výfuku V8 prostě nemůže nahradit...

Autíčkový Jelen
07. ledna 2018, 20:03
0

Dříve vcelku stačilo mít image. Lidé co měli Ferrari v 60. letech byli někdo, dnes už ho může mít prakticky každej. A to je problém dnes. Dneska už toho auta dokážou tolik, že image samotná nestačí a nedokáže přebít čísla. Všechno se porovnává, co je lepší a co je horší, bez citů a pocitů, pouze suše, tabulkově. A Aston může mít jak velkou duši chce, ale stejně by nepřebil konkurenci, kdyby byl na papíře a rozumově o dost horší. Proto důraz na pocity klesá a jde se za výkony....Ale je otázkou co bych měl radši. Nejradši teda asi DBS, al když jde o DB11, tak tam je doopravdy ta V8 lepší ve všech ohledech, a to i v pocitu z jízdy. A ikdyž V12 zní suprově, tak už né tolik jak ta stará a tak ta V8 už není moc velkej rozdíl.

Raspby
08. ledna 2018, 08:40
0

Rolls třeba (ačkoli nejsem jeho velký fanda) jde stále svou cestou a zjevně to funguje. Je to sice něco jiného než Aston, ale přístupem si myslím, že je to naprosto stejný případ....kdyby mělo DB11 sebelepší V8, tak stylu a atmosféry V12 nikdy nedosáhne...no běžných aut bych řekl, že by to zákazníky vůbec nemuselo trápit, ale v případě značky Aston Martin si tím nejsem tak jistý....

Autíčkový Jelen
08. ledna 2018, 18:32
0

Nevím, jestli je Rolls-Royce zrovna nejlepší příklad. Je sice svůj vzhledem, stylem, luxusem a prezencí, ale struktura auta je ale taky úplně nová a jeho motor je jen speciální verzí V12 z BMW řady 7. Takže je vlastně jinej oproti ostatním konkurentům pouze ve výbavě, stylu, a karoserií, ale technicky nějak extra odlišnej není (kromě dveří, ty musely být těžký povolit do provozu). A zachovat odlišnej vnitřek je lehčí než starší motor u Astonu, který musí projít emisemi a dávat více jak 600 koní. (Uznávám, že Rolls už je fakt pěkně chytrej příklad, takže s částí rozhodně souhlasím, Rolls je prostě pořád Rolls) :)

Raspby
08. ledna 2018, 18:36
0

Však já nemyslím, aby se drželi pořád toho samého motoru...ale aby to byl pořád atmo V12. Já vím, že to moje plkání tady je jako boj s větrnými mlýny, ale zrovna Aston Martin mám hrozně rád a bude mě strašně mrzet, pokud budou aplikovat ty nepřirozeně prdící a praskající motory V8, aby byly tak "dobří" jako AMG....

Autíčkový Jelen
08. ledna 2018, 18:39
0

No...každý chceme něco. A to co chceš ty se ti co nejrychleji snaží pokazit politici, zavádějící jednu emisní normu za druhou. Atmo V12 už má dnes jen Lamborghini a Ferrari, a tam tomu dávám tak max. dvě generace než přijde turbo nebo hybrid. Ale ber to tak, 5.2 V12 je aspoň motor jen pro Aston a nikdo jinej ho mít nebude...a furt zní slušně :D

Raspby
08. ledna 2018, 20:15
0

To jo..dokud je to pořád V12 tak je to ok...ale myslím, že počínaje novým Vantagem už to bude všechno potom jen V8