načítám data...

Zrádnost sedadla spolujezdce

Ne, nebojte se, v žádném případě nemám v plánu vás zatěžovat nějakými klišé o sedadle smrti, poutání se a vhodném výběru blicích pytlíků. V tomto případě půjde o vnímání...

Ne, nebojte se, v žádném případě nemám v plánu vás zatěžovat nějakými klišé o sedadle smrti, poutání se a vhodném výběru blicích pytlíků. V tomto případě půjde o vnímání auta z toho špatného sedadla, které před sebou nemá volant a pedály…

Vznik tohoto článku podnítil dotaz kamaráda, který zněl asi jako: „No a co vlastně říkáš na svezení? Jaké ti to přišlo ve srovnání s MX-5?“ a já si v tu chvíli uvědomil, že nemohu nic moc říct, protože mi okamžitě v hlavě naskočilo automatické varování zakazující hodnocení auta jen ze sedadla spolujezdce. Kdybych jej porušil, dost možná bych plácal kraviny.

Okraje těch dvou sedadel jsou vzdáleny jen pár centimetrů od sebe, přesto jedno poskytuje pouze těžko interpretovatelné dojmy a druhé zcela jasně uchopitelné prožitky. To špatné sedadlo však někdy ve člověku dokáže vyvolat pocit, že ony nejasné dojmy se vlastně dají automaticky interpolovat na to, jak auto působí, pokud člověk sedí přímo za volantem. Jenže nedají…  A někdy je až šokující, jak rozdílných zážitků může člověk přesunem mezi dvěma sedadly docílit.

Asi to chce nějaký příklad. Pomůžu si v tomto případě dvěma Subaru – jedno klasické čtyřkolkové s turbem a druhé „kacířské“ zadokolkové bez turba. V obojích jsem seděl nejdřív na špatném sedadle a až posléze na tom správném a v obou případech jsem se nestačil divit, jak úspěšně umí tato auta maskovat své skutečné vlastnosti pro pasažéry, kteří se pouze vezou…

Impreza WRX generace „bugeye“ je auto, které jistě všichni znáte. Symetrická 4x4,  boxer s podmanivým brumlavým zvukem a foukátkem od IHI, a když je ještě uvnitř dovybaveno sedadly z STI, člověk tak nějak podvědomě začne očekávat divadlo…   A ono přišlo! Jednička, nic, nic, 3000 ot./min. BUM, pšouk… Dvojka a trojka opakovaly to samé. Turbo rozdávalo zdrcující výkonové rány na požádání, jako Mike Tyson v dobách největší slávy. Nevědel jsem, jestli se soustředit na BUM turba, pšouk blow off ventilu, na zaryté pásy v hrudi při každém brzdění, na temné brumlání výfuku, které mi lechatlo morek kostí anebo na pocitovou jistotu v zatáčkách, do kterých Impreza ochotně zaklekávala. „Tak co? Vyměníme se?“ No jistě! „Dej to sem!“, blesklo mi hlavou a už jsem se cpal za volant. BUM a pšouk byly pořád stejné, ten zbytek bohužel ne. Najednou jsem zjistil, že řízení je docela tupé, že řadící páka zadrhává a že auto rozhodně nezaklekává do zatáček s takovou ochotou, jaká byla patrná z pouhého pozorování řidiče…  Spíše jsem měl dojem, že auto musím k zatočení přemlouvat a přitom dupkat po pedálech jako baletka, abych neodtančil ze zatáčky po čumáku ven, když se turbo roztočí. Nerozumějte tomu špatně, WRX rozhodně není zlé auto, jen ze sedadla spolujezdce slibovalo mnohem více, než jsem pak ve skutečnosti dostal, protože zkušený řidič dokázal účinně potlačit většinu jeho nedostatků.

Zcela odlišně na tom je Subaru BRZ. První myšlenka, která mě napadla poté, co kamarád rozjel modré kupé svým typickým způsobem splašeného vlaku: „Doprdele, to je snad ještě podmotorovanější, než Miata…“. Zvuk motoru byl spíše nevýrazný, na palubě se nekonalo žádné drama, a přestože šlo cítit, že podvozek má jakýsi talent, výsledný dojem byl tak nějak nemastný, neslaný a krajina za oknem pomalu ubíhala, jak se boxer pod kapotou trápil se zatáčkovitým 12% stoupáním. Kdybych v tuto chvíli zvedl zadnici ze sedadla a místo přesunu za volant se na auto vykašlal, výsledný dojem by zněl asi jako: „Hmm, astmatické kupé, nic zajímavého…“ Čímž bych se zařadil po bok nejmenovaného člověka, jež po svezení v Porsche Boxster tvrdil, že „…je to podobné jako naše TT, akorát to nejede tak rychle…“

BRZ je totiž skvělé. Jenže stejně jako zmiňovaný Boxster, MX-5 nebo jiná delikátní řidičská auta, se i tohle Subaru navenek projevuje velmi rezervovaně. Až když jej člověk řídí, pozná jeho vyváženost a ovladatelnost.. Pomyslně smekne klobouk nad genialitou konstruktérů podvozku, kteří snad měli při vývoji na nástěnce připíchnutou mapku přesně té vaši oblíbené okresky….  A v neposlední řadě si uvědomí, že těch 200 koní dušených emisními otěžemi vlastně vůbec není tak marné stádo, s autem hýbou tak, že vás to neuráží a rozhodně nekazí zábavu. Zkrátka, že auto jako celek je více než v pořádku, přestože před půlhodinou působilo málem nezajímavě…

Možná bylo všechno tohle sáhodlouhé vypisování úplně zbytečné a já tady blil něco, co už všichni dávno víte. Mne samotného však stále překvapuje, jak lehké může být pro někoho nezkušeného zazdít dobré auto jen na základě svezení.

To co jsem popsal není dogma – je spousta aut která jsou nezáživná, i kdyby jste jim seděli na střeše, a naopak existují ta skvělá, ba nejlepší, která dokáži chrlit záplavu emocí a pozitivních prožitků do každé osoby uvnitř i vně na vzdálenost 50 metrů. Já jen, že na tom „špatném“ sedadle se dá odhadnout vážně jen zlomek skutečných vlastností a je škoda, když někdo staví skromného hrdinu někam pod úroveň extrovertního suveréna, který sice monstrozně řve a mocně akceleruje, ale ve skutečnosti třeba nic jiného neumí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
Michal
28. června 2013, 15:33
0

Aneb jak v 9 odstavcích říct to, že se auto nedá hodnotit ze sedačky spolujezdce :) jinak pěkný článek.

reagovat
Da
Dad
29. června 2013, 10:02
0

no a jaky to teda bylo ve srovnani s miatou?

reagovat
Ma
Martin
30. června 2013, 16:54
0

Jo, tak tohle je článek, kterej bych doporučoval přečíst několikrát každému :-D Obvzláště pak těm, co už se vezli i v ........ a od volantu přitom byli právě těch pár centimetrů bokem :-D

a jeden ze života : Můj otec dovedl řídit asi všechno, co má kola i pásy, jezdil hodně rychle a využíval hranic auta s citem, který má jen málokdo. Z důvodu rozvodu nebyl u mých prvních kilometrů a když jsem ho poprve vezl jako spolujezdce, už jsem se považoval za " ostříleného" řidiče, měl jsem najeto cca 30 000 km ( teď je to skoro můj roční nájezd, ale tenkrát to byla porce asi za 4 roky ) s asi 6 různými auty (tedy budeme-li počítat jen auta řízená dále než 500 km, protože míň je jen svezení a nikoli řízení). Táta byl po 6 km úplně zelený, celé tělo napnuté a sevřené čelisti a mlčení mne donutili k zastavení a výměně. Nic mi neřekl a zbytek cesty se mnou normálně komunikoval, zatímco já přemýšlel, jak mizerně tedy asi jezdím. Až druhý den, když jsem ho vezl do servisu pro jeho opravené auto, mi automechanik řekl, že v okolí neexistuje nikdo, kdo by ho na sedadle spolujezdce neviděl zeleného. Táta byl na jedno oko tupozraký, naučil se perfetně vnímat auto od volantu, ale druhá strana pro něj byla nepředstavitelný problém :-D

reagovat
Pe
Peterson
16. července 2013, 07:44
0

Vavrisi, zrovna včera jsi kolem mě projižděl a ja z tve Miaty nemohl spatřit oči, ostatně jako už poněkolikate a dost možna sis mě u toho přechodu včera i všimnul. A tak mě při čteni tohoto članku napadlo, že by to se mnou v tvojem autě mohlo byt podobne. Určitě uznaš, že MX-5 je v našich končinach poměrně legendarni auto, alespoň co se opravdovych aut. fanoušku tyče. Takže i ja se čas od času zamyslim, jestli bych měl vyměnit svoji E46 s 2,8litrovym motorem za lehkou Miatu a pokažde mi z toho ruznymi zpusoby vyjde stejny vysledek - prodej hned BMW a jeď do Německa pro eMXpětku! Jenže se bojim toho, co jsi vlastně v članku popsal, a to že ze sedadla spolujezdce bude jizda vypadat krasně, ale potom si sednu za volant a ono to bude line! Line v porovnani s mym skoro 200koňovym motorem z Baworaka! To je to, nad čim často dumam, jestli mi vykon i v te nejsilnějši 1,8 Miatě bude stačit. Asi tě budu muset někdy zastavit, abych věděl, jestli o te MX-5 pořad uvažovat, nebo ji zavrhnout.

reagovat
Va
Vavris
16. července 2013, 09:24
0

Přiznám se, že jsem včera jel kolem tolika přechodů, že nevím, u kterého jsi stál :) Co dokážů říct na tuty je to, že MX-5 určitě bude lepší ze sedadla řidiče, neporovnatelně lepší. A taky to, že výkon ti bude chybět. Ale nejjednoduší bude, když mi napíšeš na [email protected] a klidně se můžem nějak domluvit ;)

Pe
Peterson
16. července 2013, 12:30
0

Tak ja se ti určitě někdy(snad během leta) ozvu, páč mě to opravdu zajima, jak ta pověstna Miata v realu jezdi :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem