načítám data...

Volvo XC90 T8 Recharge: Konec dieselů netřeba oplakávat

Volvo XC90 je na trhu už takřka 10 let, ale pod kapotou to nepoznáte. Plug-in hybrid se nemá za co stydět ani ve srovnání s nejnovější konkurencí.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno médii proběhla zpráva, že Volvo vyrobilo poslední vůz s naftovým motorem, příznačně ten největší v nabídce – XC90. Někteří možná budou nad odchodem dieselů z nabídky švédské automobilky trochu smutnit, já si však nemyslím, že je třeba ronit slzy. Vypůjčil jsem si to největší a nejlepší, co si u Volva (zatím, než přijde na podzim plně elektrická EX90) můžete koupit – model XC90 v plug-in hybridní motorizaci, abych se přesvědčil, zda dokáže nahradit diesel a proč stojí za zvážení.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Výkon

První důvod, proč vybrat plug-in, je samozřejmě výkon. Naftový čtyřválec byl sice poměrně výkonný, 235 koní a 480 Nm krouťáku není na dvoulitrovou naftu úplně málo, ale s více než dvoutunovým velkým SUV nešlo o žádného rychlíka. Plug-in T8 však majestátnímu SUV propůjčuje více než důstojnou dynamiku a neztrácí dech ani ve vyšších dálničních rychlostech. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pod kapotou totiž pracuje turbem přeplňovaný čtyřválec, který dobře známe i z nehybridních verzí jiných Volv. Krátce jsem si od Violy minulý rok vypůjčil zajímavou kombinaci kompresoru a turba, druhou nejvyšší motorizaci B6 (protože kde jinde si dnes vyzkoušíte něco podobného?), a i když nebyla líná, plug-in dynamiku posouvá na ještě vyšší úroveň díky elektromotoru, který nejen dodává výkon, ale vyhlazuje výkonovou křivku. Ano, tohle je oprávněně vrchol nabídky.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Klid na palubě

Toto je možná ten nejdůležitější argument pro zákazníky švédské značky. Na palubě plug-inu vládne klid, a to je u XC90 zkrátka podstatné. O činnosti elektromotoru nevíte vůbec, samozřejmě, ale i spalovák je skvěle odhlučněný a všimnete si ho pouze při silné akceleraci. A proč je to tak důležité? 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Protože do XC90 si samozřejmě můžete doobjednat božský audiosystém Bowers & Wilkins. I když to není levná položka, stojí za každou korunu. Kolikrát jsem se přistihl, jak po příjezdu domů ještě chvilku sedím v autě a jen poslouchám hudbu. Oblíbil jsem si i režim koncertní síně, který sice funguje skvěle jen pro určitý typ hudby, ale to vůbec nevadí. Je to prostě skvělý zážitek a leckterá ještě prémiovější konkurence může závidět.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Příjemnější jízda

Po týdnu s Volvem si nemohu odpustit jednoznačné shrnutí. Tento plug-in hybrid je snad nejlépe odladěný a uživatelsky nejpříjemnější, jaký si můžete dnes koupit. O tom, že se na kola připojí spalovák, v podstatě nevíte (pokud zrovna nedupnete na plyn) – k žádnému cuknutí, kopnutí, ničemu takovému zkrátka nedochází, což se jinde často nedá říci. Tady je snad jediným ukazatelem kapička na přístrojovém displeji, která zbělá nebo zešedne, pokud motor zhasne. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Unikátem mezi plug-iny je také jednoduchý one pedal drive, pokud si jej v nastavení zvolíte. Volvo se pak chová jako elektromobil, v režimu B rekuperuje maximum energie a pro zastavení nepotřebujete šlapat na brzdový pedál. Čistý elektromobil samozřejmě rekuperuje mnohem více a s plug-inem musí člověk trochu více předvídat, pokud nechce šlapat na brzdu, ale stejně jde o velmi milou funkci, kterou zejména v kolonách oceníte.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Spotřeba

Se spotřebou je to u Volva velmi jednoduché. Oblíbené pořekadlo u nás v redakci zní, že spalovací Volva žerou deset a elektrická pětadvacet. Ne vždy to samozřejmě platí, ale trochu se tím opravdu řídit dá, například ve firmě máme tříletou V60 Cross Country a samozřejmě má dlouhodobou spotřebu přesně deset. Ani testovací auta se leckdy příliš neodchylují. Nebyl jsem tedy překvapen, když jsem delší dálniční výlet s XC90 zakončil se spotřebou deset…celých dva litru. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jasně, nafta žrala na dálnici možná o litr míň, zda to ale zájemce o auto s cenovkou dost přes dva miliony korun a s hladkostí a přívětivostí hybridního pohonu dokáže odradit, to posuďte sami. Navíc, pokud jezdíte často po městě a pravidelně nabíjíte, návštěvy čerpacích stanic můžete podstatně redukovat. Najezdíte-li denně méně než nějakých 60 kilometrů, což je zhruba dojezd na elektřinu, s 19kWh baterií vychází spotřeba okolo 30 kWh na sto, což je z mého pohledu na tak velké SUV adekvátní výsledek. Volvo bohužel spotřebu elektřiny nezobrazí (nebo jsem to zkrátka nenašel, ale průměrný uživatel Volva nejspíš něčemu tak plytkému více času věnovat nebude), zato na ukazatel dojezdu je poměrně spolehnutí a občas byl dokonce až příliš pesimistický – třeba jednou mi na deset kilometrů dlouhé cestě sebralo pouze šest kilometrů dojezdu.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

EV režim a pohon všech kol

Jak jsem již zmínil, XC90 dojede na elektřinu zhruba 60 kilometrů, tedy pokud se často pohybujete vozem hlavně poskakováním po městě, spalovák využijete jen na delší cesty. Navíc díky uložení elektromotoru ne v převodovce, ale přímo na zadní nápravě, je jízda na elektřinu bez řazení – žádná převodovka necuká, neřadí, prostě jako v elektromobilu. To se také o moc plug-inech říci nedá, většinou je elektromotor právě integrován do převodovky a jako denní uživatel plug-inu musím říci, že tohle řešení je možná výrobně složitější, ale z pohledu jízdy znatelně příjemnější. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pohon všech kol je zde řešen velmi přímočaře – spalovák pohání přední kola, elektromotor zadní. Lze si samozřejmě nastavit stálý pohon všech kol volbou v jízdních režimech, ale věřím, že to většina uživatelů spíše nevyužije. Pro mě je třeba důležitější, že díky absenci zadního diferenciálu a kardanu je XC90 trochu lehčí.  Plug-in váží oproti naftě pouze o nějakých 150 kilogramů víc – tedy nic zásadního, vezmeme-li v potaz poměrně velký akumulátor a fakt, že s sebou místo jednoho motoru vozí hned dva.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Volvo XC90 je i po takřka deseti letech stále velmi důstojnou vlajkovou lodí značky. Na podzim se sice dočkáme elektrické EX90, ale spalovací XC90 v nabídce zůstává. Design z mého pohledu akorát dozrává, a ačkoliv by interiér jistě zasloužil trochu osvěžení, věřím, že skalním fanouškům značky to vůbec nevadí. Průběžně vylepšované motorizace zároveň XC90 udržují stále aktuální a zejména plug-in hybrid se nemá ani v dnešní době vůbec za co stydět. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Vynachválit musím zejména poctivě zpracovaný interiér plný na pohled i na omak kvalitních materiálů. Pro mě jde stále o důležitou součást prémiových vozů, která se v dnešní době leckde pomalu vytrácí. Na co sáhnete, to je bytelné a přitom vytříbené, a vůbec bych se nebál tvrdit, že ani za několik let v interiéru nezavrže jediný plast. Až tak pěkné dílenské zpracování XC90 nabízí.

Technické údaje

Pohotovostní hmotnost: 2 297 kg 
Spalovací motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 
Akumulátor: 19 kWh
Kombinovaný výkon: 335 kW (455 koní), 709 Nm 
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h dle výrobce: 5,4 s 
Spotřeba v testu: cca 30 kWh čistě na elektriku, 10,2 l/100 km čistě na benzín (delší dálniční cesta)
Cena motorizace od: 2 164 900 Kč
Cena testovaného kusu: 2 650 600 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

M1chal
24. dubna 2024, 22:36
1

Tá spotreba je...hrozná.
Dizajnovo to auto naozaj nestarne, ale zreje. V tomto sú volvá naozaj fajn.

reagovat
To
Tosh
24. dubna 2024, 23:22
1

A kolik by tak mělo žrát auto, které váží 2,3 tuny a má 300 koní?

M1chal
25. dubna 2024, 11:53
2

S elektrickými barličkami a dvojlitrovým 4 hrncom pod kapotou? Moje očakávanie by bolo menej. Ale ako už bolo spomenuté v teste s nadsázkou, volvá rozhodne neoplývajú ekonomickosťou prevádzky všeobecne.
Ja sedlám už mesiac nové GLE53 AMG. Za mesiac a 3 dni som nalietal 7 363km po európskych diaľniciach (okresky môžem smelo vylúčiť, keďže tvoria možno 5percent nájazdu ).
Surové nové auto a celková spotreba je 10.1l/100km. Cesta z Paríža domov pred 2 týždňami je myslím viac, ako vypovedajúca tomu, čo považujem za primeranú spotrebu (a to má o pár hrncov pod kapotou viac a koní o hoooodne viac, aerodynamika, hmotnosť porovnateľná).
Normálny 3mix (diaľnice, okresky, mestá) dáva v kľude za 9.
Takže áno, trvám na tom, že to volvo je užrané príliš.

Sa
Sato
26. dubna 2024, 09:10
-1

M1chal: to je screenshot z ktorej hry? :)

M1chal
26. dubna 2024, 10:21
1

z tejto :P

mariov8
25. dubna 2024, 08:21
2

Problém je, že cílovka nechce trávit (nebo nemá na to čas, byť u Volva se asi výjimky najdou) život na pumpách a u nabíječek. Spotřeba je na poměrně vyhnaný benzín dobrá, taková obluda pod 10L fakt jezdit nebude. Jenže pak tu máme šestiválcovou vznětovou konkurenci z Německa, výkonu je ještě více a dá se s tím jezdit i za 7,5L!!! Dobrá, pani s dětma, ale stylem jakým tohle Volvo jezdí za 10L. Když se to postaví na Německou dálnici, bude to 18 vs 12 a to už je jiná pohádka. Co se musí nechat, ten dizajn je stále zajímavý.

reagovat
riderhenry
25. dubna 2024, 13:46
1

Ona vlastně odcházející XC90 byla taková labutí píseň Volva na roky platné tvrzení "nabízíme horší motor, ale na oplátku to víc žere", kdy to ještě podtrhli tím, že namísto pětiválce implementovali čtyřválec, který ale naoplátku (minimálně ze začátku) nebyl kdo ví jak spolehlivý. Co se musí nechat, tak na svůj objem/koncepci jsou to kultivované motory. Jako základ OK. U Volva bohužel jediná volba. Ať už benzín, nebo nafta. A jak tu padlo, spotřeba spíše na úrovni "třílitrové" konkurence. S podstatně horší dynamikou, kterou ještě podtrhuje o něco horší automat, než jaký zase nabízí konkurence (v případě ZF). Jestli a o kolik je to levnější, to ať si odpovíd každý sám. Já v tom smysl nevidím. Takže ano, opravdu tu jde o design a nějaký "image" spojený se značkou. Plus snad doufejme ještě stále zaměření na ultimátní bezpečnost. Ale dát za to takové peníze (u vybavených aut), s takovou technikou? Se stejnou spotřebou se dá jezdit s Audi SQ7 (původní naftová verze)...

sheogh
25. dubna 2024, 10:46
2

Docela by me zajimalo chovani toho AWD na snehu

reagovat
Ha
Habakukk
26. dubna 2024, 11:19
-1

Ojebávka na zákazníka. V této ceně to má být trvalá čtyřkolka a ne levné rešení které nefunguje.

sheogh
27. dubna 2024, 12:16
0

Prave si to taky moc nedovedu predstavit, ze by to fungovalo alespon priblizne jako klasicka 4x4

MB
MBMB
27. dubna 2024, 14:30
0

Úplně nerozumím, co na tom má být špatně. Je tam režim stálé čtyřkolky, dokonce i off-road režim, takže si to lze vynutit.
A v principu to je dle mého naopak lepší. Největší flexibilitu lze dosáhnout s motorem na každém kole, tohle je na půli cesty, kdy aspoň předek a zadek umí fungovat nezávisle. Auto s jedním motorem by muselo mít nějaký plynule elektronicky ovládaný mezinápravový diferenciál, která umí jít až do úplného zavření, aby to fungovalo přibližně ekvivalentně.

sheogh
27. dubna 2024, 14:57
0

Ano, kdyhy byly obq motory stejne, tak budiz... motor na kazdym kole to nema. Vyhodu separe predek/zadek moc nevidim

MB
MBMB
27. dubna 2024, 15:35
1

Tak v principu je to celkem zřejmé. Když se například obě přední, nebo naopak obě zadní kola dostanou na led, tak to nemá absolutně žádný vliv na trakci té druhé nápravy. U auta s jedním motorem má, a pak to z hlediska trakce musím řešit uzavřením mezinápravového diferenciálu, ale právě za cenu toho, že to musím aktivně řešit a že si zafixuji poměr otáček, což má svoje nevýhody.
Koncepčně je to tedy za mě jednoznačně lepší řešení. Jiná věc samozřejmě je, jak to mají vyladěné z hlediska SW, který ten pohon řídí.

sheogh
28. dubna 2024, 11:00
0

Teoreticky jo, ale prakticky mas 2 motory, kazdej s uplne jinym prubehem vykonu. U auta s klasickou 4x4 a treba torsenem je to plynuly a predvidatelny po celou dobu jizdy... Treba to maji vychytany a rozdil poznat neni.. ale nevim no

MB
MBMB
28. dubna 2024, 12:05
0

Je to jako AWD elektromobil s jedním motorem na každé nápravě, akorát holt tady ten přední motor není elektromotor, ale spalovací motor. Z hlediska řízení to určitě je komplikovanější než řídit dva elektromotory s jedním převodem, kde je to mnohem přímočařejší. Takže příslušný inženýr musel napsat víc řádků kódu, ale ve výsledku to nemusí být o nic horší než auto s mezinápravovým torsenem. V extremních situacích (off-road, led) to naopak bude i lepší, protože samotný torsen má daný limit poměru momentů na jedné a druhé straně, respektive nedokáže se zcela zamknout.
Na internetu jsou koukám nějaké testy jsou, takže si lze udělat představu.

Ha
Habakukk
29. dubna 2024, 07:21
0

Stačí se podívat na testy Australáků na YT kdy mají hybridní RAV4 kde je to řešen stejně a je to bída. Ty motory se prostě hádají a elektronika to není schopna uhlídat.

MB
MBMB
29. dubna 2024, 09:01
0

Záleží, co testovali. Pořád je to obyčejné SUV s otevřenými diferenciály na nápravách spoléhající na přibrzďování kol. Takže pokud šlo o nějaký terén, tak třeba v nějakém křížení to má jen minimální výhodu oproti klasickému čistě spalovacímu SUV a na auto s alespoň zadní uzávěrkou se to logicky nebude chytat.
Koncepční výhoda je, jak jsem popsal, jen v tom předozadním rozdělení, kdy můžou třeba přední kola zcela ztratit trakci a nic mi teoreticky nebrání v tom naplno pustit ten zadní motor, a normálně se rozjet, s čímž jiná obyčejná SUV mohou mít problém. Jiná věc je, jestli to ta elektronika správně rozpozná a udělá to. Pokud je tam off-road režim, jako u tohoto Volva, tak bych se hodně divil, kdyby ne.

MB
MBMB
29. dubna 2024, 09:55
0

U RAV4 to ale evidentně naprosto nezvládli. Za to ale může Toyota, ne ta koncepce:

;t=32

Ha
Habakukk
29. dubna 2024, 10:15
0

Tady je ta holá realita všech těch SUV

M1chal
26. dubna 2024, 10:46
0

Mňa ešte zaujala transparentnosť automobilky. Tie údaje sú slušné hausnumera.
"Tieto hodnoty sú predbežné a vychádzajú z odhadov a výpočtov vykonaných spoločnosťou Volvo Cars pre plug-in hybridné Volvo XC90"
Táto poznámka je zrovna pri parametri 0-100kmh 5,4
Čiže nie odmeraná, nie certifikovaná, ale "odhad a výpočet"

reagovat
Sa
Sato
27. dubna 2024, 00:23
1

Tak 0-100 uz davnejsie nie je zaujimavy udaj, kazdy porovnava 100-200, oh wait :D

briza
26. dubna 2024, 15:48
2

Ale je, respektive je třeba oplakávat Volvo jako celek.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem